PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:45

Het zou eigenlijk heterozygoot moeten zijn in plaats van drager, daarmee laat je het onderdeel dominant/recessief buiten beeld.

PSSM1 is dominant, dus is het heterozygoot lijder (wel symptomen) of homozygoot lijder.
WFFS is recessief, dan heb je dus een heterozygoot drager (geen symptomen) of homozygoot (lethaal) lijder.

Het is echt jammer dat de validatie van de dna-onderzoeken voor PSSM2 zo lang op zich laten wachten. Eerst het ene goed afronden in plaats van breder te blijven zoeken zou in dit geval heel veel meer winst opleveren voor dieren met de (huidig bekende) vormen van PSSM2.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:50

Pssm1 is dominant
Dus 1 aangedaan allel is per definitie lijder, al dan niet symptomatisch

Met submissive afwijkingen is het idd drager met 1 afwijkend allel
Maar again PSSM1 is niet submissive maar dominant

Dus ja, van haeringen geeft hier in hun uitslag een foute omschrijving aan, maar dat kan komen door gebruik van standaard formulieren waar alleen de gesteste genen in veranderd zijn
Geen idee

Ik heb nog helemaal niks getest, want er valt nog niet te testen bij ijslanders (P8 en K1)
Ben het totaal pakket aan supplementen gana voeren
-Vit E
-tri amino’s(progressive earth pro essential, zit ook wat magnesium koper en zink door )
-eiwit
-zout
-vit c
Zeker nu ik de eiwitten omhoog geschroefd heb na een operatie aan haar oog zie ik wat de eiwitten doen voor haar

Maar juist bij de pssm2 varianten is het extra eiwit en de amino’s vaak heel erg nodig .
Als jouw supplementen samenstelling werkt , dan werkt het natuurlijk.
Maar het viel me gewoon op :)


(Edit : ik kwam dus met geen mogelijkheid op het woord recessief :+
Maar die bedoelde ik dus )

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 14:46

n/P1 is idd een lijder, geen drager. Drager is in dit geval een ontzettend misleidende term en het lab zou er beter aan doen om het gewoon "heterozygoot voor PSSM1" te noemen en vervolgens uit te leggen wat dat inhoudt.

Uiteraard kan een zenuwbeknelling ataxie veroorzaken. Maar PSSM ook. Een probleem in de hersenen ook. Ataxie is geen diagnose, maar een symptoomomschrijving. Vinden de artsen de vernauwing een sluitende verklaring voor de ataxie van je paard different1? Omdat je zelf zegt dat je nog verder wilt gaan kijken?

AnnedB: if it ain't broke, don't fix it zou ik zeggen. Je zegt dat je 100% tevreden bent over de supplementen. Wat bedoel je daarmee? Als je bedoelt dat je paard op deze supplementen niet symptomatisch is dan zou ik het vooral lekker zo laten. Maar je vermoedt PSSM2 zeg je. Waarom dan? Wat voor symptomen heeft je paard die niet bij PSSM1 passen?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:52

Ik zou ook erg blij zijn als de test via het bloed voor Pssm2 beschikbaar en 100% accuraat was.
Het zou een grote stap zijn.

Eiwitten haalt mijn paard met name uit het gras en in de wintermaanden krijgt hij af en toe een handje luzerne.
Ik ben op de hoogte van de scheve verhoudingen in luzerne. ;)

Citaat:
AnnedB: if it ain't broke, don't fix it zou ik zeggen. Je zegt dat je 100% tevreden bent over de supplementen. Wat bedoel je daarmee? Als je bedoelt dat je paard op deze supplementen niet symptomatisch is dan zou ik het vooral lekker zo laten.
Mee eens.
Op je laatste vraag ga ik later even in als ik meer tijd heb.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:45

Om die verhoudingen scheef te krijgen moet je emmers vol voeren idd
Ik
Voer ook een handje of twee door de muesli, vult mooi aan


Maar waarom bloed?
Dna is dna
Haarfollikels leveren prima testbaar dna materiaal op

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:52

AnnedB zit je op het pssm forum op Facebook? Daar zitten een aantal dames die veel weten/ervaring hebben. Ook staan er veel bestanden op met informatie waar je veel aan kunt hebben.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:24

Citaat:
Maar waarom bloed?
Dna is dna
Haarfollikels leveren prima testbaar dna materiaal op
Het een sluit het ander niet uit he.
Haren opsturen en daarmee 100% betrouwbaar resultaat krijgen is uiteraard ook helemaal prima.

Ik zit niet op facebook maar weet over welke groep je het hebt en heb via iemand anders bepaalde documenten uit die groep doorgestuurd gekregen. Onder andere over voeding en supplementen.
Momenteel gaat het sinds circa 9 maanden erg goed en wil ik verder ook niks veranderen aan het beleid dat ik met mijn dierenarts heb opgesteld tenzij daar aanleiding toe is.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:42

Vraagje, ik lees in de FB groep een paard dat PSSM1 drager is en nu ook een vorm van PSSM2 (p3) (zeg ik dat zo goed? Anders excuus)

Ik dacht dat een paard alleen PSSM1 of PSSM2 kon hebben, maar dat is dus niet zo?

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:54

Ze kunnen idd zowel pssm1 als een vorm/meerdere vormen van pssm2 hebben.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:00

Het gaat om verschillende genen, dus helaas is het zeker mogelijk dat een paard zowel PSSM1 als P2, P3, P4, Px, etc. heeft. En des te meer dingen er spelen, des te lastiger het wordt om de dieren op orde te houden. Waar PSSM1 over het algemeen juist dagelijkse beweging nodig heeft om de suikers uit de spieren te houden, heeft PSSM2 (ik weet even niet precies welke varianten) over het algemeen juist ruim voldoende rustdagen nodig. PSSM1 moet laag in zetmeel+suiker gevoerd worden, maar bij PSSM2 is daar nauwelijks reden toe en kan het bij de dieren die snel te mager worden juist helpen om op gewicht te blijven.

Je kan het een beetje vergelijk met vachtkleur.
Bruin (A_) is dominant over zwart (aa). A/a = agouti.
Wildkleur (D_) is dominant over alle basiskleuren, maar bruin wildkleur (A_D_) heeft een ander effect dan zwart wildkleur (aaD_). Gewoon bruin is dus eigenlijk (A_dd) en gewoon zwart is eigenlijk (aadd).

Wat de agouti-variant is maakt niets uit voor de wildkleur-variant. En wat de wildkleur-variant is maakt niets uit voor de agouti-variant. Alleen de verschillende combinaties geven steeds een ander resultaat. Zo werkt dat met de verschillende PSSM-genen ook.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:19

Duidelijke uitleg, fijn, dankje! :)
Ik dacht nu ik weet dat ze PSSM1 drager is, is het niet nodig om op varianten van PSSM2 te testen. Maar misschien toch verstandig dan? Iemand bekend of dat varianten van PSSM2 ook vaker bij Haflingers voorkomen?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:08

Daar is nog amper op getest bij haflingers de meesten testen alleen 1.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:21

Kim_97 schreef:
Duidelijke uitleg, fijn, dankje! :)
Ik dacht nu ik weet dat ze PSSM1 drager is, is het niet nodig om op varianten van PSSM2 te testen. Maar misschien toch verstandig dan? Iemand bekend of dat varianten van PSSM2 ook vaker bij Haflingers voorkomen?


Helaas zijn er bij haflingers gevallen van p2, p4, p8 en k1 bekend. Ik heb even gezocht in het Amerikaanse pssm-forum op Facebook.

__Martine__

Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-01-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:18

Hier een haflinger met n/P2. Afstamming onbekend.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:20

Ik heb besloten om te gaan testen op varianten van PSSM2. :o
Duur kostenplaatje, maar wel duidelijkheid daarna. :)
Er zijn toch verschillende aspecten zie ik zie en die passend kunnen zijn bij varianten van PSSM2.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 18:26

Verstandig Kim. Je kunt het maar beter weten.

different1
Berichten: 3638
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:14

Jet schreef:
Mac schreef:
Een vernauwing waarvan different?
Atactisch is een symptoomomschrijving; dat kan door van alles komen dus daar kun je niet zo veel mee.
Hoe gaat het nu met hem?


Dat kan een vernauwing van het wervelkanaal zijn, ter hoogte van de halswervels 4 en 5. Dat kan wel degelijk ataxie veroorzaken.
Maar het kan ook artrose van de facetgewrichten zijn op die hoogte, dat kan ook ataxie veroorzaken. Dat noem je alleen niet zo snel vernauwing.

Different, is de overgang van halswervels naar borstwervels ook op de foto geweest? C7-T1? Dat is vaak moeilijk op de foto te zetten, maar wel de meest geëigende plek voor ataxieverschijnselen.


Sorry, ik moest alles even laten bezinken.
Er is een vernauwing tussen c4-c5 met artrose op de facetgewrichten daar.
Het is dus en-en, ik kon als "leek"(ken wel wat van rontgenfotos maar ben uiteraard geen expert) direct zien wat de dierenarts bedoelde met: "daar zie ik wat", qua vernauwing.
De artrose moest ik wat meer zoeken.

C6 t/m T1 is niet gelukt om op de foto te zetten door de aanwezige spiermassa.
Wellicht kunnen ze dat wel op een grotere kliniek, maar mijn paard reist helaas erg slecht en wil hem die stress eigenlijk niet aandoen.

Ik vind het vreselijk moeilijk wat te doen, inmiddels ben ik niet meer blij dat er wat gevonden is (En mijn gevoel dus al jaren goed zit), maar ben ik vooral verdrietig en weet ik niet waar ik goed aan doe.
Het paard is zo levenslustig, maar staat een beetje te verpieteren omdat ik uitgedacht ben in wat voor werk ik hem aan kan bieden.
Ik longeer afentoe, enkel aan het halster, met of zonder balkjes.
Of ik werk wat aan de hand met hem.
Wandelen is amper te doen, hij ziet overal spoken en ik wil hem juist ontspanning bieden...

Ik schuif het contact opnemen met Zefanja een beetje voor me uit, maar staat zeker wel op mijn to do lijstje.

Ook pssm sluit ik nog steeds niet uit, hij doet het altijd beter in het voorjaar (eiwitten in het gras?) En een deken geeft hem in de natte, koude maanden ook veel comfort.
Inmiddels naast de vit.E+ ook eiwitten aan het voeren omdat hij behoorlijk is afgevallen, en extra weidehooi.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 12:59

Vernauwing en artrose is wel pittig ja ... en tsja, wat te doen, dat is lastig met wat je omschrijft.
Kan hij nog wel onder het zadel, simpele rechtdoor ritjes, of raakt hij dan ook in de stress?
Dit soort situaties en beslissingen zijn zo ontzettend moeilijk. Sterkte daarmee ...

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:59

Vraagje, ik wil vitamine E gaan bijvoeren. Ik lees dat vitamine E in poedervorm niet goed wordt opgenomen door het lichaam. Dus de vitamine E van Horseflex (die ik wilde bestellen) zou dan geen meerwaarde hebben?
Ze hebben van Horseflex ook een vitamine olie, iemand daar ervaring mee? Ook gehoord dat sommige gelcapsules voor mensen geven?

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:04

Vitamines a,d,e en k zijn vetoplosbare vitamines, die hebben dus een vetbron nodig om opgenomen te worden, dat kan inderdaad als olie of zoals voor mensen gelcapsules. Eetlepel olie (lijnzaad bv) door voer met vit. E poeder werkt ook.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:07

Zover ik weet bevat het ruwvoer genoeg vet om de vitamine e op te kunnen nemen. Ik gebruik ook poeder. Geen plakkende olie (net stroop :') ) zooi meer. :D

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:50

Ik heb die van Forage Plus. Ook poeder. Veel handzamer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:56

Ik heb een vraagje over scheren bij pssm1.

Mijn paard staat onder een deken maar heeft helaas toch een flinke vacht aan gemaakt.

Het is een type die het snel te warm heeft maar niet tegen de regen op de spieren kan. Ze loopt 24/7 op een altijd droge paddock met inloopstal.

Ik heb haar nu zo geschoren zodat ze toch wat warmte kwijt kan tijdens het werk maar de spieren beschermd blijven.

Afbeelding

Helaas is dit bij lange na nog niet genoeg en komt ze druipend terug van buiten rit. Ondanks de warmte droogt ze niet meer op en moet ze 's avonds nog klam terug onder de deken.

Hoeveel verder kan ik nog scheren zonder teveel risico op stijve spieren?

Buik en hoeken van de borst scheer ik sowieso niet. Ze ligt graag en als ik de hoeken scheer dan steken die haartjes bij elke pas in de deken en krijgt ze kale plekken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:19

Kim_97 schreef:
Vraagje, ik wil vitamine E gaan bijvoeren. Ik lees dat vitamine E in poedervorm niet goed wordt opgenomen door het lichaam. Dus de vitamine E van Horseflex (die ik wilde bestellen) zou dan geen meerwaarde hebben?
Ze hebben van Horseflex ook een vitamine olie, iemand daar ervaring mee? Ook gehoord dat sommige gelcapsules voor mensen geven?



Poeder word prima opgenomen hoor
Je moet alleen zorgen dat je een natuurlijke vorm vit E hebt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:17

Ik heb vit E capsules en olie.

Hier nog niet geschoren, ga ik wel doen, hij zweet enorm en droogt slecht met dit weer, dat is ook niet fijn voor de spieren.
Ik scheer altijd het hele lijf en de benen niet, wel een deken op dan natuurlijk.

Met deze extreem hoge temp en vochtige lucht heeft iedereen denk wel last van zwetende en slecht drogende paarden...