PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:58

Even een vraagje hier.

Hebben jullie bij de pssm paarden wel eens een ostheopaat gehad?

En zo ja, hoe reageerde het paard daarop?

Of is het gewoon niet aan te raden?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:06

Die van mij voor het inrijden na laten kijken. Hij kon ineens ook galopperen en bokken aan de hand. Erg blij dat ik hem dus had na laten kijken. Meneer wilde ervoor zelfs niet draven op het strand. Ik liep en stond echt van, whuuut?! :')



Verder niet echt wat 'groots' aan gemerkt. Ik doe hooguit check ups als ik zeker weet dat ie zich kwa pssm iig top voelt. Als ie symptomen heeft of iets zou ik het niet aandurven. Tijdens het behandelen laat ie ook alles toe en wordt er heerlijk zen van. :Z

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:32

Dankjewel, hij is voornamelijk eeg stikf, verder geen andere symptomen

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:54

Mac schreef:
Even een snelle melding tussendoor ...

Kennelijk was de vraag naar een centrale plek over PSSM nog steeds erg groot.

pssm.EU heeft dus een doorstart gemaakt, op een ander platform, nog wat schaars gekleed en nog even alleen in het Nederlands, maar in ieder geval weer beschikbaar!

Zie https://www.pssm.eu


Ah wat super zeg. Heel handig.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:00

Tinkermuts schreef:
Even een vraagje hier.

Hebben jullie bij de pssm paarden wel eens een ostheopaat gehad?

En zo ja, hoe reageerde het paard daarop?

Of is het gewoon niet aan te raden?


Toevallig gisteren die van mij bij de osteopaath gehad. Hij vond haar beter voelen dan hoe ik het inschatte. Hij heeft haar ook laten stappen en draven aan de hand en behandelt haar al jaren. Dus heeft wel een goed beeld van mijn paard. Wat opviel was dat zij enorm meewerkte. Alsof ze er dus duidelijk blij mee was, opgelucht. Dus ja, voor ons voor herhaling vatbaar.
Oh en daarna even de Magnapulse slang over haar lijf gehad. Die is ook altijd heel ontspannend.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:23

Dankjewel voor je info

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:15


Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:29

Floortje_NL schreef:
Koudbloed met p1/p1 die slecht reageert op hooi met hoger eiwit en het wel goed doet op hooi wat achteraf hoog in suiker blijkt te zitten.

Zijn er hier meer mensen met pssm paarden die zich niet braaf aan de theorie willen houden?

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=2085351&p=109252533#p109252533


Ik!
Es gaat naar de chiropractor (uit den boze) en sinds wij werken aan de hand (met bijzet, uiteraard met les) zijn gaan doen en daarna rijden (juist niet lang laag beginnen, omdat hij dan op voorhand gaat lopen) hebben wij geen terugval meer gehad en is hij al maanden stabiel.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 14:41

Een paard met PSSM type 1 hoeft niet hoger in eiwitten te hoeven gevoerd, dat is belangrijk voor paarden met PSSM type 2 / MIM.

Hoezo zou naar de chiropractor gaan uit den boze zijn?

En verder: if it ain't broke, don't fix it

Hoi Inge (Levita30) trouwens nog :wave: . Fijn dat je je hier hebt gemeld!

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:21

Mac schreef:
Een paard met PSSM type 1 hoeft niet hoger in eiwitten te hoeven gevoerd, dat is belangrijk voor paarden met PSSM type 2 / MIM.

Hoezo zou naar de chiropractor gaan uit den boze zijn?

En verder: if it ain't broke, don't fix it

Hoi Inge (Levita30) trouwens nog :wave: . Fijn dat je je hier hebt gemeld!


Werd me gemeld op het forum, maar ik ben iig heel blij. Heb er nu vaker opgezeten in de afgelopen maanden dan de afgelopen 3 jaar :o

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:07

Wat was de reden dan? Heel bijzonder en blij dat je t toch hebt gedaan!!

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:34

xDenies schreef:
Wat was de reden dan? Heel bijzonder en blij dat je t toch hebt gedaan!!

Dat zou allemaal veel te heftig voor de spieren zijn. Osteo mocht dan wel, maar chiropractor was uit den boze.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 11:06

Als een paard in een accute aanval zit zou ik het ook niet doen naar verder zou ik per paard gewoon kijken waar het baat bij heeft.

pony4ever3
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-07-23

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:29

Hallo iedereen, ik val hier eens binnen. Ik lees al lang mee omdat ik zelf een cruzado had die heel gek gedrag vertoonde. Ettelijke keren de dierenarts erbij gehaald en telkens wat nutteloze euro's gespendeerd, tot ik toevallig op een lijst met symptomen stootte over PSSM2. Mijn paard kon ze allemaal afchecken. Toen heb ik hem laten testen en hij was p2/n. Hij was uiteindelijk zo symptomatisch ondanks alle mogelijke supplementen, (ik voelde me net een apotheker om zijn papje te maken) dat ik hem heb moeten laten gaan. Het is de vreselijkste ziekte die ik heb moeten aanschouwen, de onmacht om hem niet te kunnen helpen...het is een echt trauma.
Maar ondertussen voel ik me ergens wel klaar om terug liefde te geven aan een paard, maar ik ben doodsbang. Ik wil echt echt geen pssm2 paard meer kopen, maar ik ben wel verliefd geworden op het spaanse ras. Want in de momenten dat hij asymptomatisch was, was hij geweldig.
Maar ik lees dat er zoveel spanjaarden zijn met alle varianten van pssm2, kan ik er nog in geloven dat ik er eentje vind dat het niet heeft?
Zijn er hier mensen die opnieuw een paard hebben gekocht nadat ze wisten van het bestaan van pssm2? Stonden alle mensen open om een test te mogen doen?
Zijn er nog rassen buiten koudbloeden die hier niet zijn door aangetast?

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:48

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je bij alle rassen (behalve sommige koudbloed) kans op pssm2 hebt. Je hebt bij CAG nu wel een sneltest speciaal voor de aankoop van een paard. Kans is alleen wel dat je vaak moet testen en dan kunnen de kosten flink oplopen. Ik heb zelf het gevoel dat onder PRE’s pssm2 enorm veel voorkomt, maar ik hoop echt voor je dat je eentje kan vinden die negatief test.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 08:55

De enige manier om zekerheid te hebben over PSSM/MIM status is testen voor aankoop en idd is er tegenwoordig gelukkig een sneltest.

Hoe representatief het precies is weet ik niet, maar een MIM/PSSM2 vrije PRE vinden lijkt een pittige opgave van wat ik heb gezien. Ik ken inmiddels wel een aantal PSSM vrije Lusitano's als dat ook een optie is.

pony4ever3
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-07-23

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:21

Ja,voor lusitano's sta ik zeker ook open. Mocht je idd pssm2 vrije bloedlijnen weten, graag

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 10:44

Ik weet niet genoeg van Lusitano's, maar ik schat zo in dat het niet bekend is welke bloedlijnen het precies zijn. Er wordt nog niet op grote schaal getest.

pony4ever3
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-07-23

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:57

Ja klopt, dat is zo jammer. Ik hoop echt dat de test snel gevalideerd geraakt en dat er eindelijk eens iets beweegt op dat vlak.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:03

Op het moment gaat het echt niet zo lekker met mijn pssm2 er.
Dierenarts wuifde in het verleden de pssm beetje weg omdat test niet gevalideerd is.
Nu weer contact gehad omdat ik denk dat mn paard pijn heeft.
Dierenarts staat iets meer open nu maar wil wel ook biopt doen omdat zeker te weten dat het wel pssm is.
Hij heeft dus haren test gehad vorig jaar en was positief op p8, hij heeft echt werkelijk alle symptomen die daar bij horen.
Hoe denken jullie hierover?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:10

Mac schreef:
Ik weet niet genoeg van Lusitano's, maar ik schat zo in dat het niet bekend is welke bloedlijnen het precies zijn. Er wordt nog niet op grote schaal getest.


Lusitano’s worden helaas nog heel weinig getest, langzaam maar zeker zie je het wel wat meer gebeuren en komen er dus ook meer positief geteste tevoorschijn, maar in grote lijnen willen de meeste mensen/fokkers er nog weinig van weten.
Toen ik het bij de stamboek vereniging aangaf dat mijn lusitano PSSM had kreeg ik alleen maar, oh wat vervelend sterkte… terug… ipv we gaan er iets mee doen…

Ik dacht dat ik 1 van de eerste/weinige lusitano’s met pssm had, maar daarna hoorde ik er wel steeds meer voorbij komen, ook die echt klachten hadden…

Ik heb nu een Lipizzaner, daar schijnt het nog wel minder voor te komen dan bij de PRE’s en lusitano’s heb ik me laten vertellen, maar goed, ook dat kan nog onwetendheid of niet willen weten zijn…
Ik denk dat het inmiddels in alle rassen zit.

pony4ever3
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-07-23

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:14

En hoe valt dat mee een lipizanner? Ik hoorde dat ze nog al eens moeilijke karakters hebben? Maar zijn uiteraard vooroordelen want buiten in shows heb ik ze nog nooit ontmoet

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:19

pony4ever3 schreef:
En hoe valt dat mee een lipizanner? Ik hoorde dat ze nog al eens moeilijke karakters hebben? Maar zijn uiteraard vooroordelen want buiten in shows heb ik ze nog nooit ontmoet


Ik vind het nog niet meevallen als ik eerlijk ben, maar ik heb ook een vermoeden dat niet alles is verteld door de verkopers achteraf…
Ik heb hem gekocht als te pittig voor een meisje van 10 met weinig ervaring, en daar kan ik me goed iets bij voorstellen bij dit type paard, dat vind ik hetzelfde gelden voor een PRE of lusitano.
Maar deze blijkt extreem onzeker te zijn, hij is mega kijkerig, is vliegensvlug met omdraaien als hij iets eng vindt en staat heel snel strak.
Terwijl ik voor het kopen bij verschillende mensen met een Lipizzaner had geïnformeerd en die waren allemaal heel positief, braaf, betrouwbaar, bomproof…
Maar ik heb hier echt mijn handen aan vol, ben ik in het half jaar dat ik hem hem ook al 2x flink af gevallen…
Maar goed, ik weet dus niet of dat aan het ras ligt of door hoe zijn leven is geweest, etc…
Aan de hand/vanaf de grond is hij top, je loopt overal met hem naar toe, hij doet alle oefeningen aan de hand, maar hij heeft echt een leider nodig, iemand die hem aan het handje mee neemt.
Moet hij het zelf doen krijgt hij enorm veel spanning en is hij heel erg onzeker.

pony4ever3
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:25

Ja klopt, ik zou lusi's en PRE ook nooit aanraden aan mensen die nog niet veel ervaring hebben, en zelfs ik moest me precies nog enorm omscholen omdat ze toch een andere aanpak nodig hebben.
Is jouw Lipi nog jong? Want wat ik hoorde zijn ze heel laat rijpe, rond 8/9j pas, dus hopelijk groeit zijn zelfvertrouwen nog!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:40

pony4ever3 schreef:
Ja klopt, ik zou lusi's en PRE ook nooit aanraden aan mensen die nog niet veel ervaring hebben, en zelfs ik moest me precies nog enorm omscholen omdat ze toch een andere aanpak nodig hebben.
Is jouw Lipi nog jong? Want wat ik hoorde zijn ze heel laat rijpe, rond 8/9j pas, dus hopelijk groeit zijn zelfvertrouwen nog!


Hij is 10 en hij heeft natuurlijk een voor hem mega onzeker jaar achter de rug, met een meisje van 10 als ‘leider’ als je zelf al heel erg onzeker bent, dus daar zal hij in geen geval beter van zijn geworden…
Ik had hem gekocht om ik na alle ellende met mijn lusitano behoefde had aan een fijn ervaren paard waar ik weer lekker onbezorgd mee op pad kon, maar dat valt dus even tegen…
Het is echt heel alert, rustig maar vooral ook heel duidelijk zijn met hem, hij moet mij gaan vertrouwen als leider, ook als ik erop zit of er achter loopt, en niet alleen als ik hem leidt, en dat is nog heel lastig voor hem.
Ik had al jaren lange ervaringen met Lusitano’s dus ik had nooit verwacht dat ik hier zo tegenaan zou lopen.
Maar goed, zo zie je maar, je weet het nooit…