Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 132 van de 168 [ 4181 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Dankjewel voor jullie antwoord! In ben nog volop in de opbouw van eiwitten en die heb ik wat sneller opgebouwd. Derest heb ik zo gelaten. Het moeilijkste van de dag was idd de trailer. Ik weet niet of ik dit nog eens zou doen helaas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 22:46 



 
Profiel   

Brittneyx schreef
Dankjewel voor jullie antwoord! In ben nog volop in de opbouw van eiwitten en die heb ik wat sneller opgebouwd. Derest heb ik zo gelaten. Het moeilijkste van de dag was idd de trailer. Ik weet niet of ik dit nog eens zou doen helaas.


Die van mij kreeg de laatste 2 jaar steeds meer moeite met zijn evenwicht op de trailer, vandaar dat we de trailer toen zijn gaan beperken tot dat wat noodzakelijk was, dat waren helaas uitstapjes kliniek het laatste jaar…
Maar het jaar er voor toen ik hem nog goed aan gang had heb ik hem nog regelmatig in de buurt gestart en heeft hij echt nog fijne proeven gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:45 



 
Profiel   

Ik weet eigenlijk niet of ik het traileren 100% eraan kan linken. Als zijn vriendje mee is, is er geen probleem. Hij staat gewoon rustig en neemt af en toe een hapje. Als hij alleen moet vervoerd worden dan ´laat´ hij zich vallen in een bocht naar links. We hebben dit heel hard geoefend maar de rit van gisteren was toch iets te lang denk ik. Hij liet zich 2x vallen op een afrit. Helaas zijn wedstrijden voor mij minstens 2 uur ver dus nu wordt het opnieuw een denkpuzzel over hoe we verdergaan %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:00 



 
Profiel   

De mijne hebben altijd perfect in de trailer gereist, tot ze symptomatisch werden. Ze kregen evenwichtsproblemen, werden onrustig op de trailer en mijn n/P2 merrie ging weigeren er op te gaan.
Ik heb nu helemaal geen wedstrijdambities meer, maar als ik destijds had geweten wat ik nu weet had ik alleen wedstrijden dichterbij gedaan en niet zoals in de western gebruikelijk is, meerdere klasses verspreid over de dag of meerdere dagen op een paar uur rijden van huis vandaan.

Paarden waren n/P1 (merrie waar ik de meeste wedstrijden mee heb gedaan) en n/P2 (halfbroer en -zus)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:59 



 
Profiel   

Ik heb zelf het idee dat mijn P1 merrie misschien pas veel later symptomatisch geworden zou zijn als ik niet begonnen was met extern lessen en wedstrijden.
Het kwam namelijk toen pas op.
Helaas wist ik het niet, maar het knaagt toch een beetje.

Daarvoor hadden we wel eens een fase dat ze net niet lekker liep, ik dacht dat het slappe kniebanden waren en liet haar dan een week of 2 met rust wat iedere keer weer goed uitpakte.
Maar toen het eenmaal duidelijke symptomen werden ging het ineens rap van kwaad tot erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:03 



 
Profiel   

Hier ook problemen met trailer rijden als hij symptomatisch is. P1 hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:12 



 
Profiel   

Mijn n/p1 merrie werd pas vorig jaar symptomatisch. Ik denk dat het komt doordat ze uitgegroeid was en daardoor de suikers niet meer kon verdragen. Reizen gaat hier overigens prima, makkelijkste van allemaal hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:14 



 
Profiel   

De onset vanaf gemiddeld 7 jaar komt eerder vanuit het stapel effect van de glycogeen. Het zal inderdaad vast ook een direct effect hebben dat je klaar bent met groeien.
Maar stress help daar natuurlijk niet bij en stiekum voel ik me daar schuldig onder -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:32 



 
Profiel   

Die van mij is tot de laatste dag probleemloos de trailer in gegaan, onderweg merkten we dat als we niet langzaam genoeg door de linker bochten gingen hij zijn balans verloor, dan hoorde je hem stommelen in de trailer en je kon het zien aan de krassen op de zijwand.
Hij kwam altijd al wat kramperig uit de trailer, maar daar hielp de Back on track deken goed voor.
Het laatste jaar, toen hij vanwege een peesblessure geen werk meer deed werden zijn pssm symptomen erger en kreeg hij ook meer moeite met de trailer.
We zijn toen alleen nog met de trailer heen en weer geweest naar de kliniek en verder niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:03 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Die van mij is tot de laatste dag probleemloos de trailer in gegaan, onderweg merkten we dat als we niet langzaam genoeg door de linker bochten gingen hij zijn balans verloor, dan hoorde je hem stommelen in de trailer en je kon het zien aan de krassen op de zijwand.
Hij kwam altijd al wat kramperig uit de trailer, maar daar hielp de Back on track deken goed voor.
Het laatste jaar, toen hij vanwege een peesblessure geen werk meer deed werden zijn pssm symptomen erger en kreeg hij ook meer moeite met de trailer.
We zijn toen alleen nog met de trailer heen en weer geweest naar de kliniek en verder niks.



Oh jeetje ik schrik hier wel van. Wat je beschrijft is echt hetzelfde als mijn paard. Ik gooi het eigenlijk op dat hij verkrampt door de stress van alleen te zijn en daardoor zijn balans niet kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:58 



 
Profiel   

Ik heb een paard zonder pssm gehad die absoluut niet kon reizen, daar deed ik op een gegeven moment het tussenschot eruit zodat ze meer ruimte had om over te stappen. Als ik die niet helemaal inpakte kwam ze met kapotte benen uit de wagen, omdat ze inderdaad hetzelfde als hierboven deed, zonder het kramperige gedeelte. Je kon bij die merrie ook niet zacht genoeg door de bocht gaan.

Wellicht kunnen jullie proberen hoe het is als je met een 2paards vrachtwagentje reist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:01 



 
Profiel   

Wij hadden een camera in de trailer en de laatste keer dat hij een lange rit mee was keek ik toen ik gestommel hoorde en toen zag ik hem helemaal weg zakken van achteren en steun zoeken tegen de wand, blijkbaar is hun balansprobleem toch erger dan we denken.,. Ik schrok hier in ieder geval wel van.
Bij hem was wel de grootste oorzaak van het slechter worden dat hij geen werk meer deed door de peesblessure. Hij holde daarmee achteruit in zijn lijf…
Toen hij nog vol in het werk stond reisde hij ook nog wel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:16 



 
Profiel   

Nou mijn oude paard, waarvan ik me altijd heb afgevraagd wat hij mankeerde… (heb ik nu een antwoord op ) Maar toen ik hem kocht was hij een drama op de kar. Alleen maar schrapen en gedoe. Maar in de tijd dat ik hem goed aan het werk had ging het prima. Hij ging zelfs in de zomer mee naar Oostenrijk. Ook toen ik hem weer naar Nederland bracht voor zijn pensioen ging de reis van 12 uur prima. Maar eenmaal met pensioen ging het echt niet meer. Hij heeft een paar keer naar de kliniek gemoeten en dat was weer een hel.

Dus goede training kan ze echt wel helpen. Dat blijkt. Het vervelende hier in Oostenrijk is dat ik voor een simpele dressuurwedstrijd al 2 uur minimaal moet traileren. Dus hen ik sowieso besloten om ze langer thuis te houden. Naar Nederland om bij mijn instructrice te trainen deed ik met mijn beide jonkies eerst wel 2 x per jaar maar hoeft dus niet meer omdat ik een pixio heb gekocht. Mijn redding

De laatste keer dat ik dus met ze naar Nl ging had de ene dus ook voor het eerst echt moeite op de kar en exact 3 weken na thuiskomst dus een mega spierbevangen aanval doe ik niet snapte. Een vriendin vertelde met over PSSM en toen was het duidelijk

Dieet begonnen, test gedaan, n/n. Had ik gezien de afstamming niet verwacht, maar voor mij is het duidelijk. Hij loopt mee in het onderzoek naar nieuwe varianten. Hij is nog lang na de aanval kreupel/niet rad geweest. Sinds ik mangaan ben gaan bijvoeren is dat goed. Geen grote episodes meer gehad, alleen kleine. Spierverlies in de bovenlijn in 2 dagen, ken je dat? dat had mijn oude ook. En ik snapte daar nooit wat van. Had ik dat toen maar geweten van de eiwitten, dan had ik hem zoveel beter kunnen helpen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:11 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Wij hadden een camera in de trailer en de laatste keer dat hij een lange rit mee was keek ik toen ik gestommel hoorde en toen zag ik hem helemaal weg zakken van achteren en steun zoeken tegen de wand, blijkbaar is hun balansprobleem toch erger dan we denken.,. Ik schrok hier in ieder geval wel van.
Bij hem was wel de grootste oorzaak van het slechter worden dat hij geen werk meer deed door de peesblessure. Hij holde daarmee achteruit in zijn lijf…
Toen hij nog vol in het werk stond reisde hij ook nog wel beter.


Dit is 1 op 1 de beschrijving van mijn paard. Ik had het niet rechtstreeks gelinkt aan de pssm. Ik had het gewoon meegerekend als een extra factor waardoor het moeilijker was. Ik hoop dat eenmaal ik zijn dieet op orde heb het beter gaat, maar ik neem hem in ieder geval niet meer alleen mee op pad als het ver weg is, om de stress te beperken. Ik ben blij dat ik hier deze ervaringen lees!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:50 



 
Profiel   

Helaas hebben wij de strijd tegen oa pssm1 verloren. Olly word volgende week ingeslapen.

Mocht iemand nog een dichte zak vitamine e van Inge over willen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:18 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk mirriejj.
Heel veel sterkte en kracht.

Mag ik vragen hoe symptomatisch jouw paardje is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:23 



 
Profiel   

Ach… Veel sterkte… Ik heb 2 weken geleden een veulen moeten laten gaan dus ken je gevoel. |(

Mijn Pssm1’er is echt beter in vorm dan ooit, we komen van echt heel ver, nooit verwacht haar weer zo goed te hebben.
https://instagram.com/p/CtLoJHjIypU/


Laatst bijgewerkt door Change3x op 07-06-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:33 



 
Profiel   

Wat vreselijk Mirriej. Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:06 



 
Profiel   

Verschrikkelijk |( Heel veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:49 



 
Profiel   

Wat ontzettend verdrietig Mirriejj, heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 13:39 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Helaas hebben wij de strijd tegen oa pssm1 verloren. Olly word volgende week ingeslapen.

Mocht iemand nog een dichte zak vitamine e van Inge over willen nemen.



Heel veel sterkte… vreselijk naar…


Brittneyx schreef
Dit is 1 op 1 de beschrijving van mijn paard. Ik had het niet rechtstreeks gelinkt aan de pssm. Ik had het gewoon meegerekend als een extra factor waardoor het moeilijker was. Ik hoop dat eenmaal ik zijn dieet op orde heb het beter gaat, maar ik neem hem in ieder geval niet meer alleen mee op pad als het ver weg is, om de stress te beperken. Ik ben blij dat ik hier deze ervaringen lees!


Ja heel lastig, en naar ook voor het paard…
Bij die van mij ging het echt duidelijk achteruit toen hij niet meer werkte, zolang hij goed in het werk stond waren de problemen met vervoer minimaal gelukkig.
Veel sterkte en succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 14:46 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Helaas hebben wij de strijd tegen oa pssm1 verloren. Olly word volgende week ingeslapen.

Mocht iemand nog een dichte zak vitamine e van Inge over willen nemen.


Ooh wat ontzettend heftig. Heel veel sterkte! Mag ik vragen wat je ervaart bij je paard dat jullie uiteindelijk tot deze keuze zijn gekomen?


Change3x schreef
Ach… Veel sterkte… Ik heb 2 weken geleden een veulen moeten laten gaan dus ken je gevoel. |(

Mijn Pssm1’er is echt beter in vorm dan ooit, we komen van echt heel ver, nooit verwacht haar weer zo goed te hebben.
https://instagram.com/p/CtLoJHjIypU/


Dat zag ik langs komen op facebook ja, maar dat is niet aan PSSM toch? Natuurlijk ook niet leuk, en ook een verlies. Daar wens ik je heel veel sterkte voor!


Ondanks dat ik niet durf te zeggen of mijn merrie PSSM2 heeft, hebben wij het dieet wel fanatiek verandert wat aansluit op een mogelijk PSSM2 dieet. Het gaat heel goed met haar momenteel, eigenlijk alles waar we tegen aan liepen is weg en ze gaat er zelf ook weer veel beter uit zien. Ik heb me verbaasd hoeveel het dieet hier invloed op had omdat ze gewoon altijd standaard voer van stal kreeg. Dus wellicht voor iedere (toekomstige) meelezer, houd t in de gaten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 14:58 



 
Profiel   

Ik heb die van mij in okt in laten slapen …
Peesblessure die niet meer herstelde en zijn lijf werd door zolang te weinig beweging alleen maar slechter en slechter …

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 15:06 



 
Profiel   

Inderdaad niet aan pssm maar dat maakt het niet minder verdrietig natuurlijk. Dankjewel!

Hier door de jaren heen ook nog 2 anderen moeten laten gaan, blijft altijd sneu zulke dingen en wens je niemand toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:02 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Helaas hebben wij de strijd tegen oa pssm1 verloren. Olly word volgende week ingeslapen.

Mocht iemand nog een dichte zak vitamine e van Inge over willen nemen.


Dat is gewoon ruk ;( sterkte.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 15:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 132 van de 168 [ 4181 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen