PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:08

Is er iemand hier die de amino mare van Mediguard voert? Ik heb nog een emmer staan waar ik niets meer mee doe... En er zit nog zeker de helft in. Stuur me maar een pb-tje bij interesse ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:37

Oh jammer dat het de merrie versie is zeg, ik geef de gewone

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:18

Ik ben op zoek naar een balancer in palletvorm geschikt voor een pssm2-er dus met hoge dosering vit/min en aminozuren.
Mijn paard gaat tijdelijk uit logeren dus ik zoek iets wat makkelijk gevoerd kan worden. Ik heb de St. Hippolyt Bodyguard al, maar die vind hij niet lekker. Atcom Pssm vital is een poeder. Complex 711 is volgens mij ook poeder. Belangrijk is dat het goed gegeten wordt en dat je er max 500 gr/pd van hoeft te voeren.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:22

Vit/min en aminozuren/eiwit voer ik los van elkaar. 2e ben ik gaan voeren ivm 2 vachten bont & mottige pony. Combi hier is pavo vital en subli atleet (50-100gr/100kg advies dosering).

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:51

Normaal voer ik ook alles los, maar dat gaat straks even niet dus ik ben op zoek naar een brokje waar alles in zit.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 17:28

Voor PSSM2: equilin Balancer. Als het paard op gras staat is het bijvoeren van aminozuren wellicht niet eens nodig. Horseflex en Vaesen hebben beide 3amino in poedervorm als er wel extra aminozuren nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Mac op 14-06-22 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:35

maartje0987 schreef:
Ik ben op zoek naar een balancer in palletvorm geschikt voor een pssm2-er dus met hoge dosering vit/min en aminozuren.
Mijn paard gaat tijdelijk uit logeren dus ik zoek iets wat makkelijk gevoerd kan worden. Ik heb de St. Hippolyt Bodyguard al, maar die vind hij niet lekker. Atcom Pssm vital is een poeder. Complex 711 is volgens mij ook poeder. Belangrijk is dat het goed gegeten wordt en dat je er max 500 gr/pd van hoeft te voeren.



Hier wordt Pure feed balance goed gegeten

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:40

maartje0987 schreef:
Ik ben op zoek naar een balancer in palletvorm geschikt voor een pssm2-er dus met hoge dosering vit/min en aminozuren.
Mijn paard gaat tijdelijk uit logeren dus ik zoek iets wat makkelijk gevoerd kan worden. Ik heb de St. Hippolyt Bodyguard al, maar die vind hij niet lekker. Atcom Pssm vital is een poeder. Complex 711 is volgens mij ook poeder. Belangrijk is dat het goed gegeten wordt en dat je er max 500 gr/pd van hoeft te voeren.


Ik voer de Complex 711 en dat is inderdaad poeder, maar het is 'maar' 90 gram per dag voor een paard van 600 kilo. De mijne eten het prima maar die eten tot nu toe alles wat ik in hun voer mix. Ik mix het door voorgeweekte hooicobs.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:25

Ik geef de victorious secret van pure paardenvoeding. 200gr voor een paard van 550kg. Daarmee krijgen ze 5gr lysine en 3gr meth+cys.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:27

Bedankt voor de tips. Ik ga de balancers eens beter bekijken.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:52

NRJ schreef:
Is er iemand hier die de amino mare van Mediguard voert? Ik heb nog een emmer staan waar ik niets meer mee doe... En er zit nog zeker de helft in. Stuur me maar een pb-tje bij interesse ;)


Verkocht :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:37

Ik kwam toevallig de Marstall myo care ergens tegen, zag dat het hier ook al eens te sprake is geweest.
Zijn er nog mensen hier die het voeren?
Hoeveel geef je er dan van per dag en ben je dan echt compleet of voeg je nog van alles toe?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 15:02

Ik heb het van de winter gevoerd maar ze vinden het niet heel lekker in ik had het idee dat mijn merrie (die geen PSSM heeft) die het wel at er nogal opgeblazen van werd. Misschien dus beter voeren aan een paard met PSSM.

Ik heb nog een zak staan voor de liefhebber.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:45

Mac schreef:
Ik heb het van de winter gevoerd maar ze vinden het niet heel lekker in ik had het idee dat mijn merrie (die geen PSSM heeft) die het wel at er nogal opgeblazen van werd. Misschien dus beter voeren aan een paard met PSSM.

Ik heb nog een zak staan voor de liefhebber.



Mijn Pssm’er is al vrij opgeblazen van zichzelf, twijfelachtig of dit zijn voer zal zijn dan…
Dank voor je reactie!
Jij zit wat ver bij mij vandaan denk om even op te halen om uit te proberen…

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 01:11

Hoi allen! :evaw:

Ik meld me hier ook voor het eerst. Eigenaar van een recent gediagnosticeerde 14 jarige PSSM1 Tinker Merrie.
Heb me aangemeld op het PSSM-Nederland forum, veel gelezen veel bestanden gezien. Toch nog zo zoekende. Dit is echt killing, vooral omdat ik het soort persoon ben wat bijwijze van spreken al fantastisch wil kunnen auto rijden alvorens mijn 1e rijles :P.

Bailey kreeg al Vitalbix daily complete (Timothee). Daar heb ik haar nog steeds op. Krijgt sinds enkele dagen Vitamine E (van Inge PSSM forum). Ik heb nog nóóit voor de smaak iets rustig aan hoeven introduceren, heb haar nog nooit met tegenzin zien eten. Maar meteen 6 gram erin gooien was zij duidelijk NOT amused mee :)). Laatste dagen rustig opgestart, 1 gram 2 gram zitten nu op 3 gram. Wil morgen naar 4. Verder ben ik enorm benieuwd of iemand hier de Suikerbalans van Vitalstyle voert? Ben nu bezig met mijn 2e halve fles, face first in het verkoop praatje gestonken. Ben benieuwd hoe jullie over het product denken. Zou een beetje de concurent van de Glucobalance worden, maar nu ik een paar pagina's terug last dat het niet goed zou zijn heb ik zo mijn vraagtekens bij Suikerbalans. Verder wil ik aankomende tijd nog de Magnesium van Paard Natuurlijk bestellen en ook nog zout introduceren.

Helaas heeft Bailey afgelopen zomer en voorjaar gewoon op de weide gestaan. Weide is inmiddels zo goed als op. Kan persoonlijk niet wachten tot zij er volledig vanaf is. Krijgen nu alweer hooi bij.

Ben druk aan het lezen op het forum maar ik heb totaal geen kennis of verstand van zaken. Zo loopt ze met de achterhand echt extreem stijf! Ene kant denk ik; niks doen met dr laat dr maar 24/7 buiten (zoals ze al jaren gehouden wordt), maar de andere kant lees ik overal; bewegen bewegen bewegen. Maar ze is duidelijk níét happy. Staat inmiddels al vanaf Januari stil, hebben dr de afgelopen tijd op willen pakken ivm dat wij continu lezen bewegen. Maar het stijve lopen blijft. Zet ik haar beter stil??

Ben nog op zoek naar de DA in de regio van Arnhem/Babberich die verstand van zaken heeft evenals eventuele stalling op een Paddock (Paradise?). Ben vanavond in gesprek gegaan met pension eigenaar; die wilt het even laten bezinken en er op een later moment op terug komen. Ben in ieder geval aan het rondkijken naar wat anders omdat ik t liefste alle opties open wil hebben.

Ik heb nog zoveel meer te vertellen en te vragen maar voor nu zal ik het hierbij laten. Wil jullie niet meteen gek maken natuurlijk O:).

Hoor graag van jullie.
Y;( Y;( Y;(

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 10:31

Een symptomatisch paard met PSSM1 moet echt van de wei af, dus dat is wat mij betreft echt stap 1: helemaal van de wei af en op schraal hooi (geen voordroog). Vitamine E van Inge is goed, magnesium van PN ook (alleen vinden niet alle paarden die l ekker). Suikerbalans heb ik geen ervaring mee, maar GlucoBalance hielp mijn PSSM1 merrie heel duidelijk, nog vóór ik de officiële diagnose kreeg. Zij had namelijk chronische spiertrillingen in haar gezicht die weg gingen op GB en terugkwamen zodra ik ermee stopte. Ik hoor van zoveel mensen goede ervaringen met GB dat ik het echt een aanrader vind. Hier zou ik mee beginnen.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:31

Mac schreef:
Een symptomatisch paard met PSSM1 moet echt van de wei af, dus dat is wat mij betreft echt stap 1: helemaal van de wei af en op schraal hooi (geen voordroog). Vitamine E van Inge is goed, magnesium van PN ook (alleen vinden niet alle paarden die l ekker). Suikerbalans heb ik geen ervaring mee, maar GlucoBalance hielp mijn PSSM1 merrie heel duidelijk, nog vóór ik de officiële diagnose kreeg. Zij had namelijk chronische spiertrillingen in haar gezicht die weg gingen op GB en terugkwamen zodra ik ermee stopte. Ik hoor van zoveel mensen goede ervaringen met GB dat ik het echt een aanrader vind. Hier zou ik mee beginnen.



Ik snap dat een symptomatisch paard met type 1 niet op de weide thuishoort. Echter is er op de huidige stalling geen andere optie tot mijn grote spijt. Hier valt momenteel niks aan te veranderen, ik sta op pension.

Goed dat je verteld dat niet allemaal het lekker vinden, voorheen had ik geen 2 keer na gedacht maar nu denk ik dat ik inderdaad dan eerst de kleine verpakking koop om te proberen.

Over de glucobalance, hmm misschien toch iets om te proberen ipv de Suikerabalans. Al wacht ik nog even of er toevallig iemand verstand van heeft hier. Ga me in ieder geval wat verdiepen in PSSM1 paarden op Gluco!

Indien ik toch van de suikerbalans af ga stappen, kan ik dan water erdoorheen doen zodat de poeders niet verstuiven?

Lees zoveel tegenstrijdige berichten. Wel olie voeren. Geen olie voeren.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:20

Als ze op de weide staat dan ben ik bang dat je geen winst gaat zien met supplementen.
Ga je wel op zoek naar een andere stal? Of een graasmasker misschien?
Olie ligt een beetje aan de lichamelijk toestand, bij een paard dat eerder te dik is, is olie geen goed idee.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:52

Sizzle schreef:
Als ze op de weide staat dan ben ik bang dat je geen winst gaat zien met supplementen.
Ga je wel op zoek naar een andere stal? Of een graasmasker misschien?
Olie ligt een beetje aan de lichamelijk toestand, bij een paard dat eerder te dik is, is olie geen goed idee.


Ik struin elk vrij moment wat ik heb op marktplaats stalling en weidegang. Ook op diverse fb groepen, echter is het hier zo ongelofelijk schaars.

Graasmasker durf ik niet mee. Er zijn 2 intens vervelende ruinen die altijd spelen. Die er dan aan gaan lopen trekken etc. En zodra de mijne weet hoe die af moet ben je hem meer aan t zoeken dan dat die om zit.

Slim dat ik dat nu weet over de olie! Dan doen we dat dus even absoluuuuuut niet *\o/*

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 13:15

Ja, wat Sizzle zegt idd over de olie. Paarden die iets van werk doen hebben dat ook meer nodig dan paarden die niets doen voor de energie die ze niet uit suikers krijgen.
Zelf ben ik erg van de gemicroniseerd lijnzaad voor vet . Voert ook makkelijk.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:53

Hoe staan jullie tegenover sojaschroot? Ik durf er op het pssm fb forum nieteens over te beginnen, maar hier nog ergens wel :+ Vanwege alle hoge kosten ben ik overal aan het nagaan waar nog iets bezuinigd kan worden. Op de vitamine E etc wil ik dat niet doen. Es gaat op dit moment erg goed! Er is een holistisch arts bij geweest - ik had nooit gedacht dat het wat was - en er was meer aan de hand dan alleen de pssm, dus of hij eerder echt symptomatisch was of dat er meer speelde is nu de vraag

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 10:05

Sommige paarden doen het er prima op, andere niet. Zo simpel is het eigenlijk :D

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:08

Mac schreef:
Sommige paarden doen het er prima op, andere niet. Zo simpel is het eigenlijk :D

Dan is het het proberen in ieder geval waard.. maakt het nog uit waar ik het koop? Ik heb altijd braaf het lijstje gekocht wat op pssm forum stond incl. adressen, maar dit is relatief nieuw.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:49

Elin_ schreef:
Hoe staan jullie tegenover sojaschroot? Ik durf er op het pssm fb forum nieteens over te beginnen, maar hier nog ergens wel :+ Vanwege alle hoge kosten ben ik overal aan het nagaan waar nog iets bezuinigd kan worden. Op de vitamine E etc wil ik dat niet doen. Es gaat op dit moment erg goed! Er is een holistisch arts bij geweest - ik had nooit gedacht dat het wat was - en er was meer aan de hand dan alleen de pssm, dus of hij eerder echt symptomatisch was of dat er meer speelde is nu de vraag


Mijn paard doet het er erg goed op. Ik vind het een mooi product qua eiwitten en aminozuren.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:17

Slmt9 schreef:
Elin_ schreef:
Hoe staan jullie tegenover sojaschroot? Ik durf er op het pssm fb forum nieteens over te beginnen, maar hier nog ergens wel :+ Vanwege alle hoge kosten ben ik overal aan het nagaan waar nog iets bezuinigd kan worden. Op de vitamine E etc wil ik dat niet doen. Es gaat op dit moment erg goed! Er is een holistisch arts bij geweest - ik had nooit gedacht dat het wat was - en er was meer aan de hand dan alleen de pssm, dus of hij eerder echt symptomatisch was of dat er meer speelde is nu de vraag


Mijn paard doet het er erg goed op. Ik vind het een mooi product qua eiwitten en aminozuren.


Waar koop jij het?