PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:47

Dan zou ik eerst meer eiwitten gaan voeren en dat een paar maanden aankijken.

@mac: dat bloed op dat kaartje... is dat een speciaal soort kaartje ??

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 17:13

DubbelDun schreef:
Dan zou ik eerst meer eiwitten gaan voeren en dat een paar maanden aankijken.

Dat is voor veel paarden sowieso een goed idee :-)
Zie artikel dat ik hierboven linkte: écht een heel goed artikel!
Edit: ik plaats het nog maar even een keer:
https://theequinepractice.com/protein/

Citaat:
@mac: dat bloed op dat kaartje... is dat een speciaal soort kaartje ??

Ja. Je krijgt het na betaling thuis gestuurd.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:43

Mac 4,5% bij volbloeden en tot 8% bij warmbloeden positief voor PAS kleuring (pssm1) heb ik een keer op PubMed gevonden.
Dat vind ik genoeg om te testen.
Bij mijn paard weten we in principe ook nog niet of het uit de Kabstrupper of de volbloed lijn kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:25

Interessant artikel :j

Ik ben recent weer begonnen met krachtvoer naast zijn bietenpulp, lijnzaadvlokken en vitaminenkorrel (en natuurlijk nog hooi, en z'n supplementen) omdat ik het idee had dat hij enkel op bietenpulp inviel op de bovenlijn, dus eiwittekort .. Heb het idee dat het nu weer beter is, maar dat is misschien maar een idee .. Heeft het op die manier ook een half jaar nodig voor je resultaten ziet? Of kan dat wel sneller?

Verder eens zoeken naar wat ik kan toevoegen eventueel als extra eiwitbron (moest de PSSM1-test negatief zijn). Heb je dat ook in zeg maar supplement-vorm? Dat ik dat op voorhand kan klaarzetten bij de rest en dat de stalhouder dit dan voert? Want weer zijn hele dieet omgooien gaan ze niet zo blij mee zijn denk ik, zeker niet als ik daar geen medische reden voor heb zeg maar. Ben nu al de moeilijkste klant :P (maar ze doen het wel allemaal wat ik vraag dus helemaal top 8-) ).

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:45

Luzernebrok is een makkelijke om toe te voegen als extra eiwitbron, arie blok luzernebrok bevat 4% suiker en is dus sowieso veilig. Hoewel je het niet onbeperkt kan bijvoeren, is bij een paard van 500kg na opbouwen 2x een ruime kg (van brok 1 voerschep) geen probleem en mocht je meer willen voeren, dan hangt het af wat je het belangrijkste vindt (ideale calcium:fosfor-verhouding of laag suikergehalte) of je het gaat corrigeren, met tarwezemelen (moet nat gevoerd worden, hoeft niet geweekt. 0.5kg tarweezemelen per kg luzerne) of haver (1kg haver op 1kg luzerne), of dat je het zonder corrigeren nog wat verder opvoert. 2x 2.3-2.5kg (2 voerscheppen) is namelijk niet ideaal, maar valt nog wel in de acceptabele marge als het paard er voldoende ruwvoer naast krijgt.

Nu voer je er wel al bietenpulp naast, dus dat moet je officieel wel meerekenen. 1kg bietenpulp vervangt een halve kg luzerne op het gebied van calcium. Dus als je 2x2kg bietenpulp (droog gewogen, nat gevoerd) voert, dan zou voer je al eigenlijk het maximale om binnen de excellente marge te blijven. Met ook nog luzerne zak je dan naar de acceptabele marge als je het niet gaat corrigeren.

Overigens vind ik de Ca:P-verhouding bij dit soort paarden minder belangrijk dan de hoeveelheid suiker en eiwit, dus ik zou alsnog wel luzerne toevoegen.

Een artikel dat ik een paar jaar terug geschreven heb over de Ca:P-verhouding bij paarden.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:37

Zo, de aanvraag is onderweg ... Ben eens benieuwd, hopelijk eind volgende week of begin van de week daarna resultaat (aanvraag zou inderdaad een dag of 6 onderweg zijn en dan nog een paar dagen voor het testen ... ).

@ Mizora : dank je, maar jammer genoeg reageert hij op luzerne. Dacht eerst dat het de eiwitten waren maar dat kan misschien niet? Geen idee wat het is, hij heeft het bij zowel gewone luzerne (Hartog) als de luzernebrok. Misschien de melasse? Weet niet of die in de brok ook zit eigenlijk, is een tijd geleden dat ik dat gevoerd heb. Nu heeft hij ook een grasallergie/gevoeligheid op suikers, dus misschien dat het iets in die richting is ... maar zou dan liever iets anders voeren als er echt meer eiwitten nodig zijn ;)

Vandaag had hij een slechte dag trouwens .. bah .. Ik vind het altijd zo stom, want hij is heel vrolijk als je aan de paddock komt enzo, komt ook graag met je mee (ik sta gewoon aan de poort met het halster en hij komt naar mij toe en duwt zijn neus erin) maar vandaag met poetsen was het echt een ramp. Dus dat maar kort gehouden en even aan de hand gaan wandelen. Ondanks dat het tempo voor zijn doen wel goed was had ik toch het idee dat hij wat stijvig liep, hij liep in ieder geval best wijd achter en dat is in zekere zin typisch voor hem, maar nu was het wel meer dan anders had ik het idee ..

Maar misschien beeld ik me dat ook maar allemaal in omdat ik nu ineens overal wat van begin te maken :+

Ik las trouwens ergens iets van dat je bij een PSSM-paard de voeding moest aanpassen, maar ook de beweging. Is daar meer over bekend? Beter elke dag een rondje stappen dan een paar keer per week rijden? Hebben ze het moeilijker als ze een paar dagen niks gedaan hebben? (dan wel gewoon in de paddock natuurlijk). Of hoe zit dat juist?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:37

Ik kwam er van de week achter dat de half broer van mijn paard (zelfde moeder) n/p1 heeft. Dus er even in gaan lezen.
Mijn paard heeft zelf af en toe wat uitbarstingen, dit is 1 van de redenen dat wij geen buitenritten meer doen. Ik vertrouw het niet genoeg. Hij wil ook wel eens gaan slingeren als we bij stal weg rijden. Maar verder de spiertrillingen niet. Kan dit ook PSSM zijn?
Ik heb inmiddels de test aangevraagd bij VHL. Ik zag hierboven een foto van manen van het paard. Moeten het manen zijn of mag het ook haren van de staart zijn?
Verder lees ik ook even mee.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:42

Ik heb het naar Amerika gestuurd (Animal Genetics) en daar kon het ook met staarthaar :j Maar ik ga er vanuit dat die dan ook getrokken moeten zijn en niet geknipt ..

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:06

[***] schreef:
Ik heb het naar Amerika gestuurd (Animal Genetics) en daar kon het ook met staarthaar :j Maar ik ga er vanuit dat die dan ook getrokken moeten zijn en niet geknipt ..


Denk sowieso getrokken ja, maar weet niet over er verschil zit tussen staart haar of manen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:12

Het DNA in de haarzakjes is hetzelfde :D

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:28

Even een vraagje tussendoor: Iemand bekend met het laboratorium in Duitsland waar ze de 5 panel test doen? Een link wellicht? En krijg je daar snel uitslag?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 18:50

Laboklin.de
Hoe snel zij zijn weet ik niet

Staarthaar kan idd ook, maar altijd getrokken, want het gaat om de haarzakjes

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 18:55

Sizzle schreef:
Mac 4,5% bij volbloeden en tot 8% bij warmbloeden positief voor PAS kleuring (pssm1) heb ik een keer op PubMed gevonden.
Dat vind ik genoeg om te testen.
Bij mijn paard weten we in principe ook nog niet of het uit de Kabstrupper of de volbloed lijn kwam.

PSSM1 is zo makkelijk te testen dat het altijd de moeite waard is vind ik persoonlijk.
De nieuwe tests zijn natuurlijk nog niet zo bevestigd, duurder en vereisen een dierenartsenbezoek om bloed af te nemen, dus de drempel daarvoor is wat hoger.
Weet je zeker dat die PAS kleuring om PSSM1 ging?

[***]: luzerne reageren wel meer paarden niet zo goed op. Wat daar precies de reden van is weet ik niet. Als je een variant hebt met melasse er in dan is dat sowieso geen goed idee bij een PSSM1 paard. Bij een PSSM2er zou het minder uit moeten maken.

Vwb beweging is het iig goed om ze zoveel mogelijk vrije beweging te geven. Dus liefst 24/7 buiten en als dat niet kan, zo veel mogelijk. Zo lopen ze eenvoudig gezegd de suikers uit de spieren en voorkomt je stijfheid. Vwb werk is het vaak een kwestie van zoeken, maar wat over het algemeen het beste werkt is sowieso minstens 10 minuten warm stappen zonder verder iets te vragen en 10 minuten uit te stappen. Mijn PSSM1 merrie deed het het beste op 1 dag werk en 1 dag vrij (dus om en om rijden/vrij) maar er zijn ook PSSMers die het beter doen op elke dag werk. Dat is een kwestie van uitvogelen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:27

PAS kleuring is glycogeen (polysaccharide) kleuring, laat het zich niet 'knippen' dan is het de 'foute' vorm. Dat is kenmerkend voor pssm1.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 10:14

Sizzle schreef:
PAS kleuring is glycogeen (polysaccharide) kleuring, laat het zich niet 'knippen' dan is het de 'foute' vorm. Dat is kenmerkend voor pssm1.

Ik ben hier technisch niet genoeg onderlegd voor, maar er zijn twee verschillende versies van abnormale glycogeenopslag en daaraan kunnen ze bij een biopt zien of het type 1 of (en versie van type) 2 is.
Maar dan heb je het over een ziektebeeld en dat komt niet altijd overeen met de genetische aanleg.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:22

Precies, de mate van overeenstemming is enorm ras gebonden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:29

Niet alleen rasgebonden maar een paard dat (nog) niet symptomatisch geeft in veel gevallen op het biopt ook geen abnormaliteiten. Daarom biedt een biopt niet altijd de beste diagnostiek.

Anders gezegd: als er PSSM uit het biopt komt, is dat wel sluitend. Als er uit het biopt géén PSSM komt, wil dat niet zeggen dat het paard het niet heeft.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:33

Als er nog geen stapeling of schade is dan zie je het uiteraard niet nee.
Mijn paard had veel zwaardere symptomen dan de stapeling deed vermoeden. Volgens de patholoog typisch volbloed/warmbloed. Quarters en koudbloeden kunnen veel meer schade hebben met weinig symptomen omdat andere spiertypes overheersen.
Daarom wordt het bij tinkers en koudbloeden vaak niet opgemerkt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:41

Dat van die spiertypes kan wel meespelen, maar daar moet je je niet blind op staren.
Met het ontwikkelen van de nieuwe gentests wordt het ook duidelijk dat het vaak een combinatie van genen is die de mate van symptomatisch zijn bepaalt. De volbloed heeft een héle grote rol gespeeld bij het doorgeven van de meeste van de nieuw ontdekte PSSM genen.

Ik ben wat dat betreft echt héél benieuwd naar de publicatie van de wetenschappelijke gegevens van Equiseq!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:48

Ik staar nergens blind op.
Uiteraard is het maar net wat je predispositie is die bepalen wat de kans op onset is en hoe sterk de progressie is.
Sommige paarden zullen het nooit tot uiting brengen of alleen onder zeer suboptimale omstandigheden. Dat zijn dan ook de succesverhalen die rondgaan en beweren dat je ieder paard symptoom vrij krijgt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:51

Symptoomvrij is natuurlijk ook heel interessant! Dat lijkt bloedlijngebonden (dus idd -genetische?- aanleg). Daar zijn ze ook nog onderzoek naar aan het doen :-) .

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:53

Dat is bij iedere ziekte het geval niet specifiek pssm.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:03

Heb de test vandaag op de post gedaan. Gisteren de haarzakjes binnen gekregen, en 's avonds direct lopen trekken (wat een akelig geluid gaf dat). Nu maar afwachten.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:18

Spannend :) Waar heb je die naartoe gestuurd?

En als ik de eerdere conversatie goed begrijp heeft een spierbiopt eigenlijk enkel zin tijdens een "aanval"? Of als er al schade is? Maar dat is dan ook maar een goed bij een paard zonder duidelijke symptomen (als in niet spierbevangen bv.) ?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:55

[***] schreef:
Spannend :) Waar heb je die naartoe gestuurd?

En als ik de eerdere conversatie goed begrijp heeft een spierbiopt eigenlijk enkel zin tijdens een "aanval"? Of als er al schade is? Maar dat is dan ook maar een goed bij een paard zonder duidelijke symptomen (als in niet spierbevangen bv.) ?


VHL Geneatics in Wageningen.
Heb aan zijn vaderskant al gezien dat in ieder geval 6 van zijn nakomelingen negatief getest zijn. Als hij het dus heeft, dan is het van moeders kant (ga ik vanuit, vader is niet getest.)