PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:02

Mac schreef:
Mizora, hulde voor je post van hierboven _/-\o_ !

Idd zou testen op PSSM2 je iig meer informatie verschaffen over of je paard al dan niet een genetisch bepaalde spierprobleem zou kunnen hebben maar je zou idd bij deze klachten sowieso kunnen proberen eiwitten bij te voeren in een andere vorm dan luzerne als je paard daar niet goed op reageert. Ik noem weer het erwteneiwitisolaat, bruine rijstisolaat, whey (al kunnen niet alle paarden daar tegen) al dan niet in combinatie met 3 amino.

Nou weet ik niet of er ook koudbloed in tuigpaard gefokte KWPNers zit, anders zou ik voor de zekerheid ook PSSM1 laten testen ivm het op de wei staan wat je dan misschien aan zult moeten/kunnen passen.



De optie wbt voeding die je noemt ken ik niet, dus die ga ik zo uitpluizen. Super veel dank daarvoor.
In de vitalbix zit in bepaalde mate ook amino 3 zag ik, of is deze hoeveelheid te verwaarlozen met een aanvulling zoals jij deze bedoeld?

Wbt huisvesting heeft ze in het verleden ook op een pensionstal gestaan met box en beperkte weidegang.
Dit deed haar zowel fysiek als mentaal geen goed.

Ik vermoed gezien haar bouw, karakter en papier dat er geen koudbloed in zit.
Ze is van v. Saffraan - Droomwals.

Maar dat neemt niet weg dat pssm1 geen mogelijkheid is dus deze zal ik aan de dierenarts voorleggen.
Dank je wel!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:05

janouk schreef:
@cissie
Je kan ipsilonka hier op bokt een pb sturen. Haar KWPN tuigpaard had ook pssm 1/2
Misschien dat zij met haar verhaal jou kan helpen. Ik weet niet uit welke lijn jouw tuiger komt.


Thnxs!!!

Saffraan - Droomwals

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 15:09

cissie schreef:
De optie wbt voeding die je noemt ken ik niet, dus die ga ik zo uitpluizen. Super veel dank daarvoor.
In de vitalbix zit in bepaalde mate ook amino 3 zag ik, of is deze hoeveelheid te verwaarlozen met een aanvulling zoals jij deze bedoeld?

Precies dat idd :j
Vitalbix is super als basisvoer/balancer, maar daar moet voor PSSM nog wel wat bovenop.

Citaat:
Wbt huisvesting heeft ze in het verleden ook op een pensionstal gestaan met box en beperkte weidegang.
Dit deed haar zowel fysiek als mentaal geen goed.

Ik heb zelf twee paarden met PSSM2/genetische variant n/P2 en die doen het ook niet goed op stal en juist heel goed op gras. Het is echt specifiek paarden met P1 en de Px variant die het over het algemeen minder goed doen op gras.

Ik ben niet thuis in de lijnen die jij noemt. Misschien iemand anders?

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:16

No_No schreef:
Wat is de kwaliteit van het gras momenteel? Bij ons groeit het slecht wat ook te zien is aan mijn pony.

Ik weet niet wat fir is :x hoe veel olie krjjgt hij?
Ik zou meer eiwitten en vet voeren. Ik denk dat dat vooral het probleem is. Zout, vitamine e en 3 amino er ook bij. Ik denk dat je dan al aardig op weg bent.
Ik heb een arabier gehad die niet dik werd van bietenpulp. Mijn ervaring is dat je alleen buikvulling voert.


Zag dat ik helemaal vergeten ben te reageren.

Gras groeit top nog. Met de vele regen schiet het de grond uit hier nog.
Rijstolie 100ml PD en toch weer de whey poeder besteld voor de eiwitten en hippalgo bodybuilder is ook binnen en hoogste dosering gestart. Die gaat ipv de horsefood omega3 straks aangezien ik daar te weinig effect op merk. Lekker vinden ze het overigens wel :Y)

Dan zijn de 3 aminozuren toch ook meteen mee opgevangen of zit ik ernaast nu. Geven jullie dat nog met een apart supplement?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:13

Saffraan is van Fabricius, Det was P2/P2 en heeft Fabricius ook als opa.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:09

@Mac:
Ik ga de fijne voertips bekijken en onderzoeken welke vorm van extra eiwit icm de 3 amino een nuttige (en eetbare, bij madam kieskeurig) maaltijd kan worden

Op een volle weide, zie ik haar idd bijna alla minuut opknappen.



Ipsilonka schreef:
Saffraan is van Fabricius, Det was P2/P2 en heeft Fabricius ook als opa.


Ai, nog een aanwijzing in deze hoek . Goed om te weten, dank je wel!

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:55

Ik las hier al even mee, maar vanaf vandaag hoor ik er ook echt bij :(
Kreeg vanmiddag de uitslag binnen N/P1. ( merrie , Haflinger, 15 jaar)

symptomen, snel te hoge bloedwaardes ( CK ,AST, LDH) en te hoge hartslag met rijden en slecht in conditie komen.
En dat terwijl we afgelopen herfst de L2 doorvlogen.

Snds ze een hefig virus heeft gehad afgelopen November is het echt niet meer goed. Ik rijd met hrtslagmeter en de training is heel gauw veel te zwaar.

Galop was altijd al haar zwakke punt ( heel snel moe, weinig kracht) , en twee proeven rijden was altijd al erg zwaar voor haar. Training moest altijd al rustig opbouwen en na drie weken vakantie kon ik opnieuw beginnen.

Ik ga hier wat actiever meelezen en puzzelen hoe ik haar het beste kan managen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 14:05

Hoi Eleeke. Da's mooi balen van de n/P1 maar met de juiste voeding en beweging kom je vaak een heel eind. Je had pssm.eu ook al gevonden voor informatie? Als je vragen hebt: brand los!

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:45

Hoi allemaal :)

Is er hier iemand met veel verstand van pssm varianten en erfelijkheid die ik een pb mag sturen met wat vragen? :o

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 19:54

Dat mag :) . Stuur me maar een pb :)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:10

Inmiddels krijgt m'n merrie Subli Atleet, ze eet het erg graag.
Terwijl ze normaliter bij verandering in voeding niet zo gretig is.
Ze oogt fysiek meer ontspannen en lijkt (klinkt stom) makkelijker te poepen☺️. Maar voer het denk ik nog te kort om er echt iets van te kunnen zeggen.

Ben nu aan het kijken voor de erwten eiwit isolaat en kwam deze tegen.
Is dit iets?

Afbeelding

Afbeelding

En evt nog een aanvulling van vit e?
Van bv Horseflex of PharmaHorse?
Of ga ik dan misschien te hard van stapel....

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:28

Zijn er hier die gluco balance hebben geprobeerd bij hun pssm1 paard?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:24

Cissie: ja die is prima :j .

MariekeTV: ja en met heel goed restultaat :j (en met mij vele anderen trouwens)

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:49

Oowh wat fijn.
Ik ga het gelijk bestellen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:50

Mac schreef:
Cissie: ja die is prima :j .

MariekeTV: ja en met heel goed restultaat :j (en met mij vele anderen trouwens)



Ah fijn, dank je wel +:)+

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:37

Ik meld me, spijtig genoeg :( Ik volg dit topic ook al een tijdje. Heb een Haflingermerrie van 15 (Eleeke, oeps, samen in het bootje vrees ik :') ) en recent is het weer enorm bergaf gegaan met haar. Ze deed het de afgelopen tijd geweldig, was al weken aan het opbouwen omdat ze lang out is geweest vanwege haar hooiallergie. Op de weide knapt ze altijd enorm op. Ze ging iedere dag te voet het blokje om met me, om toch al dagelijkse beweging te hebben naast de weide (beide pony's zijn echt weidedecoratie als het aan hun ligt, weide = snurken en eten). Nu sinds een tijdje Red Cell gegeven vanwege haar toch dodgy bloedwaardes. Beta-gamma bridging, voor de rest alles binnen de waarden. Ja, dat heeft mooi alles omzeep geholpen :')

Sinds een week is ze loom, en het werd steeds erger. We dachten misschien aan een verrekking, dus lieten het erbij en gaven haar een beetje rust. Gisteren gaan rijden en moeten omkeren, want ze liep 2 km/u, superkort op elke ondergrond, en er was niets aan haar hoeven gebeurd. Hoeven zijn ook nagekeken, geen rare dingen, ze staat al jaren zonder ijzers. Het is ook echt een "subtiel" iets. In slow-motion videos moet je echt opletten of je ziet gewoon niets. Gisteren bekapt en daarna terug naar buiten - totaal geen verandering. Huppekee...

Ze is super op gras, maar ik heb dan weer zovaak gehoord datP PSSM1 paarden dat net niet aankunnen. Je ziet haar zienderogen opknappen na de winter. Maar ja, ze heeft er ook een hooiallergie bij. Allesinds loopt ze er nooit slechter van, altijd beter. Enkel nu sinds de red cell dus alle hens aan dek, dus meteen supplement uit haar voeding gegooid. Ik ben echt bang, want de laatste keer dat ze zo liep duurde het een jaar eer ze terug oké was, en dat was na twee osteopatiebezoeken...

Ik ben bezig met het uploaden van haar stap/draf video :j

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:51

Kan iemand mij op weg helpen met de hoeveelheden wbt erwten eiwit isolaat?

Ik heb de zoekfunctie binnen dit topic doorgespit en kwam wbt de erwten eiwit isolaat hoeveelheden tegen van 70 Gr per dag.
Vit e is uitproberen zoals ik veelal lees.

Begrijp dat het grotendeels puzzelen is per paard.
Maar vind het voor nu best lastig om op te starten omdat ik geen benul heb van de hoeveelheden.
Zou graag met name de erwten eiwit isolaat opbouwen met.... Bv 50 Gr? En dit langzaam verder ophogen, zoiets.

Paard is 1.74 en is momenteel mooi op gewicht, al hangt ze net iets meer naar rank dan naar de vol.
Staat 24/7 op de een inmiddels redelijk schrale weide en krijgt daarom extra hooi (niet getest, omdat de partijen continue wisselen ) bijgevoerd.

Van de subli atleet voer ik (na opbouw) momenteel 600gr pd.
Naast haar vitalbix daily complete brokjes (350 a 400 Gr pd) en coolstance copra.
Daar zou ik graag de vit e aan toevoegen en de erwten eiwit isolaat.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 22:27

Kirania, ik ben het ff kwijt: is je Haflinger al getest?
De meeste paarden met PSSM1 kunnen idd niet op de wei maar er zijn er ook wel bij die er geen problemen mee hebben.
De meeste PSSM2 paarden doen het juist béter als ze op gras staan. Het is dan ook een heel andere aandoening. Beide versies komen voor bij Haflingers.

cissie: waar heb je je erwteneiwit besteld? Ik had hem van BulkPowders en als je dan die schepjes gebruikt die er bij zaten dan is een lage dosering 1 zo'n schep en een hoge dosering 2 schepjes (nog hoger kan ook als je paard daar behoefte aan heeft, maar teveel eiwit belast het systeem dus ik zou dat niet lukraak doen). Ik ben even kwijt hoeveel daar ook alweer inzit maar dat kan ik wel nawegen/navragen als je wil.
Als een paard nog vers groen binnen krijgt zal zijn behoefte aan extra vitE niet zo heel groot zijn.
In hooi zit niet zo veel meer en dan moet je denken in hoeveelheden van 5000 tot 10000IU als een paard symptomatisch is. Een niet symptomatisch paard kan met minder toe en een paard dat nog groenvoer krijgt heeft waarschijnlijk maar weinig tot geen extra vitE nodig.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:07

Mag ik nog een vraagje stellen.

Ik las eerder over de drie amino. Neem aan dat daar drie specifieke aminozuren mee bedoeld worden.

Maar de essentiële aminozuren zijn er naar wat ik begrijp meer dan 3. Geven jullie er dan drie bij jn supplement? Wat voor supplement? Zijn dit er 3 waar jullie paarden dan baat bij hebben en hebben ze niet het complete pakket nodig ivm de spieropbouw?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:12

Het gaat om lysine, methionine en threonine. Dit zijn gemiddeld gesproken de eerst beperkende aminozuren.

Afbeelding

Als deze te weinig/opgebruikt zijn, valt het hele spieronderhoud stil. Dit werkt zo voor alle paarden. Maar pssm'ers hebben een verhoogde behoefte en krijgen ook veel meer klachten bij te weinig. Bij heel veel niet-pssm paarden is de basisbespiering ook niet in orde door een tekort aan essentiële aminozuren.

Het is een pagina over varkens, maar het verhaal voor paarden is vergelijkbaar: https://www.abzdiervoeding.nl/varkens/e ... j-varkens/

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:33

Ok, duidelijk verhaal!
En met wat voor soort supplementen/voer geven jullie dit bij?

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:56


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 17:24

Wat mizora zegt :D

Je geeft het gewoon bovenop het dagelijkse rantsoen.
Ik maak altijd een basis van geweekte grasbrok en doe daar een vit/min brokje (Equilin Balancer) doorheen en alle supplementen (erwteneiwit, vitE, zout).

Momenteel geef ik overigens geen eiwitten bij.
Ik heb mijn n/P2 paarden 24/7 op de wei staan (is experiment: so far so good!) en voer ze nu alleen de balancer en zout bij.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:26

Ahhh ok, dan gaat het goed qua voer. Bespiering is weer ander verhaal :')

Heb wat gewijzigd in het rantsoen,
Pavo vital, hippalgo bodybuilder, horsefood omega mix, lijnzaadolie met vit e, magnesium en whey poeder.

Moet in principe dus qua voeren goed zitten. Andere paard krijg altijd hetzelfde (behalve de whey poeder), dat is een mooie graadmeter. Die doet het erg goed erop.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:51

Mac, kan jij de standaarddosering van 3amino geven voor pssm-paarden?

Ik dacht 10g lysine, de andere 2 weet ik niet. Ik ga er vanuit dat dit gebaseerd is op paarden van ±500kg. Dus 2g/100kg lichaamsgewicht.

Om die hoeveelheid in verhouding te zetten: ik heb het grote boek (NRH 6th) opengeslagen en daar houden ze 5-6g lysine per 100kg paard aan als requirement voor een volwassen paard op rust. Bij jonge dieren (gerekend met volwassen gewicht) is dit zelfs tot 7g lysine en dieren die zeer zwaar getraind worden (renpaarden e.d.) kan dit oplopen tot 8.5g lysine.