PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 17:27

[***] schreef:
En als ik de eerdere conversatie goed begrijp heeft een spierbiopt eigenlijk enkel zin tijdens een "aanval"? Of als er al schade is? Maar dat is dan ook maar een goed bij een paard zonder duidelijke symptomen (als in niet spierbevangen bv.) ?

Dat, plus dat de nieuw ontdekte vormen van PSSM sowieso niet altijd met een biopt aan te tonen zijn als je niet weet waar je naar moet zoeken (en dat weten ze niet :P ) .

Bij mijn n/P2 merrie liet het biopt bv wel spierschade zien, maar geen PSSM.

De nieuw ontdekte versies van PSSM zullen overigens wel snel nieuwe namen gaan krijgen, want ze hebben niet, zoals PSSM1, te maken met een suikeropslagprobleem.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:23

Interessant!
Goed dat je dit gebundeld hebt TS.

Zijn dit SNP's die getest worden voor pssm1, p2, p3 etc? Zo ja, dan snap ik wel dat niet ieder paard klinische verschijnselen krijgt. Ook bij mensen is dat nog een oerwoud van nieuwe ontdekkingen, ideeen en theorieën. Neem MTHFR, +- geeft ongv 30% verminderde methylering maar hoeft opzich met een gezond leven en goede voeding met genoeg b12 en folaat etc geen problemen te geven, ga je naar MTHFR ++ dan zit je al aan 70% verminderde methylering en wordt het zwaar voor je lichaam om dat op te vangen. Dit is nog maar een voorbeeld wat al zeer duidelijk is voor de wetenschap, bij mensen, maar het staat echt nog aan de wieg.

Zo te lezen staat dit dus ook nog gloednieuw te glanzen voor de deur. Super positief. Gaat levens van paarden veranderen of zelfs redden. Anderzijds jammer want dat geeft nu ongeduldigheid, we weten een tipje van de sluier, maar er zullen nog genoeg paarden slecht te helpen of niet te redden zijn.

Wat mij betreft ook zeker een wiki pagina waard.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 18:44

Of het SNP's zijn? Géén idee :D ! Dat zou je aan Paul Szauter moeten vragen van Equiseq. Die is bijzonder benaderbaar. Hij heeft mijn tekst ook gecheckt, dus het klopt iig in zoverre wel allemaal wat hier staat.

Het hele genetische gebeuren vwb spierproblemen staat allemaal idd nog in de kinderschoenen en genetische foutjes kun je natuurlijk niet repareren maar er zijn nu al heel veel paarden geholpen met een eiwitrijk dieet ipv een suikerarm dieet, wat tot nu toe de standaard aanbeveling was (omdat men nog steeds dacht richting een suikeropslagprobleem). Het zou mooi zijn als er nog specifiekere informatie wordt gevonden die symptomatische paarden kan helpen, net wat jij zegt door wellicht bepaalde supplementen of medicijnen.

Ik volg het hele gebeuren op de voet; echt enorme stappen worden er gemaakt!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:55

Beste freeride en Mac, dank jullie wel voor de informatie specifiek voor mijn zorgen om mijn paard. Inmiddels heb ik het voer aangepast (iets met logische deductie nav zijn medische verleden) en het lijkt erop dat de spierstijfheid van mijn ruin een andere oorzaak heeft. Gelukkig maar, ik ben heel blij dat het er nu naar uitziet dat ik na jaren zoeken uit dit wat-heeft-mijn-paard-ik-ben-ten-einde-raad-circus kan stappen. Het lijkt erop dat hij "gewoon" een gifbom is, dat zijn lever de (myco)toxines die hij binnenkrijgt niet goed de baas kan en dat dit hem parten speelt. We zijn er nog lang niet maar hij kan in elk geval weer normaal zijn voorbenen optillen voor hoeven uitkrabben *\o/* Het gaat met piekjes en daaltjes, maar het gáát de goede kant op. Volgende week de proef op de som, dan is de bekappert er weer.
Ook mijn merrie, die totaal geen PSSM-achtige klachten vertoont, reageert goed op het nieuwe dieet. Ik had haar klachten nooit zo gelinkt aan (myco)toxines maar achteraf zijn er wel wat kwartjes gevallen. Ook daardoor ben ik hoopvol gestemd.

Ik hoop zo dat dit het is. En ik wens iedereen met wel een PSSM-positief paard heel veel sterkte.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:59

Fijn zo Koper! Er zijn ZOveel dingen die vergelijkbare klachten kunnen geven dat het soms zoeken is naar een naald in een hooiberg. Super dat jij de naald hebt gevonden!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:05

Ik hoop het zo... hij is er nog lang niet maar het gaat nog steeds de goede kant op :) Wie weet kan ik over een tijdje wel weer rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:28

Ik spring weer even binnen ... heeft het bij sommige van jullie ook lang geduurd voordat jullie iets hoorde van Animal Genetics? Mijn brief is vorige week maandag weggegaan en tot op heden nog niks ... Ik heb gevraagd voor een "paypal invoice" om te betalen, neem aan dat ze wel eerst willen betaald zijn voor ze de test gaan uitvoeren? Maar dus nog niks gehoord... Begin me toch wat zorgen te maken dat het weer net bij mij is dat er iets mis gaat met de post ofzo ... -O-

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:30

Zodra het bij hun binnen is krijg je bericht dat je oa een account ed hebt. Het duurde bij mij ruim 2 weken maar kan ook langer duren afhankelijk van de snelheid van de post en oa de amerikaanse douane. Dat verschilt nogal eens.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:34

Ok, dan hangt het misschien daar ergens vast inderdaad ... Op de post zeiden ze normaal een dag of 6 moet het wel daar zijn, en dat las ik hier in het topic ook, dus vandaar. Vooral omdat ik dus ook nog niet betaald heb dus dat moet ook nog eerst ... Maar dan hebben we gewoon nog wat meer geduld ;)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 12:57

Heb je al haren ingestuurd?
Ik heb gemerkt dat de post er momenteel veel langer over doet dan normaal en ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat komt doordat ze hun tijd nemen met materialen voor/met DNA ...
Mijn bloedstaaltje voor een PSSM2 test heeft bv een week bij de douane gelegen - ik heb het dan over vorige week.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:09

Ja, vorige week maandag is alles vertrokken :j Maar het zal dan inderdaad ergens daar vast hangen.. hopelijk verder geen problemen en krijgen ze het binnenkort ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:25

Heb vandaag een aanvraag tot betaling gehad, dus ze hebben het ontvangen 8-)
Nu nog de uitslag, maar uiteraard is het nu net weekend .. dus nog even geduld ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:41

Na betaling heb je de uitslag meestal binnen een dag

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:05

Zal dan hopelijk maandag zijn, want neem aan dat ze in het weekend niet analyseren...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 21:03

Nee, maar als de betaling snel genoeg is gegaan heb je vanavond nog kans omdat ze een paar uur achterlopen op ons :D

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:11

Ohja, niet eens bij stilgestaan. Ik heb 20 minuten nadat ik de aanvraag had betaalt, maar geen idee of dat er dan meteen op staat bij hun of dat het langer duurt omdat het dollars zijn ofzo.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:36

Voor de kenners: wat is precies het verschil tussen spierbevangenheid, tying up en pssm?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 08:14

Tying up is Engels voor spierbevangenheid. Spierbevangenheid is 1 van de mogelijke symptomen van PSSM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:30

Ik begin het nu toch wel moeilijk te krijgen .. weet nog steeds niks -O-

Ik had trouwens nog een lijstje gevonden, iemand die daar meer van weet? Staat in een PSSM-topic van vroeger, zou van de University of Minnesota komen en zouden zeg maar dingen zijn waarbij je, als je paard van een aantal dingen last heeft, ook aan PSSM moet denken (ik vermoed PSSM1 want PSSM2 is nog maar recent ontdekt, niet?).

Dit is het lijstje:
Difficulty holding up feet for farrier
Biting at girth when being saddled
Swishing and wringing tail or pinning ears when cantering under saddle
Wanting to roll immediately after saddle is removed
Frequently rubbing haunches and shoulders on stall walls, post, trees, etc.
Hitch in trot that seems like they want to break into canter (similar to locking patella syndrome)
Stiffness or difficulty bending in one or both directions
Sore muscles behind the saddle area after working
Sensitivity to grooming
Staying camped out for an unusually long time after urinating
Regularly holding tail stiffly to one side
Traveling heavy on the forehand and/or tripping or dragging toes when ridden
Holding their head low to the ground for unusually long periods of time when lunging
Striking out with foreleg when being lunged or ridden
Lack of impulsion
Dislike/fear of being crosstied
Losing weight when being stalled, even though well fed
Difficulty picking up or maintaining a canter lead
Suddenly shying or spooking at “invisible objects” or objects they’ve been around before
Bucking or rearing under saddle for no apparent reason
Taking off at a gallop for a few strides when ridden, for no apparent reason
Showing distress in breathing that seems unrelated to allergies or heaves
Exaggerated hock or stifle action (sometimes extreme like stringhalt)
Tying up (from mild to severe episodes)
Showing symptoms similar to colic (lying down, looking at stomach)
Rope walking
Bucking after jumps
Needing to be lunged before being ridden, especially after a few days off
Difficulty developing a top line
Stall walking


Nu snap ik niet van alles wat ze bedoelen, maar de dingen die ik wel snap zitten zeer herkenbare dingen tussen ...


En in een ander topic werd ook PSSM(2) geopperd voor mijn andere pony maar ik weet het niet goed. Die is op een bepaald moment heel veel beginnen drinken/plassen en samen met al de andere dingen (leeftijd & uitzicht zeg maar) was de DA bijna 100% overtuigd dat het een Cushing-paard was maar hij is mooi negatief. Nu dacht de DA misschien aan insulineresistentie maar daar herken ik hem niet in (in het insulineresistentie-topic blijkbaar wel maar krijg geen reactie waarom) en toen werd PSSM(2) geopperd, blijkbaar zouden ze daar ook veel van gaan kunnen drinken/plassen?

Nu zei de DA om te kijken wat minder suikers & meer beweging doen, al weet ik op dit moment nog even niet hoe ik dat moet aanpakken dus daar ben ik nog over aan het brainstormen :+ Ook drinkt hij de laatste dagen weer normaal dus dat maakt het ook weer gek .. Hij heeft nu achteraf gezien nog wel eens zo'n periode gehad (had toen ook wat zachtere mest maar dat zou ik ook hebben als ik zoveel dronk :P gewoon een paar dagen en toen was het weer over, verder geen klachten) en hij drinkt altijd wel meer dan mijn andere pony maar daar is zo moeilijk wat over te zeggen of dat normaal is of niet natuurlijk, ieder paard is anders.

De pony van de PSSM-test doet het ook niet zo schitterend, zijn vitamine E blijft voorlopig wel op peil maar zijn koper krijgen we niet omhoog, heb nu ook nog zink bij aangevraagd omdat die blijkbaar samenhangen, daar moet ik even een paar dagen op wachten. Verder is hij de laatste tijd nogal sloom (nog slomer dan anders) en ik weet niet .. er zit iets niet ok denk ik. Maar hij heeft ook geen Cushing :+

Dus ja, ik weet niet goed wat ik met ze aan moet op dit moment :o

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 10:55

Dat is idd de symptomenlijst die men destijds heeft opgesteld voor PSSM1. Die voor PSSM2 zijn grotendeels hetzelfde, met dus wat aanvullingen voor symptomen die meer bij PSSM2 lijken te horen, zoals spierverval, spierschade en "divots".

Wat is er taaltechnisch niet duidelijk aan de lijst? MIsschien dat ik het voor je kan vertalen?

Als je PSSM vermoedt, is het goed om te testen en dan zou ik beginnen met PSSM1. Die variant is nl. makkelijk te testen en kost niet veel. Als die het niet is, dan hoef je je nl. niet zo veel zorgen te maken om suikers, weidegang, extra vitE, etc. (tenzij je paard natuurlijk iets anders heeft waardoor hij daar niet goed tegen kan!!).

Het vele drinken herken ik overigens niet als PSSM symptoom.

Ik weet het niet meer van je andere pony, maar had je die al eens getest op bv Lyme? Dat kan vergelijkbare klachten geven.
Eén van mijn paarden heeft ook Lyme, maar is dus ook positief voor PSSM2 (n/P2) dus dan is het vaak heel lastig te zeggen waar ze last van heeft.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:09

Mijn paard had zo ongeveer alle vage kenmerken uit die lijst. Daarentegen juist niet de typische zoals spierbevangen.
Wel slaan met de voorbenen, galop problemen, lastig bij de hoefsmid, extreem keiebelig op de huid, tekenen van insuline resistentie, verschijnselen die leken op patella fixatie, soms onverklaarbare pijnlijke rugspieren . Toen in laat stadium ataxie achtig zwalken en koliekverschijnselen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 11:13

Mijn n/P1 merrie is de enige hier die wel compleet spierbevangen is geweest; mijn n/P2 paarden ook nooit. Ook geen spiertrilingen en zo, die mijn n/P1 merrie wel (op het laatst chronisch) had. Mijn twee n/P2 paarden zijn nu 14 en 11.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:16

Ik weet niet of ik wat vermoed, het kan ook gewoon ouderdom zijn, zeker als het drinken/plassen nu weer normaal blijft (dan was het misschien gewoon een reactie op de eerste warmte omdat hij nog best veel haar heeft..) dus ik ga het sowieso even afwachten. De PSSM1 test van de eerste pony is nog steeds niet gekend dus eerst maar eens zien hoelang dat duurt ... (had ik het op voorhand geweten had ik ze tegelijk opgestuurd natuurlijk, maar wist ik veel :P )

Het ding is dat ze allebei al zo suikervrij mogelijk gevoerd worden, omdat de ene pony (die van nu de PSSM1 test) daar sowieso niet goed tegen kan (gaat schuren bij teveel suiker, ook in gras/voordroog etc.). Dus als de DA dan zegt minder suikers weet ik niet waar te beginnen, vandaar :+

De pony die ik nu voor PSSM1 heb laten testen bedoel je? Die is nog nooit getest op Lyme, omdat dit volgens de DA heel moeilijk is aan te tonen, omdat de meeste paarden sowieso al antistoffen hebben. Hij heeft verder ook geen symptomen in de zin dat hij ziek is of koorts heeft ofzo.
De andere pony is vorig jaar heel ziek geweest (hoge koorts) en die heeft toen een heel lange behandeling gehad met zeer zware antibiotica. Daar was het vermoeden dan wel Lyme of 1 van de andere "beestjes" die soortgelijke ziekte geven (heb toen ook niet laten testen in samenspraak met de DA omdat er verschillende opties waren en de behandeling was toch voor alles hetzelfde). Maar dat is in principe na de kuur opgelost, hij heeft sindsdien ook geen klachten meer gehad.


Dus even voor de duidelijkheid, want ik merk dat het moeilijk begint te worden :+
[***] is pony 1 - 21 jaar, al 2x Cushing negatief en nu is de PSSM1 test in Amerika.
Zeer suikergevoelig, lijkt grasallergie te hebben en heeft op dit moment chronisch vitamine E & koper tekort (vitamine E onder controle met supplement, koper nog niet).
Afbeelding


[***] is pony 2 - 24 jaar, nu recent verdacht van Cushing maar negatief, verder nog niks laten testen. Vorig jaar ziek geweest en intensief behandeld. Nu zijn er nog wat dingen onderweg die ik bijgevraagd heb (vitamine E, selenium, ijzer, koper, zink & magnesium, om te vergelijken met [***] omdat ze hetzelfde voer krijgen). Ohja, en hij is blind, zou ik nog vergeten :Y)
Afbeelding



Ivm de lijst weet ik niet goed wat ze bedoelen met
* "Dislike/fear of being crosstied" .. is dat ingebonden bij bv. longeren ofzo? Of tussen 2 lijnen staan? Of.. ?
* "Rope walking"
* "Needing to be lunged before being ridden, especially after a few days off" Bedoelen ze dan omwille van overtollig energie? Of omwille van stijf zijn en dus opwarming nodig hebben?
* "Stall walking"

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:17

Als ze al zo oud zijn en vroeger gezond waren zou pssm nou niet bepaald het eerste zijn waar ik aan zou denken eigenlijk.

Rope walking: met voeten op 1 lijn lopen.
Stall walking: dat wat leeuwen in de dierentuin doen (stereotyp).
Cross typing is inderdaad bijzetten dacht ik.
De uitleg bij het longeren mist volledig dus dat is sowieso interpretatie wat ze bedoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:23

[***] heeft al zolang ik hem ken (nu bijna 11 jaar) bepaalde klachten & gedragingen en problemen en ik vermoed zomaar dat die al zowat heel zijn leven aanwezig waren (aan de verhalen te horen). Veel dingen zijn nu opgelost of weet ik waardoor het komt (bv. de grasallergie, de headshaking/hooikoorts, zijn vitamine E-probleem waardoor zijn rugspieren dood waren, zijn achterhandproblemen vanwege hetzelfde vermoed ik, etc.) maar er blijven dingen die ik niet kan verklaren en waarvan ik vermoed dat ze niet zomaar voor de lol bij hem horen (oa het slome, het boos gedrag bij rijden, grondwerk & poetsen, het stijve ed). Dus vandaar dat ik toch nog steeds aan het zoeken ben ...

[***] is een ander verhaal, die heb ik nog maar 5.5 jaar en ondanks dat ik hem wel ken van vroeger op de manège weet ik natuurlijk niet of hij toen al bepaalde klachten ofzo had (anders dan zijn hoefsmidtrauma & z'n bokkend/rennend gedrag als z'n emmer vol was). Dus dat maakt het moeilijker, hoewel ik bij hem ook zoiets heb van "hij staat hier op pensioen, ik ga niet tot in detail alles uitspitten zolang hij zich goed lijkt te voelen".

Maar toch ben ik iemand die alles wil verklaren en proberen op te lossen, zit gewoon in mij .. en dat maakt het niet makkelijker ;)


Thanks voor de vertaling, dat heeft [***] dan weer niet, alleen als je hem bijzet met longeren gaat hij helemaal niet meer vooruit 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-17 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt