PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:35

Ik heb het destijds geprobeerd bij mijn n/P1 merrie, maar dat deed niks.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:32

Ik ben weer opnieuw aan het lezen en vergelijken van vitaminebrokjes/balancers. Heb de Vital gevierd, toen overgestapt op de Oerbalans. Zoveel verbetering toen van zijn cpl. Nu de Oerbalans aan het vergelijken met de Victorious Secret van Pure Paarden voeding.
Op het forum vind ik over Oerbalans dat het teveel chroom zou bevatten, vind over de VicSec wel wat positieve ervaringen, maar weinig concreets.

Hebben jullie tips en advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:32

Ik vond persoonlijk de oerbalans laag in alle gehaltes voor de prijs die je ervoor betaalt. De VicSec zit als 1 van de hoogste in gehaltes maar daar is de prijs ook naar.

Uiteindelijk gekozen voor de metazoa superfit esparcette. Zit vergeleken met de meeste graan/luzerne vrije brokken goed in de gehaltes maar is iets vriendelijker voor mijn bankrekening dan de vicsec :+

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:09

Mac schreef:
Ik heb het destijds geprobeerd bij mijn n/P1 merrie, maar dat deed niks.


Ik heb het ook geprobeert, eerst ging het even heel goed maar dat duurde niet lang.
Omdat mijn paard snel dik was wilde ik liever niet olierijk voeren en op magnesium reageerde ze ook niet goed.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:51

Ik ben van de vitamine/mineralen brokjes afgestapt.. Vrouwke had ze écht niet nodig. Alleen de brokjes ging nog redelijk, maar met alle poedertjes/papjes erdoorheen, moest ze er niks van hebben.

"Soms is het kiezen tussen twee kwaden."

Vrouwke krijgt nu de Mijten Zero (is totaal 12% suiker..) daarbij heb ik dan verder geen slobber of iets meer nodig, dus bij die suikers blijft het. Hierdoorheen eet ze zelfs haar eiwitten op. :D (Vrouwke is N/P1 en N/P2).
Mogelijk dat ik nog wel een keer overstap naar toch iets met minder suiker/zetmeel.. maar voorlopig doet ze het hier goed op. Althans...


Op dit moment zitten wij weer even in een dipje. :(
Vrouwke heeft 2 dagen geleden een klap gehad van een ander paard.. wondje op haar been, wat ook dik en warm is. Ze loopt er helaas ook niet helemaal lekker mee. Ze krijgt sinds vandaag toch maar even Metacam.. aangezien het nog niet echter beter wordt. |(

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 15:14

Ik heb inmiddels de resterende resultaten binnen van mijn drie Paintdames: P8, K1 en IMM ook n/n.
Ze zijn dus alledrie 5 panel (HYPP, GBED, HERDA, PSSM1, MH) n/n, EquiSeq/Myopathiepanel (P2,P3,P4, Px, P8 en K1) n/n en IMM n/n. Pfffffff, wat een opluchting!!


Afbeelding

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:53

Maar het moet wel dit jaar, want ze zijn zo snel oud als ras. Dat heeft gelukkig helemaal niets te maken met de problemen die dit ras heeft, waaronder pssm1.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:56

Vreselijk he! Waar wij als fokker ons hele leven al tegen vechten wordt hier opzettelijk in stand gehouden. Ik heb er echt geen woorden voor... De domheid van sommige mensen kent geen grenzen. Domheid of egoïsme, noem het wat je wil...

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:57

Mac schreef:
Ik heb inmiddels de resterende resultaten binnen van mijn drie Paintdames: P8, K1 en IMM ook n/n.
Ze zijn dus alledrie 5 panel (HYPP, GBED, HERDA, PSSM1, MH) n/n, EquiSeq/Myopathiepanel (P2,P3,P4, Px, P8 en K1) n/n en IMM n/n. Pfffffff, wat een opluchting!!


[ [url=m/0E4Dt3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat fijn!! :D *\o/*

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:07

Als het nu was om een zeldzame bloedlijn te behouden voor het ras, gecombineerd met een pssm1-vrije rasgenoot, dan had ik het nog wel begrepen. Je kunt nu eenmaal in dit ras niet alle heterozygoten en lijders eruit gooien, dan gaat daarna het ras aan inteelt ten onder. Maar een pretveulen fokken is een heel ander verhaal. En dan het gladpraten van pssm1 erbij, uiterst pijnlijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:31

Een slag in het gezicht van alle liefhebbers die uit alle macht proberen hun paarden met pssm toch nog een paardwaardig leven te bieden.
Trouwens, bij het fokken van designerveulens stel ik mij ook al ernstige vragen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 18:36

Kim_97 schreef:
Wat fijn!! :D *\o/*

Dank je :-)

Mizora en Sevke ... ik snap jullie discussie niet helemaal in de context van wat er al was geschreven ... ?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:18

Super fijn Mac! Melissa heeft van mijn merrie ook de haren getest op de andere varianten die waren n/n ook. Niet dat het er verder toe doet, ze is er alweer bijna 2 jaar niet meer.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:28

Mac schreef:
Ik heb inmiddels de resterende resultaten binnen van mijn drie Paintdames: P8, K1 en IMM ook n/n.
Ze zijn dus alledrie 5 panel (HYPP, GBED, HERDA, PSSM1, MH) n/n, EquiSeq/Myopathiepanel (P2,P3,P4, Px, P8 en K1) n/n en IMM n/n. Pfffffff, wat een opluchting!!


[ [url=m/0E4Dt3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat ontzettend fijn! Wat zal je opgelucht zijn.


suffie schreef:
Mijn gevoel zegt dat die reacties in dit topic thuishoren :o

[F-AM] KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Dat denk ik ook.
Fijn dat mijn trekpaard als voorbeeld genoemd wordt. Of niet. :=
Als ik 10 jaar geleden van pssm had geweten, had ik al veel eerder getest en management nog verder aangepast. Maar ja, dat is nou eenmaal niet zo.
En ik heb altijd m'n uiterste best gedaan om alles steeds aan te passen naar zijn behoefte.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet, dat je er van tevoren al vanuit gaat dat je veulen later niet symptomatisch gaat worden. Dat is klachten en pijnvrij zal blijven. Niets is gegarandeerd, zeker niet bij zoiets.
Ik zou dat zelf absoluut niet willen, niet voor het veulen en ook niet voor mezelf. Plus, wat doen al die hormonen etc bij je merrie. Ken een trekpaard die na het veulen snel bergafwaarts ging (was niet getest, veulen wel en is idd positief) Wil je dat?
Maar goed, das mijn mening. ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:29

Jaan: ik ben fokker van mijn pssm2 merrie
Wist er indertijd idd ook niets vanaf , het hele fenomeen pssm2 , maar goed, das ook al weer 11 jaar geleden(ik word ououd := )
Had ik toen geweten wat ik nu

Maar goed, achteraf kijk je een koe in haar gat ...
Met wat ik toen wist maakte ik toen beslissingen
En met wat ik nu weet, maak ik ze nu

Iees met al doende leert men en je bent nooit uitgeleerd


Btw, iemand de afgelopen tijd nog bij progressive earth besteld?
Ik zit al een paar dagen op een shipping calculatie te wachten voor een zak tri amino
Als het nog lang duurt ga ik maar elders bestellen(vaessen)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:35

Mac schreef:
Ik heb inmiddels de resterende resultaten binnen van mijn drie Paintdames: P8, K1 en IMM ook n/n.
Ze zijn dus alledrie 5 panel (HYPP, GBED, HERDA, PSSM1, MH) n/n, EquiSeq/Myopathiepanel (P2,P3,P4, Px, P8 en K1) n/n en IMM n/n. Pfffffff, wat een opluchting!!


[ [url=m/0E4Dt3.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat fijn!

Sonja, wel bij Vaessen besteld en de dag erna al binnen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:23

Mac, wat fijn!

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:43

Mac schreef:
Ik heb inmiddels de resterende resultaten binnen van mijn drie Paintdames: P8, K1 en IMM ook n/n.
Ze zijn dus alledrie 5 panel (HYPP, GBED, HERDA, PSSM1, MH) n/n, EquiSeq/Myopathiepanel (P2,P3,P4, Px, P8 en K1) n/n en IMM n/n. Pfffffff, wat een opluchting!!


[ [url=m/0E4Dt3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is super goed nieuws *\o/*

Ik wil toch ook gaan laten testen, voor mijn eigen gemoedsrust. Heb jij in Duitsland laten testen? Met haren? En mag ik vragen wat de kosten zijn (mag ook in pb). Ik kom er niet helemaal wijs uit op de site O:)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 15:48

NRJ schreef:
Ik wil toch ook gaan laten testen, voor mijn eigen gemoedsrust. Heb jij in Duitsland laten testen? Met haren? En mag ik vragen wat de kosten zijn (mag ook in pb). Ik kom er niet helemaal wijs uit op de site O:)

Deels. Mijn paarden waren al getest bij EquiSeq zelf in Amerika, dat was nog voordat CAG de tests in Europa aan ging bieden. Dat waren P2, P3, P4 en Px. De P8, K1 en IMM heb ik nu door CAG laten doen. Daar heb ik idd haar voor ingestuurd.

Hier staat een uitleg over hoe te testen:
https://www.centerforanimalgenetics.com ... /ordering/
Waar het op neer komt is dat je het bestelformulier invult en dat uitprint en met een pluk haar naar hun opstuurt.
Bestelformulier:
https://www.centerforanimalgenetics.com ... e-2020.pdf

Kosten voor het Myopathie panel 319 Euro
https://www.centerforanimalgenetics.com/pssm2/
IMM kost 30 Euro
https://www.centerforanimalgenetics.com ... sitis-imm/

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 15:53

Overigens heb ik mijn n/P2 paarden ook zelf gefokt. Terugkijkend op wat we met onze merrie hebben meegemaakt hebben ze het van haar. Uiteraard heb ik dit niet bewust doorgefokt en dat is bij de meeste paarden het geval. Deze genen zijn nog niet zo lang bekend. Nu ik het wel weet en uitgebreide ervaring heb met paarden met spierziektes zal ik beslist niet meer met deze genen fokken.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:54

Mac schreef:
NRJ schreef:
Ik wil toch ook gaan laten testen, voor mijn eigen gemoedsrust. Heb jij in Duitsland laten testen? Met haren? En mag ik vragen wat de kosten zijn (mag ook in pb). Ik kom er niet helemaal wijs uit op de site O:)

Deels. Mijn paarden waren al getest bij EquiSeq zelf in Amerika, dat was nog voordat CAG de tests in Europa aan ging bieden. Dat waren P2, P3, P4 en Px. De P8, K1 en IMM heb ik nu door CAG laten doen. Daar heb ik idd haar voor ingestuurd.

Hier staat een uitleg over hoe te testen:
https://www.centerforanimalgenetics.com ... /ordering/
Waar het op neer komt is dat je het bestelformulier invult en dat uitprint en met een pluk haar naar hun opstuurt.
Bestelformulier:
https://www.centerforanimalgenetics.com ... e-2020.pdf

Kosten voor het Myopathie panel 319 Euro
https://www.centerforanimalgenetics.com/pssm2/
IMM kost 30 Euro
https://www.centerforanimalgenetics.com ... sitis-imm/


Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.

Nu heb ik nog een vraag. Ik heb wat terug gelezen en zag dat merries kunnen reageren (hormonaal) op methionine. Mijn merrie heeft hier inderdaad last van :(:) Momenteel geef ik aminozuren van Marstall. Welk supplement is dan beter voor merries, en als je hiernaast ook nog rijsteiwit (mijn merrie is gevoelig voor luzerne) zou geven, heeft dit dan effect op elkaar? Of is het beter om alleen de 3 amino speciaal voor merries te geven? En in welke dosering? Of is dat paard afhankelijk?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:54

Sonja_vR schreef:
Btw, iemand de afgelopen tijd nog bij progressive earth besteld?
Ik zit al een paar dagen op een shipping calculatie te wachten voor een zak tri amino
Als het nog lang duurt ga ik maar elders bestellen(vaessen)


Ben benieuwd wat je dan uiteindelijk kwijt bent met alle extra brexit kosten
-O-

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:30

Als ik wat weet zal ik het even posten

Nog niks gehoord
Bij vaessen alvast maar een pot besteld om te proberen

NRJ: er is van verschillende merken een merrie variant te krijgen van de tri amino’s
Daar zit van 1 van de stoffen een kleinere hoeveelheid in qua verhouding
Vaessen, progressive earth oa

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:38

Mijn grai merrie blijkt pssm2 type P3 te hebben.. -O-

dus ik ga hier zeker mee blijven lezen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 15:48

NRJ: idd de merrieversie geven van de 3Aminos met minder methionine. Alfalfa, luzerne, soja hebben ook de reputatie invloed te kunnen hebben op de hormoonhuishouding, dus daar kun je ook rekening mee houden.

Geen fijn nieuws Minoes ...