PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 05:54

Halli allemaal

Ik ontdekte afgelopen weekend een gat in mn Tinker zn spieren op zn bil.
Ik ga er vanuit dat dit onomkeerbaar is.
Hij krijgt al suplementen.
Amino,s ,eiwitten, gluco, zout, lijnzaad, nat vit E.
Vergeet ik misschien nog iets om dat gaten vallen tegen te gaan of kan dat niet?
Hij heeft pssm2 p8

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:49

Geef je wel genoeg eiwit en vita E? Ik mis nog magnesium maar ik denk dat dat niet zoveel doet voor het ontstaan van gaten

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:37

Ja sorry magnesium krijgt ie ook, dan ga ik vit E en eiwit wat opvoeren.

Dankjewel voor je antwoord

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 01:52

NRJ schreef:
Ook ik kom weer eens binnen vallen. Na lang twijfelen toch een paar weken geleden haren opgestuurd voor de MYH1 test en de PSSM2 test.
De MYH1 was n/n gelukkig.
Maar vandaag het resultaat van de PSSM2 binnen gekregen: P2/P2. De rest allemaal n/n.

[ [url=m/9cFoy9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik baal er wel van, maar het verklaart veel en de puzzelstukjes vallen langzaam op hun plek.

Ik was op voorhand al begonnen met extra magnesium (Puur) geven (dit gaf ik altijd al bij, maar nu dus meer), selenium en vit e (Chevivit en capsules met natuurlijke vit e). En nu sinds een weekje ook L-lysine met vit B (Puur).
Ze lijkt er van op te knappen. Ze is ook een headshaker die duidelijk aangeeft als iets niet ok is, dat is voor mij een goede indicator.
Helaas is ze ook een kieskeurige eter := dus het is echt even uitzoeken waar ze baat bij heeft en wat ze ook graag (blijft) eten.
De Myocare van Marstall bijvoorbeeld, blieft mevrouw niet :roll:


We zijn alweer even verder, dus tijd voor een update-tje ;)

De L-lysine en vit B was toch een no go voor haar.
L-lysine zonder vit B, mangaan en vit C ook no go.

Momenteel krijgt ze magnesium, vit E en selenium, bruine rijst eiwitten (70 gram, maar nog steeds naar de juiste dosering aan het zoeken, langzaam opbouwen), zout en vit B12.
Ze schudt wel nog steeds, maar ze is al veel relaxter en haar spieren zijn een stuk zachter.
Binnenkort het rijden maar weer eens gaan oppakken :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:26

xDenies schreef:
Poh dat ging flink tekeer Change3x, het kwam net langs op mijn tijdlijn. Ik snap niet zo goed waarom ze allemaal zo grauwen en snauwen. We willen elkaar toch helpen? Tuurlijk als iemand z'n kont in de krib gooit is dat niet fijn, maar het is ook wel emotie waar we mee te maken hebben ...

Ik heb er bewust nooit iets geplaatst omdat ik niet door test op PSSM2. Het gaat hier nu redelijk goed met alle supplementen. Vitamine e van Heltiehorse, magnesium van EJ, lijnzaadolie, InShape van Pavo voor de eiwitten en nu van de Dailyfit overgestapt naar de Vital. Dus dat is even afwachten.
Ze gaan vanaf deze week ook weer opbouwend de wei op dus ben erg benieuwd.


Ik werd er helemaal naar van. Stelletje gekken daar. 8)7

Ik voer natuurlijke vitamine E van Horseflex, eerst heel lang de olie vorm maar omdat dat zo’n gesmeer is nu eens de poedervorm gekocht. Tot nu toe lijk ik nog geen echte verschillen te merken, maar mocht het verder niet bevallen dan ga ik weer over op olie.

Ik ben sinds een tijd overgestapt op zalmolie ipv lijnzaadolie, op aanraden van een homeopaat, en ook de DA was niet echt weg van lijnzaadolie. Moet zeggen dat dat echt heel erg goed gaat, alleen moest ze even wennen aan de geur en smaak. Mijn andere ‘normale’ paarden krijgen het nu ook, alleen de 3 jarige is er nog niet heel blij mee. :')

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:34

NRJ schreef:
We zijn alweer even verder, dus tijd voor een update-tje ;)

De L-lysine en vit B was toch een no go voor haar.
L-lysine zonder vit B, mangaan en vit C ook no go.

Momenteel krijgt ze magnesium, vit E en selenium, bruine rijst eiwitten (70 gram, maar nog steeds naar de juiste dosering aan het zoeken, langzaam opbouwen), zout en vit B12.
Ze schudt wel nog steeds, maar ze is al veel relaxter en haar spieren zijn een stuk zachter.
Binnenkort het rijden maar weer eens gaan oppakken :)


Goh wat fijn zeg, een stijgende lijn!

Wij blijven ook wat zoeken. Probeer bijv vitamine E wat af te bouwen omdat mn paard nu ook wat gras binnen krijgt. Kan nog niet zeggen dat dat een succes is. Echter zijn er ook twee andere factoren gewijzigd.

Ik was van de sojaschroot afgestapt naar minder (want percentage eiwit in bloed was goed) en andere eiwitbron (gemicroniseerd lijnzaad icm grasbrok), maar vindt het geen succes. Vind zn spieren regelmatig weer wat harder en ook zn bovenlijn minder worden.
Of het komt door de wijziging van eiwitbron of de hoeveelheid is lastig te zeggen. Vanaf vandaag (na 3 maanden) krijg hij iig weer verdubbeling van eiwitten dmv sojaschroot (terug naar hoe het was). Dat kunnen we altijd weer eiwitten en/of vitamine e proberen af te bouwen.

Hebben andere ook wel verschillen gemerkt als ze wisselden van eiwitbron?

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:36

Hier een bericht van de Facebookpagina Welsh Section D's over PSSM1/MIM bij de Welsh Cobs secties C en D:

"De Geregistreerde Welsh Pony en Cob Muscle Integrity Myopathie Research Group zijn blij om ons voorlopige rapport over Muscle Integrity Myopathie uit te brengen in Geregistreerde Welsh Sectie C en D Cob
Het rapport is gebaseerd op de testresultaten van 121 privé geteste geregistreerde Sec C- en D-cobs die de incidentie van MIM en PSSM1 bij deze paarden laten zien. We hebben een statistisch belangrijke correlatie getoond tussen de symptomatische status en de Cob met een of meer MIM-varianten.
Lees hier het verslag;
https://4c7df9b0-6f5f-44d4-b766-0a8eb30 ... SnBwSPlwwI

-------------------------------------------------------------------
Conclusie uitkomsten Welsh Cobs (vertaald met Google Translate)
Citaat:
Voor PSSM1 is de allelfrequentie geschat op 0, zonder bekende aangetaste actieve foklijnen. Als zodanig, wordt systematisch testen van fokdieren niet nodig geacht. Het testen van alle symptomatische cobs wordt nog steeds aanbevolen.

Voor MIM hebben we een significante correlatie aangetoond tussen de symptomatische status en een positief testresultaat. Ondanks dat, is het nog te vroeg om een ​​test gebaseerde veredelingsstrategie te ontwikkelen. Tot nu toe ondersteunen onze gegevens niet de hypothese dat cobs met meerdere varianten een grotere kans hebben op de ontwikkeling van symptomen, wat een hoeksteen is van de voorgestelde foktoepassing van de test. Er is weinig bekend over de frequentie van gezonde cobs die ook positief testen waarom sommige cobs symptomen ontwikkelen en andere niet. Van de 10 cobs die positief testen die niet symptomatisch zijn, variëren hun leeftijden van 2-8 (n=8), 10 (n=1), 13 (n=1).
Het is aangetoond dat symptomen zich later in het leven manifesteren, vaak na een trigger van een management- of stofwisselingsprobleem. Jongere dieren zijn over het algemeen beter in staat om de omgeving te compenseren stressoren dan die symptomen veroorzaken bij volwassenen, althans met correct beheer. Van degenen die negatief testen (n=39), 12 zijn symptomatisch met 3 onbekenden, dus dit kan te wijten zijn aan andere, nog niet geïdentificeerde varianten.
De toepassing van genetische tests voor fokbeslissingen zijn van invloed op de genetische diversiteit binnen een ras, en de situatie is bijzonder complex als het gaat om een ​​multifactoriële, polygene ziekte zoals MIM. Talrijke lopende onderzoeken onderzoeken momenteel al deze gebieden. Hun resultaten zullen bijdragen tot een beter begrip van dit complexe vraagstuk. Het is echter sterk aanbevolen om nooit symptomatische cobs te gebruiken voor de fokkerij. Er is duidelijk een genetisch element aan deze aandoeningen, en de aanwezigheid van een of meer van de geteste varianten zijn zeer voorspellend voor het ontwikkelen van symptomen bij een paard.

Dit onderzoek zal worden voortgezet en updates zullen worden gepubliceerd zodra de steekproefomvang voldoende is toegenomen of wanneer er kritieke gegevens naar voren komen die onze voorlopige conclusies veranderen. Als je ervoor hebt gekozen om je cob te testen, deel dan de resultaten met onze onderzoeksgroep (https://generatio.de/en/dna-programmes/ ... y-research


Ze schrijven verder dat de uitkomsten overeenkomen met de onderzoeken bij de Connemara's:
Citaat:
Our report format mirrors that used by the Connemara Research Group so that comparison within breeds may be made.
It should be noted that they also found a very low incidence of PSSM1 but that P2 was the most common variant
identified in Connemara ponies.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:33

Slmt9 schreef:
Goh wat fijn zeg, een stijgende lijn!

Wij blijven ook wat zoeken. Probeer bijv vitamine E wat af te bouwen omdat mn paard nu ook wat gras binnen krijgt. Kan nog niet zeggen dat dat een succes is. Echter zijn er ook twee andere factoren gewijzigd.

Ik was van de sojaschroot afgestapt naar minder (want percentage eiwit in bloed was goed) en andere eiwitbron (gemicroniseerd lijnzaad icm grasbrok), maar vindt het geen succes. Vind zn spieren regelmatig weer wat harder en ook zn bovenlijn minder worden.
Of het komt door de wijziging van eiwitbron of de hoeveelheid is lastig te zeggen. Vanaf vandaag (na 3 maanden) krijg hij iig weer verdubbeling van eiwitten dmv sojaschroot (terug naar hoe het was). Dat kunnen we altijd weer eiwitten en/of vitamine e proberen af te bouwen.

Hebben andere ook wel verschillen gemerkt als ze wisselden van eiwitbron?


Ja ik ben er voorzichtig blij mee :) Momenteel zijn er weer veel veranderingen op stal, waar we beide gestresst van raken :x Dus ik hoop dat het goed blijft gaan.

Wat betreft je vraag over andere eiwit bronnen, daar kan ik niet echt antwoord op geven.
Maar wel dat je een aantal dingen tegelijk hebt verandert, dat is meestal geen succes is mijn ervaring. Het liefst maar 1 ding tegelijk veranderen, dan weet je tenminste wat het is waar je paard dan wel positief/negatief op reageert.




Nog wat anders. Kan ik iemand blij maken met onderstaande producten? Van alles is een beetje gebruikt, maar nog ca. 2/3 vol (1 hennepzaad zak is nog niet open geweest). Mogen tegen verzendkosten overgenomen worden ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:53

Even een vraagje hier, want ik heb hier echt 0,0 kennis over.

Ik overweeg een koudbloed paard te kopen en wil graag pssm-problemen voorkomen.
Waar kan ik dat meest makkelijk laten testen? Welke testen moet ik dan aanvragen (ik vond via google wat sites, maar geen idee welke tests nodig zijn)? En hoe lang duurt het doorgaans tot je uitslag hebt?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:11

NRJ schreef:
Ja ik ben er voorzichtig blij mee :) Momenteel zijn er weer veel veranderingen op stal, waar we beide gestresst van raken :x Dus ik hoop dat het goed blijft gaan.

Wat betreft je vraag over andere eiwit bronnen, daar kan ik niet echt antwoord op geven.
Maar wel dat je een aantal dingen tegelijk hebt verandert, dat is meestal geen succes is mijn ervaring. Het liefst maar 1 ding tegelijk veranderen, dan weet je tenminste wat het is waar je paard dan wel positief/negatief op reageert.




Nog wat anders. Kan ik iemand blij maken met onderstaande producten? Van alles is een beetje gebruikt, maar nog ca. 2/3 vol (1 hennepzaad zak is nog niet open geweest). Mogen tegen verzendkosten overgenomen worden ;)


[ [url=m/NYKxsU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hD0qSq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aQLTXN.jpg]Afbeelding[/url] ]


I know. Ik had geen keuze. Mijn paard zijn plasbuis was niet goed en het was even de vraag of dat kwam vanuit de nieren (daarom eiwitten omlaag) of dat de sojaschroot problemen ging geven op lange termijn.
Gelukkig beide niet aan de orde. Dus nu eerst weer terug naar hoe het wel goed ging!

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:51

Dees schreef:
Even een vraagje hier, want ik heb hier echt 0,0 kennis over.

Ik overweeg een koudbloed paard te kopen en wil graag pssm-problemen voorkomen.
Waar kan ik dat meest makkelijk laten testen? Welke testen moet ik dan aanvragen (ik vond via google wat sites, maar geen idee welke tests nodig zijn)? En hoe lang duurt het doorgaans tot je uitslag hebt?

Welk ras gaat het om? Ik heb een paar jaar geleden pssm2 getest CAG in Dld. De wachttijd was toen 3 wk.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:10

Voor degene die Gaba geven. Hoe lang duurde het voor je resultaat zag?

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:16

Wat is Gaba?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:23

Slmt9 schreef:
I know. Ik had geen keuze. Mijn paard zijn plasbuis was niet goed en het was even de vraag of dat kwam vanuit de nieren (daarom eiwitten omlaag) of dat de sojaschroot problemen ging geven op lange termijn.
Gelukkig beide niet aan de orde. Dus nu eerst weer terug naar hoe het wel goed ging!


Op die manier, nee dan moet je wel.
Maar gelukkig dat het dat niet was dan! Hopelijk gaat het snel weer beter.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:29

maartje0987 schreef:
Voor degene die Gaba geven. Hoe lang duurde het voor je resultaat zag?


Het resultaat zou je normaal gezien vrij snel moeten merken. Ik zelf merkte al na een paar dagen verschil.


Stal_Fiore schreef:
Wat is Gaba?


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gamma-aminoboterzuur

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 00:12

Interessant dat Gaba. Heb ook even wat teruggelezen in dit topic daarover. Waar kopen jullie dit?

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 00:13

Wat merk je als verschil bij die van jou NRJ?

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:00

Ik heb die van Now gekocht via bol. Ik geef het sinds dinsdag maar merk nog niks. NRJ hoeveel gram geef jij per dag?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:44

Ik heb het een tijdje gegeven en ook zelf geprobeerd, gewoon 1 of 2 capsules van vitamines per post. Na een tijdje weg gelaten, en ik merkte eigenlijk geen verschil (maar ik gaf het dan ook voor het headshaken).
Dus het is even uittesten of het werkt.

Ingrid_ms
Berichten: 211
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:46

Hoi allemaal, mag ik jullie iets voorleggen? Als ik dit forum zo lees hebben jullie best wel veel voorbeelden al van PSSM 2 paarden. Ik heb een 3-jarige arabier en ik verdenk hem ervan dat hij PSSM 2 heeft. Maar ik zou jullie mening graag willen horen. Mijn arabier kan atactisch lopen, hij is doordat we hem nu wat meer oppakken wel beter gaan lopen doordat hij sterker wordt en meer spieren opbouwt. Hij heeft in het verleden een selenium tekort gehad (bleek uit een bloedtest) en hij is heel gevoelig met eten. Ik geef hem nu Vitalibix en daar doet hij het goed op maar met Pavo wilde hij nog weleens dof eruit zien en koliekerig worden. Ook had hij last van het jonge gras. We hebben het heel voorzichtig opgebouwd maar toch kreeg hij koliekverschijnselen en eiwitbultjes. Hij staat nu met een grasmasker maar doet het hierop goed. Omdat hij zo gevoelig is en soms atactisch beweegt maar wel goed door de kreupelheidsonderzoeken komt verdenk ik dat er iets anders met hem aan de hand is. De ene fysio denkt dat hij aangeboren Ataxie heeft, de dierenarts is het hier niet mee eens en samen met een andere fysio denkt hij dat het komt omdat hij nog jong is en niet snapt dat hij achterbenen heeft en omdat hij nog redelijk overbouwt is. Ik heb hem al sinds veulen maar deze problemen spelen af en aan op. Zijn dit klachten die bij PSSM 2 kunnen horen? Of moet ik het in een andere hoek gaan zoeken met hem en kan dit inderdaad zijn omdat hij nog in de groei is en groeipijnen heeft en zijn lichaam nog moet leren kennen? Ik ben benieuwd wat jullie denken. En als jullie tips hebben laat ze me weten :-) Hij zit in elk geval al in de medische molen.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:00

Het kan sowieso geen kwaad om panel 6 te laten testen. Ik kan je niet helpen. Hier Panel 5 vrij en dieet enigszins op PSSM2 aangepast en dat werkt goed. Sinds enkele weken op het gras gaat ook erg goed. Dus ik herken eigenlijk nagenoeg niets. De PSSM2 test doe ik nog niet, pas als ik weet dat deze geverifieerd is. Maar de overige dingen in de panel 5 kan je wel meepakken. Dan heb je in ieder geval weer iets denk ik zo.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 10:14

Jonge paarden kunnen wel wat zwabberig zijn, maar horen zeker niet atactisch te zijn.
Het zijn zeker wel symptomen die bij PSSM2/MIM kunnen horen; daar zou je op kunnen laten testen.
Andere dingen waar je aan kunt denken bij deze symptomen zijn bijvoorbeeld ECVM en KS. Lyme is ook iets wat rare symptomen kan geven.

Ook een val kan dit veroorzaken; bij mijn tweejarige (alles n/n) heb ik het zien gebeuren; zijkwam de bocht om gegaloppeerd en ging onderuit op de bestrating en zij zwalkte daarna ook. Ze zette haar voorbenen over elkaar heen ipv naast elkaar (rope walking). Dat was na twee craniosacraalbehandelingen weg.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 06:09

Even vraag voor mensrn met pssm2 paard, hebben jullie dierenartsen die jullie helpen / adviseren in het pssm2 gebeuren of negeren ze het omdat de test nog niet gevalideerd is?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:08

Tinkermuts schreef:
Even vraag voor mensrn met pssm2 paard, hebben jullie dierenartsen die jullie helpen / adviseren in het pssm2 gebeuren of negeren ze het omdat de test nog niet gevalideerd is?


Tot nu toe nog maar tegen 1 dierenarts geopperd, maar inderdaad een negatieve reactie.
"Je weet toch dat de test niet gevalideerd is, ieder paard heeft baat bij zo'n dieet, etc."

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:11

Dat heb ik nu dus ook bij mijn huidige da, weet niet zo goed hoe aan te pakken