PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:37

Umeo schreef:
Even een vraagje van iemand die er niet in thuis is. Ik heb een hengst op het oog voor mijn merrie maar nu hoorde ik dat hij n/p4 is. Wat houdt dit concreet in?


Waarom is de hengst getest, preventief of omdat hij klachten heeft?

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:18

BigBen schreef:
Het houdt helemaal niets in. De genetische test die gebruikt wordt is wetenschappelijk niet gevalideerd. Daarnaast is aangetoond dat de genetische varianten die door de test worden opgespoord waarschijnlijk niet gelinkt zijn aan Pssm2. In de praktijk: het is mogelijk dat de hengst een spierziekte heeft, en het is net zo goed mogelijk dat hij dat helemaal niet heeft. Als de hengst zelf klinisch okee is, en er worden bij de nakomelingen geen problemen gesignaleerd, dan is er niets aan de hand.


En tot wanneer kijk je dan terug? Gezien paarden pas later symptomatisch kunnen worden. Dus zowel de hengst als nakomelingen nog symptomatisch kunnen worden. En een biopt dus (voor je dat zegt) enkel wat opleverd als net de spier met schade gepakt wordt.

Korte edit: mijn paard is ook klinisch en röntgen goedgekeurd. Lang niet alle artsen (h)erkennen pssm. Al helemaal niet als ze niet symptomatisch zijn.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:25

Dat is een terechte opmerking. Maar omgekeerd kun je toch maar moeilijk een hengst veroordelen op basis van een test die niet klopt.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:24

Sizzle schreef:
Fybrotic myopathy is ook een erfelijke aandoening maar dan doorgaans beperkt tot de broekspieren en ik dacht voornamelijk bij Paints.
Maar inderdaad, dat geeft ook van die gekke deuken en strepen aan de achterkant.
Je krijgt dan deuken en klompen omdat het spierweefsel eerst afbreekt en dan fibreert (hard wordt dus).
Mijn laatste informatie is dat er geen genetische test voor is, enkel biopt. Maar dat kan inmiddels heel goed anders zijn.

Ik heb geen idee...het zou best kunnen hoor. Hij is wel pssm2. Maar het zou me niet verbazen als er meer aan de hand is

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:29

Zie later bericht.
BigBen vond er geen literatuur over en ik inderdaad ook niet. Heb daar eigenlijk op de uitspraak van de DA vertrouwd.
Wellicht was het dus achteraf gezien ook wel PSSM2 maar werd dat destijds fibrotic myopathie genoemd omdat het beeld vergelijkbaar is. Dat zou ergens nog best logisch zijn bij een Paint :)*
Die DA kan ik het helaas niet meer vragen (overleden) en paard is er ook niet meer (ingeslapen).

Overigens was het dankzij dit paard dat ik bij mijn eigen paard snel herkende dat het waarschijnlijk om een PSSM aandoening moest gaan.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:33

Het kan natuurlijk ook omgekeerd zijn. Dat het geen pssm2 is, maar wel fibrotic myopathy. Tenslotte komt die diagnose van de Equiseq test, en die stelt weinig voor.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:35

Bij die paint was het wel progressief zonder dat het dier ooit gewond was geraakt of hard had moeten werken. Dus een trauma was het daar absoluut niet.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:39

Bij mijn paard was het er ook zomaar. Hij heeft nog nooit een stap kreupel gelopen, behalve de keer dat hij zichzelf een schiefel had getrapt.
Ik hoop dat het nu tot stoppen is gebracht en zich niet verder ontwikkelt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:41

Bij de paint was het er niet ‚zomaar‘. We hebben echt heel wat zitten studeren waarom hij eerst enkel op het harde een soort onafgemaakte zwevende pas maakte in stap. Daarna werd hij geleidelijk korter en toen kwamen de bulten en is er een biopt genomen. Paard was nog heel jong -O-

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:47

Die onafgemaakte zwevende stap is typisch voor fibrotic myopathy. Heb ik toch ergens gelezen. Dus bij jouw paint zal het FM geweest zijn, bij het paard van Marloes niet.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:52

Hij was niet van mij gelukkig, maar naar was het wel.
Maar als FM gebaseert is op trauma dan kan het niet op jonge leeftijd langzaam symmetrisch progressief zijn toch? Paard heeft echt geen hol hoeven doen in zijn leven.
Wellicht had hij toch gelijk dat er ook een erfelijke versie is. Hij zei dat het enkel bij paints voor kwam, dat weet ik nog wel.

Die zwevende stap zie je ook bij PSSM1, daarom herkende ik het gelijk toen het mijn eigen paard een paar jaar later overkwam.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:49

Sonja_vR schreef:
Naskapower
Welke capsules gebruik jij?

Op dit moment nog die van de Kruidvat.
Maar die bleken maar voor de helft de goede vorm te zijn.
Ik ben m'n laatste potje aan het opmaken.
Mijn pony staat op de wei met stroom begrazing en graasmasker.
Voor nu bouwen we de toegevoegde vitamine E daarom af.

Moet wel zeggen dat we geen productie gras hebben, daarnaast loopt Lizette haar hele leven al op gras zonder problemen.

Na het weideseisoen (of als de groei uit het gras blijft) ga ik over op de capsules van pure paarden voeding.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:18

BigBen schreef:
Het houdt helemaal niets in. De genetische test die gebruikt wordt is wetenschappelijk niet gevalideerd. Daarnaast is aangetoond dat de genetische varianten die door de test worden opgespoord waarschijnlijk niet gelinkt zijn aan Pssm2. In de praktijk: het is mogelijk dat de hengst een spierziekte heeft, en het is net zo goed mogelijk dat hij dat helemaal niet heeft. Als de hengst zelf klinisch okee is, en er worden bij de nakomelingen geen problemen gesignaleerd, dan is er niets aan de hand.


Dat is het net... de hengstenhouder (= populaire Duitse dekhengst) zegt er natuurlijk niets van. Hengst loopt zelf op PSG niveau. Het is gewoon al bij ontzettend veel nakomelingen geconstateerd... (alles van horen zeggen). Vroeg mij af wat die p4 precies betekend? Is er ergens een database met bevestigde hengsten?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:58

Als hij PSG loopt is de kans dat hij pssm heeft zo goed als nul. En van horen zeggen is flauwe kul. Volgens equiseq, de firma die de genetische test verkoopt, is p4 gelinkt aan myofibrillar myopathy (MFM). Dat is een spierziekte die bij warmbloeden stijfheid en vage onregelmatigheden veroorzaakt. Let wel, volgens equiseq. Die link is niet bewezen. Meer nog, Valberg heeft aangetoond dat de varianten p2, p3 en p4 geen verband houden met Pssm of MFM.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:02

Sizzle schreef:
Die zwevende stap zie je ook bij PSSM1, daarom herkende ik het gelijk toen het mijn eigen paard een paar jaar later overkwam.

Dit zijn filmpjes van paarden met fibrotic myopathy.





Komt dat overéén met wat jij zag bij de Paint ?
Ik had het irl nooit gezien.
Ook niet bij paarden met Pssm1.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:45

Die database is er (nog) niet
Er is inmiddels wel een onderzoeks samenwerking tussen een aantal duitse warmbloed stamboeken en het CAG betreffende pssm2
Dus die zijn gelukkig een stuk positiever ingesteld over het nut van de dna testen dan sommige bokkers
En hopelijk komt daar weer een grote sprong voorwaarts uit

Persoonlijk?
Hell no dat ik ga fokken met een hengst met een positieve uitslag
Wat welke willekeurige persoon ook van die test vind , ik heb een paard met een pssm2 variant spier myopathie en zie wat de gevolgen kunnen zijn als een gendefect symptomatisch word en ik zit daardoor ook in een aantal lotgenoten groepen op fb
Als ik er op kan uitselecteren
Zal ik dat zeker doen

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:56

Als de hengstenhouder er niet over praat, vraag ik me wel af waar die n/p4 vandaan komt. Of is dat ook van horen zeggen ?

Sonja_Vr schreef:
Dus die zijn gelukkig een stuk positiever ingesteld over het nut van de dna testen dan sommige bokkers

Ik geloof absoluut in het nut van dna-testen. Maar dan wel bewezen testen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:01

Toevoeging op mijn voorgaande post ivm te laat voor een edit
Als er getest is , mij rijst dan de vraag waarom?
Wat is dan de aanleiding geweest? want die test word (zeker door het gros van de mensen) niet gedaan omdat er niets aan de hand is
Hetzij het met de hengst zelf
Of met de nakomelingen
Maar er is blijkbaar een aanleiding geweest om te testen

En nee, een paard hoeft niet verplicht symptomatisch te worden met een positieve uitslag , maar de mogelijkheid is er gewoon wel

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:28

Big ben, ja dat is inderdaad hoe het eruit ziet/zag maar dan uiteraard in veeeeeeeel mindere vorm in het begin toen het pas beginnend progressief was. Dan had je het idee dat het been een centimeter te kort was of zo. De meeste mensen zagen er niets aan trouwens.
Dat zwevende patroon zag ik meteen toen mijn paard met pssm1 voor het eerst symptomatisch begon te worden en toen gingen bij mij gelijk alle alarmbellen af. Echter zit het bij pssm1 waarschijnlijk meer in een bewegingsbeperking vanuit de bespiering rond het kruis en rond de knie ipv vanuit de broek dus het wordt niet zo heftig als in de filmpjes boven.
Als buitenstaander zou je wellicht gokken dat het dier last van de knieen had.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:40

Sonja_vR schreef:
Toevoeging op mijn voorgaande post ivm te laat voor een edit
Als er getest is , mij rijst dan de vraag waarom?
Wat is dan de aanleiding geweest? want die test word (zeker door het gros van de mensen) niet gedaan omdat er niets aan de hand is
Hetzij het met de hengst zelf
Of met de nakomelingen
Maar er is blijkbaar een aanleiding geweest om te testen

En nee, een paard hoeft niet verplicht symptomatisch te worden met een positieve uitslag , maar de mogelijkheid is er gewoon wel


Dat vraag ik me dan ook wel af, wie gaat een dekhengst in de sport zonder klachten testen?
Wat is daar de reden van?
Je zou zeggen dat je die gok dan niet aan gaat en niet gaat testen...

Hoe groot is de kans dat de nakomelingen van een positief geteste hengst zonder klachten wel klachten krijgen?
Weet iemand dat?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:58

Wie zegt er dat de hengst getest is ?

Umeo schreef:
Even een vraagje van iemand die er niet in thuis is. Ik heb een hengst op het oog voor mijn merrie maar nu hoorde ik dat hij n/p4 is.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:18

Je hebt als fokker toch als doel zo gezond mogelijk... snap best dat er hengstenhouders die uit zijn voorzorg testen, zeker als ze ervaring hebben met de aandoening. Of het stamboek toch wel steeds meer aandacht erop legt.

Ik heb mijn hengst van 21 (Tinker) niet getest op pssm2. Daar heb ik al een dubbel gevoel over, terwijl je aan hem niet eens ziet dat hij al 20+ is, we rijden ermee op endurance niveau. En ook geen enkele nakomelingen (150+) is mij bekend met klachten of een positieve test.

Reden voor twijfel bij mij is dat ik als fokker enorm kritisch ben op gezondheid, ik weiger daarom ook merries bijvoorbeeld, en selecteer m'n eigen dieren daarop.

Maar wat als hij wel drager blijkt? Zijn gezondheid is top, ook op vlakken als artrose of cpl wat veel in het ras zit, is zijn gezondheid ver boven gemiddeld. En hij draagt de naam (en is 15 jaar geweest van) een andere fokker in NL. Dus voor haar heeft het ook gevolgen. Plus, de test is best aan de prijs, je krijgt er heel wat voor, dus ik snap de prijs wel. Maar mijn merrie heeft door lichamelijk trauma ook veel onderzoeken/behandeling nodig, en kan het geld maar 1 keer uitgeven. Dan heeft dat voor mezelf toch prioriteit. Merrie daarom wel getest ;)

Er is mij geen enkele merriehouder bekend die zoekt naar pssm2 vrij. Dus de meerwaarde voor een ander is er (nog) niet in ons geval. Maar ik snap best als je een jonge hengst hebt die veel merries dekt, je dan geen risico wilt. Helemaal in de warmbloeden heeft het WFFS toch wel voor veel schade gezorgd bij bepaalde hengstenhouders. Daar hebben sommigen wellicht van geleerd...

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:26

Caily, kan me vinden in jouw stuk maar over de prijs/kwaliteit niet. Die prijs is echt belachelijk hoor.
Omdat ze niets fatsoenlijks publiceren kan ik het niet met zekerheid zeggen, maar ga er maar vanuit dat de pcr test evenveel of een kleine hoeveelheid werk meer is dan alle andere testen aan genetische afwijkingen of vachtkleur. Die wel door het hele publicatie proces zijn gegaan of waar dan duidelijk bij aangegeven staat dat het in de bèta fase is. Dus dat deze test dan 4 tot 10 keer zo duur is dan andere testen ligt volgens mij alleen aan misbruik van een monopolie positie.

Meerdere varianten zijn vaak gewoon in 1 pcr reactie te runnen, zo niet moet je iets meer pipetteren voor 1 monster en dat is het dan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:14

Caily, ik merk toch nog veel kop int zand mentaliteit zodra er geld mee gemoeid is hoor ,
Er zijn helaas nog genoeg “fokkers” die gewoon geld voor dekkingen willen vangen en toedels

En helaas duurt het allemaal gruwelijk lang voor er idd peer reviews etc plaats kunnen vinden (daar mogen ze van mij echt wel eens even gas mee gaan geven aub)
Want zolang dat niet gebeurd is
Kunnen mensen ook gewoon de kop in het zand steken met het excuus
“ peer review, validatie , tis allemaal bullshit”
En ondertussen heb je paarden er tussen zitten die chronisch pijn hebben bij geen of slecht management , sommige ronduit gevaarlijk zelfs
En waar zo ontzettend lang mee door geklooid word voor je een passend plaatje en plan hebt uitgevogeld

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:20

Ik ging idd uit van pssm1 keer aantal varianten dat je test bij pssm2. Omdat het alleen in DL.wordt gedaan wist ik niet dat het in 1 run kon. Ik weet ook niet wat zij Amerika moeten betalen om de test te mogen gebruiken.