PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 15:29

Ik vermoed dat mijn merrie P2 heeft, maar lees veel berichten dat de testen niet 100% betrouwbaar. In hoeverre geeft zo’n test duidelijkheid en is het niet beter om direct het rantsoen aan te passen om te kijken of dit verbetering geeft en hieruit een diagnose te stellen?

Mijn merrie lijkt de ergste P2 sympthomen te hebben (incl. 2x laten vallen onder het zadel met mij erop en daarna “stijf” blijven liggen)

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 16:56

Tja de voorstanders zullen roepen dat je prima kan testen. Maar het feit is en blijft dat het niet gevalideerd en dus niet betrouwbaar genoeg. Dat betekent dat een negatieve uitslag kan betekenen het paard het alsnog wel heeft een positieve dat die het niet heeft.

Ik zou het rantsoen aanpassen en dan eerst eens kijken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:34

Hier wel een DNA test gedaan bij CAG
In samenspraak en met steun van de kliniek met hun peleton dierenartsen en een vrijgevestigde dierenarts die al van alles en nog wat Hadden onderzocht en er geen steek verder mee kwamen terwijl mijn paard alleen maar slechter werd

Ik had ten tijde van de test het rantsoen al aangepast naar een algemeen pssm2 dieet (voornamelijk toevoegen van supplementen) een dik jaar voor de test omdat bij ijslanders testen nog niet mogeijk was (de varianten die voorkomen bij ijslanders waren nog niet testbaar)

Aan de hand van de symptomen en de reactie op de supplementen verwachtten we niks anders dan positief op een variant
En volgens de dna test was het p8
Nadat ik het algemeen pssm2 supplementen regime toen heb aangepast aan de hand van die uitslag ging mijn paard ps weer echt vooruit
En heb ik haar weer in een werkbare conditie gekregen ipv een paard zonder bovenlijn en de ribben zichtbaar met wintervacht er op
Ondanks voldoende eten (en voldoende eiwitten etc voor een normaal paard )

Dus sja, ik zou bij een volgend paard met vermoedens gewoon weer de rekensom symptomen, reactie op supplementen en als toetje de DNA test om evt specifieker te kunnen ondersteunen met supplementen

(Nadat er wat standaard zaken zijn uitgesloten)

Ik neig zelfs naar testen voor ik uberhaupt wat aanschaf na de afgelopen dik twee jaar

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:39

Heb je eindelijk het een onder controle... (met de GABA) begint het volgende weer. Het hebben PSSM'er blijft lastig. :( :(:)

Vrouwke (N/P1 & N/P2) zit nu ongeveer een week niet helemaal lekker in haar vel... Op het moment dat ze alleen maar met mij hoeft mee te lopen aan een halster/kaptoom loopt ze de hele tijd met haar oren in haar nek en probeert af en toe te happen richting mij, zowel links als rechtsom. Als we vervolgens stil gaan staan doet ze direct haar oortjes naar voren en is het goed.
Het is echt alleen als ik haar vraag om te lopen aan een touw. Op het moment dat zij zelf vrij beweegt door de paddock lijkt er niets aan de hand. héel raar.... en waar het vandaan komt..? wist ik het maar!

Ze lijkt nergens op haar lichaam duidelijk gevoeliger dan anders.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:22

Kim_97 schreef:
Heb je eindelijk het een onder controle... (met de GABA) begint het volgende weer. Het hebben PSSM'er blijft lastig. :( :(:)

Vrouwke (N/P1 & N/P2) zit nu ongeveer een week niet helemaal lekker in haar vel... Op het moment dat ze alleen maar met mij hoeft mee te lopen aan een halster/kaptoom loopt ze de hele tijd met haar oren in haar nek en probeert af en toe te happen richting mij, zowel links als rechtsom. Als we vervolgens stil gaan staan doet ze direct haar oortjes naar voren en is het goed.
Het is echt alleen als ik haar vraag om te lopen aan een touw. Op het moment dat zij zelf vrij beweegt door de paddock lijkt er niets aan de hand. héel raar.... en waar het vandaan komt..? wist ik het maar!

Ze lijkt nergens op haar lichaam duidelijk gevoeliger dan anders.


Dat is toevallig. Hier net zo. Niet het happen, maar wel het duidelijk geërgerd zijn wanneer ik hem voorwaarts vraag (aan de longeerlijn, maar niet in rondjes want ik loop mee de hele bak door)

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:29

@Elin

Soms twijfel ik of ik het geen dat ik wel onder de PSSM mag laten vallen... er bestaan natuurlijk ook nog andere dingen, PSSM hoeft lang niet altijd de oorzaak te zijn. Maar als het voor jou ook bekent klinkt, komt het wellicht nu wel echt vanuit de PSSM.

Het weer slaat natuurlijk ook ineens erg om, wat sowieso al niet bevoordelijk is voor ze. :(:)

Wat doe jij op het moment met de jouwne? Gewoon met rust laten tot dat het wegtrekt? Of... anders managen?

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:57

Kim_97 schreef:
@Elin

Soms twijfel ik of ik het geen dat ik wel onder de PSSM mag laten vallen... er bestaan natuurlijk ook nog andere dingen, PSSM hoeft lang niet altijd de oorzaak te zijn. Maar als het voor jou ook bekent klinkt, komt het wellicht nu wel echt vanuit de PSSM.

Het weer slaat natuurlijk ook ineens erg om, wat sowieso al niet bevoordelijk is voor ze. :(:)

Wat doe jij op het moment met de jouwne? Gewoon met rust laten tot dat het wegtrekt? Of... anders managen?

Ik doe maar wat :')

Ik ben al heel lang bezig met proberen. Ik voer gewoon en doe elke dag wat met hem tenminste probeer ik. Bij slechte perioden lopen we een uur

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:45

Waar mengen jullie mee?
Ik ga nog meer bijgeven op advies van het forum. Ook eiwitten (zo eng met hoefbevangenheid), vitamine C en misschien lysine alleen hij eet nu al amper. Lucerne krijgt hij jeuk van.

Ook ben ik benieuwd hoe iedereen uitrekent hoe je voldoende maar niet teveel geeft gezien je dingen combineert (bijv mijn balancer zit magnesium in, maar dat voer ik ook bij)

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:49

Eiwitten hebben niets met HB te maken en hoef je echt niet bang voor te zijn.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:50

Ipsilonka schreef:
Eiwitten hebben niets met HB te maken en hoef je echt niet bang voor te zijn.

Ah oke. Het voelt gewoon inmiddels als zoveel, maargoed hij is ook nog in dat jaar tijd niet super verbeterd. Of iig niet heel stabiel dus ergens is het nog niet oke. Inmiddels gaan we over van snachts op stal naar uitloop snachts om dat eens te proberen

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:55

Elin_ schreef:
Waar mengen jullie mee?
Ik ga nog meer bijgeven op advies van het forum. Ook eiwitten (zo eng met hoefbevangenheid), vitamine C en misschien lysine alleen hij eet nu al amper. Lucerne krijgt hij jeuk van.

Ook ben ik benieuwd hoe iedereen uitrekent hoe je voldoende maar niet teveel geeft gezien je dingen combineert (bijv mijn balancer zit magnesium in, maar dat voer ik ook bij)


Oh, in heb alles in een excel. :') Dus alle ingrediënten van de balancer omgerekend naar hoeveelheid per dagelijkse portie/ alle losse stoffen in hoeveelheden. Lijst met wat ik waar koop en kosten per hoeveelheden…. Dan blijft er over een lijst met wat per dag en hoeveel. :j

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:08

Esperanza schreef:
Elin_ schreef:
Waar mengen jullie mee?
Ik ga nog meer bijgeven op advies van het forum. Ook eiwitten (zo eng met hoefbevangenheid), vitamine C en misschien lysine alleen hij eet nu al amper. Lucerne krijgt hij jeuk van.

Ook ben ik benieuwd hoe iedereen uitrekent hoe je voldoende maar niet teveel geeft gezien je dingen combineert (bijv mijn balancer zit magnesium in, maar dat voer ik ook bij)


Oh dat wil ik ook wel. Ik ben enorm chaotisch en orde scheppen maakt vaak nog meer ravage
Oh, in heb alles in een excel. :') Dus alle ingrediënten van de balancer omgerekend naar hoeveelheid per dagelijkse portie/ alle losse stoffen in hoeveelheden. Lijst met wat ik waar koop en kosten per hoeveelheden…. Dan blijft er over een lijst met wat per dag en hoeveel. :j

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:08

Esperanza schreef:
Elin_ schreef:
Waar mengen jullie mee?
Ik ga nog meer bijgeven op advies van het forum. Ook eiwitten (zo eng met hoefbevangenheid), vitamine C en misschien lysine alleen hij eet nu al amper. Lucerne krijgt hij jeuk van.

Ook ben ik benieuwd hoe iedereen uitrekent hoe je voldoende maar niet teveel geeft gezien je dingen combineert (bijv mijn balancer zit magnesium in, maar dat voer ik ook bij)



Oh, in heb alles in een excel. :') Dus alle ingrediënten van de balancer omgerekend naar hoeveelheid per dagelijkse portie/ alle losse stoffen in hoeveelheden. Lijst met wat ik waar koop en kosten per hoeveelheden…. Dan blijft er over een lijst met wat per dag en hoeveel. :j

Oh dat wil ik ook wel. Ik ben enorm chaotisch en orde scheppen maakt vaak nog meer ravage :')

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:35

Hi allemaal,

Mag ik hier even binnenvallen met een vraagje?

Ik zie dat jullie vaak eiwitten bijvoeren. Nu ben ik bekend met lucerne maar ik zag ook whey? voorbij komen?

Wat gebruiken jullie allemaal als eiwitten aanvulling en welke?

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:23

Juniores schreef:
Hi allemaal,

Mag ik hier even binnenvallen met een vraagje?

Ik zie dat jullie vaak eiwitten bijvoeren. Nu ben ik bekend met lucerne maar ik zag ook whey? voorbij komen?

Wat gebruiken jullie allemaal als eiwitten aanvulling en welke?

Ik geef van bulk. Erwtenisolaat of bruine rijst isolaat. Had het al langer in de kast liggen, maar geef het pas sinds vandaag.
Inmiddels geef ik vanalles erbij, zoals vitamine C e.d.

Ik geef ook sinds kort magnesium chelaat van paardnatuurlijk ipv magnesiumoxide. Wilde het eens proberen, maar hoeveel je ervan geeft incl de kosten is een dure grap. Of het heel erg helpt? Mwah niet perse verschil, dus ik ga weer terug naar oxide.


Ik ben benieuwd wie van jullie z'n paard 24/7 buiten heeft staan. Werd mij ook aangeraden, maar ik ben zelf niet zo van snachts buiten

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 06:49

Die van mij staat 24/7 buiten. Sinds ik dat doe (nu zo’n 4 jaar) heb ik geen kwaaltjes of ziekte meer gehad. Bij allemaal trouwens. En ik heb een gelukkiger paard, hij trok het echt niet op stal. En ik geef hem groot gelijk.

Ik zou mijn pssm’er ook echt niet meer op stal durven zetten, hij kreeg echt klachten en begon lucht te zuigen. Het is zo belangrijk dat ze altijd kunnen blijven lopen. Doet ze echt veel meer goed.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:02

_Reneee schreef:
Die van mij staat 24/7 buiten. Sinds ik dat doe (nu zo’n 4 jaar) heb ik geen kwaaltjes of ziekte meer gehad. Bij allemaal trouwens. En ik heb een gelukkiger paard, hij trok het echt niet op stal. En ik geef hem groot gelijk.

Ik zou mijn pssm’er ook echt niet meer op stal durven zetten, hij kreeg echt klachten en begon lucht te zuigen. Het is zo belangrijk dat ze altijd kunnen blijven lopen. Doet ze echt veel meer goed.


Bedankt voor je snelle reactie. Es zou op een stap met uitloopje komen. In stal om zich heen de paarden, maar dus wel alleen in de uitloop (het is niet erg groot), maar ik ben zelf zo'n Miep. Ik heb overigens niet het idee dat hij niet graag op stal is, maargoed iedere box is bij ons al zowat een Paddock (5.5 x 6 boxen :'))

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:50

Mijn pssm2-verdachte merrie had juist absoluut stal nodig om zich optimaal te voelen. Wel met onbeperkt ruwvoer en uiteraard dik opgestrooid (minimaal 10kg/m2 stal, dus 4.5 pak vlas of houtvezel, 4-6 kleine pakjes stro, 4-6 plakken van een grote baal vaak). Ook moest er geen onrust zijn op stal en geen pestende buren. 12/7 buiten deed zij het het beste op.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:58

Mijn PSSM2-er staat 24/7 buiten in een kleine gemoedelijke kudde. Voor hem is dit denk ik het beste. Hij is relaxed, wandelt redelijk veel rond en is zeer sociaal met de andere paarden. Overigens denk ik dat hij het in een kudde met meer pittige paarden niet zou redden. In een stal maakt hij zichzelf kapot, zelfde geldt voor alleen op een paddock (ook al staan er andere paarden naast).

Eiwitten geef ik in de vorm van erwteneiwitisolaat. Van de luzerne zijn we helemaal afgestapt. Hier bleek hij achteraf toch last van te hebben. Hij had regelmatig last van dikke benen en sinds hij van de luzerne af is niet meer en ook lijkt hij zich nog wat beter te voelen.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:50

Hoe lang hebben jullie moeten wachten op de uitslag van pssm1 test?

Tinkerbel2
Berichten: 31
Geregistreerd: 13-09-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:50

Vandaag de uitslag gekregen van mijn merrie, uitslag was n/p4. Ik ben benieuwd naar ervaringen qua management voor dit type pssm 2?
Ga nu starten met het geven van extra eiwitten, de rest kreeg ze eigenlijk al

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:26

Ik heb geen paard met PSSM symptomen, maar wel een paard wat lastig in bespiering komt/blijft en tegelijk niet teveel suikers mag hebben. Ik heb nu erwten eiwit isolaat besteld bij Bulk. Google bracht mij in dit topic, ik ben wel benieuwd naar ervaringen en hoe jullie dit in het voerschema hebben ingepast??

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 08:26

hiphopje schreef:
Hoe lang hebben jullie moeten wachten op de uitslag van pssm1 test?


Ligt waar je test. Ik test vaak bij van Haeringen laberatorium en dan heb je de uitslag tussen 2 en 4 weken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:51

lvm schreef:
Vandaag de uitslag gekregen van mijn merrie, uitslag was n/p4. Ik ben benieuwd naar ervaringen qua management voor dit type pssm 2?
Ga nu starten met het geven van extra eiwitten, de rest kreeg ze eigenlijk al


Ik heb een n/p4. Hij is sowieso ontzettend opgeknapt van 24/7 buiten staan en moet met regen een regendeken op (anders volgende dag stijf), maar het dieet doet vrijwel niets extra's voor hem.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:13

Interessant dit topic. Een osteopaat die ik afgelopen week bij mijn paard had wees mij afgelopen maandag op het feit dat mijn paard (KWPN) wat symptomen heeft van PSSM. Heel eerlijk kende ik PSSM helemaal niet. Ik heb mij verdiept in de symptomen en moet zeggen dat er heel veel overeenkomen: regelmatig stram/stijf, onder het zadel flegmatiek, gespannen buik, hoofd omhoog bij het aansingelen (hoe voorzichtig ik het ook doe), paard heeft veel vluchtgedrag laten zien (ik weet het aan kissing spines, is hij aan geopereerd), maar daarna had hij nog steeds (veel minder) ineens vluchtgedrag, paard plast direct onder het zadel of bijgezet aan de longeerlijn. Hamstring slaat steeds vast, schrapen, na training willen rollen, jeuk aan de achterhand en hij zit regelmatig op de deur, kan niet reizen in de trailer, aan de longeerlijn helemaal "stofzuigen", afwijkend op rust staan, afwijkend gangwerk (wij dachten door krampbeen), nerveus gedrag(is al veel minder geworden), overkruisd galopperen en hoppen met de achterbenen in galop. Daarnaast heeft hij "ineens" een deuk in zijn achterhand opgelopen. Eigenlijk achter een heleboel dingen nooit wat gezocht, totdat hij vorige week donderdag na een behandeling van de osteopaat heel slecht werd, hij liep op 4 benen kreupel.
Morgen komt er een dierenarts om hem te checken, inmiddels al wel zijn voer geminimaliseerd en hij krijgt nu ook echt niets extra's meer. Dus ik sta echt in een begin stadium en weet nog niet helemaal wat ik moet en kan verwachten, hoe ik alles moet managen mocht het PSSM zijn. Daarom dook ik in dit topic. Moet helaas ook gewoon werken, waardoor alle pagina's doorlezen voordat morgen de dierenarts komt lastig zal worden.

Voor mij waren een aantal symptomen het gevolg van de kissing spines operatie, waardoor ik er niet heel veel aandacht aan heb besteed en met zijn achterhand op de deur zitten, zag er alleen maar stom uit. Plassen onder het zadel zag ik als elke gek zijn gebrek. Totdat ik alle symptomen eens ging doornemen, toen schrok ik hoe alles overeenkomt met deze symptomen.