PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eveline5
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-03-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:27

Omdat mijn nu 5-jarige ruin P2/P2, P3/P3 is, weet ik dat DSK Lord Nunes minimaal n/P2, n/P3 is. Deze hengst loopt momenteel succesvol Intermediair 1 en PSG. Met aangepast management is mijn paard momenteel weer een "fijn" rijpaard maar vorig jaar heb ik alleen maar ellende gehad en was bij 5 dierenartsen en 3 osteo's voordat ik geattendeerd werd op PSSM2.
Op basis van de nakomelingen is dus een uitspraak te doen over de genen maar helaas is het nog een raadsel waarom de ene wel symptomatisch (en hoe sterk) wordt en de andere niet.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:55

Daar kun je niet echt wat over zeggen aangezien de test nog altijd niet gevalideerd is natuurlijk. Voor PSSM1 wel maar PSSM2 niet

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:09

Ik heb echt geen kaas gegeten van wetenschappelijk onderzoek, maar we kunnen al 3 jaar in Europa testen komende augustus. Ik zou t van mijn huidige merrie best graag willen weten, toch test ik niet uit principe. Pas t management wel aan op het moment dat ik iets vermoed.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:20

Misschien passen sommige varianten ook gewoon prima bij het typische sportpaard leven: veel krachtvoer, veel eiwit, veel vitamine e en spier supplementen en zeer geregelde beweging.
Wellicht is daar onbewust zelfs op geselecteerd, net als pssm1 en karakter?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:57

Wat is dan typisch pssm1 karakter?

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 06:44

Caily schreef:
Wat is dan typisch pssm1 karakter?

Pssm1 wordt gelinkt met eigenschappen die vaak bij een braaf karakter worden geschaard. Bomproof, rustig kunnen stilstaan etc.
Daarom denken ze dat zoveel koudbloeden het hebben en het bij de trekpaarden bijna in elke lijn zit. Omdat er per ongeluk op is geselecteerd omdat het een 'positieve' bijdrage leek te leveren op karakter.

Het is alleen wat jammer dat sommige eigenschappen veroorzaakt worden door niet lekker zijn. Het wordt ook niet gezien bij elke pssm1er.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:58

Citaat:
Er is mij geen enkele merriehouder bekend die zoekt naar pssm2 vrij.


Die zijn er binnen de Tinkers wel degelijk. En ook best wat kopers die enkel pssm2 vrij willen.


mooney schreef:
Caily schreef:
Wat is dan typisch pssm1 karakter?

Pssm1 wordt gelinkt met eigenschappen die vaak bij een braaf karakter worden geschaard. Bomproof, rustig kunnen stilstaan etc.
Daarom denken ze dat zoveel koudbloeden het hebben en het bij de trekpaarden bijna in elke lijn zit. Omdat er per ongeluk op is geselecteerd omdat het een 'positieve' bijdrage leek te leveren op karakter.

Het is alleen wat jammer dat sommige eigenschappen veroorzaakt worden door niet lekker zijn. Het wordt ook niet gezien bij elke pssm1er.


Interessant!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:55

Eveline5 schreef:
Omdat mijn nu 5-jarige ruin P2/P2, P3/P3 is, weet ik dat DSK Lord Nunes minimaal n/P2, n/P3 is.

Jawel, je weet dat Lord Nunes minimaal n/P2 en n/P3 is, maar dat heeft geen enkele betekenis.

P2, P3 en P4 zijn varianten in diverse genen, die volgens Equiseq betrokken zijn bij Pssm2 (of MFM). Het probleem is dat Equiseq dat wel beweert, maar nooit heeft bewezen. Omgekeerd heeft Valberg aangetoond dat er geen verband bestaat tussen P2, P3, P4 en Pssm/MFM. P2/3/4 komen net zo goed, en in even grote mate bij gezonde paarden voor.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:59

Bijzonder, ik heb paar jaar terug een oudere merrie over genomen, 26 was ze, heb haar laten testen en n/p1. Ik ken de vorige eigenaren, weet hoe ze gehouden is en wat ze gedaan heeft in haar leven, en er is dus nooit ook maar enig rekening met pssm1 gehouden. Zelfs onbewust levenslang op een pssm1 "not done" manier gehouden. Ook nooit ook maar iets gemankeerd waarvan is gedacht ???? Het betreft hier een import Tinker, waarvan ze vaak zeggen dat import een "trauma" is, en ze heeft de eerste jaren in Nederland ook gevochten met alles en iedereen (inclusief stalgebouw :o ), verwaarloosd geweest voor ze bij me kwam. En toch, was het een mega voorwaarts paard, stilstaan vond ze echt niet leuk en ze liep zichzelf (peesblessure) keihard voorbij. Wat Eveline5 dus schrijft over pssm2, is in mijn beleving bij pssm1 net zo, want ik kan meerdere noemen met dezelfde verbazing over een op latere leeftijd n/p1 of zelfs p1/p1 getest paard. Maar helaas hebben ze niet allemaal zoveel geluk.

Daarentegen heb ik jarenlang een merrie gehad waarbij ik nu een terug denk, wel geld durf in te zetten zelfs, dat ze drager van pssm2 was (pssm1 vrij getest). Daarbij vallen nu ik de kennis heb zoveel puzzelstukjes op z'n plek. Ze had het boegbeeld van de campagne kunnen zijn bij wijze van. Helaas is ze niet meer bij mij, dus testen gaat niet. Maar vragen of ze als leenmerrie beschikbaar is voor de fokkerij heb ik ook maar even gelaten :o

@Leonoor, ik weet dat ze er zijn, ik heb zelf ook gezocht naar een pssm2 vrije hengst in het grotere cobtype. En er slechts 1 gevonden die beschikbaar is in NL. Of nou ja, net onder de 1.50 was er nog meer, maar met dezelfde opa als de grote, of niet geröntgend, dus dat voegt in mijn geval niks toe. Diverse hengsten eigenaren gevraagd, merendeel lijkt op dit moment helaas toch niet te gaan testen. Zelfs niet als bekend is dat nakomelingen of andere directe familieleden positief zijn getest. En zelfs meerdere getroffen waarbij hengst niet op de röntgen is, laat staan dat ze een uitgebreidere genetische test doen. Hopelijk verandert dat de komende jaren. Het is rot bij mijn uitgebreid bekeken merrie te moeten kiezen voor vraagtekens. Je gaat bijna twijfelen of je gek bent geworden dat je alles wilt weten en onderzoeken, als de rest maar lukraak wat dingen eruit lijkt te pikken en de rest aan het toeval over laat.

Mijn jonge merrie wordt pssm2 getest via haar ouders, imo moet dat hetgeen zijn wat straks de standaard wordt. En niet alleen voor Tinkers, maar voor alle rassen. En niet alleen voor pssm, maar ook op andere genetische en rontgenlogische afwijkingen. Wil niet zeggen dat alles persée schoon moet zijn, dat is een ideaalbeeld. Maar weten waar je staat en bewust kunnen kiezen zou ontzettend prettig zijn.

Maargoed, we dwalen af :+

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:25

Caily schreef:
Bijzonder, ik heb paar jaar terug een oudere merrie over genomen, 26 was ze, heb haar laten testen en n/p1. Ik ken de vorige eigenaren, weet hoe ze gehouden is en wat ze gedaan heeft in haar leven, en er is dus nooit ook maar enig rekening met pssm1 gehouden. Zelfs onbewust levenslang op een pssm1 "not done" manier gehouden. Ook nooit ook maar iets gemankeerd waarvan is gedacht ???? Het betreft hier een import Tinker, waarvan ze vaak zeggen dat import een "trauma" is, en ze heeft de eerste jaren in Nederland ook gevochten met alles en iedereen (inclusief stalgebouw :o ), verwaarloosd geweest voor ze bij me kwam. En toch, was het een mega voorwaarts paard, stilstaan vond ze echt niet leuk en ze liep zichzelf (peesblessure) keihard voorbij. Wat Eveline5 dus schrijft over pssm2, is in mijn beleving bij pssm1 net zo, want ik kan meerdere noemen met dezelfde verbazing over een op latere leeftijd n/p1 of zelfs p1/p1 getest paard. Maar helaas hebben ze niet allemaal zoveel geluk.

Interessant.

Caily schreef:
@Leonoor, ik weet dat ze er zijn, ik heb zelf ook gezocht naar een pssm2 vrije hengst in het grotere cobtype. En er slechts 1 gevonden die beschikbaar is in NL.

Sorry dat ik hier blijf op hameren, maar neen, je hebt geen pssm2-vrije hengst gevonden. Je hebt een hengst gevonden die volgens de equiseq-test ppsm2 vrij is, maar aangezien die test niet relevant is, weet je het nog altijd niet. Anders gezegd, zo'n hengst zou net zo goed pssm2 kunnen vererven.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:43

Gelukkig ben ik niet achterlijk en kijk ik ook naar de gezondheid van het dier in het algemeen. En naar meer dingen dan alleen een pssm2 test. Ik heb al een dochter van de volgens equiseq vrij geteste hengst ;) Dus vanwege bloedspreiding (en gemak, en geld) de keuze gemaakt om mijn eigen on geteste (maar op het oog met 21 jaar nog steeds klachtenvrije) hengst te gebruiken. Aangezien het uitgebreide test scala van mijn merrie, zit ik dan qua gezondheidseisen nog steeds ver boven wat de markt en het de stamboeken vragen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:46

Op mijn plaats gezet ;) .

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:14

Hier blijft het 'gelukkig' bij 1 n/p4 paard, de uitslag van de Quarter kwam donderdag negatief terug *\o/*

De n/p4 Appaloosa ben ik voorzichtig weer aan het oppakken na zijn aanval van enkele weken terug, maar ik merk dat ik zelf erg onzeker ben geworden. Ik heb angst dat ik hem met alles wat ik met hem doe verder kapot maak. Hoe staan jullie daarin?

Het lastige is dat hij in het bos momenteel super fanatiek is, en dan denk ik: hey, hij gaat beter! Als ik hem dan vervolgens weer een keertje in de rijbak pak dan is hij sloom en heeft hij geen zin. Ik weet dan niet of hij zich niet goed voelt of dat hij het bakwerk gewoon stom vindt :+

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:16

BrittS schreef:
Hier blijft het 'gelukkig' bij 1 n/p4 paard, de uitslag van de Quarter kwam donderdag negatief terug *\o/*

De n/p4 Appaloosa ben ik voorzichtig weer aan het oppakken na zijn aanval van enkele weken terug, maar ik merk dat ik zelf erg onzeker ben geworden. Ik heb angst dat ik hem met alles wat ik met hem doe verder kapot maak. Hoe staan jullie daarin?

Het lastige is dat hij in het bos momenteel super fanatiek is, en dan denk ik: hey, hij gaat beter! Als ik hem dan vervolgens weer een keertje in de rijbak pak dan is hij sloom en heeft hij geen zin. Ik weet dan niet of hij zich niet goed voelt of dat hij het bakwerk gewoon stom vindt :+


Heel herkenbaar. Bij ons telkens goed minder goed minder. Weet nooit wanneer ik hem kan doorpakken

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 00:26

Kan het dan niet zijn dat het bakwerk gewoon echt veel moeilijker is voor m? En dat het rechtuit buitenzijden met minder buiging etc fijner is voor m.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:52

Ik ben ook benieuwd wanneer jullie beslissen dat een management wel of niet werkt. In al die tijd dat ik Esio heb, heb ik niet het idee dat ie nu super is zegmaar, zoals een normaal paard. Maar wat moet je dan nog aanpassen? Ik heb alles braaf wat het pssm forum zegt. Nu zelfs incl balancer en elke dag doe ik braaf wat met hem. Hooi wordt geweekt etc etc

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:45

Als je geen verbetering ziet of het idee hebt dat het paard met pijn loopt dat werkt het onvoldoende. Kijk naar je paard, het is helaas niet zo dat ieder paard hetzelfde reageert.
Voor mijn paard was er gewoon geen werkende oplossing. Wellicht was ze verbetert als ik haar uit de groep gehaald zou hebben om nog soberder te voeren maar ik wist al uit een eerder moment dat ze aan automutilatie deed als ze niet 24/7 over „haar“ kudde mocht waken dus dat was voor mij geen optie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 10:03

Wat superfijn van je Quarter BrittS, proficiat met die uitslag!
Herkenbaar hoor dat je nu wat voorzichtig bent met je appaloosa. Als je weet wat er speelt ga je er toch anders naar kijken. Hopelijk ebt dat gevoel nog wel weg als je hem beter gemanaget kunt krijgen.

Was even druk met verhuizing, maar heb me even ingelezen over fibrotic myopathy. Interessant. Geeft een heel specifiek beeld ook. Ik heb ook een Paintmerrie gekend die dit had, al weet ik niet zeker of daar ook dit label aan is gehangen destijds. Maar zij had precies dit gangwerk en de diagnose van de dierenarts destijds was oude hamstringblessure als ik me niet vergis.

Bij mijn n/P2 paarden zag ik nog steeds wel vooruitgang op aanpassingen in hun management, maar ze crashten toch altijd weer (oftwel: ze kregen steeds toch nog aanvallen) en deze crashes werden steeds heftiger en ze moesten uit een steeds dieper dal terugkomen. En ze kwamen dan nooit meer terug op het niveau van voor de meest recente crash. Met andere woorden: het nieuwe normaal was een dalende lijn, wat ik ook deed. Nou waren die van mij al jarenlang symptomatisch voor ik de uitslag n/P2 kreeg (sluitende diagnose nooit gevonden na bloz, röntgens, biopt, etc) en ik denk dat de schade zich toen al te veel opgebouwd had. En zo kan dat gaan. Sommige paarden zijn licht symptomatisch en blijven dat. Andere paarden kunnen helaas niet worden gemanaget.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:28

Elin_ schreef:
...en elke dag doe ik braaf wat met hem.

Wat doe je, Elin ?
Hoelang beweegt/werkt hij nu per dag ?

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:39

Elin_ schreef:
Ik ben ook benieuwd wanneer jullie beslissen dat een management wel of niet werkt. In al die tijd dat ik Esio heb, heb ik niet het idee dat ie nu super is zegmaar, zoals een normaal paard. Maar wat moet je dan nog aanpassen? Ik heb alles braaf wat het pssm forum zegt. Nu zelfs incl balancer en elke dag doe ik braaf wat met hem. Hooi wordt geweekt etc etc


Daar ben ik nu ook, maar ik ben ook nog niet zover dat ik opgeef. Ik weet dat ik ook nog kan bijschaven en dat het management voor mijn paard waarschijnlijk erg nauwkeurig ligt. Waar mijn andere een regenbui kan hebben zonder deken, of een dag alleen weide en geen werk, of een dag geen supplementen. Daar moet ik met Ian nog preciezer worden.

De afgelopen maanden was ik veel weg en daar zijn een paar dingen mis gedaan. Vitamine e op, de mangaan een keer op. Een nacht op de wei gebleven en dus geen supplementen. Niet braaf iedere dag met hem kunnen werken. En toen haalde ik hem van de week weer volledig stijf van de weide, zo stijf dat hij weer kreupel was.

Hopelijk heb ik hem sneller weer goed en gaat dit niet weer maanden duren. Maar Ian is een bijzonder paard en ik ga zeker nu even strakker aan het werk. Ik was alweer redelijk aan het werk met hem vanaf de bodem, schenkelen enz. Ik wilde er al weer op, nu een half jaar verder. Maar moet ik dus nog even uitstellen.

Maar als dit jaar in jaar uit zo gaat blijven, zal ik toch moeten nadenken. Of het fair is tegenover Ian zelf en tegenover mij. Ik heb hem niet om alleen maar aan de hand te stappen. En hij is daar ook het paard niet voor. Hij wil graag bewegen en dat kan hij niet, alles doet hem zeer.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:14

Sizzle schreef:
Als je geen verbetering ziet of het idee hebt dat het paard met pijn loopt dat werkt het onvoldoende. Kijk naar je paard, het is helaas niet zo dat ieder paard hetzelfde reageert.
Voor mijn paard was er gewoon geen werkende oplossing. Wellicht was ze verbetert als ik haar uit de groep gehaald zou hebben om nog soberder te voeren maar ik wist al uit een eerder moment dat ze aan automutilatie deed als ze niet 24/7 over „haar“ kudde mocht waken dus dat was voor mij geen optie.


Nou ik zie wel een aanzienlijk beter paard dan dat hele stijve loopje. Manenkam, spieren e.d. alles ontspannen alleen het blijft met terugvallen (dat ie de eerste 10 minuten weer echt moet opstarten). En ik vraag me af of dat wel "normaal" is.

@mac
Ja wat beginnend opstarten merk ik gewoon bij es, maar that's it. Vooral met andere paarden als ie dan speelt loopt ie weer goed.


BigBen schreef:
Elin_ schreef:
...en elke dag doe ik braaf wat met hem.

Wat doe je, Elin ?
Hoelang beweegt/werkt hij nu per dag ?

Elke dag een halfuur. Stap en draf. Waren bij de galop begonnen, maar toen kwam er weer een hoefzweer tussendoor die nu over is, maar het dunne zooltje gevoelig blijft.
Verder staat hij op een dieet. Meet ik zijn buik dagelijks op en gewoon echt een hap uit zijn hooi plakken.

We doen alles vanaf de grond nog steeds

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:21

Ik begrijp dat je met een hoefzweer een tijd bij af bent geweest, maar een half uur stap en draf is gewoon te weinig. Wel goed dat je hem op dieet hebt gezet.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:38

BigBen schreef:
Ik begrijp dat je met een hoefzweer een tijd bij af bent geweest, maar een half uur stap en draf is gewoon te weinig. Wel goed dat je hem op dieet hebt gezet.

Klopt, maar nogmaals continue is er iets waardoor hij gewoon kreupel (niet onregelmatig, gewoon kreupel) loopt en dan ga ik er niet mee draven.

Het blijft dweilen met de kraan open. Dat gevoel heb ik. Elke keer als ik opbouw is er weer iets.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:41

Je zou kunnen overwegen om hem een tijd op buut te zetten om te zien hoe hij is als hij geen pijnprikkels heeft. Dat geeft je wellicht een beter beeld van zijn karakter.

Ik kende mijn paard al en zag de degradatie voor mijn ogen gebeuren maar een buitenstaander zou wellicht gedacht hebben dat het gewoon een rustig, ietwat lui en wat stijver paard was.
In jouw geval weet je eigenlijk niet hoe hij eigenlijk is (?).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:00

Denk dat een opstart niet vreemd is
Als ie daarna maar wel lekker los komt zeg maar

Ik zie 10 minuten tot een kwartier regelmatig voorbij komen in de groepen

Hier is de opstart variabel
De ene keer komt ze aanvliegen als ik haar roep en kunnen we vlot aan het werk
De andere keer is ze iets minder enthousiast en moet ze even op gang komen

Maar wat Sizzle zegt is ook iets wat je kunt overwegen om de stand van zaken een te kunnen zien