Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 116 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Wat is het probleem met glucosamine en pssm?
Zijn er andere tips voor pssm paarden die suikergevoelig zijn en snel veel te dik?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:56 



 
Profiel   

Esperanza schreef
Dit is geen natuurlijke vitamine E (acetaat), dus het is het net niet. Echte natuurlijke vitamine E is gewoon niet goedkoop, helaas. Daarnaast zou ik dit nooit geven omdat er BHT als antioxidant in zit.

@kayleigh, ik zou de PAVO vital schrappen en vervangen voor een goede balancer. Daarnaast zou ik de glucobalance stoppen. Glucobalance is niet goed voor PSSM2 paarden.
Voor de rest ziet het er goed uit. De E zou hoger kunnen


Oh dus toch wel de synthetische! Thanks, dan blijf ik bij de olie van horseflex :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 08:40 



 
Profiel   

Wil je perse olie? Ik geef de poeder van inge van pssm forum. Dat is de goedkoopste volgensmij. Helemaal natuurlijk en super geconcentreerd betaalde 60 euro voor een kilo en geef 4 gram per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 08:49 



 
Profiel   

Ik word elke keer niet toegelaten op dat forum, meermaals aangemeld en vragen ingevuld, maar ik kom er niet door.

Hoeveel IE voer je met die 4gr?
Ik geef zelf nog lijnzaadolie vanwege ontstekingsremmen (eotrh) en betere opname van de vitamine e. Dus dan vond ik het wel handig samen. Maar ik ben ook nog aan het testen hoeveel IE hij nodig heeft, als dat de hoge dosis is die ik nu ga testen dan zou iets goedkoper wel wenselijk zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:02 



 
Profiel   

2000 geef je daarmee. Zijn natuurlijk ook mensen die meer geven maar voor mij is dit genoeg doe dan dus 250 dagen met een zak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:09 



 
Profiel   

Dat scheelt een hoop! Iemand nog tips hoe ik anders aan die vitaminr E kan komen gezien ik niet op het forum kom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:33 



 
Profiel   

Ik pb je wel even haar nummer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:36 



 
Profiel   

Nogmaals dank *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:48 



 
Profiel   

Het allerbelangrijkste voor een paard met Px dat snel in gestresst of in paniek is, is ZOUT. Echt, zo veel als je er in kunt krijgen! Een zoutblok is niet genoeg. Doe zoveel door het eten als het paard opeet.

Aminozuren en eiwitten zijn voor een paard met Px minder belangrijk dan de andere varianten. Kijk hoe je paard er op reageert en voer niet te snel, te veel. Ik zou je willen aanraden met een basisdieet te beginnen, dat een paar weken vol te houden en dan pas andere supplementen toe te voegen. Als je alles tegelijk gaat geven weet je niet welk supplement een positieve dan wel een negatieve uitwerking heeft.

Pas op met te veel gras en te veel suikers, maar ook met teveel calcium en/of kalium. Wees voorzichtig met luzerne en soja.

In mangaanarme gebieden kunnen paarden met Px veel baat hebben bij toegevoegde mangaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:54 



 
Profiel   

Over het exacte hoe en waarom over de glucobalance moet je echt even op het forum zijn, in het kort komt het neer op dat het helpt om snel nieuwe spiercellen op te bouwen, maar voornamelijk slecht opgebouwde.cellen. En daar heeft je paard natuurlijk niets aan.

Ik heb zelf het probleem niet dat mijn paarden te dik worden, maar ik kan me voorstellen meer proteïnen daar helpen. Maar raadpleeg de experts op het forum, die kunnen dat beter uitleggen.

Er is ook een vrij groot Duits forum, daar is het natuurlijk weer even zoeken naar de mensen met echte kennis, maar er zijn een paar goede.

Het uitproberen wat mangaan doet heb ik ook daar vandaan. Ik zit niet in een mangaan arm gebied, maar ik voer 3x zoveel mangaan als voorgeschreven, en daar doet mijn paard het echt goed op.

Wat Mac zegt sluit ik me bij aan, en daarom zou ik niet voor de pavo vital gaan, maar iets zoeken zonder luzerne, calcium en kalium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 14:58 



 
Profiel   

Ik heb het ook wel eens gelezen inderdaad, maar het hoe en waarom nog niet achter gekomen.
Ik zit nu met een groot probleem dat mijn pssm paard al 8 maanden met een blessure staat en dus beperkt mag bewegen en echt heel snel heel veel dikker wordt…
Meer eiwitten geven maakt hem niet dunner en ook zijn eetlust niet minder…
Door het weinig doen verveelt hij zich en wil hij juist constant eten…

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 15:03 



 
Profiel   

En hooi voeren met weinig suiker en energie? Zo ben ik de mijne aan het laten afvallen sinds hij terug is van z’n pensioenplekje. Moet zeker 150 af. Hij valt zo ongeveer af waar je bij staat. Op de pavo scan is suiker en energie helemaal naar links, en heeft iets eiwit. De rest kun je naar behoefte aanvullen met voer en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 16:28 



 
Profiel   

MyChoice schreef
En hooi voeren met weinig suiker en energie? Zo ben ik de mijne aan het laten afvallen sinds hij terug is van z’n pensioenplekje. Moet zeker 150 af. Hij valt zo ongeveer af waar je bij staat. Op de pavo scan is suiker en energie helemaal naar links, en heeft iets eiwit. De rest kun je naar behoefte aanvullen met voer en supplementen.


Dat krijgt ‘ie al en ik week het ook nog een uur om de suikers eruit te spoelen.
Het zit bij hem puur nu in het te weinig bewegen.
Hij is 2 jaar terug enorm afgevallen , verplicht op dierenarts advies, en ik heb ‘m heel lang stabiel kunnen houden met alles afgewogen en suikerarm maar nu door het minimaal bewegen zie ik het er gewoon weer aan vliegen…
Wij hebben altijd arm hooi en ik laat het altijd testen als het binnen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 17:41 



 
Profiel   

@slmt9; Bedankt! De VS lijkt mij inderdaad ook wel een fijne balancer. Deze heb ik eerder willen geven maar haakte toen af op de vele verhalen van paarden die het niet wilden eten. Nu Harry toch aan de slobber moet kan ik het alsnog proberen natuurlijk. Las ook goede dingen over JPGEF trouwens. Maar ben toen toch even voor simpel Pavo gegaan. Zodra die bijna op is denk ik dat ik toch qua switchen.
Soja ben ik zelf geen voorstander van, daarom de erwteneiwitisolaat.

@Esparanza; interessant dat de Glucobalance toch niet zo goed blijkt te zijn. Had dit op Facebook volgens mij ook wel gelezen, maar niet helemaal opgeslagen waarom dit zo was. Fijne toelichting!
Vind het wel spannend om die te stoppen gezien hij wel wat aan de te dikke kant is.
Ik lees ook dat meer eiwitten kunnen zorgen voor een voller gevoel en dus ook voor afvallen. Deze krijgt hij nu ook, dus ik denk dat ik dan eens die Glucobalance ga stoppen.
Voor de komende week heb ik de bakjes al klaargemaakt met 4000ie vitamine E. Ik begreep dat dit opgehoogd kon worden tot 10.000IE, dus een ophoging zou dan inderdaad nog wel kunnen. Die ga ik meenemen voor in het schema. Bedankt!

@Mac; Bedankt! Ik heb vandaag een paar kilo zout gehaald en dit zit vanaf morgen ook in zijn bakjes. Deze week 20gram en vanaf volgende week heb ik m gepland op 40gram Wij hebben geen likstenen in de PP hangen, maar op de vorige stal wel en daar zag ik Harry ook zeer regelmatig aan likken. Als Harry die 40gram goed eet ga ik het weer opbouwen naar nog meer. Als ik het zo begrijp zit er geen limiet aan de hoeveelheid zout?
Mijn plan is nu om het per week op te bouwen. Inderdaad om te weten wat wel en niet goed gaat. Daarbij eerst vitamine E, Magnesium en zout. Als ik het zo begrijp zijn deze het belangrijkste. Daarna wil ik verder met het toevoegen van aminozuren, evt ophogen van eiwitten en toevoegen van vet dmv lijnzaad.


Heel fijn om jullie ervaringen en meningen te lezen! Hier kunnen we echt wat mee! _/-\o_
Van mangaan had ik nog niet eerder gehoord, die gaat op de lijst om nog goed uit te zoeken.


@Nouvel; lastig! Voer je het hooi al in slowfeeders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 18:29 



 
Profiel   

Kayleigh succes!
Goed bezig!

Ja had hele fijnmazige netten maar daar kreeg hij problemen met zijn nek door, trekt er te hard aan ..
Dus heb nu een deel noodgedwongen weer met ietsje grotere mazen.
En op het gras een graasmasker op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 22:02 



 
Profiel   

Dankje Nouvel!

Balen! Eventueel kleinere porties hooi en dat dan aanvullen met stro en takken etc?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:01 



 
Profiel   

@Nouvel, in jouw geval is het misschien kiezen tussen 2 kwaden? Te dik is ook niet goed en als je niet meer kunt bewegen.... kun je het misschien wel voor deze periode inzetten? Omdat je nu ook niet in een spieropbouwfase zit? Maar steek je licht even op bij experts zou ik zeggen...

@Kayleigh_ Denk er om dat het voeren van zout echt wel een limiet zit. Bij grote hoeveelheden ook echt wel giftig. Hier geven ze 60 gram aan als max voor een 600 kg paard. Maar ik blijf daar liever een beetje onder ;-) Denk er om, 1 bron is eigenlijk geen bron.

https://www.calmhealthyhorses.com/the-i ... eding-salt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:28 



 
Profiel   

Kayleigh__ schreef
@slmt9; Bedankt! De VS lijkt mij inderdaad ook wel een fijne balancer. Deze heb ik eerder willen geven maar haakte toen af op de vele verhalen van paarden die het niet wilden eten. Nu Harry toch aan de slobber moet kan ik het alsnog proberen natuurlijk. Las ook goede dingen over JPGEF trouwens. Maar ben toen toch even voor simpel Pavo gegaan. Zodra die bijna op is denk ik dat ik toch qua switchen.
Soja ben ik zelf geen voorstander van, daarom de erwteneiwitisolaat.
?


Ik voer mijn N/PX juist Pavo Vital omdat deze laag in calcium zit en redelijk wat mangaan bevat en juist geen VS omdat deze geen mangaan bevat. Wel geef ik extra magnesium bij omdat dat niet zoveel in de vital zit. Maar mijn ervaring is dat bij PX het belangrijkste is om extra zout te geven en zorgen dat ze niet teveel calcium en kalium binnen krijgen.
Daarnaast is vita E en eiwit voor een PX minder van belang dus daar hoef je mi geen grote hoeveelheden van te voeren. En als je paard al te dik is, zou ik geen lijnzaad bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:38 



 
Profiel   

Fijn om te weten dat er een limiet zit aan het geven van zout. Ga ik ook weer noteren.
Sinds vandaag gestart met 20 gram zout en de magnesium is opgehoogd. Ben heel benieuwd wat het gaat doen, want momenteel zit ie aardig hoog in z'n spanning. Anderhalve week geleden is de bekapper geweest, dat vind ie altijd spannend en daarbij merk ik dat ie nu wat last heeft van de veranderende hoefstand, dit geeft wat spanning in zijn lijf. Daarbij helpt het niet dat ik momenteel een hyperfocus heb op zijn lijf en zijn spanning :o

Maartje, ik las zojuist ook inderdaad op het forum dat Pavo Vital fijn is bij PX. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een lijstje ga maken met verschillende balancers en de waardes.
Hopelijk heb ik dan ook de analyse van het hooi, dan kan ik dat er ook naast leggen.
De lijnzaad las ik vanwege dat het vet de celwanden zou verzachten, dat had dan ook weer invloed op de PX begreep ik. Vandaar dat die ook op mijn planning stond. Maar die laat ik voorlopig sowieso even achterwege, inderdaad omdat dit minder belangrijk lijkt + zijn gewicht.

Echt enorm bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:06 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit gereageerd in dit topic maar zou graag wat advies inwinnen. Mijn kwpn merrie die volgende maand 12 wordt heb ik nu bijna 4 jaar in mijn bezit.

In 2019/2020 meerdere vage kreupelheidsklachten en problemen gehad waarvan we nooit de oorzaak hebben kunnen vinden. Conclusie was voornamelijk erg stijf in haar achterhand, verkorte passen slomer en moeite met de rechtergalop.

In 1 periode wilde ze zelfs helemaal niet meer lopen aan de longe. Dit leek toch echt op spierbevangen.uit uitgebreid bloedonderzoek geen duidelijk resultaat
Ik ben in deze periode overgeschakeld naar grondwerk obv academische rijkunst en uitgebreid suikervrij voerbeleid. Hier is ze mega van opgeknapt en een stuk soepeler geworden. Echter heeft ze nooit meer helemaal de paslengte van voor al deze problemen terug gekregen maar ze was los in het lijf liep vol energie en was een happy paard. Hiermee dus wel ruim 1,5 tot 2 jaar aan de hand kunnen trainen zonder problemen.

Nu sinds een week of 2/3 weer stijf en onregelmatig achter. Ze verliest haar bespiering en we beginnen haar ribben te zien terwijl ze altijd te dik geweest is. Dit keer alleen in de omgang gelukkig nog wel vrolijk en rad in stap. Maar wel weer slomer aan de lijn en geen behoefte omt e galloperen of even lekker gek re doen. Verder geen veranderingen in voer oid.

Zouden jullie denken dat dit bij pssm zou kunnen passen? En zo ja zouden jullie dan adviseren om pssm2 te testen of toch eerst 1? In verband met haar sportgefokte kwpn afstemming lijkt pssm1 mij onwaarschijnlijk.

Excuus voor dit lange verhaal. Maar ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Ik ga morgen weer een nieuwe afspraak met de DA maken want zeker dat dunner worden zint mij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:47 



 
Profiel   

Ik zou dan bij een warmbloed met herhaalde spierbevangenheid eerder denken aan een vorm van RER. Je kan wel proberen te testen op alle pssm vormen maar uiteindelijk moet je toch gewoon een schema zien te vinden wat goed gaat in dat geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 07:39 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik dus wél testen op alle bekende PSSM vormen, omdat je dan weet waar je mee te maken hebt en hoe je je paard het beste kunt managen. Een paard met Px (gen dat RER symptomen kan geven) of met P2 bijvoorbeeld zijn twee heel verschillende aanpakken. PSSM1 komt vrij weinig voor bij KWPNers maar er zijn wel (spring) lijnen met PSSM1. Voor de zekerheid kun je daarop ook laten testen.

Het beeld dat je omschrijft kan zeker bij PSSM passen, maar bijvoorbeeld ook bij andere aandoeningen zoals maag-/darmzweren, Lyme, KS. Ik ben zelf heel erg van het uitsluiten, dus zou ik de test sowieso doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 13:10 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben inderdaad ook van verder uitsluiten ga morgenochtend de DA bellen om wéér bloedonderzoek te doen. Is er iemand die mij eventueel verder zou kunnen helpen met hoe ik het haar opstuur voor de testen? Op welke site en op welke testen moet ik dan insturen. Mag ook in pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 22:51 



 
Profiel   

Oh dat kan naar het CAG in Duitsland. Center voor animal genetics. Dan op de webshop de PSSM2 rest met 6 varianten zoeken en bestellen. Je kunt een briefje uitprinten om in te vullen en een voorbeeld om het haar op te plakken.

Invullen gewoon de belangrijkste zaken, over eventueel stamboek en dierenarts is allemaal niet nodig. Dan haren uittrekken met haarwortel er aan. Stuk of 20 heb je genoeg.

Kan je morgen wel even een link sturen als iemand dat in de tussentijd nog niet heeft gedaan lig nu in bed en zie al zo weinig zonder bril

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 23:03 



 
Profiel   

https://shop.generatio.de/en/horse/pssm ... iant-panel
Pssm2

https://shop.generatio.de/en/horse/poly ... hy-1-pssm1
Pssm1

Heb zelf alleen de pssm2 besteld omdat die van mij al via de ouders pssm1 vrij is, dus durf niet te zeggen hoe die test werkt.
Bestellen van de pssm2 test ging vrij simpel, na bestellen kreeg ik een testkit thuisgestuurd. Hierop moest ik haren met haarwortel plakken. Ik had binnen een maand de uitslag.

Ik denk bij deze klachten trouwens ook aan Ecvm.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 23:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 116 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen