Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 41 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Hulp en tips gezocht.

Ik heb een tinker merrie van 4 jaar , en zij is positief getest op pssm1

Nu krijgt ze luzerne , vit e , magnesium , lijnzaadolie en hooi.
En ze staat op een korte wei.


Maar ik heb geen ervaring met pssm.
En heb sinds 2 weken een onherkenbaar paard.
Ze is net verhuist..

En was doodbraaf , maar nu schrikkerig.
Zelfs gemeen soms.

Voor de verhuizing had ze 2x koliek in 2 weken tijd.


Ze struikelt nu veel..
Schuurt dr staart.
Schraapt de voorbenen.
Ik rijd nu niet omdat ze zo schrikt....maar bij longeren komt ze in verzet na een aantal rondjes.
Bij los longeren durft ze zelfs gericht te kappen nu..

Ze doet eigenlijk vanalles waarbij je denkt dat ze ongemanierd is.
Maar ik lees nu dat dit ook pssm verschijnselen zijn.



Wat kan ik allemaal verwachten?
Wat kan ik doen om haar zo goed mogelijk te houden / onderhouden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 15:41 



 
Profiel   

Hoe lang krijgt ze nu de luzerne?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 15:46 



 
Profiel   

stress van verhuizen kan het ook erger maken. Misschien even tijdelijk op pijnstiller?
Voor de zekerheid ook even naar de pierwaarden laten kijken. Het korte gras kan ook problemen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:34 



 
Profiel   

Ik zou opletten met het korte gras...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 20:09 



 
Profiel   

Zoals ik PSSM heb ervaren, zie ik het zo:

Citaat
heb sinds 2 weken een onherkenbaar paard.
Ze is net verhuist..

Stress door verhuizing kan PSSM triggeren of de sluimerende symptomen die er al waren verergeren. Een trailerrit op zich kan trouwens ook al symptomen triggeren. Trailer rijden is fysiek behoorlijk zwaar, vooral onder stress en al helemaal als je spieren niet functioneren zoals het hoort.

Citaat
En was doodbraaf , maar nu schrikkerig.
Zelfs gemeen soms.

Je paard kan natuurlijk uit haar doen zijn door de verhuizing en daardoor ander gedrag laten zien, maar gezien ze PSSM heeft zou ik er ernstig rekening mee houden dat dit de hoofdoorzaak van haar gedrag is. Paarden zijn vluchtdieren dus hun eerste reactie is om te vluchten (ook voor pijn), waar het alerte gedrag deel van uit maakt. Het alternatief voor vluchten is vechten ...

Citaat
Voor de verhuizing had ze 2x koliek in 2 weken tijd.

PSSM symptomen kunnen erg op koliek lijken. Door krampen in de buikstreek kunnen ze precies hetzelfde gedrag laten zien: schrapen, geeuwen, flehmen, rollen, trappen naar de buik, etc.
Zie bijvoorbeeld mijn merrie Pepsi (n/P1) in een PSSM aanval:


Citaat
Ze struikelt nu veel..

Dit is een bekend PSSM symptoom

Citaat
Schuurt dr staart.

Waarschijnlijk schuurt ze niet zo zeer haar staart, maar de spieren in haar achterhand waar ze last van heeft

Citaat
Schraapt de voorbenen.

Zie hierboven over koliekachtige symptomen

Citaat
Ik rijd nu niet omdat ze zo schrikt....maar bij longeren komt ze in verzet na een aantal rondjes.
Bij los longeren durft ze zelfs gericht te kappen nu..

Als je paard eerder altijd heel braaf was en ze goed getraind is, is dit een teken van ongemak/pijn/stress of een combinatie daarvan.

Citaat
Ze doet eigenlijk vanalles waarbij je denkt dat ze ongemanierd is.
Maar ik lees nu dat dit ook pssm verschijnselen zijn.

De dingen die jij noemt zijn inderdaad typische PSSM symptomen.
Het zijn op zichzelf staand allemaal dingen die ook door iets anders veroorzaakt zouden kunnen worden, maar ze allemaal bij elkaar opgeteld ga ik er eigenlijk vanuit dat ze symptomatisch(er) is geworden door de verhuizing.

Kort gras is voor PSSM1 paarden meestal geen goed idee en aangezien jouw merrie nu ook echt symptomatisch is, zou ik haar daar niet opzetten. Een paddock van wit zand waar ze liefst 24/7 op haar eigen tempo in kan bewegen is nu even het beste. Magnesium, vitamine E (liefst natuurlijke), lijnzaadolie en hooi zijn super. Luzerne kunnen ook niet alle paarden tegen, dus dit zou je vooral nu ze symptomatisch is beter even weg kunnen laten.

Ik hoop dat je paard snel opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 21:45 



 
Profiel   

Kan ik mij hier ook melden? Bijrijdpaard is gediagnosticeerd met pssm1

Gelijk op ander voer vitamine e etc gezet.. rijden ging laatste weken erg goed! Sinds vorige week is het weer helemaal mis.. trappen bokken : (

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 08:16 



 
Profiel   

Ja natuurlijk Naomi_Haffie, welkom hier al is de reden daarvoor niet zo leuk.
Als je vragen hebt, stel ze gerust :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 16:04 



 
Profiel   

Merken jullie ook pijn bij de paarden als ze stil staan?

Die van ons is opnieuw bloed afgenomen de enzymen die snel moeten afbreken zaten nu op 800 dus die waren verhoogd .. en de enzymen die op lange termijn afbreken waren gezakt ..

Volgens de da ziet het er niet meer zo rooskleurig uit..

Heeft een van jullie toevallig over een stal gehoord waar ze paarden opvangen die deze ziekte hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 23:35 



 
Profiel   

Naomi_haffie, oh wat erg... Ik duim :(

Hier zit ik met verhoogde leverwaarden, maar alle andere waarden zijn eigenlijk perfect. Kan PSSM ook slechte leverwaarden geven zonder tying-up of Spierproblemen? Ze krampt gewoon de hele tijd, al heb ik sterk de indruk dat dat ligt aan de maagzweren die vertikken weg te gaan. Ik weet het gewoon niet meer. Ze staat nu sinds een week op een leversupplement van ewalia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:10 



 
Profiel   

Naomi_Haffie schreef
Merken jullie ook pijn bij de paarden als ze stil staan?

Dat ligt een beetje aan de ernst van de aanval.
Als ze echt veel last hebben is ook stilstaan moeilijk en je ziet ze dan vaak zoeken hoe ze hun benen neer moeten zetten om een beetje comfortabel te kunnen staan.

Citaat
Heeft een van jullie toevallig over een stal gehoord waar ze paarden opvangen die deze ziekte hebben?

Nee, maar ik kan je ook niet aanraden je paard uit handen te geven met deze ziekte. Het is eigenlijk bijna niet te doen voor iemand die je paard niet 100% kent om in te schatten wat er aan de hand is. Tenzij die persoon zich écht heel goed in de ziekte wil verdiepen, maar dat zijn er maar weinig.

Waarom vindt je dierenarts het er nu minder rooskleurig uit zien?

Kirania: verhoogde leverwaardes zie je idd wel vaker bij paarden met PSSM omdat de lever belast is met het filteren en afvoeren van afvalstoffen, ook de afvalstoffen die ontstaan uit spierschade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 14:23 



 

@mac; heeft het vanuit het lever oogpunt nut om een paard met pssm structureel een lever ondersteuner te geven? Mijn paard heeft vanwege cpl dreiging jaren brandnetel en kleefkruid ter ondersteuning gehad. Maar sinds ze op een pssm dieet staat is de cpl weg en ben ik daar weer mee gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 14:45 



 
Profiel   

Sorry Gloa, helemaal vergeten te antwoorden! Ondersteunen van de lever alleen als dat nodig is. Een paard met PSSM2 heeft wel baat bij een constant hoger aanbod van aminozuren/eiwitten omdat de lever die nodig heeft om daarvan de juiste eiwitketens te produceren waar spierweefsel mee kan worden aangemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 20:58 



 
Profiel   

Iemand ervaring met paarden die ademen als een astmatisch paard met PSSM? Zeker na ook maar een halfuurtje stappen... Mijn shet gaat bij het minste beetje zweet meteen de grond op (duizend keer rollen), mijn merrie durf ik niet meer op te gaan zitten. Halfuurtje stap en ze ademt alsof ze twee uur onderweg geweest is. Ik snap het niet... Ik mag haar zeker na buiten te gaan ook helemaal niet aanraken aan haar buik. Buikpijn van hier tot in tokio. Flanken aanraken wilt zeggen je arm verliezen, als je niet uitkijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:28 



 
Profiel   

Dat zijn vrij klassieke pssm spierbevangen symptomen. Zo wist door zo’n aanval bij de eerste keer dat dit gebeurde meteen dat mijn paard waarschijnlijk pssm had.
Dat is echt pure intensieve pijn. Ik kon daar echt niet tegen om dat aan te zien en heb voor euthanasie gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:34 



 
Profiel   

Hier is het geen aanval, maar continu zwaar ademen. Ze hebben een lichte Pollenallergie gevonden en maagzweren (glandulair) maar haar bloed is gewoon perfect, afgezien van nu, na vier jaar miserie, er plots een verhoging in de leverwaarden is (4x wat moet). Ze heeft vijf testen gehad, dus dat hadden ze volgens mij eerder moeten zien, qua spieren... Geen slechte spierwaarden dus. Enkel lever nu, en dierenarts heeft het zoeken opgegeven. Osteopaat zegt ook dat enkel de ribben vastzitten... Ze heeft ook geen klassieke spiertrillingen of putjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 23:46 



 
Profiel   

Aha, ik dacht dat je van aanvallen sprak na het wandelen.
Als het gaat om leverproblemen zonder spierproblemen dan zou ik het minder snel in de richting pssm zoeken maar eerder over een leverbiopt nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 09:51 



 
Profiel   

Kirania sorry als je het al had gezegd maar is je paard getest op PSSM?

Zwaar ademen kan wel een symptoom zijn. Bij een acute aanval omdat ze dan bevangen zijn maar de pssm kan bv ook het middenrif aantasten waardoor het paard chronisch moeilijk ademt (dit is bij een necropsie aangetroffen op een paard met pssm).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 10:18 



 
Profiel   

Nog niet, ik maak me er wel zorgen over en wil het doen, maar ze doet het duizendmaal beter op gras dan hooi, dus dan denk ik meteen eerder aan PSSM 2 en daarvoor heb ik het geld even niet na alle dierenartskosten die voor niets bleken te zijn...

Klinkt wel al als iets inderdaad, maar ze heeft zo specifiek last van haar buik. Kan dat? Rest van haar spieren zijn losjes, beweegt goed en vlot. Enkel is haar buik echt een hele harde Skippy bal en zodra ja maar aan borstbeen of flanken komt is het echt bijten, boos doen, afreageren op de muur, you name it. Maagzweren heeft ze glandulair, maar Omeprazole lijkt het veel erger te maken en sucralfaat doet helemaal niks. De combinatie ook niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 11:59 



 
Profiel   

Harde buik kan van alles zijn en dan denk ik meer voergerelateerd. Krijgt ze hooi of voordroog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 18:10 



 
Profiel   

Nee, enkel gras zolang dat kan. Op hooi wordt ze spontaan slechter en begint ze nog zwaarder te krampen. Ze staat op havens gastro+ in combi met de basisbrok. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 18:15 



 
Profiel   

En bedoel je met hooi droog hooi uit pakjes of hooi uit plastic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 18:50 



 
Profiel   

Beide geprobeerd, maar enige verschil is dat ze met (natte) voordroog niet hoest. Met droog hooi wel. Niet veel, maar wel een beetje. Het pompen is gewoon constant...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:16 



 
Profiel   

Kirania schreef
Nog niet, ik maak me er wel zorgen over en wil het doen, maar ze doet het duizendmaal beter op gras dan hooi, dus dan denk ik meteen eerder aan PSSM 2 en daarvoor heb ik het geld even niet na alle dierenartskosten die voor niets bleken te zijn...

Klinkt wel al als iets inderdaad, maar ze heeft zo specifiek last van haar buik. Kan dat? Rest van haar spieren zijn losjes, beweegt goed en vlot. Enkel is haar buik echt een hele harde Skippy bal en zodra ja maar aan borstbeen of flanken komt is het echt bijten, boos doen, afreageren op de muur, you name it. Maagzweren heeft ze glandulair, maar Omeprazole lijkt het veel erger te maken en sucralfaat doet helemaal niks. De combinatie ook niet...



Misschien niet de allerbeste optie, maar aangezien je niet al het geld van de wereld hebt: waarom zet je haar niet even op het PSSM2 dieet? Die van mij had ook een heleboel symptomen en een (niet zo pijnlijke) harde buik. Doet het super op de aminozuren, natuurlijke vitamine E, erwteneiwit en zout. Hoewel de supplementen natuurlijk ook geld kosten zou je het ook kunnen uitproberen zonder test. Zeker ook gezien de leverwaarden. Die van mij had helemaal geel tandvlees en ook verhoogde leverwaarden. Na zes weken op dit dieet veel beter. Inmiddels staat ze er een half jaar op en weer volop in training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:22 



 
Profiel   

Oh, dat klinkt super! Ik ga dat eens proberen. Mag ik je een pb sturen over de hoeveelheden? :D

Toevallig een merrie waar mijn merrie bijstond die exact dezelfde symptomen vertoont... En op hetzelfde moment als zij leverproblemen kreeg. Zij is een in het bloed gefokte warmbloed, die van mij een trekpaardkruising. Echt vreemd.... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 19:54 



 
Profiel   

Kirania schreef
Oh, dat klinkt super! Ik ga dat eens proberen. Mag ik je een pb sturen over de hoeveelheden? :D

Toevallig een merrie waar mijn merrie bijstond die exact dezelfde symptomen vertoont... En op hetzelfde moment als zij leverproblemen kreeg. Zij is een in het bloed gefokte warmbloed, die van mij een trekpaardkruising. Echt vreemd.... :=


Als twee totaal verschillende paarden dezelfde symptomen hebben... is het dan geen vergiftiging?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 41 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen