PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:50

Mizora schreef:
" zij hebben "alleen" de vagere symptomen zoals stijfheid, wisselende kreupelheden, afwijkend gangwerk, vluchterig gedrag, schuren langs objecten, niet kunnen verzamelen ... dat soort dingen"

Als ik dit zo lees twijfel ik of Olena, Mathilda en Special Dream hier geen last van hebben gehad. Special Dream was de moeder van Olena en Mathilda en een Engels Volbloed. Ze hadden alle drie afwijkend gangwerk, hoewel in ieder geval bij Olena ook aan het eind ernstige artrose een rol speelde. Na 20 minuten stappen ging ze wel wat beter lopen, maar ze bleef extreem stijf. Extreem vluchtgedrag en wisselende kreupelheid hadden ze alledrie. Special Dream is nooit hersteld van de bevalling van Olena. Ik heb alleen Olena heel bewust meegemaakt (de laatste 5 maanden van haar leven, afgelopen maart ingeslapen want op, moeder en zus waren toen al dood) en die wilde ook heel vaak schuren en rolde graag, zelfs al kon ze nauwelijks meer overeind komen toen we haar net hadden. Ze zijn alledrie ook niet oud geworden (Olena 20, Special Dream ook zoiets en Mathilda 17 of 18).

Het komt mij ook schrikbarend bekend voor. Precies het stukje uit de quote. Ik houd me maar vast aan de gedachte dat mijn paard rastechnisch eigenlijk niet in aanmerking komt.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:17

mijn appaloosa merrie [ vader Sammy vaders vader Sonny af hojmark ] is met 8 jr ingeslapen op de kliniek in 2099 aan acute EMS [ dat was de diagnose 11x de waarde ]

maar nu ik dit lees heeft ze misschien ook pssm gehad?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:19

Goed stuk hoor Mac! Zal voor velen een eye opener zijn.

Jante
Berichten: 159
Geregistreerd: 15-11-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 07:43

Dank je wel voor het delen , en helaas ook hier bekend mee

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 07:48

Koper, het komt bij nagenoeg alle rassen voor, inclusief KWPN.
Nu ik dat weet zal ik ieder paard bij aankoop minstens op pssm1 laten testen.

Ik heb een hoop geld uitgegeven voor het PROK certificaat en dan heb je zoiets dat je voor minder dan 100 euro al had kunnen zien.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:06

Mijn paint is PSSM1 drager.
Is van de Far Ute Fantasy lijn.
Ik heb hem als jaarling gekocht en hij is nu 4 jaar.
Gelukkig valt het bij hem reuze mee. Wel snel stijf en spierpijn maar daar komt hij vrij makkelijk doorheen.

Hopen dat het zo blijft bij hem.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:27

tja nu valt het kwartje...maar het is jaren te laat, goed stuk nuttig voor veel mensen!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:03

Sizzle schreef:
Koper, het komt bij nagenoeg alle rassen voor, inclusief KWPN.

Het is een IJslander. Zowel het NSIJP als het stamboek op IJsland zijn behoorlijk open over dit soort dingen. Als bekend zou zijn dat paarden PSSM hebben dan had ik dat vast wel geweten.

Maar goed. Ik hoop dat veel mensen iets gaan hebben aan dit stuk, lijkt mij een heel goed idee als het op de wiki mag.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:53

Er moet eerst getest op worden bij een ras voordat het bekend kan worden.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:57

Goed stuk, dank! Het klinkt akelig bekend. Met mijn haflinger ook een hele periode gehad met vage kreupelheden, veel schuren, schrikkerig terwijl hij in goede doen totaal onverstoorbaar is, traag worden en singeldwang. Het kwam en ging, op en neer. Heeft ook artrose RA maar dat kon lang niet alles verklaren. Geen symptomen van echte spierbevangenheid, geen afwijkende bloedwaardes en negatief op PSSM1.

Staat nu in een paddock paradise met veel beperkter toegang tot gras, maar dan wel goed bemest gras. Hij is enorm opgeknapt.

Weet je of er iets bekend is over de oorzaken van de andere vormen van PSSM? 1 is dus vooral suikers, 2 eiwittekort.

Bij mijn haf lijkt beperking van suikers wel veel positieve invloed te hebben maar 1 heeft hij dus niet. Eiwittekort zou kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk. Hij krijgt de vitaminebrokjes van je paard gezond en fit, daar zitten ook eiwitten in.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:23

Duidelijk artikel! Dank!

Ik heb mijn paard begin dit jaar laten testen omdat de oorzaak van de verhoogde CPK niet te verklaren was. Ook vage symptomen. Ik heb haar laten testen dmv bloed, dat opgestuurd naar VHL. Duurde wel echt erg lang voor de uitslag binnen was, gelukkig negatief en inmiddels is ze weer helemaal de oude, maar in die zenuwslopende tijd heb ik er veel over opgezocht maar zo duidelijk als dat jij het in kaart brengt nu toen niet kunnen vinden.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:40

Koper schreef:
Mizora schreef:
" zij hebben "alleen" de vagere symptomen zoals stijfheid, wisselende kreupelheden, afwijkend gangwerk, vluchterig gedrag, schuren langs objecten, niet kunnen verzamelen ... dat soort dingen"

Als ik dit zo lees twijfel ik of Olena, Mathilda en Special Dream hier geen last van hebben gehad. Special Dream was de moeder van Olena en Mathilda en een Engels Volbloed. Ze hadden alle drie afwijkend gangwerk, hoewel in ieder geval bij Olena ook aan het eind ernstige artrose een rol speelde. Na 20 minuten stappen ging ze wel wat beter lopen, maar ze bleef extreem stijf. Extreem vluchtgedrag en wisselende kreupelheid hadden ze alledrie. Special Dream is nooit hersteld van de bevalling van Olena. Ik heb alleen Olena heel bewust meegemaakt (de laatste 5 maanden van haar leven, afgelopen maart ingeslapen want op, moeder en zus waren toen al dood) en die wilde ook heel vaak schuren en rolde graag, zelfs al kon ze nauwelijks meer overeind komen toen we haar net hadden. Ze zijn alledrie ook niet oud geworden (Olena 20, Special Dream ook zoiets en Mathilda 17 of 18).

Het komt mij ook schrikbarend bekend voor. Precies het stukje uit de quote. Ik houd me maar vast aan de gedachte dat mijn paard rastechnisch eigenlijk niet in aanmerking komt.


Koper,op het pssm forum USA zit een eigenares van een positief geteste ijslander,pssm1

MiSsouriWH
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:07


Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:25

freeride schreef:
Koper,op het pssm forum USA zit een eigenares van een positief geteste ijslander,pssm1

Dat wist ik niet. Kan ik op de één of andere manier achterhalen welk bloed er achter haar paard zit?

Als hij positief is getest op PSSM1 dan dan stelt me dat denk ik enigszins gerust. Toen ik de symptomen van de diverse varianten van PSSM2 las gingen er bij wat alarmbelletjes aan. Qua suiker heeft mijn paard geen heel dramatische problemen. Althans niet ernstiger dan wat ontstekingen als hij te veel gras eet. Maar niets wat lijkt op wat wordt beschreven in de OP.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:11

Ik had op de VHL website gekeken maar ik kan de PSSM test daar niet vinden. Of ik kijk er finaal overheen maar ik krijg hem niet gevonden.
Laat maar mobiele website laadde niet goed.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:53

Misschien heb ik niet goed gelezen hoor, maar is er ook iets te doen aan pssm?

MiSsouriWH
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:01

speedfiets_2

Op de site van VHL

P678 Polysaccharide Storage Myopathy (partner lab)

P803 Polysaccharide Storage Myopathy (patenteigenaar)

beide testen volstaan voor PSSM1 :-)

MiSsouriWH
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:06

speedfiets_2 schreef:
Ik had op de VHL website gekeken maar ik kan de PSSM test daar niet vinden. Of ik kijk er finaal overheen maar ik krijg hem niet gevonden.
Laat maar mobiele website laadde niet goed.


speedfiets_2

Op de site van VHL

P678 Polysaccharide Storage Myopathy (partner lab)
P803 Polysaccharide Storage Myopathy (patenteigenaar)

beide testen volstaan voor PSSM1 :-)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:08

Bedankt Mac voor dit stuk tekst.
Heel verhelderend maar ook best shocking. Dat het zo verspreid is onder de paardenpopulatie..

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:36

Goed stuk tekst! Zeker iets voor de Wiki vind ik. 3 jaar geleden heb ik mijn paard (Am. Appaloosa) laten testen, manen getrokken en opgestuurd naar AnimalGenetics. Mijn paard had niet echt klachten, behalve dat ik hem altijd erg stijf vond. Zijn vader bleek echter een PSSMer te zijn en helaas veel van zijn nakomelingen ook. Gelukkig bleek mijn paard negatief voor PSSM1.

Ik vond het toen die tijd erg lastig om goede informatie te krijgen, vandaar dat ik denk dat dit artikel een waardevolle toevoeging is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:56

Misschien een stomme vraag .. maar merken jullie iets aan jullie PSSM-paarden bij slecht weer?
Dus koude, nattigheid, wind .. ? Qua humeur? Qua willen lopen? Qua vluchterigheid?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:42

[***] schreef:
kan je paard ook PSSM hebben zonder de typische spierbevangenheid & spiertrillingen? Of komt dat er altijd bij kijken op een bepaald punt?


Hier een 21-jarige tinkermerrie die nooit problemen heeft vertoond. Zo ken ik er wel meer. Dus het kan zeker dat je er nooit wat van merkt.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:05

Koper schreef:
freeride schreef:
Koper,op het pssm forum USA zit een eigenares van een positief geteste ijslander,pssm1

Dat wist ik niet. Kan ik op de één of andere manier achterhalen welk bloed er achter haar paard zit?

Als hij positief is getest op PSSM1 dan dan stelt me dat denk ik enigszins gerust. Toen ik de symptomen van de diverse varianten van PSSM2 las gingen er bij wat alarmbelletjes aan. Qua suiker heeft mijn paard geen heel dramatische problemen. Althans niet ernstiger dan wat ontstekingen als hij te veel gras eet. Maar niets wat lijkt op wat wordt beschreven in de OP.


Ik ga het haar vragen ;)

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:59


Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:35

Dank je wel freeride :)