PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:46

Super Mac! En ik ben bang dat de vragen alleen maar meer gaan worden....

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:29

Ik heb de uitslag binnen voor mij 12jarige kwpn merrie: n/px. Ik ben al een maand aan het speciale dieet maar zie nog geen verbetering.

Is er nog iemand met een px-er met overgewicht? Ik zit er namelijk aan te denken om haar nu snachts ook buiten te laten. Ze gaat steeds meer met tegenzin haar stal in en ik denk dat dat ook komt omdat ze daar meer last krijgt van haar spieren door het stilstaan. Wij hebben geen gras, maar grote zandpaddocks met enorme bakken hooi. Ben bang dat ze zich snachts richting de hoefbevangenheid vreet. Een graasmasker geeft haar teveel stress, plus ik ben bang dat ze blijft hangen aan het vertragingsrooster op de hooibak. Heb hetvidee dat het kiezen is tussen 2 kwaden. Ze lijkt ook weer wat meer in zichzelf te keren en dat is echt niet ok ;( Ik nijg er dus toch naar om haar buiten te zetten.

Maar ben ik de enige met een te dikke px-er? Volgens Den Hoek speelt er ook een deel IR mee, dus daar krijgt ze ook supplement voor. Het meeste wat ik lees over PSSM paarden is dat ze juist te mager zijn/spierverlies hebben. Ik voeg een foto nu en toen toe, voor het beeld. (Gras foto'sis niet thuis, maar op vakantie. Thuis/pensionstal helaas alleen zand)Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:37

Ik heb een pssm2 p8
Die is helaas ook te dik.
Ik heb er wel voor gekozen om dag en nacht buiten te zetten, ook vanwege stijfheid op stal.
Hij staat wel op gras maar met graaskorf

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:01

Mijn paard was heel suiker gevoelig en n/p3.
Die had ik een dagdeel met graasmasker op de wei en ik woog het hooi af en weekte het om de suikers uit te spoelen, verder liet ik hem op advies van de dierenarts elke dag bewegen voor zijn spieren en om te voorkomen dat hij steeds maar zwaarder zou worden.
Kun je het hooi niet op een of andere manier beperken?
Dat was de enige manier om mijn paard echt af te laten vallen.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:18

Ik heb een n/px. Die van mij is niet dun maar vind hem ook niet te dik. Die van jou vind ik zo vanaf de foto overigens ook wel meevallen. Wat geef je qua voer en supplementen?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:34

maartje0987 schreef:
Ik heb een n/px. Die van mij is niet dun maar vind hem ook niet te dik. Die van jou vind ik zo vanaf de foto overigens ook wel meevallen. Wat geef je qua voer en supplementen?


Hoi, ik zie dat de 1e foto niet heel erg handig staat. Een beetje naar rechts, dus misschien heb je die niet geopend. Daar zie je het. Die andere 2 zijn van betere tijden. Ze heeft een harde manenkam en vet bij tepels en bovenop haar billen.

Ze krijgt 'het' px-dieet:
3 handen Marstall Myo Care om supplementen door te mengen en als dat niet lukt nog een hand Vitalbix slobber erbij. Ze eet het regelmatig moeizaam namelijk.
-pea protein
-horseflex amino
-organische vitamine E
-horseflex magnesium chelaat
-zout
-lijnzaadolie

Extra:
-phytonics glucobalance maar sinds een week overgestapt op hypobalance, op advies van Den Hoek

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:08

Ik heb haar toch maar buitengezet snachts en dat is nu 3 nachten. Ze lijkt nu al minder depressief. Super dus! Blij paard blij baasje

Ik was bang dat ik in de knoei kwam met al haar supplementen. Die verdeelde ik eerst over 3 voerbeurten, maar doordat ze nu maar 1 x binnenkomt voer ik nu alles in 1x. Ze eet het! Al die schepjes bij elkaar :# Had ik niet verwacht. Ik loop smiddags nog wel het land in met een handje Myocare gemengd met olie en vitamine E en amino's. Even toch een beetje verdelen.

Carmen1987
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Stöllet

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 06:59

Mijn Haflinger was ook echt veel te dik. Zij is drastisch op dieet gegaan toen we er achter kwamen dat ze PSSM heeft. Ik ben begonnen met haar hooi af te wegen. Toen ze hier aan gewend was aan de “normale” hoeveelheden hooi die ze kreeg. (Ze kreeg veel te veel onbeperkt in een vergelijkbare situatie zoals jij omschrijft). Hierna ben ik het hooi gaan weken en daarna stomen. Ze is in 11 maanden tijd 62 kg afgevallen. Ze is hier zo absurd van opgeknapt!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:09

Nou, met mijn enthousiaste 'ze eet het' van vorige week ging ik lekker op m'n bek 8)7 Je raadt het al; ze eet niet. Het enige wat er nog in gaat is de Marstall Myocare met wat vitamine E en snufje zout er doorheen. Gelukkig bevat de Myocare van zichzelf al een hoop, zag ik in het Duitse Exelbestand, dus even kijken hoe ze het hier op doet.

Maar ik heb een vraag over dekens. Ik lees op veel sites dat paarden met MIM heel gevoelig zijn voor kou en je veel eerder dan de anderen moet gaan dekenen. Nou staat mijn n/px sinds een week buiten snachts (aan de kust) en afgelopen nacht was er langdurig wat regen. Geen stortbuien, maar het miezeren hield wel lang aan. Temp was ongeveer 16. Ik heb deBucas sunshower opgedaan. Ze voelde vanmorgen aangenaam. Toen de zon goed doorkwam, rond 11u, afgedaan. Is dat iets wat jullie ook zouden doen of neem ik het nu te letterlijk? Paard is nog niet helemaal stabiel, vandaar dat ik extra voorzichtig ben.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 10:50

Als je paard nog niet stabiel is en ze aangenaam voelde en ontspannen oogde dan denk ik dat je er goed aan doet. De regel dat "het een paard is en dus wel tegen wat regen kan" gaat wat mij betreft niet op bij een paard met spierproblemen. Vooral als het lang heel warm is geweest kan zo'n regenbui behoorlijk koud aanvoelen.

Mijn richtlijn is een beetje om ze niet door- en doornat te laten regenen maar ook niet te laten zweten onder een deken. Als het langdurig regent gaan ze vaak ook op 1 plek in een houding staan die niet per se handig is voor een paard met spierproblemen. Is ook een beetje je paard in de gaten houden en inschatten of het nodig is.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 06:26

Dankjewel! Gistermiddag een tijdje de Recuptex opgedaan, toen ze eenmaal binnenstond. Een en al gegaap haha! Ik bedacht mij ineens dat ik die nog had liggen en toen dit forum doorgezocht voor de ervaringen. Heel blij mee!
Volgende week komt de WES Bodyguard sensitive binnen. Ben heel benieuwd.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:18

Nee hoor, ik deken ook nu in de zomer als er een bui komt. Omdat dan de temperatuur toch ineens ook flink zakt, en dan een natte rug.... Ik heb de summerseries van Rambo en die hebben zo'n waterdicht stuk op de rug. Dus als het warmer wordt is het ook geen probleem, de hele zijkant en bij de borst is open, dus ook de warmte kunnen ze dan kwijt.

Ik gooi ook de deken erop als ik twijfel. Liever dat hij het te warm gehad heeft dan te koud. Nu woon ik in Oostenrijk en we hebben soms gewoon flinke schommelingen en in de nacht koelt het altijd flink af. Overdag 20+ en in de nacht 10 of 12 graden. Dus dan is zo'n regen/vliegendeken ideaal. Ik ben wel blij dat er nu nog een dressuumiep met warmbloed bij ons op stal staat. Zij snapt mijn deken en managementprogramma volledig en ik kan ook van haar op aan dat zij ook mijn paarden in de gaten houdt en binnenzet of dekent indien nodig. We hadden alleen haflingers en ijsco's op stal en die snappen dat gewoon niet zo.

Ik voer trouwens de WES niet, maar de Maroske Complex 711, dat ben je vast wel tegen gekomen in de Duitse bestanden. Het is een poeder, en ik gooi dat door de natgeweekte myoflakes. Beetje alpengrun musli erdoor en gaan. Mijn paarden eten dat heel goed, maar die zijn ook niet zo heel lastig met eten. Oh ja en wortels, veel wortels.

Ik

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:20

Maar voor de paarden met overgewicht, hoeveel eiwitten voeren jullie?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:32

Esperanza schreef:
Maar voor de paarden met overgewicht, hoeveel eiwitten voeren jullie?

ik voer erwteneiwit, van Bodyfit. Nog niet eens de hoeveelheid van het dieet, dat krijg ik er niet in. Ik mag blij zijn als ik er een eetlepel in krijg.
Maar..ik heb nu wat nieuws ontdekt. Als ik er een theelepeltje Kurkuma doorheen roer, eet ze haar mengseltje beter! Zodra ik de Kurkuma weglaat, ruikt ze en draait haar hoofd weg.
Die van mij heeft pittig overgewicht, maar lijkt wat beter te gaan nu ik haar dag en nacht buiten laat in de zandpaddock met voordroog. Had ik niet verwacht, met onbeperkt ruwvoer. Maar

Esperanza schreef:
Nee hoor, ik deken ook nu in de zomer als er een bui komt. Omdat dan de temperatuur toch ineens ook flink zakt, en dan een natte rug.... Ik heb de summerseries van Rambo en die hebben zo'n waterdicht stuk op de rug. Dus als het warmer wordt is het ook geen probleem, de hele zijkant en bij de borst is open, dus ook de warmte kunnen ze dan kwijt.

Ik gooi ook de deken erop als ik twijfel. Liever dat hij het te warm gehad heeft dan te koud. Nu woon ik in Oostenrijk en we hebben soms gewoon flinke schommelingen en in de nacht koelt het altijd flink af. Overdag 20+ en in de nacht 10 of 12 graden. Dus dan is zo'n regen/vliegendeken ideaal. Ik ben wel blij dat er nu nog een dressuumiep met warmbloed bij ons op stal staat. Zij snapt mijn deken en managementprogramma volledig en ik kan ook van haar op aan dat zij ook mijn paarden in de gaten houdt en binnenzet of dekent indien nodig. We hadden alleen haflingers en ijsco's op stal en die snappen dat gewoon niet zo.

Ik voer trouwens de WES niet, maar de Maroske Complex 711, dat ben je vast wel tegen gekomen in de Duitse bestanden. Het is een poeder, en ik gooi dat door de natgeweekte myoflakes. Beetje alpengrun musli erdoor en gaan. Mijn paarden eten dat heel goed, maar die zijn ook niet zo heel lastig met eten. Oh ja en wortels, veel wortels.

Ik


Mooie deken, die Rambo. Het kan hier aan de kust ook pittig waaien, dus ik kom goed weg met de Sunshower. En ja, van de veel wortels heb ik gelezen. Doe ik. En ik zal de Maroske in gedachten houden, mocht ze de WES niet eten. Alpengrun Muesli laat ze helaas staan, net als de Agrobs Mash. Zo jammer, want het zulk fijn voer. De WES komt dinsdag binnen. Ik hoop maar dat het gaat smaken. Ik zal het heel rustig opbouwen door de Myocare heen, met Kurkuma haha! *\o/*

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:44

Ze krijgen juist overgewicht door eiwit tekort :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:59

Caily schreef:
Ze krijgen juist overgewicht door eiwit tekort :o



Die van mij werd ook gewoon nog veel te dik met het geven van eiwitten…
Ik had toen ook de hoop dat dat hem zou helpen in het minder op voer gericht zijn en minder dik worden, maar helaas, dat is toen niet gelukt…

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:08

Voor lastige eters, die van mij net zo. Wat voor het eerst echt lekker werd gevonden en laag in s+z is de Metazoa muesli.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:33

Caily schreef:
Ze krijgen juist overgewicht door eiwit tekort :o


Dat is ook waarom ik het vroeg. De mijne hebben geen overgewicht, maar ik vroeg me dus af of je paarden kunt laten afvallen door ze eiwitten te geven. Dat heb ik helaas in de praktijk nog niet kunnen testen

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:52

Ik denk dat het per paard zal verschillen. In theorie ben ik er ook mee bekend dat wanneer ze extra eiwitten krijgen, ze minder kunnen gaan overeten. Ik weet niet of het in de praktijk ook echt zo werkt.
Mijn paard krijgt op het moment ook behoorlijk eiwitten (160gr) en die is wel aan het afvallen (maar juist goed, hij ziet er steeds droger uit), waar hij normaliter juist aan komt in de zomer.
Hij kwam deze winter juist aan doordat het suiker in het hooi hoog was en de eiwitten laag. Dus wellicht gaat die theorie voor hem wel op :+

Mijn paard gaat op dit moment sowieso ontzettend goed nadat hij even een dipje had. Ik heb hem lange tijd geen zout extra gegeven omdat ik dacht dat dit niets deed. Wilde in april beginnen, maar vergeten. Tot ik er met het warme weer ineens weer aan dacht om bij te geven. Weet natuurlijk niet 100% zeker of het daar aan ligt, maar dat is wel de 'grootste' wijziging aan het dieet. Het blijft zoeken.

Deze week ook overgestapt van vit e poeder naar de olie van pharmahorse. Zij geven zelf aan dat de opname tussen olie en poeder niet zou moeten verschillen. We gaan het zien. Ik begin met dezelfde dosering als de poeder en ga dan 1 of 2 wekelijks wat afbouwen.
Mijn paard eet zn eten in elk geval wel weer goed nu de poeder van Inge er niet meer door zit :o

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:21

Wat een onzin, dat de opname niet verschilt. Dat is gewoon wetenschappelijk onderzocht.

Maar hee, als t werkt. Prima toch. Maar vind het voor zo'n merk wel schandalig dat ze zoiets zeggen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:21

Mag ik vragen waar sommige van jullie de Marstall Myocare koopt? Bij mij in de buurt hebben ze het niet standard, en heb toevallig vakantie dus kan ergens rijden om het op te halen :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:05

Een paar jaar geleden kwam ik op Facebook op het PSSM forum Nederland terecht om meer te leren over deze vervelende aandoening. Ik kwam al snel tot de ontdekking dat paarden met PSSM heel wat supplementen nodig hebben en dat de kosten voor de eigenaren enorm opliepen. Met name de natuurlijke vitamine E was een grote kostenpost.

Vanwege mijn achtergrond als nutritionist voor paarden heb ik vele connecties met leveranciers en producenten van paardenvoer grondstoffen. Ik ben gaan kijken of ik het niet voordeliger kon krijgen. En ja! Het scheelt echt heel veel!

Sinds dat moment koop ik natuurlijke vitamine E in en verdeel ik het onder de geïnteresseerden. Gewoon als privé persoon, ik heb geen bedrijf.

Eigenlijk moet ik niet zeggen "ik" want mijn moeder maakt de pakketjes. Zij is met pensioen en vindt het super fijn dat ze wat kan doen en mensen op deze manier kan helpen. Zeker in deze tijd omdat alles al zo verschrikkelijk duur is! Ondertussen zijn er een aantal producten bijgekomen.

* NATUURLIJKE VITAMINE E *
* VITAMINE C *
* AMINOMIX *
* AMINOMIX MERRIE *

Kunnen we jou ook helpen met 1 van deze producten? Of wil je meer weten? Stuur me gerust een berichtje!

Inge

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:42

Ah jij bent de bekende Inge toch? Tof dat je ook hier zit. Helaas vond ik 5kg (of hoeveel?) een beetje teveel van t goede :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:13

xDenies schreef:
Ah jij bent de bekende Inge toch? Tof dat je ook hier zit. Helaas vond ik 5kg (of hoeveel?) een beetje teveel van t goede :)



Nou ja..... dat weet ik niet :D


Nu is alles vanaf 1 kg te krijgen! Aan het begin was dat anders omdat ik een flinke investering moest doen voor een grote zak vitamine e en ik nog niet precies wist hoeveel mensen echt geinteresseerd waren.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:17

Ah, dat schept voor veel eigenaren denk ik wel meer interesse!

Edit: Haha, als jij de Inge uit de facebook groep bent dan ben jij 'de bekende Inge' haha :P