PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:02

Zou dit genoeg zijn qua hoeveelheid haar? Vind het zo moelijk tellen.. :+


Afbeelding

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:08

Aantal is genoeg maar er moet wel een goede haarwortel aan zitten.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:38

Ze staan niet volledig op de foto, zag er toch witte bolletjes aan.. heb ze gewoon met een tangetje vastgepakt en uitgetrokken dus in principe zijn ze volledig..

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:51

Dan is het goed en het zijn er genoeg lijkt mij.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:18

Koper schreef:
freeride schreef:
Koper,op het pssm forum USA zit een eigenares van een positief geteste ijslander,pssm1

Dat wist ik niet. Kan ik op de één of andere manier achterhalen welk bloed er achter haar paard zit?

Als hij positief is getest op PSSM1 dan dan stelt me dat denk ik enigszins gerust. Toen ik de symptomen van de diverse varianten van PSSM2 las gingen er bij wat alarmbelletjes aan. Qua suiker heeft mijn paard geen heel dramatische problemen. Althans niet ernstiger dan wat ontstekingen als hij te veel gras eet. Maar niets wat lijkt op wat wordt beschreven in de OP.


Ik ga het haar vragen ;)[/quote]

hi,ze heeft gereageerd, enorm uitgebreid, kun je me je naam geven via pb? an kan ik de berichten aan je doorsturen via Messenger.Het is blijkbaar toch pssm2 wat ijslanders hebben en naar schatting 50%..ze heeft al veel pedigrees verzameld,maar nog geen gemeenschappelijke ouderdieren gevonden.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:24

Ik stuur je een pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:27

Frensie schreef:
Dan is het goed en het zijn er genoeg lijkt mij.


Merci nog ;)

Hoelang duurde het bij jullie voordat het in Amerika aankwam? Heb geen idee wat voor termijn daarop zit qua post ... En moet ik nog iets speciaals weten? Ik heb de haren, het aanvraagformulier en dat andere wat je erbij moet duwen. Betalen kan ik via paypal. Verder nog iets?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:03

Ts. Kan een ontstekingsbloedbeeld hier ook een symptoom van zijn? En kramp wanneer een paard nerveus wordt?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:15

Het is extreem rasafhankelijk hoe het paard reageerd.
De pijn score van mijn paard paste totaal niet bij de schade. Daarom wist de patholoog meteen dat het geen amerikaan was en waarschijnlijk veel volbloed had.
Koudbloeden hebben vaak nauwelijks last en die echte tying up momenten zijn veel meer gekoppeld aan quarters.
Mijn paard ging staken en liep slingerend.
Verder toonde ze bijna geen enkele van de kenmerken. 6 jaar lang niet echt iets gemerkt en ineens was het patsboem compleet fout en sterk degeneratief.
Ik zag het aan de beenzetting dat het een spierprobleem moest zijn.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:27

Misschien een stomme vraag maar moeten de haren eigenlijk meteen opgestuurd na het trekken? Of maakt dat niet uit als ze wat langer ergens liggen? Ik heb het wat druk gehad dus nog niks mee gedaan na het trekken ... vraag me nu af of het nog zin heeft ...

En weet iemand hoelang het ongeveer duurt voordat post van hier tot in Amerika is? Is dat een paar dagen? Of gaat het om weken? Of .. ?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:27

[***] schreef:
Misschien een stomme vraag maar moeten de haren eigenlijk meteen opgestuurd na het trekken? Of maakt dat niet uit als ze wat langer ergens liggen? Ik heb het wat druk gehad dus nog niks mee gedaan na het trekken ... vraag me nu af of het nog zin heeft ...

En weet iemand hoelang het ongeveer duurt voordat post van hier tot in Amerika is? Is dat een paar dagen? Of gaat het om weken? Of .. ?


Als het even ligt, is niet erg.

Reken op 6 dagen. Als je een acccount hebt bij animal genetics kun je daarna al heel snel de uitslagen inzien.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:36

Ok, dan toch maar eens werk van maken :)
Moet je zo'n account zelf aanmaken? Of krijg je die zodra je iets ingestuurd hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:46

Zeer interessant stuk! Heb het net even vluchtig doorgelezen, maar wanneer ik tijd heb ga ik er eens goed voor zitten. Een paar dingen passen toch wel redelijk in het 'ziektebeeld'van mijn paard, andere weer totaal niet. Lastig..

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:32

[***] schreef:
Ok, dan toch maar eens werk van maken :)
Moet je zo'n account zelf aanmaken? Of krijg je die zodra je iets ingestuurd hebt?


Volgens mij ging dat via de mail in samenspraak met animal genetics.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:01

Sizzle schreef:
Koper, het komt bij nagenoeg alle rassen voor, inclusief KWPN.
Nu ik dat weet zal ik ieder paard bij aankoop minstens op pssm1 laten testen.

Ik heb een hoop geld uitgegeven voor het PROK certificaat en dan heb je zoiets dat je voor minder dan 100 euro al had kunnen zien.

KWPNers hebben meestal geen PSSM1, maar eerder P2 of P3 (via de volbloedlijnen)

Senta: de precieze oorzaken van de nieuw ontdekte vormen van PSSM zijn niet bekend, maar het lijkt dus wel genetisch bepaald te zijn. PSSM staat voor Polysaccharide Storage Myopathy en dat zijn de nieuwst ontdekte vormen technisch gezien niet. Ik vermoed dus dat deze in de toekomst wel een andere naam zullen krijgen. "Gewoon" eiwitten voeren volstaat niet om een PSSM2 paard goed te houden of te krijgen. Denk aan hoge doseringen wei ("whey protein"), soya, luzerne maar daarnaast ook de essentiële aminozuren die in het artikel worden genoemd. Dit is een supergoed artikel over eiwitten:
https://theequinepractice.com/protein/

Koper: bij Ijslanders komt idd ook een vorm van PSSM voor. Er zijn Ijslanders positief bevonden op bestaande versies (maar ik ben even kwijt welke: freeride, weet jij dat zo uit je hoofd?) maar ze zijn nog op zoek naar een gen dat specifiek lijkt te zijn voor IJslanders.

[***]: sommige PSSMers zijn idd bevattelijk voor slecht weer of plotselinge weersveranderingen.
Haar kan bewaard worden, maar dan liefst niet in plastic vanwege "broei" waardoor het haar kan gaan rotten. Liever dus tussen bv een paar stukken keukenrol of in een papieren zakje.

GCofOz: is idd een goed stuk, maar gaat alleen over PSSM1 :)

Lailapri: ontstekingsbloedbeeld wordt niet genoemd als typisch voor PSSM, maar kramp wanneer een paard nerveus wordt wel, maar dan mn bij RER.

*wiki artikel moet ik nog voor gaan zitten hoe dat werkt, maar komt er aan*

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:28

Dank je :) Heb ze in een envelop zitten dus hopelijk is het dan nog ok .. Straks eens alles klaar maken en morgen eens naar de post om dat tot in Amerika te krijgen ;)

Ben verder even kwijt .. hoe testen ze op PSSM2 en de subvarianten? Stel dat de PSSM1-test negatief is, zou het dan alsnog PSSM2 kunnen zijn? Of kan je dat uitsluiten als je geen "gaten" en hoge spierspanning ed hebt? Want hij is 21 jaar ondertussen, dan zouden er toch al rare dingen moeten geweest zijn... of begrijp ik het verkeerd?

En ik heb dus duidelijk een "mooi-weer-pony" .. := :+

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:38

Als PSSM1 negatief is, kan het idd nog PSSM2 zijn.
Een PSSM2 positief paard hoeft niet per se alle bovengenoemde symptomen te hebben. Sterker nog: meestal is dat niet het geval en hebben ze er maar een paar, en/of andere uitingen van pijn. Mijn n/P2 ruin heeft bv dus wel (oa) die "gaten" (de foto is van mijn ruin zijn achterhand) maar mijn n/P2 merrie heeft "alleen" de stijfheid, de wisselende kreupelheden, zeer lijf, schuren van haar lijf, etc.
Hun moeder is 23 geworden en heb ik tot haar 21 gereden (wel rustig aan). Zij had die "gaten" ook niet.

De algemene symptomen kun je ook krijgen bij tekorten, denk bv aan een magnesium- of een seleniumtekort. Of bijvoorbeeld als een paard Lyme heeft. Dat zijn nog andere opties om naar te kijken als dat nog niet gedaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:44

En hoe weet je dat die van jou n/P2 zijn? Dat kan je dan laten testen? Want ik vind daar niks van terug bij animal genetics .. of moet je daarvoor naar andere plaatsen?

Die van mij is gewoon raar ... als je hem zo zou zien zou je zeggen dat hij gezond is maar dominant & lui (even de standaard-termen erin gooien :+ ) en als je hem aan het werk wil zetten wordt hij boos .. Maar ik geloof daar niet zo in, en het blijkt ook dat er wel dingen aan de hand zijn .. Nu is veel onder controle of opgelost of in ieder geval verbetert, maar het niet willen lopen blijft, het lelijk doen met poetsen/aanraken blijft (en het lijkt wel steeds op wisselende plaatsen), hij is veel bozer & reactiever met slecht/koud/nat weer en hij loopt achter niet ok (niet kreupel maar speciaal.. foto's was niks op te zien), hoewel het wel verbetert is de laatste jaren (maar hij staat eigenlijk ook op een PSSM-dieet zonder dat ik het wist en hij krijgt constant vitamine E bij..).

Iets wat alles verklaart zou ik wel fijn vinden, ookal kan je er verder weinig aan doen, maar gewoon een verklaring waarin alles past, en niet steeds stukjes ...

Hij heeft al diverse bloedtesten ondergaan, ook cushing ed maar dat was het allemaal niet. Magnesium & selenium zijn normaal (al geef ik hem toch magnesium bij, oorspronkelijk voor zijn headshaking maar het is ook goed voor de rest, heb alleen niet het idee dat het iets doet) maar hij heeft wel vitamine E problemen waar hij een supplement voor krijgt, en ondanks dat nog wisselende waarden (al zou dat ook aan het supplement kunnen liggen qua bewaring ed., dit jaar laat ik om de paar maanden bloed trekken om er hopelijk tijdig bij te zijn). Lyme is nog niet getest maar is volgens de DA onwaarschijnlijk omdat hij eigenlijk geen symptomen heeft...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 15:20

De PSSM2 heb ik via EquiSeq getest: zie http://www.equiseq.com .
Hun tests zijn accuraat, maar moeten nog door de academische mallemolen en worden daarom nog niet als "officieel" gezien. Eind dit jaar worden hun resultaten gepubliceerd; daarna wordt het officieel officieel :P
Dat even als disclaimer.
Hun onderzoek is gebaseerd op paarden met PSSM2 symptomen waar ze ook biopten van hadden en vanuit daar hebben ze hun onderzoek uitgebreid om paarden met symptomen weer te kunnen matchen aan hun genetische bevindingen. Die bleken te kloppen.

Net als jij was ik al jaren aan het dokteren met mijn halfbroer/halfzus combi. Beide heel verschillende problemen, maar beide duidelijk gevalletjes "er is iets met dit paard". Bij mijn ruin was ik er eerlijk gezegd van overtuigd dat hij PSSM zou hebben, maar dat heeft hij dus niet. Van alles gedaan: 5 panel test incl PSSM1, bloedonderzoeken, kreupelheidsonderzoeken, röntgenfoto's, spierbiopt, chiropractor, osteopaat, noem het maar op. Niks was sluitend. Uiteindelijk dus de PSSM2 test gedaan en toen kwamen ze beide terug met n/P2 (beide ook P3 n/n, P4 n/n en Px n/n) ... het is de eerste "diagnose" die ook echt klopt voor mijn gevoel.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:33

Als ik het goed begrijp kan je enkel P2 en P3 laten testen? Hoe kom jij aan P4 en Px?
Test is ook een stuk duurder dan PSSM1 .... en je kan buiten de VS enkel met gedroogd bloed laten testen, niet gewoon op haar? Of kan dat ook?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 15:51

Momenteel bieden ze P4 en Px gratis aan als je de tests voor P2 en en P3 koopt. De uitslag kunnen zij dan weer gebruiken voor toekomstig onderzoek.

Vanuit Nederland kun je idd alleen met gedroogd bloed op een kaartje laten testen.
De prijs van deze test zal in de loop van de tijd wel naar beneden komen, maar is idd nu nog best duur.
Aan de andere kant ben je dit geld ook kwijt als je de dierenarts moet laten komen of een bloz laat doen :-)

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:01

Maar de DA moet sowieso komen voor dat bloed ... of heb je dat zelf gedaan? ;)

Eerst maar eens PSSM1 laten testen .. en dan zien we wel weer verder .. DA moet toch nog eens komen om te prikken voor zijn vitamine en koper dus kan het dan eens bespreken als ik het resultaat van de test heb..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 16:26

De dierenarts moet dat doen idd, maar ik heb een combinatiebezoek gedaan.
Vaccinatie/bloedje doen
Tanden/bloedje doen
Scheelt dan iig de voorrijkosten ;-)

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:35

Dat bedoel ik :j Ergens einde deze maand moet ik toch nog eens laten prikken voor de vitamine E (en koper) dus ik hoop dat ik dan de uitslag van PSSM1 heb (kan er ook even op wachten, komt de DA gewoon later) en het er dan eens met hem over hebben en kijken wat de opties zijn ..

Maar moet wel eerlijk toegeven dat het bedrag mij wel tegenhoudt .. zeker omdat hij 21 jaar is .. Als het nu om een jong paard ging waar ik wedstrijdplannen mee had ofzo (of zelfs gewoon een jong paard) dan was het anders .. maar of het nu nog allemaal de moeite is ... Naja, we zien wel, eerst maar eens PSSM1 ;)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 16:38

Zou ik absoluut ook eerst doen hoor: PSSM1!
En als dat het niet is en je vermoedt PSSM2 kun je altijd eerst proberen of meer eiwit voeren een aanzienlijke verandering brengt.