PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:15

Bij PSSM1 is het sowieso logisch dat je moet opstarten, die verkeerde suikers moeten eerst afgevoerd worden. Daarom zou het ook ideaal zijn om minimaal 2x per dag te bewegen maar dat is gewoon een enorme opgave.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:20

Sizzle schreef:
Je zou kunnen overwegen om hem een tijd op buut te zetten om te zien hoe hij is als hij geen pijnprikkels heeft. Dat geeft je wellicht een beter beeld van zijn karakter.

Ik kende mijn paard al en zag de degradatie voor mijn ogen gebeuren maar een buitenstaander zou wellicht gedacht hebben dat het gewoon een rustig, ietwat lui en wat stijver paard was.
In jouw geval weet je eigenlijk niet hoe hij eigenlijk is (?).


Dit vind ik zo'n top idee!! Dat zal een hele onzekerheid wegnemen. En met de laatste zin heb je helemaal gelijk. Ik heb esio pas sinds maart 2020 en toen was er al "wat " mee. Nu kan ik wel zeggen dat ik hem persoonlijk een heeeeel stuk beter vindt lopen dan de verkoop video's
De DA van wolvega vond dat ook vooral na start van supplementen alleen de beheerder van Facebook pagina pssm vond hem toen ook nog slecht, ri en nog meer benoemde ze.



Sonja_vR schreef:
Denk dat een opstart niet vreemd is
Als ie daarna maar wel lekker los komt zeg maar

Ik zie 10 minuten tot een kwartier regelmatig voorbij komen in de groepen

Hier is de opstart variabel
De ene keer komt ze aanvliegen als ik haar roep en kunnen we vlot aan het werk
De andere keer is ze iets minder enthousiast en moet ze even op gang komen

Maar wat Sizzle zegt is ook iets wat je kunt overwegen om de stand van zaken een te kunnen zien

Opzich is hij hier altijd wel enthousiast.compleet niet vooruit komen is hier op die ene 2 keren niet voorgekomen.. alleen met dit warme weer nu is het lastig inschatten

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 17:05

Eens: buut geven is een goed idee om te beoordelen hoeveel de pijn het beeld bepaalt. Overigens is pijnstilling sowieso soms goed om ze door een lastige periode heen te krijgen omdat ze door de pijn hun spieren vaak aan gaan spannen, waardoor ze in een cirkeltje belanden. Flunixin pasta is sowieso goed om op voorraad te hebben voor tijdens aanvallen.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:06

Mac schreef:
Eens: buut geven is een goed idee om te beoordelen hoeveel de pijn het beeld bepaalt. Overigens is pijnstilling sowieso soms goed om ze door een lastige periode heen te krijgen omdat ze door de pijn hun spieren vaak aan gaan spannen, waardoor ze in een cirkeltje belanden. Flunixin pasta is sowieso goed om op voorraad te hebben voor tijdens aanvallen.

Moet alles via de da of?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 17:36

Officieel wel. Buut kun je ook via Abler kopen.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:43

Ah top. Nu is z'n voet toch niet beter. En schrok ervan dat ik op de agenda zag dat het toch al 4 weken geleden is dat de smid kwam. Weekje heeft ie toen niks / weinig gedaan. Toen opgepakt. Ging steeds beter ook op het harde in draf maar sinds nu denk ik een week? Toch niet lekker in draf op het harde. Na verloop ook niet meer op het zachte. Pezen zijn goed, hoef is niet meer warm, maar plekje waar gesneden is, is wel gevoelig. Smid gaat er nu een zooltje onder doen en bij geen verbetering de da. Schrok er eigenlijk enorm van hoelang dit nu al speelt. Ik ren namelijk bij elke scheet al naar de da maar dit leek zo natuurlijk te verlopen en continue toch dat herstellende been alleen als ik nu zie dat het toch al weer een poosje geleden is word ik toch onzeker

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:58

Elin_ schreef:
Sizzle schreef:
Je zou kunnen overwegen om hem een tijd op buut te zetten om te zien hoe hij is als hij geen pijnprikkels heeft. Dat geeft je wellicht een beter beeld van zijn karakter.


Dit vind ik zo'n top idee!!

Ik niet. Als je toch een nsaid wil geven, dan geen buut. Buut is zeer agressief, en verhoogt de kans op onder andere maagzweren. Kun je beter een wat veiliger nsaid gebruiken, zoals metacam of equioxx.

Maar ik vind het hele idee niet kloppen. Nsaid's verbeteren (waarschijnlijk) sowieso de prestaties, ook bij gezonde mensen/dieren. Krijg je weer een vertekend beeld.

Hoefzweren kunnen wel wat duren, maar het is ook mogelijk dat er nog troep in de hoef zit. Smid laten kijken, eventueel verder uitsnijden. En iedere dag ontsmetten. Een zooltje ? Ik zou er echt geen ijzer onder leggen.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:13

Ijzer zit eronder, omdat hij daar bij aankoop al op stond en zonder nog slechter ging lopen, maar dat was wel de pre pssm ontdekking tijd. Smid komt woensdag idd.

Gekke is dat ie beter ging lopen en daarna toch weer minder.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:13

Ik zou ook ipv buut voor novacam of metacam kiezen, dat is ietsje zachter voor de maag, anders heb je straks ook nog maagzweren.

Kun je de hoef met de zweer niet op de foto laten zetten om te kijken of er nog iets zit?
Als de zweer er nog niet helemaal uit is zou ik ook oppassen met dicht zetten met een zooltje, dan kun je het beter open laten en regelmatig weken om te kijken of er nog wat uit komt.

Als je alle ellende eenmaal echt kwijt bent kun je eindelijk echt goed gaan laten bewegen en dat zal ook weer helpen voor lijf, spieren, afvallen.
Lastig, zo blijf je echt in een cirkeltje zitten…

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:48

Denk dat dat een beetje lood om oud ijzer is wat betreft maag
Zeker bij een kort durende periode
Hier een paard met maag/darm irritatie door metacam
En onze reu een darmontsteking door de novacam

Beide bij wat langer gebruik

Maar met buut heb ik met meer dieren die er korter of langer op hebben gestaan geen problemen gehad

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:18

Nouvel schreef:
Ik zou ook ipv buut voor novacam of metacam kiezen, dat is ietsje zachter voor de maag, anders heb je straks ook nog maagzweren.

Kun je de hoef met de zweer niet op de foto laten zetten om te kijken of er nog iets zit?
Als de zweer er nog niet helemaal uit is zou ik ook oppassen met dicht zetten met een zooltje, dan kun je het beter open laten en regelmatig weken om te kijken of er nog wat uit komt.

Als je alle ellende eenmaal echt kwijt bent kun je eindelijk echt goed gaan laten bewegen en dat zal ook weer helpen voor lijf, spieren, afvallen.
Lastig, zo blijf je echt in een cirkeltje zitten…


Nou het was niet echt een zweer. We noemden het zo omdat het overeenkwam maar op wat bloed na geen pus niks. Toen ik bleef weken bleef ie hetzelfde lopen en pas toen ik stopte werd het beter maargoed geen idee wat wijsheid is. De smid komt iig kijken. Ben wel blij met je tip namelijk dus ga dit aankaarten voor hij met iets komt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 19:32

Ik heb dit ontelbare keren gehad met mijn n/P2 paarden. Lijkt hoefzweer. Dierenarts denkt ook hoefzweer. Nooit hoefzweer gevonden. Op een gegeven moment liet ik de dierenarts niet eens meer komen Pootje drie dagen in een Animalintex verband en het leed was weer geleden. Ik vraag me nu sterk af of het wel hoefzweren waren. Heb ze met mijn huidige kudde echt nóóit (afkloppen). Ik vermoed toch vergelijkbaar loopje door iets in de spieren.

Heb ook een keer gedacht dat mijn ruin hoefbevangen was, maar hij heeft nooit klopping en gehad, warme voeten, of rare uitgroei. Dat doet me vermoeden dat dat ook spiergerelateerd was ("gewoon" een aanval dus, maar best een heftige). De manier van lopen met pijn in de voeten en met spierproblemen kunnen erg op elkaar lijken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:39

Die van mij had voor ik van pssm wist met regelmaat hoefzweren
Nu in de laatste anderhalf jaar met enige vorm van management toevallig begin dit jaar 1
Maar verder is het rustig
Ben benieuwd hoe het nu blijft gaan met de voeten nu ik gerichter manage

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:36

Het idee van hoefbevangen zijn hier ook regelmatig gehad inderdaad, meerdere keren ook dierenarts naar laten kijken, zelfs foto’s laten maken, maar kwam nooit hoefbevangenheid uit…

Hoefzweer maar 1x en dat was ook een echt, door in een afgetrapt ijzer van een ander paard te hebben gestaan…

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:41

Elin_ schreef:
Nou het was niet echt een zweer. We noemden het zo omdat het overeenkwam maar op wat bloed na geen pus niks. Toen ik bleef weken bleef ie hetzelfde lopen en pas toen ik stopte werd het beter maargoed geen idee wat wijsheid is. De smid komt iig kijken. Ben wel blij met je tip namelijk dus ga dit aankaarten voor hij met iets komt.


Blijft lastig met deze paarden om dan precies uit te vinden wat het is bij vage klachten, het is vaak zo zoeken

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:28

Sonja_vR schreef:
Denk dat dat een beetje lood om oud ijzer is wat betreft maag
Zeker bij een kort durende periode
Hier een paard met maag/darm irritatie door metacam
En onze reu een darmontsteking door de novacam

Beide bij wat langer gebruik

Maar met buut heb ik met meer dieren die er korter of langer op hebben gestaan geen problemen gehad

Buut is een klassieke nsaid, die zowel COX1 als COX2 onderdrukt, maar vooral COX1. COX1 produceert prostaglandines die de maag en darmwand beschermen. Neem je COX1 weg, dan valt de bescherming weg, en raken de maag- en darmwand veel sneller geïrriteerd en beschadigd.

Metacam en Equioxx zijn moderne nsaid's, die selectief COX2 onderdrukken, maar COX1 grotendeels ongemoeid laten. Dat is de reden waarom buut meer en sneller bijwerkingen heeft.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:19

Elin_ schreef:
Nou het was niet echt een zweer. We noemden het zo omdat het overeenkwam maar op wat bloed na geen pus niks. Toen ik bleef weken bleef ie hetzelfde lopen en pas toen ik stopte werd het beter maargoed geen idee wat wijsheid is. De smid komt iig kijken. Ben wel blij met je tip namelijk dus ga dit aankaarten voor hij met iets komt.


Bij een hoefzweer die uitgesneden is moet je de hoef niet meer weken. Weken is bedoeld om de hoefwand wat zachter te maken, zodat een zweer die nog niet uitgebarsten is, makkelijker een weg naar buiten vindt. Als de zweer al open gesneden is, heeft weken geen enkele zin. Plus, ik ben geen grote voorstander van weken. Je inviteert bacteriën. Wat je bij een weg gesneden zweer wél moet doen, is iedere dag een scheut isobetadine in het snijgat annex kanaaltje gieten, en goed laten indringen.

En persoonlijk zou ik de ijzers er af halen. Paarden die geen grote afstanden op harde bodem afleggen hebben van ijzers alleen nadeel.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:20

Sonja_vR schreef:
Die van mij had voor ik van pssm wist met regelmaat hoefzweren
Nu in de laatste anderhalf jaar met enige vorm van management toevallig begin dit jaar 1
Maar verder is het rustig
Ben benieuwd hoe het nu blijft gaan met de voeten nu ik gerichter manage


Hoefzweren hebben niets met Pssm te maken. Er is geen verband.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:05

BigBen schreef:
Elin_ schreef:
Nou het was niet echt een zweer. We noemden het zo omdat het overeenkwam maar op wat bloed na geen pus niks. Toen ik bleef weken bleef ie hetzelfde lopen en pas toen ik stopte werd het beter maargoed geen idee wat wijsheid is. De smid komt iig kijken. Ben wel blij met je tip namelijk dus ga dit aankaarten voor hij met iets komt.


Bij een hoefzweer die uitgesneden is moet je de hoef niet meer weken. Weken is bedoeld om de hoefwand wat zachter te maken, zodat een zweer die nog niet uitgebarsten is, makkelijker een weg naar buiten vindt. Als de zweer al open gesneden is, heeft weken geen enkele zin. Plus, ik ben geen grote voorstander van weken. Je inviteert bacteriën. Wat je bij een weg gesneden zweer wél moet doen, is iedere dag een scheut isobetadine in het snijgat annex kanaaltje gieten, en goed laten indringen.

En persoonlijk zou ik de ijzers er af halen. Paarden die geen grote afstanden op harde bodem afleggen hebben van ijzers alleen nadeel.


Ja alleen is het een zweer als er enkel wat bloed kwam? Ijzers eraf weet ik niet. Hij ging er op begin slechter door lopen. Soms zijn ijzers ook ter ondersteuning.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:14

Ik heb wel degelijk altijd moeten weken bij een open gemaakte hoefzweer om alle troep eruit te halen.
Maar goed, dat heeft verder niks met pssm te maken…

Als ze nog niet open zijn ook geen ontstekingsremmers gebruiken, dat remt het open breken

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:46

Elin_ schreef:
Ja alleen is het een zweer als er enkel wat bloed kwam? Ijzers eraf weet ik niet. Hij ging er op begin slechter door lopen. Soms zijn ijzers ook ter ondersteuning.

In principe moet je etter zien bij een hoefzweer. Maar het kan ook een gewone kneuzing geweest zijn, een bloeduitstorting. Als je met een hamer op je vinger klopt, komt er onder je nagel een dikke bubbel bloed, en dat doet verdomd pijn. Prik je het open met een naald kun je het bloed evacueren, en de pijn verdwijnt. Dat kan hier ook het geval zijn. Ik heb het wel meer gezien bij paarden, en als ik er over nadenk, eigenlijk meer dan "echte" hoefzweren.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:06

BigBen schreef:
Elin_ schreef:
Ja alleen is het een zweer als er enkel wat bloed kwam? Ijzers eraf weet ik niet. Hij ging er op begin slechter door lopen. Soms zijn ijzers ook ter ondersteuning.

In principe moet je etter zien bij een hoefzweer. Maar het kan ook een gewone kneuzing geweest zijn, een bloeduitstorting. Als je met een hamer op je vinger klopt, komt er onder je nagel een dikke bubbel bloed, en dat doet verdomd pijn. Prik je het open met een naald kun je het bloed evacueren, en de pijn verdwijnt. Dat kan hier ook het geval zijn. Ik heb het wel meer gezien bij paarden, en als ik er over nadenk, eigenlijk meer dan "echte" hoefzweren.


Smid is geweest. Als ie linksvoor optilde (dus hij rechtsvoor moest leunen) viel wel op dat ie daarna bij het neerzetten direct rechtsvoor ontlast. Wederom plek gecheckt kwam beetje troep uit maar geen pus. Wederom schoongemaakt en ingepakt. Weekje aankijken anders zooltjes. Kijken of het minder gevoelig is als het afgedekt en ondersteund wordt
Anders toch da

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:44

Hoe gaat het met Esio, Elin ?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:41

Ik heb inmiddels ook de uitslag van mijn haflinger (v. Ambach) en is helaas ook PSSM1 drager.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:15

BigBen schreef:
Hoe gaat het met Esio, Elin ?

Na laatste bezoek van de smid had ie alsnog veel last. Zooltjes eronder en... Tadaa stuk beter. Al liep ie dag 2 wel iets minder. Hij krijgt ipv onbeperkt nu 6 a 6.5 kilo hooi per dag. Geweekt. Door z'n voet nog steeds niet meer kunnen doen dan stappen. Ik houd nu het opbpuwschema aan van (geloof iemand hier in dit topic met P1 haflinger)
Dus 2 weken nog stappen en dan beginnen met stap / draf qua minuten en dat uitbouwen.

Volgens meetinstructie van Pavo is ie 463 kilo..