Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 130 van de 168 [ 4179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Mijn dierenarts zei ook gewoon dieet proberen. Wel ik heb een heel ander paard nu. Dus of hij nu pssm2 heeft of niet, hij doet het goed op het dieet. Ik hou hem goed in de gaten met pssm2 in het achterhoofd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:11 



 
Profiel   

Mijne staat ook al tijd op dieet hoor maar momenteel loopt ie erg slecht achter, da erbij, metacam gekregen, maar als ik dan over zn pssm begin wors dat vnml genegeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:21 



 
Profiel   

@Ingrid_MS: PSSM zou zeker kunnen met deze klachten. Ook denk ik bij het lezen van de klachten ook aan bijvoorbeeld ECVM. Ik heb eerder een arabier gekend met ribklachten, de ene kant had meer ribben dan de andere kant. Door die ongelijkheid in zijn lijf had hij ook verschillende vergelijkbare klachten. Later begreep ik (maar dat kan ik mis hebben) dat zoiets vaker voor zou komen bij dat ras.

Hier bij de dierenartsen ook geen erkenning voor PSSM2. Wel één van de dierenartsen die geinteresseerd was en geen oordeel had, maar haar collega's vonden het allemaal maar onzin.

Inmiddels zijn we hier gestopt met het dieet. Ik merkte dat er echt totaal geen energie meer in zat, spieren nog steeds hard waren en Harry mentaal en fysiek niet belastbaar was. Voor mijn gevoel moest ik steeds meer toevoegen om hem goed te krijgen. Ben cold-turkey met het dieet gestopt en binnen een paar dagen was zijn urine weer helder en de spieren weer zachter. Harry is nu wel alerter en schrikt vaker, maar spieren blijven zacht. Momenteel staat ie alleen op de balancer (JPGEF Hi Support) en ik ga nu langzaam kijken welke toevoegingen helpen om zijn mentale spanning te helpen verminderen. Tot nu toe lijkt magnesiumoxide niets te doen en lijkt zout wel iets te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:45 



 
Profiel   

Hier gelukkig een DA die er weinig verstand van heeft maar het wel erkend.
Toen ik vorig jaar een (drachtige) tinkermerrie met P3/P3 moest laten inslapen (op de kliniek) er nog lang over gehad. Stuur ook regelmatig publicaties door.
Maar omdat er geen kennis van is, is het sowieso zelf wiel uitvinden zeg maar.
Gelukkig nu zelf nog maar 1 met pssm2 (P8) en die is erg stabiel,rest is allemaal vrij getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:35 



 
Profiel   

Op het moment gaat het met dax ff heel slecht, uiteraard ben ik nog niet klaar ermee hoor, maar als hij over tijdje niet verbeterd wil ik hem niet verder laten lopen met zon pijnlijk lijf.....hoe ga ik dat een da aan zn verstand brengen dat ik er mee wil stoppen ...voor het paard zn bestwil....niet omdat ik er zomaar vanaf wil

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:48 



 
Profiel   

Tinkermuts schreef
Op het moment gaat het met dax ff heel slecht, uiteraard ben ik nog niet klaar ermee hoor, maar als hij over tijdje niet verbeterd wil ik hem niet verder laten lopen met zon pijnlijk lijf.....hoe ga ik dat een da aan zn verstand brengen dat ik er mee wil stoppen ...voor het paard zn bestwil....niet omdat ik er zomaar vanaf wil


Wat sneu. Heb je al overwogen om eens andere klinieken te bellen, situatie te schetsen en kijken bij wie je wel een goed gevoel hebt?
Sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 11:54 



 
Profiel   

Ja ben al om me heen aan het zoeken naar een kliniek die er wel voor open staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:04 



 
Profiel   

NRJ schreef
Tinkermuts schreef
Even vraag voor mensrn met pssm2 paard, hebben jullie dierenartsen die jullie helpen / adviseren in het pssm2 gebeuren of negeren ze het omdat de test nog niet gevalideerd is?


Tot nu toe nog maar tegen 1 dierenarts geopperd, maar inderdaad een negatieve reactie.
"Je weet toch dat de test niet gevalideerd is, ieder paard heeft baat bij zo'n dieet, etc."


Tja, op zich heeft inderdaad ieder paard baat bij het dieet, spijtig dat de meeste voeding Dan nog uit zoveel rommel bestaat. Als ieder paard er baat aan heeft Zou de standaard voeding er gewoon op afgestemd moeten zijn. :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 12:35 



 
Profiel   

Tinkermuts schreef
Even vraag voor mensrn met pssm2 paard, hebben jullie dierenartsen die jullie helpen / adviseren in het pssm2 gebeuren of negeren ze het omdat de test nog niet gevalideerd is?


Ik heb destijds van verschillende dierenartsen het advies gekregen om te testen bij de klachten die mijn paard had

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 13:25 



 
Profiel   

Brittneyx schreef
Mijn dierenarts zei ook gewoon dieet proberen. Wel ik heb een heel ander paard nu. Dus of hij nu pssm2 heeft of niet, hij doet het goed op het dieet. Ik hou hem goed in de gaten met pssm2 in het achterhoofd.


Dit heb ik ook van mijn dierenarts meegekregen. Zij zag de noodzaak van de test niet in, de symptomen waren zodanig dat er echt iets aan de hand was. Ik heb dus ook niet getest maar wel alle diëten, supplementen, meer/minder beweging, zware pijnstilling geprobeerd. Ik ben anderhalf jaar met haar aan het tobben geweest. Van "er is iets" tot een doodziek, verkrampt paard dat niet meer wilde lopen.

Nadat twee dierenartsen het verder ook niet meer wisten heb ik gekozen voor euthanasie. Doordat mijn dierenarts ook wel zag hoe slecht mijn merrie eraan toe was ging ze daar in mee. We hebben eerst nog een maand pijnstilling geprobeerd maar ze bleef achteruit gaan. En op de dag dat de dierenarts haar in kwam laten slapen was er ook geen twijfel meer, ook bij de dierenarts niet.

De diagnose PSSM2 is dus nooit officieel gesteld maar aan de hand van de symptomen en de heftigheid daarvan vond de dierenarts euthanasie een verantwoorde keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 13:35 



 
Profiel   

Ik heb wel laten testen, en daar kwam pssm2 p8 uit, test heb ik laten doen omdat hij veel symptomen had die bij pssm passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 14:03 



 
Profiel   

Tinkermuts schreef
Ja ben al om me heen aan het zoeken naar een kliniek die er wel voor open staat


Dierenkliniek Hellendoorn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:19 



 
Profiel   

Dankjewel, ga daar eens wat navraag doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:33 



 
Profiel   

Ik ben er toen samen met hun achter gekomen dat die van mij pssm1 had. Hopelijk kunnen ze iets voor je betekenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 15:39 



 
Profiel   

Pssm1 is hij aantal jaar geleden op getest, die was negatief, maar die test is gevalideerd, maar de pssm2 test dus niet, en daar word dus niets mee gedaan door mn da, best frustrerend, en hij heeft zo overduidelijk de symptomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 16:31 



 
Profiel   

Je kunt toch gewoon zelf laten testen?
Daar heb je de dierenarts niet voor nodig .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 16:32 



 
Profiel   

Heb ik ook gedaan.
heel tijdje geleden al, positief op pssm2 p8.
Heb hem met dieet aardig op de rit gekregen maar toch steeds terugvallen, en nu is ie dus best slecht.
Loopt achter slecht, da erbij, metacam gekregen, maar helpt niet.
Dan is meedenkende da wel heel fijn, maar als deze zn ziekte negeert is dat knap frustrerend

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 16:33 



 
Profiel   

Ah oke, Hmm lastig ja… dan is het zelf zoeken naar informatie en dingen uitproberen, het verschilt ook nog eens erg per paard wat wel en niet werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 17:24 



 
Profiel   

Is het dan ook niet dat als jij vraagt of je dit of dat mag doen/proberen, dat daar dan aan mee gedacht wordt? Ik heb een dusdanige relatie met mijn dierenarts dat als ik met correcte onderbouwing en compleet verhaal kom, eigenlijk alles wel mogelijk is. Hopelijk heb jij ook zo’n arts in de omgeving.

Veel beterschap, hopelijk voelt Dax zich snel beter. Lijkt me erg frustrerend en machteloos zo.

Staat hij veel op het gras? Vitamine e gehalte in hooi is nu op zijn diepte punt, dus anders zou die dosis nog verder ophogen wellicht en verlichting kunnen geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 17:48 



 
Profiel   

Mijn dierenarts was ook erg begaan met mijn pssm verhaal. En hebben het er in de praktijk ook over gehad. Dat was echt heel erg fijn. Ik had wel ook een biopt laten doen op Utrecht en die zeiden al pssm 2. Die biopt raad ik overigens ten zeerste af, even voor de duidelijkheid. Maar ik heb helemaal geen negatieve ervaring ermee dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 19:19 



 
Profiel   

Er zit nogal een verschil tussen de aandoening niet erkennen en de test niet erkennen.
Ik heb nog geen DA gehad die negatief staat tegenover het bestaan ervan maar geen ervan biedt de test aan.
Dat past ook geheel bij mijn eigen opvatting. Het probleem is reeel en bestaand maar je kunt je paard ook anders voeren zonder test waarvan ik niet weet of de uitslag wel iets bijdraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 19:27 



 
Profiel   

Ze bieden zelf de test niet aan maar ik kreeg wel van meerdere dierenartsen het advies om te testen met de klachten die hij had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 20:51 



 
Profiel   

Mijne is wel getest maar gedaan omdat ie veel symtomen vertoonde.
En nu nog duidelijker, deuken in zn lijf en wisselend kreupel.
Ik heb het ook met mn da erover gehad maar deze gaat er niet op in.
Nu dus erg kreupel en da wil als metacam niet helpt fotos en of rontgen gaan maken, in het verleden ook al aan voorbenen gebeurd, maar ik zie daar de zin niet meer van in omdat er hoogstwaarschijnlijk geen aanwijsbaar iets uitkomt.
Dus ik ben nu aan het kijken naar da die het pssm verhaal wel serieus neemt.

Caily, hij staat vol op het gras, had gehoopt dat ie daar wat van zou opknappen ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 05:16 



 
Profiel   

Toch kunnen ze naast de pssm ook echt nog wel andere dingen hebben die wel aantoonbaar zijn.
Bij die van mij is er meerdere keren wel wat uitgekomen bij uitgebreide onderzoek op de kliniek.
en dan kun je gericht behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 05:48 



 
Profiel   

Dat snap ik hoor maar begin dit jaar al aantal foto,s en mri,s gemaakt en het houd op gegeven moment beetje op met zoeken naast iets anders als de pssm, ook financieel is het een x op
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 07:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 130 van de 168 [ 4179 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen