PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 23:15

maartje0987 schreef:
BigBen schreef:
Aangezien er van die PSSM2 test wetenschappelijk (nog altijd !!) geen bal bewezen is, zou ik er persoonlijk geen tijd, emotie en geld aan spenderen.


Ik wil hier 1x een reactie op geven als tegengeluid voor de paardeneigenaren die nog niet bekend zijn met pssm. Dat de test niet wetenschappelijk gevalideerd is wil niet zeggen dat de test niet werkt!! De Duitse stamboeken werken inmiddels al mee aan het onderzoek naar pssm2. Op de Nederlandse, Duitse en Engelse facebookgroepen hebben als honderden zo niet duizenden mensen hun paard laten testen en bijna altijd zie je dat de paarden enorm opknappen als het management wordt aangepast (dus niet alleen het dieet). Het belang van de test is juist dat je weet welke variant je paard heeft want de verschillende varianten vereisen een andere aanpak.

Ik vraag werkelijk af wat Bigben drijft om elke keer in dit topic te verschijnen om te benadrukken dat hij/zij vindt dat de test niet werkt. Als er ook maar 1 persoon om de post van Bigben zijn paard niet laat testen en daardoor het management niet aanpast vind ik dat enorm treurig. Het zou zoveel paardenleed voorkomen als mensen hun paard laten testen en vervolgens het management aanpassen. Pssm is namelijk geen fijne ziekte. :( Helaas spreek ik uit ervaring.



Welke stamboeken zijn dat dan die meewerken?

Volgens mijn duitse dierenarts is pssm 2 test nuet gevalideerd.
Tenzij je direct een spierbiopt laar doen in een op dat moment symptomatische spier

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:58

BigBen schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels


Nou... Wanneer stop je compleet met reageren? Je punt is duidelijk en voor de rest heb je hier geen toegevoegde waarde, gezien je op je negativiteit van P2 test na geen reet toevoegd. Je hebt geen pssm.paard, je vindt de pw2 test onzin dus wat wil je hier nog meer toevoegen? Zo niets, stop met reageren, want niemand heeft nog behoefte aan je posts.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 10:52

Dat mag je voor jezelf bepalen elin. Ik weet dat er best wat meelezers zijn die daarom dus géén test doen en het wel waardevol vinden. Die zijn hun paard gaan helpen dmv een dieet ipv een nog niet betrouwbare test. Er is immers ook een reden dat die nog altijd niet gevalideerd is.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:16

hagelslag schreef:
Welke stamboeken zijn dat dan die meewerken?

Volgens mijn duitse dierenarts is pssm 2 test nuet gevalideerd.
Tenzij je direct een spierbiopt laar doen in een op dat moment symptomatische spier


Als je hier even naar beneden scrolt, kan je zien welke Duitse stamboeken meedoen aan de onderzoeken naar PSSM2: http://equiseq.com/news . Een artikel van maart en een artikel van april van dit jaar.
Nog een Nederlandse link: https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... aar-pssm2/ .

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:44

Spenk schreef:
Dat mag je voor jezelf bepalen elin. Ik weet dat er best wat meelezers zijn die daarom dus géén test doen en het wel waardevol vinden. Die zijn hun paard gaan helpen dmv een dieet ipv een nog niet betrouwbare test. Er is immers ook een reden dat die nog altijd niet gevalideerd is.

Het is bijzonder vervelend. Kritische noot mag altijd, maar het enige wat Bigben hier komt doen (en dit zelf ook min of meer toegeeft + laatste toevoeging van BB al helemaal inhoudsloos is) is herrie schoppen over de p2 test. Heeft verder geen pssm paard, heeft er ook geen ervaring mee en ook een fijn aspect maar leeft ook met niks mee. Oftewel komt hier alleen om haar gal te spugen of wat het ook moet zijn en verdwijnt weer.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:05

De Duitse stamboeken zijn niet geïnteresseerd in de varianten van Equiseq, wel in de testcapaciteit van CAG. In dit interview zegt prof. Jens Tetens, "Leiter der Abteilung Genetik und züchterische Verbesserung funktionaler Merkmale an der Universität Göttingen", dat de PSSM2 test waardeloos is. Hij stelt voor om het onderzoek vanaf nul te herbeginnen, volledig onafhankelijk van de Equiseq test.

https://www.pferd-aktuell.de/news/aktuelle-meldungen/zucht/gendefekt-pssm-interview-mit-professor-jens-tetens

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:08

Jet schreef:
hagelslag schreef:
Welke stamboeken zijn dat dan die meewerken?

Volgens mijn duitse dierenarts is pssm 2 test nuet gevalideerd.
Tenzij je direct een spierbiopt laar doen in een op dat moment symptomatische spier


Als je hier even naar beneden scrolt, kan je zien welke Duitse stamboeken meedoen aan de onderzoeken naar PSSM2: http://equiseq.com/news . Een artikel van maart en een artikel van april van dit jaar.
Nog een Nederlandse link: https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... aar-pssm2/ .

Maar dit doen ze volgensmij voor compleet nieuw onderzoek he! Niet het huidige wat loopt en wat maar niet gevalideerd wordt.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:08

BigBen schreef:
De Duitse stamboeken zijn niet geïnteresseerd in de varianten van Equiseq, wel in de testcapaciteit van CAG. In dit interview zegt prof. Jens Tetens, "Leiter der Abteilung Genetik und züchterische Verbesserung funktionaler Merkmale an der Universität Göttingen", dat de PSSM2 test waardeloos is. Hij stelt voor om het onderzoek vanaf nul te herbeginnen, volledig onafhankelijk van de Equiseq test.

https://www.pferd-aktuell.de/news/aktuelle-meldungen/zucht/gendefekt-pssm-interview-mit-professor-jens-tetens

Ja dit dus. Ze willen het onderzoek vanaf nul doen. Dus niets met een de testen van Equisec die niet gevalideerd zijn.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:31

Elin_ schreef:
Spenk schreef:
Dat mag je voor jezelf bepalen elin. Ik weet dat er best wat meelezers zijn die daarom dus géén test doen en het wel waardevol vinden. Die zijn hun paard gaan helpen dmv een dieet ipv een nog niet betrouwbare test. Er is immers ook een reden dat die nog altijd niet gevalideerd is.

Het is bijzonder vervelend. Kritische noot mag altijd, maar het enige wat Bigben hier komt doen (en dit zelf ook min of meer toegeeft + laatste toevoeging van BB al helemaal inhoudsloos is) is herrie schoppen over de p2 test. Heeft verder geen pssm paard, heeft er ook geen ervaring mee en ook een fijn aspect maar leeft ook met niks mee. Oftewel komt hier alleen om haar gal te spugen of wat het ook moet zijn en verdwijnt weer.


Helpt het als ik dezelfde boodschap zou melden hier? Met lange tijd ervaring met een PSSM paard? :)

In de PSSM 'wereld', wordt het 'waar rook is is vuur' argument gebruikt. Iemand kent ze goed en weet zeker dat het bijna gevalideerd wordt, grote stamboeken staan achter de test, binnekort komen nieuwe resultaten uit, paarden hebben baat bij het dieet, etc. Het móet dan wel echt goed zijn. Als nieuweling in die wereld ga je er graag in mee, want iedereen wilt graag dat het waar is: ik ook.
Maar de beweringen blijken steeds niet waar, zowel paarden met als zonder positieve test blijken baat bij het dieet te hebben en andersom, wanneer je beter gaat lezen blijken de argumenten niet te kloppen. Het 'waar rook is vuur' argument gaat eigenlijk beter de andere kant op: er schort al zo lang iets aan de argumentatie en die validatie is al zo lang beloofd, misschien komt het wel niet. En dat zou ontzettend jammer zijn.

En ja, ik snap heel goed dat het ontzettend vermoeiend is dat hier steeds weer iemand zegt dat de test flauwe kul is, want dat is wat geen enkele 'in het PSSM2 spectrum passend' paarden eigenaar wilt horen. Ik volg het PSSM onderzoek nu al weer meer dan 10 jaar. Dezelfde soort argumentatie van de equisec club komt keer op keer terug, en kan keer op keer worden verlegd. Ookal hakt bigben met een botte bijl, het is wel de waarheid. Ik waardeer het dat iemand de energie heeft dat keer op keer toch te blijven doen.

Een aantal jaren terug zei een pssm2 paarden eigenaar hier op bokt dat de discussie haar erg deed denken aan de discussie rondom (dure niet wetenschappelijke testen voor) de ziekte van lyme bij mensen. Tegenwoordig is er zo'n andere ziekte waarbij een hele hoop niet wetenschappelijke onzinnigheid rond gaat en met alle liefde door veel mensen wordt geloofd, ondanks dat er genoeg gedegen onderzoek dat tegen spreekt. Ik heb vaak aan de PSSM/equisec discussie gedacht daarbij.

Ik kan iedereen die nieuw twijfeld over de test aanraden oudere delen uit dit topic ook goed te lezen toen er nog uitgebreid gediscussieerd werd. En goed te kijken hoe lang het al wel niet geleden is dat het 'nog een kwestie van tijd' was. Je kan je paard heel goed helpen zonder testen en dat geld steken in regelmatig uitgebreid bloedonderzoek en dit mee te nemen in de dieetkeuzes.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:00

Het gaat niet perse om de test, validiteit en of een kritische noot wel of niet mag.

Edit: rest weggehaald. Ga er geen energie meer in steken

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:07

Iemand hier nog tips of suggesties…

Mijn paard staat al een aantal weken op rust vanwege een blessure, en daar gaan heel waarschijnlijk nog wat weken of maanden bij komen… -O-
Ik merk dat het te weinig bewegen funest is voor zijn spieren, hij wordt echt heel stijf, heeft geen zin om te lopen, bespiering begint duidelijk minder te worden op zijn lijf…

Hoe kan ik hem zo goed mogelijk ondersteunen?
Extra supplementen geven, iets doen qua therapie…
Ik heb de vit E al verhoogd, verder vind ik het lastig, wil hem ook niet overbelasten met van alles, hij doet tenslotte niks…

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:32

Nouvel schreef:
Iemand hier nog tips of suggesties…

Mijn paard staat al een aantal weken op rust vanwege een blessure, en daar gaan heel waarschijnlijk nog wat weken of maanden bij komen… -O-
Ik merk dat het te weinig bewegen funest is voor zijn spieren, hij wordt echt heel stijf, heeft geen zin om te lopen, bespiering begint duidelijk minder te worden op zijn lijf…

Hoe kan ik hem zo goed mogelijk ondersteunen?
Extra supplementen geven, iets doen qua therapie…
Ik heb de vit E al verhoogd, verder vind ik het lastig, wil hem ook niet overbelasten met van alles, hij doet tenslotte niks…


Stappen onbelast? Wandelen buiten? Deden wij ook toen es een peesblessure had

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:02

Hij mag maar 10 min per keer stappen..,
Wel meerdere keren per dag, maar ik zit overdag ook nog wel eens op mijn werk..
Op vrije dagen en als ik op tijd thuis ben loop ik 3x 10 en op de langere werkdagen 2x 10.
Langere wandelingen mogen nog niet.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:57

Ik heb nu een paar keer zo'n reclame gezien van zo'n massagepistool. Het zag eruit alsof die paarden het erg lekker vonden :D En anders zo'n deken? Ik heb er alleen geen ervaring mee.

Je moet gaan afwegen wat meer funest is. Meer bewegen of minder -O-

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:41

Ach ja
Ik luister wat betreft de pssm2 testen liever naar mijn dierenartsen en mijn paard dan iemand die via een forum nogal onbehouwen langs komt om te brullen en te bulderen

De dna is wat mij betreft een fijn hulpmiddel en ik durf er wel op te vertrouwen dat de uitslag bij mijn merrie klopt
En een biopt is in mijn geval zinloos

Ja er is atrofie van de spieren aanwezig als er niet gemanaged word
Maar daar hoef je biopt voor te nemen, gewoon je ogen gebruiken, dan zie je dat ook wel

Bloedtesten laten tekenen van die spierafbraak zien en ander onduidelijk gedoe

Een biopt zou doe afbraak bevestigen in de spier
Maar dan?
Dan komt een arts ook niet verder als myopathie en schiet ik en mijn paard er nog geen reet mee op Want wat dan? Hoe behandel Je ? Hoe manage je ?

Dna test gaf een variant
Die ik dus als feit ben gaan behandelen , et voila
Een functionerend paard

Biopt voor een pssm2 variant , P1 biopten worden zelfs niet feilloos correct verwerkt
En dat is een variant die ze zouden moeten kennenn
Laat staan varianten waar minder duidelijkheid over is ,

Ik gebruik de uitslag van de dna test als een onderdeel van de rekensom

Symptomen> alle open deuren uitsluiten > dna test > management = een resultaat

In mijn geval gaf management op basis van de variant het gewenste resultaat


Maar !! Een paard met een variant , wil niet per definitie last van die variant krijgen, er is absoluut nog genoeg onduidelijk over pssm2
Je kan idd P x y z vinden, maar wat de exacte trigger is , weke genen er nog meer mee spelen in het actoveren , ga zo maar door

Maar als er symptomen zijn
De standaard zaken zijn uitgesloten en er met een dnatest een variant kan worden bepaald waarmee ke gericht kunt managen en daar resultaat van ziet
Zeg ik : doen!

Als ik niet had getest en was gaan managen
Dan had ik nu , of geen paard meer (zo erg was ze er aan toe op een bepaald moment) of ik was nu nog aan het zoeken en had een paard met belabberde kwaliteit van leven met continu onderzoeken en getrut aan haar lijf


(Welke stamboeken er mee doen aan welke onderzoeken ga ik verder niet op in… iets met google ofzo )

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:25

Goed samengevat Sonja. Ik heb nog een theorie en dat is dat iemand zijn schuilnaam heeft gekozen uit het besef dat hij of zij wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Het getuigt wel van zelfkennis

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:44

Ik wil graag iets (positiefs) met jullie delen. :o

Zoals ik hier al vaker heb verteld train ik mijn merrie (N/P1 en N/P2) alleen nog maar vanaf de grond sinds bijna 2 jaar, via de academische rijkunst.

Sinds wij zijn verhuisd en ik alles in eigen beheer heb, is haar PSSM goed onder controle. _/-\o_

Vooral sinds het gebruik van de GABA gaan de trainingen nog fijner. Maar alsnog... niks moet.. de trainingen moeten voor beide vooral leuk zijn! :D

Afgelopen week waren we zover in onze training (met les) dat Vrouwke een begin van de piaffe kon lieten zien. <3 vooral met haar PSSM doet het me super goed om te zien dat ze dit aanbied en het haar lukt.


Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:48

Wow super zeg, wat gaaf en wat fijn!

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:38

Kim_97 schreef:
Ik wil graag iets (positiefs) met jullie delen. :o

Zoals ik hier al vaker heb verteld train ik mijn merrie (N/P1 en N/P2) alleen nog maar vanaf de grond sinds bijna 2 jaar, via de academische rijkunst.

Sinds wij zijn verhuisd en ik alles in eigen beheer heb, is haar PSSM goed onder controle. _/-\o_

Vooral sinds het gebruik van de GABA gaan de trainingen nog fijner. Maar alsnog... niks moet.. de trainingen moeten voor beide vooral leuk zijn! :D

Afgelopen week waren we zover in onze training (met les) dat Vrouwke een begin van de piaffe kon lieten zien. <3 vooral met haar PSSM doet het me super goed om te zien dat ze dit aanbied en het haar lukt.


[ [url=m/HN8pU2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Dit geeft zoveel hoop! Dit lijkt me overigens ook gaaf, maar ik ken maar weinig goede instructeurs. Enige die hier zitten werken met die strakke bijzet teugels. En laat ik dat nou net niet willen bij es.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:33


Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:47

Kim_97 schreef:
Bedankt voor jullie reactie. <3

Ondanks dat Vrouwke het nu goed doet bljjf ik altijd geïnteresseerd in ander voer. Nu zag ik deze voorbij komen: ziet er niet verkeerd uit op het eerste oog. http://metazoa-horse.nl/nieuw-superfit- ... -timothee/

Iemand hier ervaring mee?

Ja ik heb ook timothee maar dan van vital. Voor mijn gevoel heeft es nu geen jeuk meer, maar ik zou eens moeten terug overstappen om het zeker te weten. (Toen waren er veel factoren)

Hier is es stabiel sinds ik eiwitten geef. Opgezette buik is weg en veel minder stijf. Ondanks dat dat niet standaard in P1 pakket zit, was dat dus onze oplossing. Ook staat hij nu 24/7 buiten. Maar daar merk ik niet bijster veel verschil in, maar wel een fijner gevoel dat hij nu altijd vrij kan bewegen. Vooral nu het donker wordt stonden ze vroeg binnen. Nu is zijn stal 5 x 6 meter dus nog ruim, maar met zijn uitloop erbij nog beter. En hij staat ook het liefst buiten. Eet zijn hooi op (wat nog steeds gewogen, geweekt en beperkt wordt) en gaat weer naar buiten. Heeft stro om op te knabbelen. Ik heb een voerspel buiten maar dat snapt hij nog niet zo :+
Ik ga nu een band met zand vullen en daar een paal in de grond slaan met zo'n hooibal zodat hij daar moeite voor kan doen en rek en strekken. Zo fijn dat ik een eigen plekje voor hem kan inrichten.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 15:55

Ben benieuw of mensen de volgende symptomen herkennen bij hun paarden met pssm2:
- stijfheid na regen/kou
- gevoelige bilspieren, ook zonder inspanning
- zeer gevoelig voor maagzweren
- aangespannen buikspieren, bij slecht weer/regen staat hij ook wel eens opgetrokken

Zijn symptomen lijken deels bij z'n maag problemen vandaan te komen, maar ook deels beïnvloed te worden door externe factoren zoals luchtvochtigheid, regen en kou. Hij is pssm1 negatief. Ik twijfel er al langer over te testen op type 2.. of is het nuttig eerst te kijken wat hij doet met het toevoegen van eiwitten, en zo ja, welke dan?

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 16:13

Ik herken hoofdzakelijk het stijf zijn bij nat en koud weer, dat heeft die van mij ook heel erg, wordt dan ook heel gevoelig op zijn voeten.
Hij wordt dan ook kramperiger achter.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:49

Bij mijn N/P1 en N/P2 merrie herken ik de stijfheid na regen/kou ook deels, moet zeggen dat nu ze 24/7 de mogelijkheid heeft om te lopen en een deken draagt ze veel minder klachten heeft bij slecht weer.

De aangespannen/opgetrokken buikspieren herken ik heel erg van toen ik nog niet wist van haar PSSM en we het nog niet onder controle hebben. Nu met goed management geen last meer van.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:59

Ik heb vanmorgen een Equissage behandeling laten doen bij mijn paard met pssm2.
Hij staat al weken stil met een blessure en dat werkt niet echt in het voordeel voor zijn spieren, daarom wil ik alles proberen om hem zo goed mogelijk hier doorheen te helpen.
Ik las goede dingen over de Equissage dus nu ook maar geprobeerd, ik hoop dat het hem wat helpt!