PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 08:30

Wetenschap is geen mening zeg jij, maar het is ook maar gewoon een stel regels die mensen hebben uitgedacht om dingen zogenaamd te kunnen bewijzen. Door mensen gedefiniëerde regels zijn niet per definitie de waarheid. De wetenschap heeft ook haar tekortkomingen, zoals dat alles wat buiten deze regels valt -of domweg nog niet getoetst is aan die regels- per definitie niet waar zou zijn. En dat is mijn mening.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:48

Iets dat nog niet getest is is compleet wat anders dan iets dat wel getest is maar waarvan de resultaten niet kloppend zijn en je dus geen validatie krijgt.

En dat is inderdaad geen mening maar een feit :) als je wetenschap niet geloven wil kunnen we stoppen met de discussie want dan praten we totaal langs elkaar heen.

Kun je vanalles van vinden maar anders kunnen we stoppen met wetenschappelijk onderzoek en maar gewoon op de bonnefooi wat doen.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:25

Zover ik zie wordt er vaak genoeg op gewezen bij die test. En dan is het nog aan de mensen zelf om te bedenken of ze het wel of niet willen doen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:31

Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie dan verklaren dat er zo enorm veel paarden niet symptomatisch zijn, maar wel positief getest.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:36

Geen idee heb er niet voor gestudeerd. Zelf heb ik een erfelijke aandoening, meerdere mensen in de familie en er zit echt wel een groot verschil hoeveel last iedereen ervan heeft. Dus kan mij dat ook wel voorstellen bij dit.

Maar dan nog, wel of niet positief, je start met anders voeren het werkt wel of niet. Als ze kreupel zijn moet je altijd nog evengoed nadenken hoe aan te pakken. Valt het onder het een of onder totaal wat anders. Neem trouwens wel aan dat de meeste die getest worden wel iets is waarom mensen testen.
Ben dus vooral van mening testen is eigen keuze en daarna is het altijd nog maatwerk per paard.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:00

Caily schreef:
Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie dan verklaren dat er zo enorm veel paarden niet symptomatisch zijn, maar wel positief getest.


Dat is precies de reden dat de test nog niet gevalideert is.
Waarschijnlijk is het multifactoriaal en is de wetenschap nog niet zo ver dat precies helder is wat er voor zorgt dat bepaalde variant tot uiting komt.
Dit in tegenstelling tot PSSM1.

De test kun je gebruiken als richting, niet als diagnose. Ik zie echter ook geen reden om het te veroordelen, soms helpt het in de behandelingsstrategie. En bovendien komen er op deze manier steeds meer datapunten wat uiteindelijk kan helpen bij het begrijpen van de aandoening(en).
Zolang het voor de klang maar helder is dat het slechts een mogenlijke aanwijzing is en geen zwart-wit antwoord.

Het is geen wedstrijd. Het is voortschrijdend inzicht.
De onderzoekers die ermee gestart zijn, deden dit met goede reden uit dierwelzijnsoogpunt. Dat het niet zo eenvoudig kunnen zij ook niets aan doen. Mogenlijk komt dat begrip ooit nog, mits genoeg geld.
Het is aan de paardeneigebaar om te besluiten of het zin heeft om er wat mee te doen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:38

Jouw reactie krijgt een like van mij Sizzle.

Het argument dat er wordt getest op basis van klachten is imo nonsens. Bij de groep die symptomatisch is, natuurlijk wel. Absoluut.

Maar gelukkig is fokkerij ook bij steeds meer mensen een reden om te testen. En wat kan je dan met de conclusies en uitslagen?

Zeker denkend aan paarden bij derden die vrij getest worden, maar wel symptomatisch zijn. Dan gaat de weegschaal wat betreft welzijn toch compleet scheef?

In mijn ogen gaat het middel (genetisch testen) dan volledig het doel (goed welzijn) voorbij. Dat vind ik zo enorm lastig, omdat je niet weet wat de toekomst doet. Noch binnen het geteste individu, noch bij de generaties erna. Noch uitbreiding van onderzoeken en resultaten.

Testen bij verkoop is helemaal complex. Want wat doe je bij paard die niet symptomatisch is, maar wel positief test? Zeker een paard wat al ouder is. Zo heeft mijn voormalig bijrijdster er een gekocht van toen 16. Niks mis mee en veel plezier van. Terwijl je een symptomatisch paard die vrij test wellicht alsnog laat staan, of anders veel verdriet gaat geven.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:47

Caily sorry ik heb idd niet gedacht aan het fokkerij stuk. En dan begrijp ik de reactie een stuk beter.

Ben het ook wel eens met de reactie die je geeft, vooral dat het vooral wel ingewikkeld is. Ik hoop dat ze de test gevalideerd gaan krijgen en dat we zo ook zeker weten wat eruit komt ook klopt.
Maar dan is het nog, wat te doen bij wel positief testen maar niet sympomatisch.

ik denk dat het meer is de manier hoe te brengen. (niet perse naar jou Caily). Maar het kan van goh let op is nog niet gevalideerd, dus niet altijd zeker dat de test klopt en houd dat in het achterhoofd.
Tot het pinnig reageren dat je het gevoel krijgt dat je nog stokslagen krijgt als je ook maar denkt om een test te doen want die is nog niet gevalideerd.

En dan ben ik het dus helemaal eens met Sizzle.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:49

Klopt het dat er zowel vals positief als vals negatief kan worden?

Ik ben destijds gewoon met het dieet gestart en daarop gaan bijsturen. Daar heb ik zoveel winst behaald dat ik een test doen ook niet meer echt iets toe vindt voegen. En als die test negatief zou blijken, dan kan ik er nog niet echt iets mee.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:19

Caily schreef:
Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie dan verklaren dat er zo enorm veel paarden niet symptomatisch zijn, maar wel positief getest.

Ja en dat is exact de reden waarom de validatie niet rond komt!

Ze kunnen niet aantonen dat de betreffende dna afwijkingen echt die klachten per definitie kunnen gaan veroorzaken.

En iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die doet. Maar er wordt in mijn ogen nog al vaak geroepen dat de test antwoorden geeft maar dan zonder de nuance erbij.

Als je namelijk niet wetenschappelijk onderlegd bent is het best een lastige materie.

Dus daarom snap ik de felle reacties van Bigben echt wel. Want je leest inmiddels al vaker en vaker dat mensen een pssm2 test willen bij verkoop bij paarden die nooit symptomatisch zijn geweest.

En dan ga je dus wellicht verkeerde conclusies aan de uitslagen hangen. Omdat hier die test ook op hangt. Bij wijze van spreken kan blijken dT de gevonden mutaties helemaal de klachten niet veroorzaken maar een nog onbekende mutatie.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:45

Als de test nog altijd niet gevalideerd werd, dan is dat heel eenvoudig omdat de test niet klopt. Omdat er met andere woorden geen aantoonbaar verband bestaat tussen de varianten die Equiseq onderzoekt en PSSM2. Na al die jaren zit Equiseq op een berg data. Als er inderdaad een verband was, dan was dat nu al lang bewezen.

Ik wil nog aannemen dat Equiseq indertijd gestart is met het idee eigenaars en paarden te helpen. Dat idee is ondertussen ver verleden tijd. Hoe kun je mensen/paarden helpen door een onbetrouwbare test te verkopen ? De PSSM2 test is voor Equiseq een geldmachine, niets meer. Als Equiseq het werkelijk goed voor had met paardenwelzijn, dan had het de beschikbare data al lang gepubliceerd. Aan de ene kant zou dat het einde hebben betekend van de PSSM2 test, maar aan de andere kant zouden onderzoekers op die manier een enorme hoeveelheid data in handen krijgen, die erg belangrijk had kunnen zijn voor verder onderzoek. Maar in plaats van openheid te verschaffen, houdt Equiseq vast aan zijn commercieel belang. Het is voor mij nog altijd onbegrijpelijk dat een firma in Europa een genetische test mag verkopen zonder enig bewijs dat die test ook werkelijk betrouwbaar is.

De Equiseq test heeft absoluut niets bijgedragen aan het welzijn van paarden. Integendeel, het heeft voor een enorme verwarring en ravage gezorgd. Er zijn honderden, misschien wel duizenden foute resultaten afgeleverd. Mensen hebben zich daarop gebaseerd om allerhande, soms ingrijpende beslissingen te nemen. Er zijn websites gemaakt, artikels geschreven, fora opgericht, fb-groepen, waarin tot in het oneindige voortgeborduurd wordt op varianten, die in werkelijkheid geen enkele relevantie hebben. Equiseq heeft er een puinhoop van gemaakt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:12

Slmt9 schreef:
Klopt het dat er zowel vals positief als vals negatief kan worden?


Vals positief/negstief heeft te maken met de betrouwbaarheid van de test op mechanisch niveau.
Er is niets mis met de test betrouwbaarheid, dus vals positief/negatief is meestal niet aan orde.

Het probleem zit hem erin dat als een paard positief of negatief is voor een bepaalde variant dan wil dat nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk een correlatie heeft met de gezondheid.

Het is belangrijk dat de klant dit begrijpt aangezien het inderdaad niet zinvol is om volwassen gezonde paarden ineens te gaan laten staan of als ziek te gaan behandelen omdat het een variant bezit waarvan nog steeds niet precies helder is hoe het tot uiting komt.
Inderdaad worden daardoor soms ook andere blessures over het hoofd gezien omdat alles dan op pssm geschoven wordt.

Tegelijkertijd is het gewoon een feit dat er hele zieke paarden zijn en ik hoop dat er uiteindelijk meer helderheid in komt over de factoren die daarbij belangrijk zijn.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:20

Maar ik ken ook pssm1 paarden die niet symptomatisch zijn én gewoon op gras kunnen...

Dus ik denk inderdaad dat je gewoon voor jezelf moet beslissen of je het de moeite waard vind om te testen.

En als er geen enkele waarde aan de test gehecht kan worden, waarom mag deze dan nog aangeboden worden? Ook iets wat je je kunt afvragen :)*

Mijn mening in deze kwestie ;)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:12

Echter is het bij pssm1 paarden zo dat indien het gen wel of niet defect is, dat er wel of niet de verkeerde glycogeen gemaakt wordt. Dat is daarmee niet direkt te vergelijken aan de pssm2 varianten waarbij niet perse duidelijk is wat het betekend als dat gen afwijkend is.

Het kan wel zo zijn inderdaad dat het paard met P1 er beter of slechter mee om kan gaan, en deels is ook bekend hoe dat komt (type spier, hoeveelheid beweging etc). Maar het is een feit dat de „output“ van dat gen voor een verkeerde glycogeen zorgt.

Het wel of niet MOGEN aanbieden van de test is niet echt een discussie aangezien IVDs voor dieren nauwelijks wettelijk gereguleerd zijn (in tegenstelling tot die voor mensen). Net als er behoorlijk wilde experimentele therapieen op dieren losgelaten worden waar je als mens amper naar zo mogen kijken.

Inderdaad moet verder iedereen het vooral gewoon lekker voor zichzelf bepalen. Het onderschrift van bokker Mando past daar perfect bij.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 28-02-24 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:19

Ja dat komt mij zeker ook bekend voor, pssm1 paarden die niet symptomatisch lijken. Dat zou grotendeels ook in type spiervezel en management zitten.

Verder wel heel tof wat jullie hier schrijven. Ik ben dus een van die mensen die heeft getest voor fokkerij, maar de paarden verder niet symptomatisch heeft. Vrienden hebben een nog veel grotere fokkerij, en delen alle resultaten met mij. Daar zitten vrij geteste paarden tussen die wij positief verwacht hadden, en andersom. Maar het kwelt soms wel dat er een soort van jaloezie of ongeloof is dat mijn paarden het écht goed doen. Ik had het achteraf denk ik liever niet geweten. Terwijl ik het stukje bewustwording juist zo belangrijk vind.

Overigens is een van mijn paarden eerst negatief getest op een van de varianten pssm2. Weet wel nog dat ik daar toen extreem lang op moest wachten. Paar jaar later kon ik hierdoor een andere uitslag niet verklaren. Dus over laten testen, en toch positief. MAAR deze foutjes heb ik met pssm1 test en met kleur testen ook al gehad. Waar mensen werken, worden nou eenmaal wel eens fouten gemaakt.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:40

NRJ schreef:
Maar ik ken ook pssm1 paarden die niet symptomatisch zijn én gewoon op gras kunnen...

Dus ik denk inderdaad dat je gewoon voor jezelf moet beslissen of je het de moeite waard vind om te testen.

En als er geen enkele waarde aan de test gehecht kan worden, waarom mag deze dan nog aangeboden worden? Ook iets wat je je kunt afvragen :)*

Mijn mening in deze kwestie ;)

Er mag voor dieren heel veel zonder enige waarde op de markt worden gebracht helaas.

Ik denk als je een symptomatisch paard hebt je het beste het dieet kan aanpassen. En inderdaad wat hier gezegd wordt. Ik denk het vals negatief en positief, wat ik zelf ook roep! Niet helemaal zo zwart wit is. Als je paard test op het gen dan heeft die dat gen. Maar wat we niet weten is of dit gen de klachten veroorzaakt daarom zou imo ipv 250 voor een test vragen daar een veel grotere diclaimer bij horen. Als je een gezond paard test en die test positief betekend dit niet je alles aan moet passen, iets wat je nu wel ziet gebeuren en waar het paard die gewoon goed ging ineens niet goed op wordt bijvoorbeeld. En vervolgens ook ieder ding erop afschoven wordt. Zo worden problemen met de pezen of SI erdoor regelmatig over het hoofd gezien.

Andersom als je paard negatief test maar wél symptomatisch is dan kun je niet stellen 'pssm is het in elk geval niet' want daar zit de crux.

Wanneer je paard positief test en symptomatisch is zou je kunnen zeggen er een relatie is daartussen. Echter omdat we dus nog altijd niet weten of dat echt zo is is en blijft de test niet gevalideerd en dus kun je er eigenlijk niets van zeggen.

Sommige eigenaren zullen het wellicht wel een bevestiging vinden wat natuurlijk je goed recht is. Zolang je dan Maar niet alles afschuift op de pssm en de rest over het hoofd ziet.

In mijn ogen is preventief testen op pssm 2 wat sommige stamboeken al doen dus compleet zinloos. We weten de relatie niet. Equiseq beloofd dat al tig jaren en heeft inmiddels heel veel data maar tot nu toe is het enige dat de date bewijst dat er geen verband lijkt te zijn. Als ze dat nu eens zouden bevestigen dan kunnen andere onderzoekers ook verder.

Want nu lijkt het vooral een mooie melkkoe van equiseq en hebben ze geen belang bij het echte resultaat publiceren omdat dat voor nu gaat betekenen dat ze nog niet gevonden hebben waar ze naar op zoek zijn.

Ik sponsor zo'n organisatie dan dus ook niet.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:23

Sizzle schreef:
Het probleem zit hem erin dat als een paard positief of negatief is voor een bepaalde variant dan wil dat nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk een correlatie heeft met de gezondheid.


You lost me :+
Kan je dit verder uitleggen?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:01

In tegenstelling tot P1, zijn de P2 phenotypes (dus wat er mis gaat en het tot uiting komt) mogenlijk multifactoriaal. Ik kan je niet zeggen met wat, want dan had ik het probleem opgelost :+
Maar als voorbeeld kan het zo zijn dat bijv. P3 op zich het paard helemaal niets uitmaakt behalve als het paard tegelijkertijd ook een bepaalde mutatie heeft (even totaal willekeurig) in de Calcium receptors, die op zich staand ook geen bijzonder effect heeft.
De combinatie van de 2 maakt dan dat er kritische grens overschreden wordt in de signaal overdracht en er een kans op een ziekte ontstaat.
Dat betekend dus dat je in zo‘n geval alleen wat hebt aan de test als je ook voor die andere (nu onbekende) factor kunt testen.

Een vergelijkbaar probleem zie je bijv. bij zomer-exceem. Je moet dan een opeenstapeling van factoren hebben (genetisch + omgeving) voordat het escaleert. Zelfs al weet je welk gen het paard gevoelig maakt voor exceem, dan moet er nog steeds eerst een ander kritisch punt overschreden worden voordat het lichaam gaat overreageren.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:14

En dat kunnen 2 factoren zijn, maar ook 3, 4, 5, 10, of zelfs meer…

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:29

Hoi,
ik ben een nieuwkomer op dit topic. Ik heb al veel doorgelezen en heb toch een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen. Ik begrijp dat de supplementen en de hoeveelheden daarvan voor ieder paard kunnen verschillen. Daarnaast lees ik dat jullie de supplementen/hoeveelheden telkens aanpassen naar de situatie van je paard op dat moment.

Betekent dat dat jullie weten welk supplement je moet verhogen bij bepaalde symtomen?
Met andere woorden dat je bijvoorbeeld bij een paard met strakkere spieren de Vitamine E en Magnesium verhoogt en bij een paard met terugvallende bespiering de eiwitten/3-amino's?

Dit vraag ik om dat ik mijn paard verdenk van een type PSSM2, maar mooi rond in de spieren zit, maar wel zo strak als een vioolsnaar. Daarbij ook snel in de stress en nog wat dingetjes. Is het dan wel raadzaam om er ook extra eiwitten in te gooien?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 02:38

SilvanoN schreef:
Hoi,
ik ben een nieuwkomer op dit topic. Ik heb al veel doorgelezen en heb toch een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen. Ik begrijp dat de supplementen en de hoeveelheden daarvan voor ieder paard kunnen verschillen. Daarnaast lees ik dat jullie de supplementen/hoeveelheden telkens aanpassen naar de situatie van je paard op dat moment.

Betekent dat dat jullie weten welk supplement je moet verhogen bij bepaalde symtomen?
Met andere woorden dat je bijvoorbeeld bij een paard met strakkere spieren de Vitamine E en Magnesium verhoogt en bij een paard met terugvallende bespiering de eiwitten/3-amino's?

Dit vraag ik om dat ik mijn paard verdenk van een type PSSM2, maar mooi rond in de spieren zit, maar wel zo strak als een vioolsnaar. Daarbij ook snel in de stress en nog wat dingetjes. Is het dan wel raadzaam om er ook extra eiwitten in te gooien?


Als tip wil ik je mee geven, voeg 1 ding tegelijk toe, en verhoog ook maar 1 ding tegelijk. Anders weet je niet waar je paard het beter op gaat doen. Het is een beetje vervelend en duurt wat langer, maar kan je onnodig geld uitgeven besparen.

En een bloedonderzoek is ook niet verkeerd om te kijken of er al tekorten zijn.

Bij mijn paard kwam uit bloedonderzoek een ernstig vit e + selenium tekort. Laat ook deze beide waardes mee testen. Ik had in eerste instantie alleen vit e laten testen en ben dit gaan bijvoeren. Maar zonder voldoende selenium wordt de vit e niet opgenomen. Dus toen ik nogmaals bloedonderzoek liet doen, was de vit e nauwelijks tot niet gestegen.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:50

@ SilvanoN welkom in de wereld van het paardenpuzzelen :D Kijk ook altijd naar wat je al voert. Soms is het ook de kunst van het weglaten. (bijvooerbeeld Calcium en Kalium) en ijzer, waarom ze dat nog in paardenvoer stoppen is mij een raadsel. Maar wat voor hooi heb je en wat zit daarin.

Vitamine E kun je niet betrouwbaar testen in het bloed. Een paard heeft het vermogen om vitamine E op te slaan en de opslag is niet te testen in het bloed. Je ziet dus alleen in het bloed wanneer het lichaam het transporteert. Je kunt het dus wel laten testen, maar het is niet alles zeggend. Altijd rekening houden ook met de inname van vitamine E. Globaal zou je kunnen zeggen dat als je paard geen gras binnen krijgt dat je vitamine E moet gaan bijvoeren. Verder ook verhogen bij ziekte enz. omdat het paard dan meer nodig heeft.

Dus ja, we passen onze voeding aan aan alle omstandigheden. Symptomatisch of ziek, maar ook aan de jaargetijden en wat ze aan voeding binnen krijgen. Dus gras of hooi als voeding, verharen ze, staan ze in training, enz.

Vergeet niet dat proteïnen/eiwitten ook van belang zijn voor alle andere processen in het lijf. Dus niet alleen spieropbouw. Maar ook alle andere celopbouw (groei van hoeven, aanmaakt nieuwe vacht) en hormonale processen, enz. Dus proteïnen toevoegen kan bijna nooit kwaad. Afhankelijk natuurlijk weer van wat er in je hooi en gras al zit. :D Makkelijk he?

Vergeet ook niet een vetbron in de voeding, en zout, ook heel belangrijk voor het paard. En bij het voeren van eiwitten ook altijd de essentiële aminozuren, anders heeft het eiwitten voeren weinig zin.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 13:34

ik ben op zoek voor mijn paard (tinker) naar een balancer. ze krijgt graszaadhooi te eten en daarbij krijgt ze nu sojaschroot, vitamine e en selenium en marstall force als balancer.
sinds half januari is ze niet fit, stijf, futloos, wilt niks en uit bloedonderzoek verhoogde spierenzymen.
eiwitgehalte was op de grens van net niet te laag, vitamines waren goed. verder niks afwijkend.
de oorzaak is hoogstwaarschijnlijk het rijke hooi geweest wat ze hebben gekregen. paard waar ze bij staat is hoefbevangen geraakt en de tinker haar benen gingen kapot, teken dat het hooi dus niet goed was. sinds ze weer op gradzaadhooi staan gaat het weer beter. ter ondersteuning redplex gekregen vd dierenarts, dit helpt goed.

we voeren nu allerlei supplementen bij en zou het liefst een supplement geven waarbij we dat niet meer hoeven doen.
ze krijgen weinig tot geen gras dus daar hoeven we geen rekening mee te houden qua balancer

de.tinker heeft 10 jaar geleden 1x ook verhoogde spierenzymen gehad bij te koud worden met regen en wind na een intensieve les.
ze word altijd sober gehouden maar nu 1x dus rijker hooi en ging dus mis. ze is inmiddels bijna 17 jaar
we hebben het gehad over pssm en aangezien ze altijd sober is gehouden en het dan wel goed gaat, gaan we hiermee door en laten we haar niet testen iom dierenarts.

wie zou eens mee willen denken met een balancer met voldoende eiwitten, vitamine e en goed voor spieren, maar niet in hoog in zetmeel, suiker enz

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 15:40

De Este Balancer vind ik een heel mooi product voor dit soort paarden.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 08:27

Ik geef nu JPGEF hi support, misschien is dat een idee?