PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 163
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:48

puppy1128 schreef:
Die van mij moet zeezout niet. Himalaya zout gaat er heel veel makkelijker in. Ik heb wel heel fijn zout, niet de stenen.

De himalaya werd het ook niet. Paar dagen geprobeerd en geleidelijk opbouwen maar meer dan 1 eetlepel laat ze staan en met 1 eetlepel eet ze dr bak niet schoon leeg.

Ben maar weer natriumbicarbonaat gaan geven en nu aan het kijken of ik haar kan laten wennen aan electrolyten met de appeltjessmaak.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:16

Misschien heeft ze het ook niet nodig?

Floortje_NL

Berichten: 163
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:33

Sizzle schreef:
Misschien heeft ze het ook niet nodig?

Ik kan het me haast niet voorstellen. Het is een enorme zweter die vandaag ook nat is terwijl ze alleen hooi staat te eten.

Er ligt een zoutblok maar die wordt niet extreem veel gebruikt.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:16

Ik heb de rekening van Laboklin ook binnen. Benieuwd hoe snel de uitslag volgt, duurde dit bij jullie lang?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:04

Floortje_NL schreef:
Sizzle schreef:
Misschien heeft ze het ook niet nodig?

Ik kan het me haast niet voorstellen. Het is een enorme zweter die vandaag ook nat is terwijl ze alleen hooi staat te eten.

Er ligt een zoutblok maar die wordt niet extreem veel gebruikt.


En gewoon keukenzout of electrolyten?

Floortje_NL

Berichten: 163
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:20

@nouvel; ik heb keukenzout, zeezout en himalaya geprobeerd. Dan laat ze haar voer staan bij meer dan 1 eetlepel.

Het enige wat ze wel eet is natriumbicarbonaat. En inmiddels 1 eetlepel electrolyten met appelsmaakje erbij.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:51

Misschien gewoon niet focussen op die eetlepel?
Dan hou je het bij datgene wat ze wel eet.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:28

Wie voert hier nog meer de vit E van Inge? De structuur hiervan is veranderd en het stuift nu alle kanten op in de voerbak.. ik zet voerbakjes klaar en met leegkiepen is de helft van de vit E pleite -O-
Ik zoek dus denk ik toch een alternatief. Iemand een goede vit E alternatief?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:41

Oh echt? Ik las idd dat de samenstelling verandert was, maar heb nog een halve van de oude zak staan. Wilde sowieso de vloeibare gaan testen van Heltie Horse, al hoop ik dat ik daar minder van kan voeren want het prijsverschil is aardig. Moet toch 5000iu per dag voeren.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:58

Slmt9 schreef:
Oh echt? Ik las idd dat de samenstelling verandert was, maar heb nog een halve van de oude zak staan. Wilde sowieso de vloeibare gaan testen van Heltie Horse, al hoop ik dat ik daar minder van kan voeren want het prijsverschil is aardig. Moet toch 5000iu per dag voeren.


Laat ik voorop stellen dat hier geen bewezen PSSM is (en 1 is uitgesloten) maar ik ben de Heltie horse variant gaan voeren nadat er een tekort was aangeduid. Ondanks bijvoeren van pharmahorse. Ik ben begonnen met 25ml, dit is wat zij aangeven: Per 10ml HELTIE horse® Vitamine E geef je 1010 IE vitamine E. Ik zou hun persoonlijk om een goed advies vragen.
In ieder geval, mijn doel .. ik voer ondertussen nog 5ml. Ik heb geen verschil gemerkt in het afbouwen. Het is even zien nu ze minder op de wei staan door het warme weer, maar tot nu toe lijkt het goed te gaan.

MalaQ schreef:
Wie voert hier nog meer de vit E van Inge? De structuur hiervan is veranderd en het stuift nu alle kanten op in de voerbak.. ik zet voerbakjes klaar en met leegkiepen is de helft van de vit E pleite -O-
Ik zoek dus denk ik toch een alternatief. Iemand een goede vit E alternatief?


Los van de vloeibare. Is er niet iets anders wat je er bij kan geven zoals een simpele lijnzaadolie? Geen idee of dat mag bij jouw paard hoor, maar dan plakt het wellicht wat gemakkelijker. Losse poeder gaat met heel veel gewoon zo de lucht in :P

Ik ben nu ook de Triphala gaan bijvoeren voor de suikerregulatie. Ze vond het in het begin even niet zo lekker maar volgens mij nu wel. Ik merk geen drastische verschillen maar ook niet dat er iets slechter wordt. De kale plek op de hals is waarschijnlijk een verstikking van de manen geweest en geen reactie op suiker of dergelijke.

Floortje_NL

Berichten: 163
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:01

MalaQ schreef:
Wie voert hier nog meer de vit E van Inge? De structuur hiervan is veranderd en het stuift nu alle kanten op in de voerbak.. ik zet voerbakjes klaar en met leegkiepen is de helft van de vit E pleite -O-
Ik zoek dus denk ik toch een alternatief. Iemand een goede vit E alternatief?

Handje grasmix erbij? Het is van zichzelf vaak een heeeeeeel klein beetje plakkerig door melasse (om het stofvrij te maken). Dat is misschien net genoeg om met kort schudden/mengen de vitE eraan te laten binden zonder dat je meteen met natte of plakkerige bakjes als gevolg van olie of water zit.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:51

Ik geef mijn paard slobber, maar als de helft er al uitwaait voordat het in de emmer zit heeft dat weinig zin.

@xdenies: mijn paard heb ik ook nooit laten testen, alleen dieet aangepast en dat doet een hoop. Mijn paard krijgt geen gras en had een seleniumtekort, dus dan waars de vit e ook. Selenium moet ik ook aardig hoog doseren (3,3ml per dag) om hem goed te houden. Maar van 5000iu naar bv 4300iu van de vit e, dan merk ik toch al erg verschil. Zag dat jij met 40ml Heltie Horse bent begonnen, wat goed dat je zover hebt kunnen afbouwen.

Mijn paard zag ik de laatste tijd toch weer met meer trilbeentjes en spierknopen. Besloten de magnesium van Vente te gaan geven, vandaag voor het eerst weer helemaal soepel (krijgt het nog maar sinds 8 juni).

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:55

Ik voer het al in een grasmix en na het in de voerbak doen met een scheut water.. Maar ik verlies nu vooral veel doordat ik het in bakjes klaarzet en met het kiepen van het bakje het zo verstuift. En dan kiepen we voorzichtig... Dat was voorheen niet zo, toen leek het poeder een stuk zwaarder.

Met olie voeren kan dan ook zeker wel voor mijn paard, maar dan zit ik alsnog met het bakjes kiep probleem..

Ik ga eens kijken naar zo'n vloeibare variant, maar mijn paard krijgt zo'n 10.000iu per dag, dus even kijken of dat haalbaar is.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:28

MalaQ schreef:
Wie voert hier nog meer de vit E van Inge? De structuur hiervan is veranderd en het stuift nu alle kanten op in de voerbak.. ik zet voerbakjes klaar en met leegkiepen is de helft van de vit E pleite -O-
Ik zoek dus denk ik toch een alternatief. Iemand een goede vit E alternatief?


Die van Horseflex is top. Voer ik ook!
Zij hebben zowel vloeibare natuurlijke vitamine E als poeder.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:17

Slmt9 schreef:
Ik geef mijn paard slobber, maar als de helft er al uitwaait voordat het in de emmer zit heeft dat weinig zin.

@xdenies: mijn paard heb ik ook nooit laten testen, alleen dieet aangepast en dat doet een hoop. Mijn paard krijgt geen gras en had een seleniumtekort, dus dan waars de vit e ook. Selenium moet ik ook aardig hoog doseren (3,3ml per dag) om hem goed te houden. Maar van 5000iu naar bv 4300iu van de vit e, dan merk ik toch al erg verschil. Zag dat jij met 40ml Heltie Horse bent begonnen, wat goed dat je zover hebt kunnen afbouwen.

Mijn paard zag ik de laatste tijd toch weer met meer trilbeentjes en spierknopen. Besloten de magnesium van Vente te gaan geven, vandaag voor het eerst weer helemaal soepel (krijgt het nog maar sinds 8 juni).



Dat is inderdaad niet de bedoeling. En als je het al door slobber geeft zou dat ook prima moeten zijn. Lastig. Ik heb er bewust niet voor gekozen omdat ik de hoeveelheid gewoon teveel vond. Vandaar dat ik door ben gaan zoeken.

Heltiehorse heeft volgens mij ook een pure selenium. Vloeibaar is beter opneembaar en ze werken met hele hoge kwaliteiten, dus juist in die combinatie kan je wellicht hier en daar spelen met de doseringen en wellicht zelfs gaan minderen. Maar wat ik al zeg, vraag het ze na want ze geven hele goede, uitgebreide adviezen. En bij iedere advies een kortingscode, dus dat is ook fijn :P

Je hebt gelijk, ik was begonnen met 40ml, dus 4040IE is dat. Ik had namelijk gelezen dat voor een PSSM2 paard in bepaalde gevallen richting de 4 tot 5 duizend werd geadviseerd. En daar ben ik mee gaan afbouwen na een flinke boost.

Moet je nagaan wat een snel verschil dat geeft. Ik had een tijdje de vloeibare van Heltiehorse maar wellicht niet het juiste moment want daar vond ik juist een tegenslag plaatsvinden. De rest gelukkig niet. Ik voer die van EJ.
Het blijft met alles toch puzzelen wat voor jou werkt!


@ MalaQ, wat bedoel je met omkiep probleem? Dat er iets in je bakjes achter blijft?
Ik heb dat ook een poosje gehad maar ik heb nu de bakjes van merkala & ik hussel heeeeeel fanatiek, en dan is er eigenlijk minimaal wat er achter blijft. Bij mij zit dan wel alles door de muesli van InShape.


Over de Horseflex vit E las ik juist verschillende verhalen. Daardoor durfde ik dat niet aan.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:24

Uiteindelijk is elk paard anders en reageert elk paard verschillend op een supplement.

Die van mij is van amper kunnen lopen naar weer in topvorm en op concours gaan, gegaan in een jaar tijd, waar veel trial and error momenten bij hebben gezeten hoor, maar ze doet het weer als vanouds, echt enorm dankbaar voor. Mede dankzij die natuurlijke vitamine E van Horseflex.

Ik vind Horseflex juist een heel mooi merk omdat er geen troep doorheen zit en alles zo puur mogelijk is.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:30

Change3x schreef:
Uiteindelijk is elk paard anders en reageert elk paard verschillend op een supplement.

Die van mij is van amper kunnen lopen naar weer in topvorm en op concours gaan, gegaan in een jaar tijd, waar veel trial and error momenten bij hebben gezeten hoor, maar ze doet het weer als vanouds, echt enorm dankbaar voor. Mede dankzij die natuurlijke vitamine E van Horseflex.

Ik vind Horseflex juist een heel mooi merk omdat er geen troep doorheen zit en alles zo puur mogelijk is.


Super toch. Het is ook geen kritiek maar een uitleg waarom ik er niet voor koos :) Dit is niet de fb pagina heh ;)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:33

Ik denk dat je mij verkeerd opvat haha! Bedoelde er niks mee, alleen dat het voor ons ‘life saving’ is geweest.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:43

xDenies schreef:
Dat is inderdaad niet de bedoeling. En als je het al door slobber geeft zou dat ook prima moeten zijn. Lastig. Ik heb er bewust niet voor gekozen omdat ik de hoeveelheid gewoon teveel vond. Vandaar dat ik door ben gaan zoeken.

Heltiehorse heeft volgens mij ook een pure selenium. Vloeibaar is beter opneembaar en ze werken met hele hoge kwaliteiten, dus juist in die combinatie kan je wellicht hier en daar spelen met de doseringen en wellicht zelfs gaan minderen. Maar wat ik al zeg, vraag het ze na want ze geven hele goede, uitgebreide adviezen. En bij iedere advies een kortingscode, dus dat is ook fijn :P

Je hebt gelijk, ik was begonnen met 40ml, dus 4040IE is dat. Ik had namelijk gelezen dat voor een PSSM2 paard in bepaalde gevallen richting de 4 tot 5 duizend werd geadviseerd. En daar ben ik mee gaan afbouwen na een flinke boost.

Moet je nagaan wat een snel verschil dat geeft. Ik had een tijdje de vloeibare van Heltiehorse maar wellicht niet het juiste moment want daar vond ik juist een tegenslag plaatsvinden. De rest gelukkig niet. Ik voer die van EJ.
Het blijft met alles toch puzzelen wat voor jou werkt!


@ MalaQ, wat bedoel je met omkiep probleem? Dat er iets in je bakjes achter blijft?
Ik heb dat ook een poosje gehad maar ik heb nu de bakjes van merkala & ik hussel heeeeeel fanatiek, en dan is er eigenlijk minimaal wat er achter blijft. Bij mij zit dan wel alles door de muesli van InShape.


Over de Horseflex vit E las ik juist verschillende verhalen. Daardoor durfde ik dat niet aan.


Dat is ook mijn probleem met de vit E van Inge, de hoeveelheid. Maar die hoeveelheid vloeibaar geven kost echt veel! Mijn paard vind die vitamine E poeder ook echt niet lekker. Zelfde voor magnesium oxide vd Welkoop, daarom was ik daar mee gestopt. Nu die van Vente gaat redelijk, maar geef ik nu bewust ook nog hoge dosering van. Hoop ik ook weer af te kunnen bouwen.

Bedoel je met het dikgedrukte de magnesium? Dat hoor ik meer.

Selenium geef ik al vloeibaar via Chevivit. Wist niet dat Heltie Horse die ook heeft, kan me alleen silicium herinneren.
Ik ga ze eens mailen voor advies! Dank je wel voor je tip :$

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:59

Change3x schreef:
Ik denk dat je mij verkeerd opvat haha! Bedoelde er niks mee, alleen dat het voor ons ‘life saving’ is geweest.


Ik vatte het inderdaad anders op, mijn excuses!


Slmt9 schreef:
Dat is ook mijn probleem met de vit E van Inge, de hoeveelheid. Maar die hoeveelheid vloeibaar geven kost echt veel! Mijn paard vind die vitamine E poeder ook echt niet lekker. Zelfde voor magnesium oxide vd Welkoop, daarom was ik daar mee gestopt. Nu die van Vente gaat redelijk, maar geef ik nu bewust ook nog hoge dosering van. Hoop ik ook weer af te kunnen bouwen.

Bedoel je met het dikgedrukte de magnesium? Dat hoor ik meer.

Selenium geef ik al vloeibaar via Chevivit. Wist niet dat Heltie Horse die ook heeft, kan me alleen silicium herinneren.
Ik ga ze eens mailen voor advies! Dank je wel voor je tip :$


Ja die van Heltiehorse is echt niet goedkoop, maar het was de moeite waard om uit te proberen. Ik heb 1 fles vrij vlot opgevoerd en ben nu nog met de 2e fles bezig. Sinds het begin van de 2e fles kon ik ook afbouwen. Nu geef ik dus al weer een week of 2 5ml.

Is oxide juist niet minder goed opneembaar? Ik bedoelde inderdaad de magnesium van Heltiehorse, ik was er op dat moment niet enthousiast over. De drempel om de Vit E te proberen was daarom ook hoger, maar goed bevallen.
Ooh wellicht is het ook wel silicium, sorry. Ik haal al die benamingen echt door de war :') Maar goed, wellicht hebben ze wel een beter en passender advies. Graaggedaan! Succes :)

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 23:15

Citraat is iets makkelijker opneembaar maar bevat veel minder magnesium per gram dan magnesium oxide. Ongeveer 90% van de paarden doet het minimaal net zo goed op oxide als op citraat. Zo'n 10% doet het beter op citraat, zo'n 10% doet het beter op oxide.
Citraat is echter veel duurder. Dus je kan altijd eerst oxide geven en als dat niet werkt citraat proberen.

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:34

Slmt9 schreef:
Selenium geef ik al vloeibaar via Chevivit. Wist niet dat Heltie Horse die ook heeft, kan me alleen silicium herinneren.
Ik ga ze eens mailen voor advies! Dank je wel voor je tip :$


Weet je wat het leuke is aan de Chevivit? Er bestaat een variant voor koeien, met exact dezelfde inhoud, dosering alles is hetzelfde. Er zit alleen een groot verschil in de prijs.

https://www.fuetternundfit.de/chevivit-e-selen/r.html

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:06

Ja, dat heb ik eerder voorbij zien komen, maar kon ik toen nergens kopen. De gewone chevivit is ook al een tijd bijna niet verkrijgbaar. Eens kijken of die voor de koeien toch ergens te krijgen is. Scheelt de helft van het geld!
Dank je wel!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 16:48

Even een snelle melding tussendoor ...

Kennelijk was de vraag naar een centrale plek over PSSM nog steeds erg groot.

pssm.EU heeft dus een doorstart gemaakt, op een ander platform, nog wat schaars gekleed en nog even alleen in het Nederlands, maar in ieder geval weer beschikbaar!

Zie https://www.pssm.eu

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:40

Super!