Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 124 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Nou, best goed ook de mijne. Ik heb een gezonde en een PSSM'er. Het vroor al heftig en ik had ze onder 500 gram staan. Nu vriest het niet meer en ik heb ze nog steeds onder 500 gram staan en ze gaan als een speer. Dus als het nu weer gaat vriezen gaat er toch nog meer deken op. Ik vond het wat veel, maar ze staan beide prima er bij nu. Dus dan maar nog meer er op. :D

Eiwitten gaan er wel veel in, niet normaal. Ze krijgen beide het 'dieet', ook de gezonde, alleen krijgt hij veel minder van alles. De PSSM'er zit nu op 9 scheppen van Bulk, dus dat is 9 x 30 gram. :o De gezonde zit nu zelfs op 4 scheppen, terwijl hij voorheen maar 1 schep nodig had.

Natuurlijk de Amino's, de vitamine E en de magnesium. De PSSM'er krijgt nog een 3 dubbele dosis mangaan, dus 90 gram in het voer, zou zo'n 1350 mg moeten zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 09:51 



 
Profiel   

Op hoeveel gram eiwitten zit je dan per dag voor je pssm’er? Ik zit nu op bijna 200gr dmv sojaschroot en de pavo 18+. Aminozuren ook iets hoger dan bij pssm aanbevolen.

Ik hoor wel veel dat het hooi van afgelopen jaar algemeen vooral veel suiker en weinig eiwitten bevat. Zal niet bij iedereen zo zijn, maar dan verklaard waarom je gewone misschien ook meer nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:53 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar nog geen hooi laten analyseren. Vorig jaar had ons hooi al veel te weinig eiwitten. Ik sta bij een bioboer dus veel mest gaat er niet op. Maar wij hebben hier in Oostenrijk veel mazzel gehad deze zomer. Wij hadden veel regen en mooi groen gras en heerlijk hooi. Maar meer eiwitten zullen er zeker niet ingezeten hebben.

Maar qua Bulk dan dus 270 gram. En ik heb het idee dat er nog wel meer in zou kunnen. Afgelopen zomer zat ik op 5 scheppen, 150 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 15:02 



 
Profiel   

Ja het is niet 100% eiwitten, ik weet niet welke van Bulk je geeft. Denk dat je op 80% eiwitten uit komt?

Oh Oostenrijk, ik ging uit van de Nederlandse zomer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 16:13 



 
Profiel   

Daarom zet ik het er ook bij :o Maar het zijn de erwteneiwitten van Bulk, dus 80% inderdaad. Verder krijgen ze hooicobs en Myoflakes gemengd. Dat week ik en daar gaan dan de poeders door. Dan door het mengsel nog 2 scheppen alpengrun musli van Agrobs.

Ik heb nooit eiwitten berekend eigenlijk. Ik kijk hoeveel er in gaat totdat de mest ging stinken. Maar momenteel kom ik daar niet aan eigenlijk. En meer als die 9 scheppen durf ik niet zo goed te geven. Maar het berekenen vind ik lastig. Bereken jij wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 09:09 



 
Profiel   

Ja, ik heb een analysebestand waar ik van alle voeding alleen de waarden en hoeveelheid ik invul en dan rolt het eruit.
Ik vind het prettig om te weten wat ik als basis moest nemen om hem goed te krijgen en houden. Als ik dan iets aanpas, weet ik gelijk of het wel of niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 09:28 



 
Profiel   

Ik krijg bij die van mij de eiwitten er echt niet in.
Eten die van jullie de eiwitten van Bulk goed?

Hebben jullie een linkje voor me naar welke jullie precies voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 12:55 



 
Profiel   

Aladdina schreef
Ik krijg bij die van mij de eiwitten er echt niet in.
Eten die van jullie de eiwitten van Bulk goed?

Hebben jullie een linkje voor me naar welke jullie precies voeren?


Ik had ook die van bulk, mengde ze door een beetje bietenpulp met lijnzaadolie en dat ging er altijd prima in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 13:01 



 
Profiel   

Aladdina schreef
Ik krijg bij die van mij de eiwitten er echt niet in.
Eten die van jullie de eiwitten van Bulk goed?

Hebben jullie een linkje voor me naar welke jullie precies voeren?


Wat geef je voor eiwitten? Ik geef sojaschroot bij, dat wordt erg smakelijk gegeten door mijn moeilijke eter.

Ik knijp wel in mn handen hoe fijn ik het vindt dat mijn paard zn spieren zelf veel beter kan herstellen nu. Nadat hij zo’n last had na die enorme regenval en hoe hij er nu bij staat, alleen door de aangepaste voeding. Super blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 16:02 



 
Profiel   

Ja, dat gaat mij dus net zo. De mijne had een kleine terugval een aantal maanden geleden. Poef, ineens de spieren op de bovenlijn foetsie.... En hij was er dus zo snel weer bovenop. gewoon omdat hij dus alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft om snel te kunnen herstellen.

Ik voer de erwteneiwitten van Bulk, maar mijn paarden eten alles wat ik in de hooicobs en Myoflakes meng. Daar heb ik echt mazzel mee.

@Slmt9 Ik heb ook geprobeerd een berekening te maken, maar ik loop al vast bij onze hooianalyse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 09:11 



 
Profiel   

Hoe zien of merken jullie wanneer de eiwitten teveel of juist te weinig zijn?
Ik merk dat ik die eiwitten heel lastig vind. Harry krijgt nu 2 schepjes erwteneiwitisolaat en ik twijfel of dat voldoende is of dat het hoger moet. Vooral als ik jullie hoeveelheid zie denk ik dat Harry te weinig krijgt.
Hij heeft sowieso niet heel veel spierverlies, nooit echt gehad ook. Zijn symptomen (n/px) zitten bij hem vooral in spanningen en gedrag naar mijn idee.

Hier een zeer slechte herfst gehad met al die weerswisselingen, daar doet Harry het heel slecht op. Hij is nu stabieler, maar nog goed qua lijf. Speelt wel weer veel, dus daar ben ik blij mee. Maar als ik kritisch naar zijn lijf kijk ziet ie er niet goed uit, weer veel op de voorhand etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 09:16 



 
Profiel   

@kayleigh: eiwitten zie ik bij mn paard terug in de bovenlijn. Zijn schoft wordt snel hoekig. Ook zie je bij hem snel de lijnen bij de achterhand. Hamstring is dat denk ik.

Verder doe ik altijd de rugcheck als ik er ben. Hierbij merkte ik het grootste verschil in de hoeveelheid vitamine E en selenium:
https://www.instagram.com/reel/CZKo7eXj ... JmNzVkMjY=

Ik heb een online cursus gevolgd bij Revitalizing Equine (oa massagetechnieken) en Masterson Methode. Daar heeft mijn paard ontzettend veel baat bij. Met name TMJ releases is iets wat ik wekelijks doe, hebben jullie dat wel eens getest bij jullie paarden. TMJ gewricht zit bij de kaken.

In februari nog een online cursus guasha op de planning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 09:41 



 
Profiel   

@kayleigh: de mijne van 580 kilo zit nu op 9 scheppen. :o Ik heb het idee dat ze nu allemaal wel meer nodig hebben. Ik heb ervaren dat je het te veel echt gaat ruiken aan de mest en urine. Te weinig helpt ze dan niet snel uit een slechte periode en zou een slechte periode kunnen veroorzaken. Maar mijn paard heeft echt de grootste verbetering gehad door extra mangaan.

@slmt9 ik ga het filmpje eens bestuderen. De rug check ik bijna altijd als ik ze zie. Mijn PSSM'er geeft sowieso een hoop signalen als het hem minder goed gaat. Gevoeliger bij het poetsen, meer staart zwiepen, trappen naar zijn buik en jeuk ten hoogte van de onderkant van het zadeldek. Oh en minder zin om me op te laten stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 21:26 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens een Excel zien verschijnen waarin een heel aantal hengsten stonden met vermoedelijk PSSM. Iemand die mij kan helpen? Ben hem kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 21:50 



 
Profiel   

Wat zijn de algemene symptomen voor Pssm2? Ik heb een vriendin met een merrie die heel slecht dot met dit koude weer, is soms een beetje stijf terwijl ze maar 10 is en lijkt niet goed in a vel te zitten. Ze heb maagzweren gehad maar ik vraag me toch af of ze niet zoiets hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 18:16 



 
Profiel   

Esperanza schreef
@kayleigh: de mijne van 580 kilo zit nu op 9 scheppen. :o Ik heb het idee dat ze nu allemaal wel meer nodig hebben. Ik heb ervaren dat je het te veel echt gaat ruiken aan de mest en urine. Te weinig helpt ze dan niet snel uit een slechte periode en zou een slechte periode kunnen veroorzaken. Maar mijn paard heeft echt de grootste verbetering gehad door extra mangaan.


@slmt9 ik ga het filmpje eens bestuderen. De rug check ik bijna altijd als ik ze zie. Mijn PSSM'er geeft sowieso een hoop signalen als het hem minder goed gaat. Gevoeliger bij het poetsen, meer staart zwiepen, trappen naar zijn buik en jeuk ten hoogte van de onderkant van het zadeldek. Oh en minder zin om me op te laten stappen.


Hier gaat het idd ook minder goed met exact dezelfde symptomen. Opgeblazen buik, reactie op deken en singels. Zoals ik bij jullie lees geef ik nog veel te weinig eiwitten. 2 schepjes :o (sojaschroot)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 22:16 



 
Profiel   

Voor zover ik lees zit er zo'n 44 tot 48% eiwitten in de soja. Ik weet niet hoe groot je schepjes zijn, maar daar is dus nog minder dan de helft eiwitten van?

Ik blijf het ook lastig vinden hoor Elin, bepalen waar je goed aan doet. Maar te weinig voedingstoffen helpt net niet genoeg dan. Maar of we helemaal symptomen of episodes van achteruitgang kunnen voorkomen betwijfel ik. Maar goed voeren, goede training en goed management

De mijne staan toegedekt met 600 gram nu ;-) en er gaan een hoop eiwitten in. Ze lijken het echt nodig te hebben nu. De schepjes die ik bedoelde zijn van Bulk zelf, zo'n 30 gram per schepje. Daar zit ik voor de PSSM'er dus op 270 gram. Vergeet niet dat het meeste hooi amper eiwitten heeft dit jaar. Dus zul je meer moeten bijvoeren.

@Phonix lees hier maar eens verder http://pssm.eu/nl/

@ Umeo zo'n Excel is er niet officieel. Je kunt per hengst aardig wat info vinden in de PSSM groepen op FB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 08:16 



 
Profiel   

In dit topic lees ik al een tijdje mee, maar nu ik serieus overweeg om volgend jaar een IJslander te kopen, vraag ik me af hoe vaak pssm bij dit specifieke ras voorkomt? Zijn er hier mensen die daar meer info over hebben? De pssm facebook groep ben ik lid van, daar ga ik me er ook in verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 12:03 



 
Profiel   

Ann schreef
In dit topic lees ik al een tijdje mee, maar nu ik serieus overweeg om volgend jaar een IJslander te kopen, vraag ik me af hoe vaak pssm bij dit specifieke ras voorkomt? Zijn er hier mensen die daar meer info over hebben? De pssm facebook groep ben ik lid van, daar ga ik me er ook in verdiepen.

Bij IJslanders komt K1 en P8 veel voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 14:42 



 
Profiel   

Genen die voor de PSSM2 variant kunnen zorgen? Kan hier inmiddels al op getest worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 15:04 



 
Profiel   

Esperanza schreef
Voor zover ik lees zit er zo'n 44 tot 48% eiwitten in de soja. Ik weet niet hoe groot je schepjes zijn, maar daar is dus nog minder dan de helft eiwitten van?

Ik blijf het ook lastig vinden hoor Elin, bepalen waar je goed aan doet. Maar te weinig voedingstoffen helpt net niet genoeg dan. Maar of we helemaal symptomen of episodes van achteruitgang kunnen voorkomen betwijfel ik. Maar goed voeren, goede training en goed management

De mijne staan toegedekt met 600 gram nu ;-) en er gaan een hoop eiwitten in. Ze lijken het echt nodig te hebben nu. De schepjes die ik bedoelde zijn van Bulk zelf, zo'n 30 gram per schepje. Daar zit ik voor de PSSM'er dus op 270 gram. Vergeet niet dat het meeste hooi amper eiwitten heeft dit jaar. Dus zul je meer moeten bijvoeren.

@Phonix lees hier maar eens verder http://pssm.eu/nl/

@ Umeo zo'n Excel is er niet officieel. Je kunt per hengst aardig wat info vinden in de PSSM groepen op FB.


Ik heb een p1 paard opzich hebben die toch geen eiwitten standaard in het pakket zitten? Ik weet het echt even niet waar ik goed aan doe. Het zijn idd de schepjes van bulk die bij de eiwitten zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:04 



 
Profiel   

Ann schreef
Genen die voor de PSSM2 variant kunnen zorgen? Kan hier inmiddels al op getest worden?

Klopt en zitten beiden in het testpanel van generatio

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 08:47 



 
Profiel   

Phonix schreef
Wat zijn de algemene symptomen voor Pssm2? Ik heb een vriendin met een merrie die heel slecht dot met dit koude weer, is soms een beetje stijf terwijl ze maar 10 is en lijkt niet goed in a vel te zitten. Ze heb maagzweren gehad maar ik vraag me toch af of ze niet zoiets hebt.


Als je echt vermoeden hebt kan je het beste laten testen.
Het is wel heel lastig om symptomen te beschrijven want de paarden gedragen zich allemaal best wel anders.

Die van mij voordat we het onder controle hadden:
- Stijf lopen
- Longeren, boos kijken wel voorwaarts te krijgen
- Opzadelen, bit aannemen, opstappen, geen enkel probleem vrolijk paard
- Aansingelen wat minder prettig, maar niet meer of minder dan andere paarden, de meeste vinden dit niet zo'n succes.
- Been geven is stilstaan en bokken
- Teruggetrokken/ gesloten houding
- Boos kijken in stal, kont naar je toe draaien

Het gaf voor veel mensen de reactie: paard heeft gewoon last van haar rug. Dit was absoluut niet het geval! Zij krijgt nu verschillende supplementen en het is onder controle. Ik heb een vrolijk en werkwillig paard, die heel aanhankelijk is.

Paarden met een maagzweer en PSSM staan vaak wel in verband heb ik begrepen. Als je het echt wilt weten testen want er zijn heel veel verschillende uitingen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:05 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Esperanza schreef
Voor zover ik lees zit er zo'n 44 tot 48% eiwitten in de soja. Ik weet niet hoe groot je schepjes zijn, maar daar is dus nog minder dan de helft eiwitten van?

Ik blijf het ook lastig vinden hoor Elin, bepalen waar je goed aan doet. Maar te weinig voedingstoffen helpt net niet genoeg dan. Maar of we helemaal symptomen of episodes van achteruitgang kunnen voorkomen betwijfel ik. Maar goed voeren, goede training en goed management

De mijne staan toegedekt met 600 gram nu ;-) en er gaan een hoop eiwitten in. Ze lijken het echt nodig te hebben nu. De schepjes die ik bedoelde zijn van Bulk zelf, zo'n 30 gram per schepje. Daar zit ik voor de PSSM'er dus op 270 gram. Vergeet niet dat het meeste hooi amper eiwitten heeft dit jaar. Dus zul je meer moeten bijvoeren.

@Phonix lees hier maar eens verder http://pssm.eu/nl/

@ Umeo zo'n Excel is er niet officieel. Je kunt per hengst aardig wat info vinden in de PSSM groepen op FB.


Ik heb een p1 paard opzich hebben die toch geen eiwitten standaard in het pakket zitten? Ik weet het echt even niet waar ik goed aan doe. Het zijn idd de schepjes van bulk die bij de eiwitten zitten


Ik heb een PSSM2 paard die een berg eiwitten krijgt, maar ik dacht , ook van bovengenoemde website, dat PSSM1 paarden niet perse hoge behoefte hebben aan eiwit.

PSSM1 is meer een suikeropslag probleem, en PSSM2 meer een spierafbraak probleem.
Ik voer iig Vitalbix als basis en dit gaat erg goed, maar elk paard is anders.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind die bij je paard past, want het is echt voor elk paard weer een andere puzzel

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:12 



 
Profiel   

Mag ik vragen waar jullie de bulk eiwit kopen?

Ik voer nu eiwit van pharma horse
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 18:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 124 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen