PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:58

Balen om te horen te krijgen minoes, sterkte!

De mijne is ook n/p3

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:06

Sonja_vR en Mac bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan voor de Horseflex ga.

Luzerne kan ze niet (goed) verdragen, ook in verband met haar headshaking, dus dat voer ik niet.
Het enige krachtvoer dat ze krijgt is Havens slobber, om alle supplementen er in te krijgen ;)

Heel erg balen Minoes :(:)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:14

NRJ
Ik ben begonnen met horseflex merrie
Daarna de gewone variant (test of ze er uberhaupt op reageerde, die methionine, voor Gull maakt het wonderwel niet uit )

Daarna over op een ander merk
En dat andere merk zag ik veel meer resultaat van dan van beide horseflex varianten
Ben inmiddels met alles van de horseflex af

Geef vit E van via pssm forum op fb
Tri amino van progressive earth of dan nu vaessen zodra hij binnen is
En dan vit c en proteine van bulkpowders of myprotein

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:01

Ik heb nu dit als dieet bij elkaar gezocht. Bestelling is geplaatst.. (ze krijgt geen voer met luzerne meer omdat zich dat uit in rasp bij haar.) :

Marstall cobs
Marstall mash
Equilin balancer 

Vaesen amino merrie
Vitamine E: via het pssm forum
Magnesiumcitraat: pharmahorse (kreeg ze al)
Keltisch zeezout: pitpit (kreeg ze al)
Erwteneiwit: myprotein

Zou vitamine C nog wat kunnen betekenen voor een P3 paard?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:55

Hier krijgt ze de C nu met regelmaat
Puur omdat ze soms eens een kuchje heeft
Heb het idee dat het op zich qua weerstand wel voordeel kan opleveren
(Kuchje is nu al even weggebleven trouwens , maand of twee niet gehoord)

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 02:02

Sonja_vR bedankt voor de tip! Ik heb de MediGuard Amino Mare besteld bij Vaesen :) Benieuwd of het verschil gaat maken, hopelijk wel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:02

Happy to be of service ;)

Zelf heb ik echt wel een paar potten van horseflex gevoerd en gedacht dat die hielp
Maar dat was waarschijnlijk meer de E en de proteine
Want na de overstap naar een ander merk was er opeens weer zoveel vooruitgang te zien

Op fb is er ook twijfel over hoe natuurlijk en zuiver de horseflex versie is, aangezien alle stofjes nogal wit en shiny zijn terwijl er ook beige achtig wit spul in zou moeten zitten en kwa smaak is ie ook anders dan degene met de goeie varianten poeder (er is geproefd :+ )

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:40

Sonja_vR schreef:
Happy to be of service ;)

Zelf heb ik echt wel een paar potten van horseflex gevoerd en gedacht dat die hielp
Maar dat was waarschijnlijk meer de E en de proteine
Want na de overstap naar een ander merk was er opeens weer zoveel vooruitgang te zien

Op fb is er ook twijfel over hoe natuurlijk en zuiver de horseflex versie is, aangezien alle stofjes nogal wit en shiny zijn terwijl er ook beige achtig wit spul in zou moeten zitten en kwa smaak is ie ook anders dan degene met de goeie varianten poeder (er is geproefd :+ )


Jammer dat het dan zo lang geduurd heeft voor dat je er achter was :( En toch wel apart dat er zo veel verschil is tussen "dezelfde" supplementen.

Haha ja een proeftest is een goede graadmeter :D :+
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je verschil merkt bij je paard.

Toch heb ik nog een vraagje. Ik geef nu de vitamine E van Chevivit. Is die via het pssm forum anders? Zonder selenium wellicht?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:41

Er zit inderdaad geen selenium in de vitamine E van het forum + deze is volledig organisch.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:54

Minoes schreef:
Er zit inderdaad geen selenium in de vitamine E van het forum + deze is volledig organisch.


Dat klinkt goed. Ik heb mijn verzoek tot lid worden net ingediend, ik heb nog veel te lezen denk ik zo ;)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:56

Let wel op: je wordt bijna als crimineel aangekeken als je een vraag stelt die ooit al een keer beantwoord is. Ze hameren heel erg op de bestanden en de zoekfunctie. :+

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:00

Minoes schreef:
Let wel op: je wordt bijna als crimineel aangekeken als je een vraag stelt die ooit al een keer beantwoord is. Ze hameren heel erg op de bestanden en de zoekfunctie. :+


Ja dat maakte ik al op uit de vragen voor lid te mogen worden O:)
Kan het me ook wel voorstellen hoor, als je 20 keer dezelfde vraag moet beantwoorden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:23

Ik heb vitamine E capsules met natuurlijke vit E zonder selenium.

Ik merkte met de amino’s van horseflex ook echt helemaal geen verschil, met die van Vaessen wel.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:24

NRJ schreef:
Minoes schreef:
Let wel op: je wordt bijna als crimineel aangekeken als je een vraag stelt die ooit al een keer beantwoord is. Ze hameren heel erg op de bestanden en de zoekfunctie. :+


Ja dat maakte ik al op uit de vragen voor lid te mogen worden O:)
Kan het me ook wel voorstellen hoor, als je 20 keer dezelfde vraag moet beantwoorden.


Snap ik ook wel. Tot op zekere hoogte :D

Ik heb ook een aantal dingen gezocht, en ik kwam er echt bijna niet uit. Dan stond het ergens onderin een reactie op een reactie.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:55

Nouvel schreef:
Ik heb vitamine E capsules met natuurlijke vit E zonder selenium.

Ik merkte met de amino’s van horseflex ook echt helemaal geen verschil, met die van Vaessen wel.


Mag ik vragen welke verschillen je voornamelijk merkte?

Ik geef nu de Horseflex amino merrie.
Het verschil tussen de 'normale' amino Horseflex en de merrie merk ik wel heel goed. Maar voor mijn gevoel maakt het weinig verschil of ik wel of geen Horseflex merrie toevoeg. Mogelijk dat die van Vaesen voor ons dan ook beter werkt.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:50

Wellicht een stomme vraag, maar ik kan het nergens vinden. Ik wil mijn merrie testen voor pssm1 en pssm2 via CAG. Nu was ik benieuwd of dat je van hen een zakje krijgt om het haar in te doen of dat je dit zelf moet regelen?

Toevoeging: eigenlijk in andere woorden, gebruiken jullie zo'n ' Horse Hair Collection Envelope' van CAG of gewoon eigen spullen?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:21

Gewoon eigen spullen.
Ik doe het plukje haar in een ziploc, maar je kunt het bv ook met een plakbandje op een stuk papier plakken. Dat laatste is eigenlijk beter, omdat het haar kan gaan schimmelen als het nat in een ziploc is gedaan en dan luchtdicht is afgesloten.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:35

Ik heb het ook in een eigen ziploc opgestuurd.

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:24

Hoi allemaal!

Vorige week hebben we haren opgestuurd naar Duitsland voor de PSSM2 test. Mijn twee jonkies hun vader blijkt drager te zijn van P3. Nu heel hard duimen dat mijn veulens (2019 en 2020) vrij zijn, al heb ik er een hard hoofd in.. Heeft iemand enig idee hoelang het duurt voordat je uitslag hebt?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:33

belletjhee schreef:
Hoi allemaal!

Vorige week hebben we haren opgestuurd naar Duitsland voor de PSSM2 test. Mijn twee jonkies hun vader blijkt drager te zijn van P3. Nu heel hard duimen dat mijn veulens (2019 en 2020) vrij zijn, al heb ik er een hard hoofd in.. Heeft iemand enig idee hoelang het duurt voordat je uitslag hebt?


Dat ligt eraan hoe snel postnl is met bezorgen :+
Daarna kan het zo'n 3 weken duren voor je uitslag hebt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 16:40

Normaal is het binnen twee weken nadat ze je haarsample hebben ontvangen, maar met het hele Covid gebeuren kan het idd wat langer duren. Hoop voor je dat je niet te lang hoeft te stressen ...

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:46

We wachten rustig af.. Uiteindelijk kan ik toch niets aan de uitslag veranderen. De merrie van 2019 blijft sws bij ons, ondanks wat er ook aan de hand is. Het veulen was wel voor verkoop.. Als hij positief is dan zal dat wel moeilijker worden, maar dat zien we dan wel weer. Hij staat niet in de weg. <3

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:03

BigBen schreef:
De test op PSSM2 is wetenschappelijk niet gevalideerd.

EquiSeq, de firma die de test op de markt brengt, belooft al twee jaar dat de onderzoeken, resulaten en conclusies in een peer reviewed tijdschrift zullen gepubliceerd worden.
Dat is nog altijd niet gebeurd.

Met andere woorden, de test heeft praktisch geen enkele betekenis, en de resulaten zijn compleet onbetrouwbaar.

Dit is een quote van meer dan twee jaar geleden.

Er is ondertussen niets veranderd.
Equiseq heeft nul komma nul data gepubliceerd, maar biedt nog altijd de test aan, terwijl die in principe niet relevant is.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 07:28


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 15:16

Ja, die brief hebben alle klanten van Laboklin ontvangen. De inhoud van de brief is al enige tijd geleden weerlegd door EquiSeq met verzoek tot rectificatie - toch vond Laboklin het kennelijk nodig dit onder hun klanten te verspreiden.

Het beheer van de Nederlandse PSSM Facebook groep heeft een brief opgesteld die naar Laboklin is gestuurd met daarin onderstaand antwoord van EquiSeq op dit verhaal (ook vertaald in het Nederlands) en met een verzoek tot rectificatie, net zoals EquiSeq officieel een verzoek tot rectificatie heeft ingediend bij het Equine Veterinary Journal.

Met dank aan het beheer van de Facebook groep deel ik wat er naar Laboklin is gestuurd ook hier voor de geinteresseerden. Wie zin heeft in een inhoudelijk technisch academische discussie verwijs ik graag naar de links in onderstaande quote:

Nederlands PSSM Facebook forum schreef:
Paul Szauter Post on the US Forum:
On May 21, several people shared an email from Stephanie Valberg about a paper that she had coming out that she claimed showed that the genetic variants in EquiSeq's Myopathy Panel were not associated with MFM in Warmbloods. The paper has appeared:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32453872/
Unfortunately the paper is behind a paywall, but has been widely distributed in violation of copyright by Eleanor Kellon.
EquiSeq's latest blog post is a detailed response to this paper. You can see the blog post here:
http://equiseq.com/blog/warmblood-myofibrillar-myopathy
The first thing to say about this paper is that it contains errors that were not identified by the process of peer review. There are two major errors:
1. The authors give the correct genomic coordinates for the P2 variant of MYOT, but incorrectly identify the change to the MYOT protein caused by the P2 allele. It is possible for anyone with access to the internet to verify that the authors incorrectly state the change to the MYOT protein caused by the P2 variant. Please see the detailed instructions here:
http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... myopathy...
2. The authors incorrectly state, without providing any evidence that allows their work to be reproduced, that the human MYOT protein has one of three different amino acids at the position of the equine P2 variant of MYOT. We have used public information to show that this is also incorrect. Any person with moderate skill in bioinformatics can entirely replicate our analysis using the information posted here:
http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... myopathy...
We have written to the editor of the Equine Veterinary Journal asking them to publish a written correction to this paper addressing these two points.
We discuss other aspects of the paper in our blog post. There is room for a difference of opinion on much of this, so of course these aspects of the publication can be left for the judgement of other readers.
Much of the blog is necessarily technical, but there are three points that every horse owner should come away with from this paper.
First, the publication of this paper in its present form is a failure of the process of peer review. The errors that we have pointed out are apparent to any person with moderate skill in the field (for example, an undergraduate with exposure to bioinformatics from a course). These errors should have been obvious to most of the authors, who do not appear to have reviewed the entire manuscript with care prior to agreeing to be listed as authors. These errors should have been obvious to any reviewer of moderate skill making an honest effort to review this paper.
Second, this is an opportunity to see if the editors of the Equine Veterinary Journal have a sufficient commitment to professional and scientific integrity to publish a correction, whether or not the authors consent to it.
Third, horse owners will doubtless be able to read statements from various people involved in this field that this paper "proves" things that it does not. You can read our views on what conclusions can be drawn from this paper here:
http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... myopathy...
This message has been posted to the EquiSeq Facebook page to allow sharing.



VERTALING:
Op 21 Mei 2020 deelden verscheidene mensen een email van Stephanie Valberg over een paper die zij publiceerde ,welke volgens haar zeggen bevestigd dat de Equiseq varianten niet geassocieerd kunnen worden met MFM in warmbloedpaarden. De Paper is hier gepubliceerd: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32453872/
Helaas zit de paper achter een “ betaalmuur”, maar is, ondanks dat het een schending van auteursrechten is, op veel plaatsen gedeeld door Eleanor Kellon. Equiseqs blogpost hieronder is een gedetaileerde reactie op de paper: http://equiseq.com/blog/warmblood-myofibrillar-myopathy

Eerste punt van kritiek op deze paper is dat het fouten bevat die niet zijn opgemerkt door het PEER -REVIEW proces. Er zijn 2 grove fouten gemaakt:
1.De auteurs geven de correcte genoom coordinaten voor de P2 variant van MYOT, maar identificeren de verandering aan het MYOT eiwit veroorzaakt door het P2 allel incorrect. Het is voor iedereen met toegang tot het internet mogelijk om te verifieren dat de auteurs incorrect stellen dat de verandering aan het MYOT eiwit veroorzaakt wordt door de P2 variant. Voor gedetailleerde instructies zie deze link: http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... myopathy...

2.De auteurs stellen incorrect,zonder het verschaffen van enig bewijs dat zou toestaan hun werk te reproduceren, dat het menselijke MYOT eiwit 1 van de 3 verschillende amino-zuren heeft op de positie van de paardenvariant P2 van MYOT.We hebben publieke informatie gebruikt om aan te tonen dat dit incorrect is. Iedereen met gemiddelde vaardigheden in de bio-informatica kan met behulp van de informatie in de post hieronder de analyse van Equiseq volledig repliceren. http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... myopathy...

Equiseq heeft schriftelijk verzocht aan de Equine veterinary Journal om een correctie te publiceren aanaande deze twee grove fouten. Zij bespreken andere aspecten van de paperin hun blogposts. Er is ruimte voor een verschil van mening hierover,dus deze punten laten we ter beoordeling van andere lezers. Veel van de Blog is noodzakelijk technisch,maar er zijn 3 punten die iedere paardeneigenaar mee moet nemen na het lezen van deze paper: Ten eerste is deze paper in zijn huidige vorm een aanfluiting voor het proces van PEER REVIEW.De grove fouten die we hierboven hebben uitgelegd zijn voor de hand liggend voor elke persoon met gemiddelde vaardigheden binnen dit gebied.Het ziet er niet naar uit dat de auteurs zelf of anderen voor hen de Paper hebben nagekeken.Ten tweede: dit is een gelegenheid om te zien of de redacteurs van The Equine Veterinary Journal voldoende toewijding heeft om uit professionele en wetenschappelijke integriteit een rectificatie te plaatsen, of de auteurs er nu mee instemmen of niet. Ten derde, paarden eigenaren zullen zonder twijfel her en der lezen dat deze paper zaken bewijst, wat het niet doet.De visie van Equiseq op welke conclusies er getrokken kunnen worden uit deze paper kun je hier lezen: http://equiseq.com/blog/warmblood-myofi ... myopathy...