Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 117 van de 168 [ 4179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Ja, ecvm is idd ook een mogelijkheid met deze klachten.

Je kunt alle tests tegelijk bestellen.
Je kunt ook later tests bijbestellen; het haar/DNA wordt bewaard. Dan hoef je het niet opnieuw op te sturen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 17:45 



 
Profiel   

Mijn paard heeft sinds kort een aantal vage klachten, DA is al geweest en dat het uit de spieren komt is intussen wel duidelijk, maar nu merk ik dat mijn gedachten richting PSSM(2) blijven gaan. Nu is het echter zo dat ik om mij heen hoor: hij is Deens Warmbloed, dus kan niet. Heb zelf ook wat rondgezocht o.a. in dit topic en op google, maar kan daar ook zo snel niets vinden. Zijn hier bokkers die weten of PSSM(2) ook voorkomt bij Deens Warmbloeden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 21:21 



 
Profiel   

Oh zeker wel, het komt helaas in alle rassen voor. Er is zelfs een Deense groep meen ik. Op Facebook. Ik zal even zoeken voor je

Edit: gevonden. Mijn Deens is niet zo heel goed, maar gelukkig is er een vertaal knop. Misschien vind je hier iets over de afstamming?

Dänemark -https://www.facebook.com/groups/539819196496704/

En anders in de Nederlandse en de Duitse groepen zoeken op afstamming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 10:12 



 
Profiel   

Zojuist de uitslag binnengekregen van de PSSM test, maar ik snap niet helemaal wat er staat:

Interpretation: The examined animal is homozygous for the wildtype-allele. It does not carry the causative mutation for polysaccharid storage myopathy in the GYS1-gene.

Trait of inheritance: autosomal-dominant

The current result is only valid for the sample submitted to our laboratory. The sender is responsible for the correct information regarding the sample material.The laboratory can not be made liable. Furthermore, any obligation for compensation is limited to the value of the tests performed.
There is a possibility that other mutations may have caused the disease/phenotype.

Betekent dit nu dat ze het wel of niet heeft?

Edit: gevonden. Stond bovenaan n/n.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:33 



 
Profiel   

n/n is dat ze het niet heeft, proficiat!
Is dat voor PSSM1?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 16:33 



 
Profiel   

Mac schreef
n/n is dat ze het niet heeft, proficiat!
Is dat voor PSSM1?


Ja PSSM1 inderdaad!
Ik twijfel of ik voor PSSM2 nog moet testen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 16:54 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de pssm2 panel test besteld. Laat weten wat eruit is gekomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 15:03 



 
Profiel   

Spannend, succes met wachten…

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 16:54 



 
Profiel   

Mijn paard staat met een langdurige blessure helaas al 8 maanden stil, in de zin van stappen en kleine paddock/klein weitje.
We hebben gisteren op de kliniek besloten dat we hem een paar maanden helemaal met rust gaan laten qua revalidatie omdat hij niet herstelt.
Dat betekent in zijn geval ochtend en avond paddock en middag weiland met een paar rustige maatjes, met een graasmasker op.
Hij heeft veel aanleg om te dik te worden en is suikergevoelig, dus ik week zijn hooi en weeg het af en daarom ook het graasmasker.
Zonder verplichte beweging zal het toch al lastiger worden om hem qua dikte een beetje binnen de perken te houden.

Wat ik me nu afvroeg, wat ga ik met zijn pssm supplementen doen, of eigenlijk met al zijn supplementen, nu hij de komende maanden helemaal niets hoeft te doen (alleen hopelijk herstellen)…
Zal ik alles gewoon door blijven geven zoals ik nu doe, of zal ik dingen minderen of stoppen?
Wat zou wijs zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 16:04 



 
Profiel   

De pssm gaat niet weg van stilstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 18:50 



 
Profiel   

Nee dat lijkt me logisch, maar een paard dat werkt verbruikt anders dan een paard dat alleen op de wei loopt…
Plus dat ze met weidegang meer eiwitten en vit E binnen krijgen dan wanneer ze alleen in de paddock staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 21:03 



 
Profiel   

Vervelend hoor dat die peesblessure zo blijft sudderen. Hopelijk gaat de eigen beweging hem helpen.

Ik zou zelf de supplementen niet zomaar naar beneden gooien. Je schrijft dat je paard al 8 maanden stil staat. Enige wat nu verandert in de beweging is dat hij vrij kan rondscharrelen ipv stilstaan en stappen aan de hand. Maar aangezien veranderingen ze vaak extra energie kosten en jouw paard ook nog eens extra energie nodig heeft vanwege zijn blessure zou ik de supplementen echt nog niet meteen omlaag doen. Wellicht als je merkt dat het erg goed gaat dat hij met iets verlagen van de eiwitten en vitamine e af kan. En dan de supplementen met zo energie-arm mogelijk voer geven vanwege het gras. Maar dat is de keuze die ik zou maken op basis van mijn ervaring met mijn eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 11:40 



 
Profiel   

Dank voor je reactie!
Dat was precies mijn twijfel ook.
Ik had ook in mijn hoofd wat jij nu zegt, zocht een beetje naar bevestiging of andere ervaringen.
Maar dan houd ik dat aan inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 12:03 



 
Profiel   

Goedemiddag,

Ruim een jaar geleden heb ik in dit topic wat geplaatst maar door omstandigheden heb ik nu alsnog (pas) getest.

Nu kwam er het volgende uit:[ img ]

Kan iemand mij uitleggen wat het betekend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 12:59 



 
Profiel   

Heterozygoot PSSM 2 type P2. Helaas zijn ze bij heterozygoot ook ziek/symptomatisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 13:08 



 
Profiel   

Jaaa dat heb ik gemerkt helaas, maar wat betekent dit nu voor de toekomst? En hoe ernstig is de P2 variant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 13:10 



 
Profiel   

Dat kan niemand je vertellen, elk paard heeft de symptomen in andere mate. Ik ga er vanuit dat je het dieet al toepast?

Mijn merrie heeft n/p3. Er zijn dagen dat ik weinig aan haar merk. Andere dagen haal ik haar al stijfjes er met korte passen van de track af. Dan weet ik dat ik die dag niks doe met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 13:17 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Dat kan niemand je vertellen, elk paard heeft de symptomen in andere mate. Ik ga er vanuit dat je het dieet al toepast?

Mijn merrie heeft n/p3. Er zijn dagen dat ik weinig aan haar merk. Andere dagen haal ik haar al stijfjes er met korte passen van de track af. Dan weet ik dat ik die dag niks doe met haar.

Vanwaar dat jij ervoor kiest niks te doen op de slechte dagen? (interessevraag).
Hier gaat het ook erg slecht. Een hevige terugval, terwijl er niks veranderd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 13:51 



 
Profiel   

Dank voor jullie antwoorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 14:15 



 
Profiel   

AnnetteFlame schreef
Goedemiddag,

Ruim een jaar geleden heb ik in dit topic wat geplaatst maar door omstandigheden heb ik nu alsnog (pas) getest.

Nu kwam er het volgende uit:[ [url=m/Z1GxkD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan iemand mij uitleggen wat het betekend?


Mijn paard is ook n/P2. Wat voor symptomen heeft jouw paard?

Ik kan wel zeggen, ik had hem voor deze uitslag bijna met pensioen gedaan als 6 jarige. En nu kom ik net terug van een 10km buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 14:49 



 
Profiel   

Paarden met n/P2 reageren over het algemeen redelijk goed op aanpassingen in het dieet en oplettendheid in de training. Desalniettemin betekent het wel dat deze paarden vaak wel symptomatisch worden, maar dat had je geloof ik al gemerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 14:52 



 
Profiel   

Elin_ schreef
MyChoice schreef
Dat kan niemand je vertellen, elk paard heeft de symptomen in andere mate. Ik ga er vanuit dat je het dieet al toepast?

Mijn merrie heeft n/p3. Er zijn dagen dat ik weinig aan haar merk. Andere dagen haal ik haar al stijfjes er met korte passen van de track af. Dan weet ik dat ik die dag niks doe met haar.

Vanwaar dat jij ervoor kiest niks te doen op de slechte dagen? (interessevraag).
Hier gaat het ook erg slecht. Een hevige terugval, terwijl er niks veranderd is.



Ze staat 24/7 buiten op paddock paradise. Ze kan bewegen zoals ze zelf graag wil.

Wat sneu voor jou en je paard dat ze zo’n terugval heeft. Het is echt een ellendige aandoening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 14:56 



 
Profiel   

Dank allen voor jullie input!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 19:36 



 
Profiel   

https://cvm.msu.edu/search/results?q=Longe+

Misschien interessant om te lezen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 18:56 



 
Profiel   

Misschien ook interessant om te lezen:
http://equiseq.com/blog/warmblood-myofibrillar-myopathy

en:
https://drive.google.com/file/d/194lb3n ... AsG1Moz2C8
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 117 van de 168 [ 4179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen