PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:34

Wat voor type paard heb je?

Mijn trekpaard doet het het best op graan/gras/luzerne vrij.

Ze krijgt alleen magnesium en in de winter gemicroniseerd lijnzaad bijgevoerd. Van vitE wordt ze knettergek. Soms geef ik haar voor mn eigen gemoedsrust een schepje 's ochtends als ik die dag op pad ga met de trailer. Maar daar krijg ik altijd spijt van :')

Vit korrel ben ik heel erg tevreden met de metazoa esparcette of timothee. Voorheen voerde ik de agrobs naturmineral maar die zit lager in de algehele gehaltes ten opzichte van de metazoa.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:17

Een Haflinger.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:19

Kim_97 schreef:
Bedankt voor de tips! Fijn! :D
Mijn DA raadt bijvoorbeeld Pavo Vital aan. Toevallig ervaring mee?


Nee, met vital geen ervaring zelf. Je kunt allicht daar eens mee starten en kijken hoe je paard het erop doet. Ik vind hem laag in magnesium tov andere merken, maar verder ziet het er op het eerste oog niet slecht uit qua gehaltes. Je zou dus evt nog magnesium bij moeten voeren bij de vital.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:06

Kim, kijk eens op het pssm forum op Facebook. Daar staan alle diëten per type pssm uitgebreid op. Voor type 1 zo suikerarm mogelijk. Ik geef mijn pony die suikergevoelig is nutrimash van vitalbix. Dat is een slobber, maar er zijn ook brokken van vitalbix. Dit is met laag suiker en zetmeel gehalte. Daarnaast krijgt ze een balancer van ‘je paard gezond en fit’ . Is een dure, maar wel erg goed en ook suiker- en zetmeel arm. Daarnaast ruime natuurlijke vitamine e, glucobalance en lijnzaadolie.
Maar kijk even op het forum, daar is heel veel informatie!

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:47

Helaas heb ik 2 weken geleden afscheid moeten nemen van mijn allerbeste maatje ;(
Hij was N/P1 de afgelopen vier jaar er alles gedaan om hem zo goed mogelijk te houden
en dat lukte met hoge pieken en diepe dalen.
Afgelopen winter was heel zwaar voor hem , en gezien zijn teruglopende weerstand wilde ik hem nog
een zware winter besparen. Hij was ruim negen jaar mijn allerbeste maatje....

Inmiddels heb ik door de jaren heen heel veel informatie verzameld omtrent de ziekte,
en de dieet vormen. Ik zou dan ook graag mijn ervaring hier delen in de hoop andere te kunnen helpen.
Ik zal in elk geval zijn afstamming delen, hij was een Welsh x Haflinger.
Het vermoeden is dus ook dat het uit zijn haflinger kant komt , aangezien ik de deze welsh-lijn nog niet eerder heb gezien met PSSM

Vaderskant :
Bodo- Coelenhages Purisoso

Moederskant ;

Moeder : Sharon van Hackfort
Vader van moeder : Hemmingway daar achter zit Hofprinz
Moeder van moeder : Sanne van "t Lievers daar de vader van is Altjo van de Kenterstreek

Sanne van "t Lievers is tevens de moeder van de GGK hengst Stratego

Ik las ergens dat iemand een database heeft van afstammingen belast met PSSM ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 17:08

Gecondoleerd met je paard valiantS. Het is een rotziekte.

Hou er rekening mee dat er meerdere varianten in het spel kunnen zijn geweest, behalve P1.

Op https://www.bridgequine.com/index.php?lang=en staan heel veel pedigrees en hun testresultaten. De namen die jij noemt heb ik er niet in terug kunnen vinden.

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:27

Dank je wel Mac

Hij was negatief op de panel 5 test , en alleen positief op de Type 1
Maar ik sluit zeker niets uit gezien de panel 5 test nog niet zo betrouwbaar is als die van de Type 1
althans volgens mijn DA niet.
En inmiddels heb ik al een panel 8 test voorbij zien komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:11

ElskaIsland schreef:
Kim, kijk eens op het pssm forum op Facebook. Daar staan alle diëten per type pssm uitgebreid op. Voor type 1 zo suikerarm mogelijk. Ik geef mijn pony die suikergevoelig is nutrimash van vitalbix. Dat is een slobber, maar er zijn ook brokken van vitalbix. Dit is met laag suiker en zetmeel gehalte. Daarnaast krijgt ze een balancer van ‘je paard gezond en fit’ . Is een dure, maar wel erg goed en ook suiker- en zetmeel arm. Daarnaast ruime natuurlijke vitamine e, glucobalance en lijnzaadolie.
Maar kijk even op het forum, daar is heel veel informatie!

Met een koudbloed type met pssm1 zou ik juist terughoudend zijn met extra vitE bovenop de mineralenbrok. De mijne doet het prima zonder. En ik ben blijkbaar niet de enige met een koudbloed die er helemaal hyper van wordt.

Tenzij het paard al zwaar symptomatisch is zou ik in de basis het dieet in orde maken. Kijken wat voor effect dat heeft en daarna kijken wat er gebeurd met toevoegen met vitE.

Koudbloedtypes zijn vaak op een andere manier lijder van deze ziekte dan de warmbloeden en hebben minder poespas nodig om het verder prima te doen.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:46

Ze krijgt nu Pavo vital brokjes en ik ga starten met Magnesium bijvoeren, omdat daar maar 0,12% van in de Pavo Vital zit, de fysio ook aangeeft dat ze erg strak/vast in de spieren zit, dus naar mijn idee kan ze de magnesium goed gebruiken. :)

Ik heb vandaag ook een Himalaya liksteen in dr stal en paddock gehangen. Daar is ze altijd al raaazend op geweest. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:19

Ik voer daarom metazoa. Die zit van zichzelf al best goed in de gehaltes. Magnesium geef ik alleen de normale dagdosering bij maar niet extra.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:22

Wat akelig ValiantS :(:)
Het brengt meteen weer nare herinneringen omhoog.

haflinger_83
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:01

Valiant S, sterkte met het verlies van je maatje!
Graag reageer ik even, wij hebben Sanne heel lang gehad en ook Sharon gefokt.
Sanne heeft meerdere veulens gehad. Ik heb haar zelf ook jarenlang gereden. De klachten van PSSSM hebben wij bij Sanne en ook niet bij haar nakomelingen ooit vernomen. Destijds werd er nog niet op getest maar ik verwacht niet dat het van haar af komt.
Optie zou dan nog zijn via de hengst Hemingway (maar al jaren niet meer in dekdienst, en niet getest)
Andere optie zou dan nog toch via de welsh vader zijn.

Nogmaals sterkte!

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:22

haflinger_83 schreef:
Valiant S, sterkte met het verlies van je maatje!
Graag reageer ik even, wij hebben Sanne heel lang gehad en ook Sharon gefokt.
Sanne heeft meerdere veulens gehad. Ik heb haar zelf ook jarenlang gereden. De klachten van PSSSM hebben wij bij Sanne en ook niet bij haar nakomelingen ooit vernomen. Destijds werd er nog niet op getest maar ik verwacht niet dat het van haar af komt.
Optie zou dan nog zijn via de hengst Hemingway (maar al jaren niet meer in dekdienst, en niet getest)
Andere optie zou dan nog toch via de welsh vader zijn.

Nogmaals sterkte!


Wat goed om te horen dat ik die kant dan eigenlijk wel uit kan sluiten , het gaat dus om Bodo's Boy ( ofwel Bodo's Stoertje ) gefokt door J. Boeve uit Sharon. Mogelijk dat het dan uit de Hemingway kant komt.
Het komt wel steeds vaker voor bij Welshjes maar een afstamming van Bodo met PSSM heb ik nog niet gehoord. Voor ons maakt het helaas niet meer uit , maar hoop dat andere eigenaren van pssm paarden er iets aan hebben.

@sizzle dank je wel .
We hebben hem echt heel lang goed kunnen managen, maar ondanks zijn pas 14 jaar leek hij op.
Zijn hoofd wilde nog wel van alles maar zijn lijf wilde niet meer en dat frustreerde hem zo erg.
Het was het moeilijkste besluit wat ik ooit heb moeten nemen, maar ik wilde hem nog meer leed besparen.

haflinger_83
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:54

valiantS schreef:
haflinger_83 schreef:
Valiant S, sterkte met het verlies van je maatje!
Graag reageer ik even, wij hebben Sanne heel lang gehad en ook Sharon gefokt.
Sanne heeft meerdere veulens gehad. Ik heb haar zelf ook jarenlang gereden. De klachten van PSSSM hebben wij bij Sanne en ook niet bij haar nakomelingen ooit vernomen. Destijds werd er nog niet op getest maar ik verwacht niet dat het van haar af komt.
Optie zou dan nog zijn via de hengst Hemingway (maar al jaren niet meer in dekdienst, en niet getest)
Andere optie zou dan nog toch via de welsh vader zijn.

Nogmaals sterkte!


Wat goed om te horen dat ik die kant dan eigenlijk wel uit kan sluiten , het gaat dus om Bodo's Boy ( ofwel Bodo's Stoertje ) gefokt door J. Boeve uit Sharon. Mogelijk dat het dan uit de Hemingway kant komt.
Het komt wel steeds vaker voor bij Welshjes maar een afstamming van Bodo met PSSM heb ik nog niet gehoord. Voor ons maakt het helaas niet meer uit , maar hoop dat andere eigenaren van pssm paarden er iets aan hebben.

@sizzle dank je wel .
We hebben hem echt heel lang goed kunnen managen, maar ondanks zijn pas 14 jaar leek hij op.
Zijn hoofd wilde nog wel van alles maar zijn lijf wilde niet meer en dat frustreerde hem zo erg.
Het was het moeilijkste besluit wat ik ooit heb moeten nemen, maar ik wilde hem nog meer leed besparen.


Gisteren in contact gekomen met eigenaresse van Iris (Hemingway x Sanne). Zij is nu 22 en loopt paar keer per week onder het zadel.
Ook daar dus geen klachten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 13:32

P1 verwacht ik eigenlijk wel meer van de koudbloedkant, maar het kan natuurlijk zijn dat de moeder van je paard niet symptomatisch was, of er steeds goed van is teruggekomen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:17

De moeder van mijn paard was de drager maar misschien is gewoon niet opgevallen doordat dracht veel energie (suiker) neemt en als je dan ook niet intensief werkt dan kun je het best missen.
Mensen die mijn paard niet kenden zouden het waarschijnlijk ook niet gemerkt hebben, die zouden het gewoon een paard met af en toe wat nukken bestempelen.
Ik kom sowieso vaak paarden tegen met overduidelijke problemen die „gewoon“ hun werk doen en niemand die het merkt.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:55

Ik heb van de week na bijna 4 maanden wachten de uitslag binnen gekregen en mijn vermoeden was juist: PSSM1. Lijder zelfs, dus p1/p1.
Nu is dit alleen bevestiging, qua management verander ik weinig (heb ik anderhalf jaar geleden al aangepast op pssm1) en op t moment is het ook niet de belangrijkste aandoening die hij heeft. Maar weet het nu iig.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:58

Jaan81 schreef:
Ik heb van de week na bijna 4 maanden wachten de uitslag binnen gekregen en mijn vermoeden was juist: PSSM1. Lijder zelfs, dus p1/p1.
Nu is dit alleen bevestiging, qua management verander ik weinig (heb ik anderhalf jaar geleden al aangepast op pssm1) en op t moment is het ook niet de belangrijkste aandoening die hij heeft. Maar weet het nu iig.


Sterkte! En wat heftig, als pssm NIET de belangrijkste aandoening is, alle wijsheid gewenst in het management! :(:)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 10:55

Eens Sizzle, vooral als je de ziekte niet kent zie je makkelijk symptomen over het hoofd. Of periodes van ziekte en kreupelheden.

Pittige uitslag Jaan81. Bij trekpaarden komt PSSM1 écht heel veel voor en P1/P1 is daarbij ook absoluut geen uitzondering. Heb je je paard al op een voor PSSM1 geschikt dieet staan?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:27

Mac schreef:
Pittige uitslag Jaan81. Bij trekpaarden komt PSSM1 écht heel veel voor en P1/P1 is daarbij ook absoluut geen uitzondering. Heb je je paard al op een voor PSSM1 geschikt dieet staan?

Al ruim anderhalf jaar geleden mee begonnen ja. En daarvoor ook al flink aangepast (al sinds zijn 5e jaar ongeveer) ivm CPL, IR en auto-immuunziekte. Ik wist het eigenlijk al zeker, maar wilde m'n jaarling ook laten testen dus toen hem toch ook mee laten testen. Jaarling is overigens gelukkig negatief op PSSM1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:12

4 maanden :\ holy moly

Maar fijn dat je nu uitsluitsel hebt al ben ik eerlijk gezegd niet verbaasd met zijn lijst aan kwaaltjes en ras.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:35

Ik dus ook niet, al is het wel een soort van 'fijn' dat je gevoel bevestigd wordt. En 4 maanden, ja, drama. Wachten ook nog steeds op een paar uitslagen van een aantal kalfjes. Was in eerste instantie door corona, maar vanaf dat de mail kwam dat ze weer konden gaan testen heeft het nog 2 maanden geduurd.

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:40

haflinger_83 schreef:
Gisteren in contact gekomen met eigenaresse van Iris (Hemingway x Sanne). Zij is nu 22 en loopt paar keer per week onder het zadel.
Ook daar dus geen klachten.


Toch ga ik denken in die richting , gezien onze pony N/P1 was en dus de doorgeef kans 50% is.

@jaan81 Sterkte !

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:14

Hier ook een paard waarvan achteraf! gezien ik durf te zeggen dat ze altijd al synptomatisch is geweest

geen P1 maar 8 of K1 , nog niet getest , maar als je het verschil tussen voor en na dieet aanpassing ziet , dan kun je mij echt niet wijs maken dat ze niet positief gaat testen zodra de testen beschikbaar zijn (ijslander)

Ik heb net maar een gevoerde regendeken bij besteld
Ik kwam een rambo wug in de juiste maat(115) met 100 grms vulling tegen bij een Duitse shop
Zeldzaam , dus snel de laatste ingepikt O:)
Naast de dieet aanpassing is een regenjas ook noodzakelijk gebleken vorige winter , lange natte periodes word ze chago van :(:)

En sinds haar oog verwijdering een goeie maand geleden lijkt een ander stuk van de puzzel ook op zijn plek te liggen
Ze is eindelijk aan het aankomen na een jaar lang te schraal te zijn geweest
Nu nog even uitzoeken of ik met p8 of K1 het dieet nog kan tweaken en wachten op de test

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:49

Dat is een aardige lijst kwaaltjes Jaan. Lastig ook als er kwalen zijn die elkaar versterken. Wel helemaal super dat je jonkie n/n is!!

Volgende maand is de planning Sonja. Het zou idd met een Ijslander goed kunnen dat hiermee veel dingen op zijn plek gaan vallen. Heeft ze geen terugslag gehad van de operatie op zich? Hoe hou je haar momenteel gemanaged?

Die van mij zijn ook nog niet getest op P8 en K1 (en IMM). Dat ga ik denk ik uiteindelijk wel laten doen, maar ik vind dat NOGAL spannend met mijn verleden aan positieve paarden. Maar goed, je kunt het maar beter weten, dan weet je ook wat je te doen staat. Vooralsnog merk ik wel dat mijn huidige kudde van 3 (van resp. 14, 3 en 1 jaar oud) erg makkelijk te onderhouden is vergeleken met mijn vorige clubje. Lekker zonder deken altijd buiten met hooi en een balancer (in de overgangsseizoenen soms wat extra's) en geen kreupelheden en blessures (AFKLOPPEN!!!!). Doen gewoon lekker hun ding zonder dat ik ergens extra bovenop moet zitten. Dat is toch een stukje ontspannener paarden houden merk ik.