Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 111 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Ugh klaag momentje. Es gaat zo slecht momenteel. Door de kou gaan de schuilstal deuren snachts dicht, dus hij staat snachts weer op stal. Sowieso de kou zelf al is killing. En ik ben zelf te moe, laat thuis of koud om elke dag wat te doen. Baalmoment
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:39 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Ugh klaag momentje. Es gaat zo slecht momenteel. Door de kou gaan de schuilstal deuren snachts dicht, dus hij staat snachts weer op stal. Sowieso de kou zelf al is killing. En ik ben zelf te moe, laat thuis of koud om elke dag wat te doen. Baalmoment


Oh waardeloos, sterkte!
Die van mij wordt ook niet beter van kou…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 19:42 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Ik mis magnesium(oxide), zout (2 el) en amino's. Kijk voor PX trouwens uit met voer dat hoog is in calcium en kalium (bijvoorbeeld luzerne). Ik weet niet hoeveel wortels je voert, maar die zijn hoog in kalium dus ik zou er geen kilo's van voeren.

Vraag me af waar jouw advies vandaan komt. Heb je iets van onderbouwing ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 17:27 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Elin_ schreef
Ugh klaag momentje. Es gaat zo slecht momenteel. Door de kou gaan de schuilstal deuren snachts dicht, dus hij staat snachts weer op stal. Sowieso de kou zelf al is killing. En ik ben zelf te moe, laat thuis of koud om elke dag wat te doen. Baalmoment


Oh waardeloos, sterkte!
Die van mij wordt ook niet beter van kou…

Nee balen. Maar is even niks aan te doen. Zal nog wel even duren tot de dooi er is

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:57 



 
Profiel   

BigBen schreef
maartje0987 schreef
Ik mis magnesium(oxide), zout (2 el) en amino's. Kijk voor PX trouwens uit met voer dat hoog is in calcium en kalium (bijvoorbeeld luzerne). Ik weet niet hoeveel wortels je voert, maar die zijn hoog in kalium dus ik zou er geen kilo's van voeren.

Vraag me af waar jouw advies vandaan komt. Heb je iets van onderbouwing ?

Ik gok van het pssm forum waar de beheerders alles tot in de puntjes uitzoeken adhv het ziektebeeld en advies van medici

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:58 



 
Profiel   

Hebben hier mensen toevallig ervaring met een peesblessure bij hun PSSM paard?
Hoe was het herstel bij jullie en wat heb je er aan gedaan om het goed te krijgen?

Mijn paard heeft een blessure bij de aanhechting van de tussenpees die niet goed lijkt te willen herstellen.
Ik vraag me af of er iets belangrijks is dat ik nog kan doen om het herstel te bevorderen.
Zo lang weinig bewegen werkt voor zijn spieren niet echt fijn, dus waar mogelijk zou ik hem graag helpen met het herstel zodat hij snel weer wat meer mag bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 20:25 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Sinds kort lijken de achterbenen van mijn paard een soort van slap/ elastisch te zijn. Als ze stilstaat zet ze soms haar benen raar neer. Ze kan ze bijvoorbeeld in een hoek van 45 graden naar binnen draaien. Dit heeft ze niet ieder gehad. Kan het zijn dat ze kracht verliest in haar achterhand waardoor ze minder controle heeft? Ze wilt de laatste tijd ook niet draven.
Ze is p4, en ben nu ook gestart met het geven van whey isolaat. Zit nu op 1 cup.
Iemand misschien tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 23:51 



 
Profiel   

Voor de liefhebber heb ik nog een grote zak bulk powder over. Mag voor een zacht prijsje weg. Ik moet nog even meten hoeveel er precies in zit! (2mnd geleden gekocht)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 10:40 



 
Profiel   

Tinkerbel2 schreef
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Sinds kort lijken de achterbenen van mijn paard een soort van slap/ elastisch te zijn. Als ze stilstaat zet ze soms haar benen raar neer. Ze kan ze bijvoorbeeld in een hoek van 45 graden naar binnen draaien. Dit heeft ze niet ieder gehad. Kan het zijn dat ze kracht verliest in haar achterhand waardoor ze minder controle heeft? Ze wilt de laatste tijd ook niet draven.
Ze is p4, en ben nu ook gestart met het geven van whey isolaat. Zit nu op 1 cup.
Iemand misschien tips?


Wat bedoel je met 1 cup? 1 zo'n wit bekertje? Dat is ongeveer 30 gram gemiddeld. Voor mijn P1 geef ik al 2 dikke bekertjes (75 gram) voor P2 mag het nog meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:47 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Hebben hier mensen toevallig ervaring met een peesblessure bij hun PSSM paard?
Hoe was het herstel bij jullie en wat heb je er aan gedaan om het goed te krijgen?

Mijn paard heeft een blessure bij de aanhechting van de tussenpees die niet goed lijkt te willen herstellen.
Ik vraag me af of er iets belangrijks is dat ik nog kan doen om het herstel te bevorderen.
Zo lang weinig bewegen werkt voor zijn spieren niet echt fijn, dus waar mogelijk zou ik hem graag helpen met het herstel zodat hij snel weer wat meer mag bewegen.


Wij hebben gebruik gemaakt van de Vitafloor en elke dag wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:47 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Wij hebben gebruik gemaakt van de Vitafloor en elke dag wandelen.


Dank voor je reactie!
Vitafloor lijkt me handig inderdaad, helaas bij ons op stal geen plek voor…
Ik stap 2x per dag elke dag, 1x 10 min en 1x 20 min.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:37 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Tinkerbel2 schreef
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Sinds kort lijken de achterbenen van mijn paard een soort van slap/ elastisch te zijn. Als ze stilstaat zet ze soms haar benen raar neer. Ze kan ze bijvoorbeeld in een hoek van 45 graden naar binnen draaien. Dit heeft ze niet ieder gehad. Kan het zijn dat ze kracht verliest in haar achterhand waardoor ze minder controle heeft? Ze wilt de laatste tijd ook niet draven.
Ze is p4, en ben nu ook gestart met het geven van whey isolaat. Zit nu op 1 cup.
Iemand misschien tips?


Wat bedoel je met 1 cup? 1 zo'n wit bekertje? Dat is ongeveer 30 gram gemiddeld. Voor mijn P1 geef ik al 2 dikke bekertjes (75 gram) voor P2 mag het nog meer.


Bedankt voor je reactie. Ja, inderdaad 1 bekertje. Denk je dat die klachten komen door te weinig eiwitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 22:25 



 
Profiel   

Je zou even moeten wegen wat je nu geeft. Je kunt het opvoeren naar zo’n 100 gram en kijken of dat verschil maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 22:29 



 
Profiel   

Ik meld me ook weer even. Ik moet zeggen dat het best goed gaat met mijn pssm1-er.

We rijden redelijk fanatiek, ze heeft energie en is happy tijdens het rijden.

Maar... De laatste paar maanden kan ze ineens een week diarree hebben. En dan echt water dunne mest.. herkennen jullie dit? En hebben jullie een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 14:19 



 
Profiel   

Heeft iemand enig idee waar je de betekenissen van alle afkortingen van een bloedonderzoek kan vinden?
Ik zoek me suf, maar kan niks echt duidelijks vinden. alleen voor honden of katten :+
Of ik zoek gewoon heel verkeerd..

Na een uur gezocht te hebben lijkt het erop dat ze te weinig eiwitten opneemt, ookal zegt mijn dierenarts dat hij alles in orde vindt.
Online staan er referenties en ze valt niet overal tussen die waardes in.

Aan hem heb ik niks voor verdere uitleg, Mijn DA werd boos toen ik verder vroeg over pssm2, omdat Sweet volgens hem helemaal geen pssm2 heeft, want ze is heterozygoot en niet homozygoot dus kan ze het niet hebben, enkel dragen.
Leg aan mij dan meer eens uit waarom ik toch echt een hele hoop symptomen op en af voorbij zie komen bij haar...
Dus ik ga zelf voor de zekerheid toch nog eens haar uitslag van het bloedonderzoek uitpluizen.
Alleen wat al die afkortingen betekenen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 17:36 



 
Profiel   

War voor afkortingen?
Ik geloof niet dat ik wel eens afkortingen gezien heb op een test uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 19:04 



 
Profiel   

Ik denk dat Sweetie de afkortingen van het bloedonderzoek bedoelt, LDH enzovoorts. Zoals ik het lees is haar paard niet getest op PSSM2, haar dierenarts zegt dat haar paard het niet kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 21:57 



 
Profiel   

Mijn paard is wel getest op PSSM2 door CAG bij Generatio. Ze heeft PSSM2 N/P4 en N/Px. Had ik volgensmij hier al eerder gedeeld, maar zal wel ergens verloren zijn gegaan.

Ik bedoel afkortingen zoals
Leuco's
Lymfo's
MON#
GRAN#
Lymph%
MON%
GRAN%
RBC
HGB
RDW-CV

Ik heb wel bij andere praktijken algemene referentiewaarden kunnen vinden. Die houden bij LDH een waarde aan van max 400 of max 600. Mijn DAP houdt daar een referentiewaarde aan van max 860? Dat vind ik wel een groot verschil.. zeker als ik bekijk dat ze, wanneer ze in training is, rond de 643 zit en tijdens rustperiodes tussen de 350 en 450.
Als ik goed heb gelezen heeft dat te maken met eventueel beschadiging in de spieren?
Daarbij heeft ze ondanks een eiwitrijk dieet nog steeds een erg laag gehalte van totale eiwitten ondanks dat ze nu stil staat.
Haar Ureum gehalte is ook aan de lage kant wat dan volgensmij weer te maken kan hebben met de stofwisseling in de spieren.

Heb ik dat zo een beetje goed uitgezocht of zeg ik nu hele verkeerde dingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 22:51 



 
Profiel   

Lymphocyten
Granulocyten
Monocyten
Leucocyten
Beide aantal en procent.
RBC is waarschijnlijk red bloodcel count
HGB = heamoglobine
RDW is een variatie in de maat voor de bloedcellen

Dit zijn allemaal bloedwaarden (bloedcellen) die eventueel wat zeggen of je paard bloedarmoede kan hebben of een onsteking, of een afwijking in de lymphe, maar met PSSM heeft het eerder weinig te doen.

Spierwaarden zijn nooit constant en kunnen flink vaieren, daarom kun je een paard beter niet laten werken voor een spierwaarde test behalve als je wilt weten of er extreme afbraak is door training, dan juist wel.

LDH is een marker voor celschade, ook orgaanschade. Je moet dat combineren met orgaanspecifieke markers. LDH zonder isoenzym aanduiding zegt niet direct heel veel behalve dat er ergens cellen afgebroken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 23:01 



 
Profiel   

Okay dankjewel!
Dat maakt het allemaal net wat duidelijker.
Ik heb haar ook niet persee laten werken voor een spierwaarde test, maar in de tijd van het ene bloedonderzoek was ik haar wel met regelmaat aan het trainen en bij een ander onderzoek stond ze bijvoorbeeld al een langere periode stil.

Ik wilde zelf graag een uitgebreidere test laten doen bij het bloedonderzoek om een beter beeld te krijgen van hoe alles in balans zit, maar de DA werd hier boos om en ging het niet opsturen want was volgens hem niet nodig. Fijn als hij het niet nodig vindt omdat alles oké lijkt, maar als ik dat wil lijkt me dat dat gewoon gedaan moet worden. Dus die isoenzym en andere dingen die nog nodig geweest waren voor een duidelijker beeld heb ik helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 23:31 



 
Profiel   

Gewoon een andere praktijk vragen.
Ik doe meestal om de 2 jaar standaard een groot bloedbeeld, daar heeft nog nooit iemand lastig over gedaan. Het is wel duur dus je moet voor jezelf afwegen of je dat nuttig vind. Voor de DA is het gewoon een redelijk simpele inkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 23:38 



 
Profiel   

Ja ik zit er inderdaad aan te denken om een andere praktijk te gaan zoeken hier in de buurt voor zulke onderzoeken. Eentje die wel enige PSSM2 kennis heeft en daaraan mee wil werken en luisterd naar mijn verhaal.
Ik heb zeker niet alle kennis en ben er pas net een paar maanden mee bezig, maar een DA die boos wordt als ik dingen wil weten en leren..nee dankje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 00:18 



 
Profiel   

O sorry Sweetie, dat de jouwe wel getest was had ik inderdaad niet door. Maar van de bloedwaarde afkortingen snapte ik dan weer wel. Het lastige is met het zoeken naar referentiewaarden op internet, dat ieder laboratorium zo ongeveer zijn eigen meetwaarden en dus ook referentiewaarden heeft.
Ik zou inderdaad maar naar een andere DA op zoek gaan, als hij nou echt duidelijk uitlegt waarom zo'n uitgebreid bloedonderzoek geen nut heeft, dan kan je het misschien snappen, maar boos worden vind ik niet kunnen voor een DA. Sterkte hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 06:13 



 
Profiel   

Voor de liefhebbers, op de Duitse PSSM faceboekgroep staat een mooi document met uitleg over bloedwaardes. Een soort basisuitleg van wat alles betekent.

Ik heb voor mijn paarden ook net weer een bloedtest laten doen en ik snap er weer helemaal geen reet van.

De ene heeft zink en mangaan te laag. Hij kreeg zink en mangaan ook bijgevoerd, maar ik was een week voor de bloedtest even opgehouden om te kijken hoe het er voor staat met alleen zijn mineraalvoer. (negatief getest, maar symptomatisch)

Het andere gezonde 'niet PSSM' paard heeft een overschot aan zink en mangaan, en hij heeft nooit extra bijgevoerd gekregen. Ikke niet snap. -O- De mangaan is zelfs zo hoog dat ik vermoed dat het een meetfout is van het lab.

Verder is van het eerste paard de Cholesterol te laag. Maar hoe dat nou weer komt?
En hoe ik dat oplos?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 09:27 



 
Profiel   

Jet schreef
O sorry Sweetie, dat de jouwe wel getest was had ik inderdaad niet door. Maar van de bloedwaarde afkortingen snapte ik dan weer wel. Het lastige is met het zoeken naar referentiewaarden op internet, dat ieder laboratorium zo ongeveer zijn eigen meetwaarden en dus ook referentiewaarden heeft.
Ik zou inderdaad maar naar een andere DA op zoek gaan, als hij nou echt duidelijk uitlegt waarom zo'n uitgebreid bloedonderzoek geen nut heeft, dan kan je het misschien snappen, maar boos worden vind ik niet kunnen voor een DA. Sterkte hoor!


Geeft niks! Daarom zei ik al, mijn eerdere melding hier zou wel ergens verloren zijn gegaan ;)

Klopt, iedere praktijk heeft andere referentiewaarden, maar het viel mij gewoon heel erg op dat mijn praktijk op sommigen punten wel ontzettend erg verschilt met andere praktijken in de referentiewaarden. Wat bijvoorbeeld 5 praktijken als een maximum zien, daar zitten hun dan weer net onder voor hun minimum referentiewaarden. Dat vond ik toch wel zeer apart.

Dankjewel! Gelukkig gaat het voorzichtig aan weer wat beter met m'n merrie en ga ik 5 minuten stappen per keer oppakken

Esperanza schreef
Voor de liefhebbers, op de Duitse PSSM faceboekgroep staat een mooi document met uitleg over bloedwaardes. Een soort basisuitleg van wat alles betekent.


Ik ben zo slecht in dingen online opzoeken denk ik.
Ook dat krijg ik weer niet gevonden.

Enkel deze pagina op FB:
https://www.facebook.com/PSSM2-F%C3%BCt ... 375248659/

Zou je mij misschien kunnen helpen waar ik dan moet zoeken? :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 10:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 111 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen