PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:22

Zolang het niet gevalideerd is kun je hoog en laag springen maar dat bestaat niet voor niks he!!

Eerst leek het een kwestie van tijd, inmiddels wordt wel meer en meer duidelijk dat de test dus helaas niet betrouwbaar genoeg is anders was die validatie een formaliteit.

Natuurlijk als je van de test wil uitgaan prima ,maar dierenartsen afschieten als oncapabel omdat ze die test niet erkennen is een beetje stom. Het hele werk van een dierenarts is gebaseerd op wetenschap, dus dat ze een niet gevalideerde test met aanwijzingen dat die werkelijk niet betrouwbaar is, niet erkennen is niet zo gek.

Ik zie namelijk ook wel voorbij komem dat paarden compleet niet verbeteren op het dieet. En er enkel steeds gezegd wordt 'volhouden' maar bij verder onderzoek bleek het paard nog hele andere problemen te hebben zoals kapot SI gewricht.

Pssm 1 test is geen discussie over mogelijk die is gevalideerd en dus betrouwbaar.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:50

De pssm2 test is we degelijk ergens op gebaseerd
Peer review is niet de basis van wetenschappelijk onderzoek, maar een eindstap naar validatie en erkenning in de wetenschappelijke community
Dan is het onderzoek al gedaan
En peer review is geen onafhankelijk onderzoek
Maar daadwerkelijk wat er staat
Peer review



Bij een spierbiopt moet je weten waar je exact naar zoekt en waar je dat moet zoeken
Zelfs bij p1 gaat dat nog we eens fout en daarbij is de dna test wel eens fout
Laat staan bij pssm2 waar er een x aantal aandoeningen onder 1 paraplu vallen

En Dan heb je de uitkomst dat er iets mis is en dan? Kun je heel basic eiwitten en wat vit e toevoegen en ben je nog geen stap verder
Mijn merrie heeft met haar aandoening (die door mijn dierenartsen van verschillende organisaties als valide word gezien) meer/anders nodig

Met dat basic dieet had ik haar allang weg kunnen brengen met een enkeltje nijkerk
Met specifiek voeren naar wat er uit de test kwam heb ik een rijdbaar paard

“Het dieet” bestaat niet
De ene variant heeft een zwaar verhoogde behoefte aan antiboxidanten met wat eiwitten en aminozuren
De ander juist veel eiwit, magnesium en heel erg op kalium intake letten
En weer een ander weer wat anders
In de verschillende fb groepen zie je bij paarden met een bepaalde variant telkens weer dezelfde overeenkomsten in behoefte en er is een redelijk flinke hoeveelheid dieren om dit bij te bekijken in de wereldwijde groepen
Als varianten niet bestaan en pssm2 bullshit is
Leg het mij dan maar uit waarom paarden met een zelfde uitslag daadwerkelijk reageren op een specifieke suppletie van stoffen

En Daar gaat een biopt je geen steek verder mee helpen


Again, de nay sayers mogen prima een kritischce noot plaatsen
Maar de praktijk wijst mij persoonlijk anders uit
En toen ik moest kiezen tussen afspuiten en testen
Ben ik blij dat ik voor testen heb gekozen omdat dat mijn paard weer functioneel heeft gekregen
Waar de basics van een standaard dieet wel iets deed, maar verre van voldoende
Met p8 specifiek suppleren is er tegenwoordig weer vlees op het lijf te zien en heb ik een vrolijk paard ipv een interend paard wat de wereld op wilde vreten
En again, mijn dierenartsen staan er gelukkig een stuk minder negatief in qua die dna test

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:00

Spenk
Maar dat is dan ook gewoon tunnelvisie
Een paard met een variant blijft ten alle tijden een paard
Een dier wat van alles en nog wat kan mankeren voor, tijdens en na welke andere aandoening dan ook En je zult altijd verder moeten kijken dna je neus lang is

Mijn merrie heeft pssm2
Maar dan wil niet zeggen dat alles op die diagnose te gooien is
Absoluut niet
Maar een tweede issue zegt niets over de eerste issue
De eerste issue maakt alleen dat je beter op moet letten dat je andere zaken niet over het hoofd ziet
En ook bij diagnostiseren , sluit uit,
Ik heb van alles en nog wat laten onderzoeken, maar alles werd uitgesloten
Basic pssm2 dieet gaf deels verbetering
Dna test gaf een variant waardoor we dieet hebben aangepast en daar gaat het pas echt goed op
Symptomen zijn nu minimaal en dier heeft naast lichamelijk, ook qua psyche een totale ommekeer gemaakt

Mijn conclusie dat de uitslag van de dna test klopt is dan ook een optelsom van symptomen, uitsluiten, suppleren, verbetering op basis van die supplementen

Blindstaren op 1 optie en alles daar op schuiven terwijl de verbeteringen niet voldoende zijn/doorzetten is gewoon nooit een optie

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:30

Het ene geval is het andere ook niet natuurlijk.
Mijn eerste paard had achteraf gezien waarschijnlijk een vorm van RER (geen idee welke P dat zou zijn), maar ik had met mijn trial-error aanpak een prima werkend deken, voer en trainingsbeleid en paard liep prima in de sport.
Toen viel er nog niets te testen maar dat zou ik dan waarschijnlijk nu ook niet doen want wat werkt, werkt.
Als je zit te tobben is het natuurlijk een ander verhaal, dan zoek je handvatten en kan zo‘n test misschien wat bijdragen in de juiste richting.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:39

Sizzle schreef:
Het ene geval is het andere ook niet natuurlijk.
Mijn eerste paard had achteraf gezien waarschijnlijk een vorm van RER (geen idee welke P dat zou zijn), maar ik had met mijn trial-error aanpak een prima werkend deken, voer en trainingsbeleid en paard liep prima in de sport.
Toen viel er nog niets te testen maar dat zou ik dan waarschijnlijk nu ook niet doen want wat werkt, werkt.
Als je zit te tobben is het natuurlijk een ander verhaal, dan zoek je handvatten en kan zo‘n test misschien wat bijdragen in de juiste richting.

Px lijkt op RER als het goed is.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:26

Sonja_vR schreef:
De pssm2 test is we degelijk ergens op gebaseerd
Peer review is niet de basis van wetenschappelijk onderzoek, maar een eindstap naar validatie en erkenning in de wetenschappelijke community
Dan is het onderzoek al gedaan
En peer review is geen onafhankelijk onderzoek
Maar daadwerkelijk wat er staat
Peer review


Er is (in mijn ogen) een duidelijke reden voor het nog niet kunnen doen van het laatste stapje, de peer review. En dat gaat er voorlopig nog niet komen ook.

Er zijn nu 6 varianten bekend die overeenkomen met menselijke varianten van spierziekten. Bij mensen zijn er helaas meer dan 6 varianten, dus er volgen er voor de paarden waarschijnlijk ook meer. Dus kun je nog niet aantonen dat n/n geteste paarden geen symptomen hebben. Simpel ze kunnen nog niet ontdekte varianten hebben.

Paarden die P/n of P/P getest zijn kunnen ook (nog) geen klachten hebben. Dat is in de humane wetenschap erg normaal, maar in dit geval niet geaccepteerd. Waarom snap ik niet. Er zijn mensen die preventief hun borsten laten amputeren omdat ze met een gen belast zijn die ervoor kan zorgen dat ze kanker krijgen. En dat hebben ze dan ook nog niet op moment van amputatie. Dat doen ze zuiver op het hebben van dat gen.

Dat maakt het gehele Equisec testpanel nog geen onzin. Ik ben blij dat ik het ontdekt heb en mijn paard is n/n getest en heeft symptomen. Sinds ik het dieet ben gaan geven gaat het goed met hem, maar ik ben nog steeds aan het tweaken qua supplementen. Ik heb dus helaas geen duidelijke leidraad, maar ik ben heel erg blij met de info die ik tot nog toe heb gevonden. Ik heb er echt veel aan.

En het geeft me ook rust over mijn oude paard, die in een paar dagen alle opgebouwde spieren op de achterhand kon verliezen. Die ik altijd super warm in de dekens moest houden, anders ging het niet goed. Die altijd onverklaarbare problemen bleef hebben in de achterhand, hoe ik mijn best ook deed om hem goed te trainen. Ik heb altijd geweten dat er 'wat' met hem was. Nu weet ik wat het is geweest. Had ik eerder over PSSM geweten had ik hem zeker getest en had ik hem wellicht beter kunnen ondersteunen.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:12

Ik kom even binnen vallen. Ik heb het topic grotendeels doorgelezen, maar ga het toch vragen.
Hoeveel eiwitisolaat (van Bulk) geven jullie je paard?

Hier een Tinker van 3 welke positief is op P8. Hij heeft pas ook een vergiftiging doorstaan dus zijn lichaam heeft het zwaar te verduren gehad. Hij staat op onbeperkt hooi en 24/7 buiten bij ons op de Paddock Paradise.
Hij komt desondanks erg hongerig over. Eiwit blijkt daar tegen de helpen en daarnaast is het natuurlijk goed voor de PSSM. Hij heeft zo nu en dan duidelijk last van zijn PSSM, dus het is niet dat de ziekte nog slaapt.

Om het wat aan te vullen: hij staat onder een deken, krijgt Vitalbix, Vit E en magnesium.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:27

Vragen mag altijd....

Ik geef nu 2 dikke scheppen die in de zak zitten, maar mijn paarden doen op het moment niet veel. (sneeuw) Een afgestreken lepel is 30 gram meen ik. Maar je zou tussen de 50 en 200 gram mogen geven.

Maar eiwitten zijn voor ieder paard nodig hoor, niet alleen voor PSSM ers.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:20

Ik geef mijn smurf 1 schepje (die in de zak zit)
Das een ijslander van 1,36
Bij te veel houd zij snel vocht vast

Maar die krijgt ook nog dagelijks twee volle scheppen gastro muesli van marstall bij
En een 50 gram hennepzaad

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:31

Ik geef meestal zo’n 80 tot 100 gram, afhankelijk van de situatie, of hij werkt of niet o.a.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:49

Mijn merrie schuurt op eiwitten. Poeder of myo flakes, op beiden schuurt ze staart en manen. Baal ontzettend, want ze loopt beter als ze het eet. Maar jeuk is ook niet fijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:04

Heeft die van mij ook. Sojaschroot gaat wel goed. Misschien is dat een optie?

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:10

Zijn er mensen bekend met allergische reacties op erwteneiwit in de vorm van oedeem op het hoofd en in de kaken?

Ik voerde dit 10 dagen en het is 4 dagen geleden begonnen. Uiteraard heb ik hem er nu vanaf, en hoop dat het snel normaliseert, maar ben benieuwd of dit vaker voorkomt?

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:26

Ik voer het ook en één van mijn ruinen heeft een dikke koker. Ik ben er zelf ook nog niet achter of het van de eiwitten komt, maar dat vermoeden heb ik wel.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:16

Dankje voor je reactie esperanza. Een dikke koker heeft hij niet. Dat zou ik ook eerder verwachten dan oedeem in de kaak/voorhoofd. Hij heeft wel algeheel een 'puffy' aanzicht. De tandarts komt binnenkort ook voor de zekerheid, maar aangezien het zo specifiek begonnen is na de eiwitten lijkt daar voor nu de aanleiding. Even afwachten maar.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:37

Heyhoii,
Ik kom weer even binnenvallen. :D

Ik voer nu ongeveer 2 weken de sojaschroot met amino complex en vit E en mijn merrie (P4 en Px) eet eindelijk haar voer gewoon goed op.
Vind ze het sojaschroot dus toch heel lekker. Ik ben begonnen met 1 handje en heb dit elke +-2 dagen opgehoogd met een handje erbij. Vandaag even gewogen op hoeveel ik zit, 430gram.
Schrok ik een beetje van :') ik dacht misschien zit ik nu ongeveer op 150 gram ofso :Y)
Ik zie hier vooral veel voorbij komen dat er rond de 300 gram gevoerd wordt, misschien maar een beetje minderen tot ik op ongeveer 300 gram zit en dan kijken of het prima blijft gaan.

Het gaat wel super goed tot nu toe!
Ze staat met 400grams deken op 24/7 buiten, krijgt dagelijks dr maaltijd en ze is weer flink aan het bokken geslagen in de wei. Ben blij om weer zo'n springerig paard te zien <3

Ik wil iedereen graag nog bedanken voor het helpen en meedenken, ik heb weer rust en paardje gaat erop vooruit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:44

MalaQ schreef:
Zijn er mensen bekend met allergische reacties op erwteneiwit in de vorm van oedeem op het hoofd en in de kaken?

Ik voerde dit 10 dagen en het is 4 dagen geleden begonnen. Uiteraard heb ik hem er nu vanaf, en hoop dat het snel normaliseert, maar ben benieuwd of dit vaker voorkomt?

Hier een paard wat over het hele lijf vocht vasthoud als ik boven een zeer minimale hoeveelheid erwten proteine voer

Rijstproteine gaat wel goed

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:05

Sonja_vR schreef:
MalaQ schreef:
Zijn er mensen bekend met allergische reacties op erwteneiwit in de vorm van oedeem op het hoofd en in de kaken?

Ik voerde dit 10 dagen en het is 4 dagen geleden begonnen. Uiteraard heb ik hem er nu vanaf, en hoop dat het snel normaliseert, maar ben benieuwd of dit vaker voorkomt?

Hier een paard wat over het hele lijf vocht vasthoud als ik boven een zeer minimale hoeveelheid erwten proteine voer

Rijstproteine gaat wel goed


Komt dus toch wel vaker voor! Fijn dat het wel goed gaat op rijst, dan is dat misschien nog een optie. Voor nu hou ik hem nog even zonder eiwit, even kijken hoe het op de rest van de supplementen gaat. Gelukkig is hij wel weer al het vocht kwijt :)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:25

Erwteneiwit zit in dezelfde familie als luzerne en kan idd reacties geven. Soja is ook "berucht" als mogelijke bron van reacties. Het is vaak een kwestie van uitproberen.

Met rijsteiwit heb ik de minste rare reacties gezien.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:57

Hoe doen jullie dat nu met de dekens? Ik kan helaas niet 2x daags wisselen, maar met 14 graden zweet hij onder zn regendeken, terwijl het ‘s nachts gevoelstemp -2 is. Hij staat 24/7 buiten.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:12

Nou, ik heb ze nu nog onder 400 gram staan. Temperaturen zijn ongeveer gelijk als bij jullie ;-)

Maar, ik vind de Summerseries van Rambo echt een uitkomst voor dit soort situaties. Is een vliegendeken, dus niet te warm, maar met een regendicht deel op de rug. Op dat stuk kun je eventueel ook nog een liner van 100 gram er in doen. Dus de belangrijke delen lekker warm houden en toch niet uit de deken zweten.

En hier is ie nu lekker afgeprijsd


https://www.dochorse.nl/rambo-summer-se ... deken.html

https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... -navy-grey

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:56

Slmt9 schreef:
Hoe doen jullie dat nu met de dekens? Ik kan helaas niet 2x daags wisselen, maar met 14 graden zweet hij onder zn regendeken, terwijl het ‘s nachts gevoelstemp -2 is. Hij staat 24/7 buiten.


Zelfde probleem hier. Ik wissel nu wel 2x daags, maar ook omdat ik medicatie moet geven. Afgelopen nacht was het 7 graden, dus deken afgelaten. Hij had het zo warm. Maar vanmorgen toch even 50 grams opgedaan. Want buiten was er een straf windje.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:38

Ik heb ‘m nu onder 100 staan, als het nodig is wisselt een stalgenootje overdag voor mij naar ingevoerd.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:44

Hier zonder dekens :)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:28

Esperanza schreef:
Nou, ik heb ze nu nog onder 400 gram staan. Temperaturen zijn ongeveer gelijk als bij jullie ;-)

Maar, ik vind de Summerseries van Rambo echt een uitkomst voor dit soort situaties. Is een vliegendeken, dus niet te warm, maar met een regendicht deel op de rug. Op dat stuk kun je eventueel ook nog een liner van 100 gram er in doen. Dus de belangrijke delen lekker warm houden en toch niet uit de deken zweten.

En hier is ie nu lekker afgeprijsd


https://www.dochorse.nl/rambo-summer-se ... deken.html

https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... -navy-grey


Dit lijkt mij dus ook ideaal, maar dit gaat het niet overleven in onze ruinen kudde helaas.
Jammer dat dat niet in balistic nylon is.


Spenk schreef:
Hier zonder dekens :)


Wat heerlijk, nu net of het hele seizoen niet?