Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 131 van de 168 [ 4179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Hallo mede overbezorgde baasjes :wave:

Wat fijn dat er nog zoiets bestaat als een forum voor de antieke homosapiens zonder facebook :+

Ik heb een koudbloed met p1/p1 en een vraagje over vervoer op de trailer.

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie paarden een voorkeur voor een 2-paards met schot, zonder schot of een 1,5-paards?

Ik heb een 2-paards waar mijn paard zonder tussenschot in staat. Ze is een tikje claustrofobisch (smalle poortjes of een flappengordijn is ze zacht uitgedrukt geen fan van) dus dat leek me voor haar de meest comfortabele optie. Maar ik merk dat de ritten lichamelijk veel van haar vergen. Hoe leuk ze het bos ook vindt; ze is daar minder energiek dan op buitenrit rondom huis.

Ik overweeg nu om de komende keren op pad te gaan met het tussenschot erin om te kijken of ze hier steun aan durft te zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 22:05 



 
Profiel   

NRJ schreef
Kan ik iemand blij maken met onderstaande producten? Van alles is een beetje gebruikt, maar nog ca. 2/3 vol (1 hennepzaad zak is nog niet open geweest). Mogen tegen verzendkosten overgenomen worden ;)


Nog maar eens onder de aandacht brengen ;)
Er was iemand met interesse via pb, maar deze reageert niet meer dus als iemand anders iets kan gebruiken?
Er is ook nog een zakje L-lysine van Bulk bij gekomen (hier is 2 gram uit).


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 21:54 



 
Profiel   

Beste allemaal, hoelang duurt het om de uitslag voor PSSM2 haren-test te krijgen als je via Generatio Duitsland test? Ik zie dat ze voor 70 euro meer namelijk ook een snellere uitslag aanbieden. 3 werkdagen. Maar ik weet dus niet wat de normale wachttijd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 13:32 



 
Profiel   

nikysa90 schreef
Beste allemaal, hoelang duurt het om de uitslag voor PSSM2 haren-test te krijgen als je via Generatio Duitsland test? Ik zie dat ze voor 70 euro meer namelijk ook een snellere uitslag aanbieden. 3 werkdagen. Maar ik weet dus niet wat de normale wachttijd is.


Uit ervaring, 14 tot 21 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 13:36 



 
Profiel   

Hier ook kleine twee weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 14:57 



 
Profiel   

Er is inmiddels ook een "rush fee" als ik het goed heb. Dan heb je de uitslag met een paar dagen (na ontvangst haren). Ze hebben dat speciaal ingesteld omdat het anders te lang duurt om bijvoorbeeld mee te nemen in een aankoopkeuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 12:00 



 
Profiel   

Hi allemaal,
Ik heb even een vraagje. Mijn merrie is p3 en px drager. Eigenlijk geheel klachtenvrij geweest. Nu is ze in training gegaan voor inrijden. Dit ging heel erg goed, ze was soepel etc . Ze werd opgegeven moment niet helemaal lekker. Ze wilde haar eten niet meer en toonde koliekerig. Ze hebben haar toen eenmalig omeprazol gegeven en bloed afgenomen. 3 dagen later ging het weer goed, toen is de training weer opgepakt en stond ze strak in haar rugspieren. Ze is toen weer gestopt met rijden (wel longeerwerk) en toen heb ik haar opgehaald. Tot vandaag nog steeds last van haar rug. Rest van haar lijf is wel los. Kan dit te maken hebben met haar pssm2 of zou dit een andere oorzaak hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 05:32 



 
Profiel   

Dat kan zeker, maar het kan natuurlijk ook gewoon een overvraagd paard of een slecht passend zadel zijn.

Als het dezelfde is die eerder in dit topic stond, dan is ze net 3 toch? Misschien heeft ze langer nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 07:00 



 
Profiel   

Mijn eerste vraag is hoe ze wordt gemanaged nu? Krijgt ze wel een passend dieet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 07:19 



 
Profiel   

Nee ze is 4 jaar. Op de trainingsstal stond ze overdag op de wei en snachts op stal. Nu staat ze 24/7 op het land met magnesium en lijnzaadolie. Rest van de supplementen ben ik even mee gestopt ivm 24/7 weide. Maar de klachten zijn gestart al op de trainingsstal. Ik geef haar nu vrije beweging en heb wel het idee dat het beter is na longewerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 19:28 



 
Profiel   

https://www.purepaardenvoeding.nl/pssm1 ... da6efbda1e

Astrid van Pure paardenvoeding heeft een blog geschreven over pssm1 en 2. Ik vind haar informatie altijd heel duidelijk en met een goede basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 13:18 



 
Profiel   

Ik heb een vraag over zout bijvoeren.

Mijn paard zweet altijd heel erg snel en veel. Wordt zowel winter als hoogzomer gedeeltelijk geschoren.

Ze heeft een liksteen en gebruikt die maar ik wil ook graag extra zout bijgeven.

Probleem is dat ze haar voer laat staan als ik zeezout erbij doe. 1 eetlepel gaat nog net maar meer dan laat ze het staan.

Ze krijgt 1x per dag geweekte bietenpulp met grasbrok en daar gaan alle pssm toevoegingen en de vitaminekorrel doorheen.

Ik heb elektrolytenpoeder met appelsmaakje geprobeerd maar dat moet ze ook niet.

Enige waar ik probleemloos 2 of 3 eetlepels van door het voer kan doen is natriumbicarbonaat/bakingsoda/bakkerszout/maagzout (zonder jodium). Is dat ook geschikt als alternatief voor het zeezout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 19:05 



 
Profiel   

Heb je al keltisch zeezout geprobeerd? Dat schijnt smakelijker te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 19:10 



 
Profiel   

Die van mij moet zeezout niet. Himalaya zout gaat er heel veel makkelijker in. Ik heb wel heel fijn zout, niet de stenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 20:13 



 
Profiel   

Naskapower schreef
https://www.purepaardenvoeding.nl/pssm1 ... da6efbda1e

Astrid van Pure paardenvoeding heeft een blog geschreven over pssm1 en 2. Ik vind haar informatie altijd heel duidelijk en met een goede basis.


Toch klopt er een hoop niet van wat ze schrijft over PSSM2, wat mij zegt dat ze het niet echt snapt. Suikerarm is niet iets wat bij PSSM2 paarden nodig is, het is immers geen suikerstapelingsprobleem, het zijn myopathieën, spierziekten. Dat vergt een andere benadering. Maar, suikerarm, of koolhydraatarm is voor iedereen goed, tenzij je de koolhydraten daadwerkelijk kunt verbranden.

Dat vele paarden luzerne niet verdragen heeft een duidelijke reden, een te veel aan o.a. calcium en het feit dat het chemisch gedroogd wordt. Dat lijnzaad (vetbron) belangrijk is, is voor de opname van de in vet oplosbare vitaminen. Kan dus geen goede toevoeging zijn, maar dit is een goede toevoeging voor mens en dier, gezond of ziek, altijd heel belangrijk.

Ze is duidelijk ook tegen de gen-test voor MIM, die wel degelijk gevalideerd is. Wat het probleem daar is, is dat het werk nog niet 'af' is. Er gaan nog meer varianten gevonden worden, dat weten ze uit het humaanbereik omdat deze varianten 1 op 1 vergelijkbaar zijn met de bij mensen gevonden myopathieën. Dus zal je pas echt kunnen bewijzen dat een bepaalde variant bepaalde klachten geeft als we ze allemaal hebben (of grotendeels?) Maar daar zijn we voorlopig nog ver vanaf. En dat betekent dat we idd zullen moeten uitproberen wat werkt en wat niet, maar niet vanwege de redenen die zij aangeeft.

Mangaan is een sterk onderschat mineraal wat bij mijn paard ook de gamechanger was. Ik woon in Oostenrijk dus ook andere bodem als in Nederland, maar ons hooi heeft voor normale begrippen ook genoeg mangaan. Toch profiteert mijn paard van een 3 dubbele dosis extra en maakt dat of hij rad loopt of niet. Dus dat je daar in Nederland dus niets aan zou hebben, dat vraag ik me af. Is de moeite van het uitproberen uit denk ik dan.

Ik heb toevallig haar stukje gelezen vorige week en ik ergerde me dus groen en geel :') Ben je je standpunt aan het zetten, of wil je echt mensen helpen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 06:57 



 
Profiel   

Eens met Esperanza. Ik heb het stuk zelf niet eens uitgelezen omdat ik mij begon te ergeren aan de onjuistheden en onvolledigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 09:37 



 
Profiel   

Volgens mij heeft ze het stuk niet zelf geschreven, onder het stuk staat namelijk een andere naam.
Maar ja, ik erger me er ook aan...
Wellicht is onze wetenschap nog niet zo ver ontwikkeld dat ze het kunnen verklaren.
Maar ik weet toch wel dat mijn paard er nu heel anders bij staat als voor het dieet en ik ben er heel blij mee, wetenschappelijk bewezen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 10:20 



 
Profiel   

Ik had het nog niet gezien, dus bedankt voor de link en het commentaar Esperanza. Ik ben het met je eens en dan nog wel wat dingen (waaronder het afsluitende verhaal van het bruine paard). Dat je niet meegaat in het testen van de varianten ok, maar het suikerarme advies voor alle vormen van PSSM/MIM vind ik ook echt de grootste misser. Alleen daarom al is het dus juist wél belangrijk om een verschil te maken tussen verschillende vormen/varianten van PSSM/MIM. Jammer idd dat mensen en hun paarden helpen niet centraal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 10:21 



 
Profiel   

Hier de test inmiddels ook opgestuurd naar laboklin. Heel benieuwd hoe snel ik wat hoor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 11:52 



 
Profiel   

Verhogen jullie de supplementen als je bijvoorbeeld op wedstrijd gaat? En zo ja hoeveel? Ik ga morgen op wedstrijd met m'n pssm 2 paard en heb in de aanloop al iets verhoogd in functie iets zwaardere training maar ik twijfel of het niet nog hoger moet voor een zwaardere dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 14:09 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Die van mij moet zeezout niet. Himalaya zout gaat er heel veel makkelijker in. Ik heb wel heel fijn zout, niet de stenen.

Krijg je met dat zout geen problemen door het hogere ijzergehalte dat het opname van andere mineralen gaat verdringen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 14:36 



 
Profiel   

Floortje_NL schreef
puppy1128 schreef
Die van mij moet zeezout niet. Himalaya zout gaat er heel veel makkelijker in. Ik heb wel heel fijn zout, niet de stenen.

Krijg je met dat zout geen problemen door het hogere ijzergehalte dat het opname van andere mineralen gaat verdringen?


Als ik Google kom ik uit op 30 mg per kg zout. 30 mg per kg vind ik niet zo hoog. Als dat al te veel is kan ik die van mij geen hooi, water en gras meer geven. Een kg zout per dag krijgt ie overigens ook niet. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 15:24 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Als ik Google kom ik uit op 30 mg per kg zout. 30 mg per kg vind ik niet zo hoog. Als dat al te veel is kan ik die van mij geen hooi, water en gras meer geven. Een kg zout per dag krijgt ie overigens ook niet. :+

Haha nee dat is inderdaad niet zo spannend :')

Ga ik die binnenkort proberen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 17:44 



 
Profiel   

Brittneyx schreef
Verhogen jullie de supplementen als je bijvoorbeeld op wedstrijd gaat? En zo ja hoeveel? Ik ga morgen op wedstrijd met m'n pssm 2 paard en heb in de aanloop al iets verhoogd in functie iets zwaardere training maar ik twijfel of het niet nog hoger moet voor een zwaardere dag?


Ik ben sinds mijne ‘ziek’ is geweest nog niet weer met hem op wedstrijd geweest, maar ik denk wel dat ik zou verhogen, uit voorzorg. Maar ik denk dat ik idd ruim een week of misschien 2 voor die tijd zou verhogen. Tot een week er na ofzo?

Ik weet niet hoeveel stress je paard er van heeft. Mijne van de wedstrijd normaal niet zo veel, maar het traileren gaat nu lastiger. Dus uit die optiek… maar hangt van zoveel dingen af, welk niveau rijd je, kan hij dat al goed aan. Hoe zijn de maanden ervoor geweest enz.

Wij zijn 1 april naar een nieuwe stal verhuisd, nieuwbouw. De hele kudde ging mee en de bak is nog dezelfde, maar andere stallen en andere weide. Dat gaf stress en na het verharen, ook nog moeten enten en die verhuizing zit ik nu nog op 180 tot 200 gram eiwitten. En ik durf nog niet zo goed weer omlaag

Hij werd vlak voor de verhuizing wat onregelmatig en ik dacht dat hij zich geblesseerd had, maar ik heb nu de mangaan nog weet opgeschroefd en dat lijkt hem goed te doen. Maar daarom nog maar even niet omlaag.

Vorig jaar zat hij op 150 gram per dag, maar in november dus opgeschroefd. Ik denk dat je over de hoeveelheid nooit een zinnig antwoord kunt krijgen. Ik twijfel ook wel eens hoor, wat wijsheid is. Het blijft een puzzel

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 15:43 



 
Profiel   

Sinds die van mij wat wisselender werd per dag in hoe hij liep startte ik alleen nog wedstrijden vlak bij waar ik lopend heen kon, trailer werd steeds heftiger voor hem en dichtbij kon ik ook zo weer terug naar stal als ik merkte dat het die dag niet ging, is trouwens nooit voortgekomen, maar was meer uit voorzorg voor mijn gevoel, dat er niks perse moest en dat er geen druk op zou komen te staan.
Ik gaf vaak die dagen Muscle impuls bij als extra.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 131 van de 168 [ 4179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen