PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:27

Hmm ik lees hier 2 keer over de combinatie pssm + lyme. Ik ken ook een merrie die beide had, en ingeslapen is omdat de symptomen te erg waren.
Maar, de combi valt me op...
Hebben ze misschien iets met elkaar te maken? In de zin dat lyme de pssm tot uiting kan brengen of verergeren ofzo?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 12:11

janouk schreef:
Vraag aan de eigenaren van pssm2 gediagnosticeerde paarden.
De tegenzin om voorwwarts te gaan is dat continue aanwezig bij jullie paarden, wordt dat erger of komt het in aanvallen voor?

Wat geven jullie je pssm2 paard te eten en helpt dat de klachten te verminderen?

Dat niet willen lopen is eigenlijk een uiting van symptomatisch zijn.
Zowel mijn n/P1 merrie had dit, maar mijn n/P2'tjes ook.
Vooral bij mijn n/P2 merrie is het een heel duidelijk verschil: loopt als een tierelier en is enorm voorwaarts als ze goed is en komt nauwelijks vooruit als ze symptomatisch is.
Mijn n/P2 ruin is eigenlijk nooit heel voorwaarts en nooit geweest ook.

QuarterH: van PSSM2 positieve paarden weet ik dat ze symptomatisch kunnen worden van wat ze een negative nitrogen balance noemen: een staat in het lichaam dat optreedt na een blessure, een operatie, een ontsteking of stress - dat soort dingen. Een paard met Lyme is gevoelig voor ontstekingen en andere ziekteprocessen in het lichaam, dus ik denk dat de Lyme de PSSM triggert. Bij mijn merrie (n/P2 en Lyme) lijkt dat iig wel zo te zijn. Als ze crasht, crasht ze dus helemaal omdat er dan een zichzelf versterkend patroon ontstaat tussen Lyme en PSSM.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 12:30

Een update over PSSM type 2. Zie ook http://www.pssm.eu . Deze site is nu helemaal up-to-date in zowel het Engels als het Nederlands.

EquiSeq heeft deze week informatie vrijgegeven over de genen die voorlopig nog P2, P3 en P4 heten.
Deze genen maken deel uit van een scala aan spierproblemen die vallen onder de noemer "Myofibrillar Myopathy", dat ook bekend is in mensen.
PSSM type 2 heeft nu dus ook officieel niks met een suikeropslagprobleem te maken.
EquiSeq is in samenwerking met twee universiteiten nog bezig met het voorbereiden van de wetenschappelijke publicatie, die hopelijk later dit jaar zal volgen.

Hier het artikel:
EquiSeq schreef:
EQUISEQ DISCLOSES GENES AFFECTED BY P2, P3, AND P4 GENETIC VARIANTS
March 8, 2018, Albuquerque, NM

EquiSeq today disclosed the genes affected by the P2, P3, and P4 genetic variants that are part of its Myopathy Panel. The genetic variants are in part responsible for Polysaccharide Storage Myopathy type 2 (PSSM2), also known as Myofibrillar Myopathy (MFM). The genes affected by the P2, P3, and P4 genetic variants were disclosed at a poster presentation at the 2018 BioVenture Partnership Event at the University of New Mexico on March 7.

The P2 genetic variant affects MYOT, the gene encoding myotilin. The P2 variant is a missense allele that causes a nonconservative amino acid substitution in a highly conserved position in the myotilin protein. Myotilin is an actin-binding protein that is part of the Z disc, the part of the sarcomere to which actin thin filaments are anchored. Mutations in human myotilin are the cause of Myofibrillar Myopathy 3 and Limb-Girdle Muscular Dystrophy 1A.

The P3 genetic variant affects FLNC, the gene encoding filamin C. The P3 genetic variant is a pair of missense alleles that cause two nonconservative amino acid substitutions in highly conserved positions in the filamin C protein. Filamin C is a muscle-specific member of the filamin family, an actin-binding protein that is also part of the Z disc. Mutations in human filamin C are the cause of Myofibrillar Myopathy 5 and two forms of hereditary cardiomyopathy.

The P4 genetic variant affects MYOZ3, the gene encoding myozenin 3. The P4 genetic variant is a missense allele that causes a nonconservative amino acid substitution in a highly conserved position in the myozenin 3 protein. Myozenin 3 is a component of the Z disc that binds other Z disc proteins. It has been shown to be important for myogenesis in cultured mouse cells, but pathogenic variants in human have not yet been identified. About half of the cases of human Myofibrillar Myopathy cannot be assigned to any of the eight known genes; it is possible that variants of human MYOZ3 are the cause of some cases.

EquiSeq has not yet disclosed the specific amino acid substitutions caused by these genetic variants, and has also not disclosed any of the supporting evidence that these variants are pathogenic. These data will be presented in a future peer-reviewed scientific publication.
It is clear that there are other genetic variants associated with equine myopathy. EquiSeq's research team is currently evaluating several newly-discovered genetic variants that may become part of its Myopathy Panel in the future.
All questions should be directed to EquiSeq's Chief Scientific Officer, Paul Szauter, Ph.D. (pszauter@gmail.com).

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:07

Ik zag het staan op Fb en wacht even op de NL-vertaling, dit is mij toch iets te ingewikkeld :)

Wat een heerlijk weer buiten. De dames hebben het warm...

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 16:39

In het kort komt het hier op neer:

P2 beïnvloedt MYOT, het gen dat codeert voor myotiline. Mutaties in menselijk myotiline zijn de oorzaak van Myofibrillar Myopathy 3 en Limb-Girdle Muscular Dystrophy 1A.

P3 beïnvloedt FLNC, het gen dat codeert voor filamine C. Mutaties in humaan filamine C zijn de oorzaak van Myofibrillar Myopathy 5 en twee vormen van erfelijke cardiomyopathie.

P4 beïnvloedt MYOZ3, het gen dat codeert voor myozenin 3. Deze variant is humaan nog niet ontdekt, maar het vermoeden bestaat dat dit gen ook humaan deels verantwoordelijk kan zijn voor gevallen van Myofibrillar Myopathy. Dit wordt nog verder onderzocht.

Nog korter gezegd zijn P2, P3 en P4 genen die Myofibrillar Myopathy veroorzaken. Deze genen hebben dus helemaal niks te maken met PSSM en zullen tzt omgenoemd worden tot wat ze werkelijk zijn.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 16:44

Wat Paul Szauter van EquiSeq plaatste op de PSSM FB pagina was wel heel interessant en heel herkenbaar voor mij voor paarden met P2:

Afbeelding

P2 kan "Limb Girdle Muscular Dystrophy" veroorzaken wat invloed heeft op de spiergroepen zoals het derde plaatje van rechts.

Dit filmpje illustreert hoe dat er bij een mens uitziet:

Deze man legt ook heel goed uit welke compensatiepatronen hij bemerkt in zijn eigen lijf om te kunnen bewegen. Als je dat vertaalt naar de anatomie van een paard (dat natuurlijk op vier benen loopt) is dat dus precies zoals het voelt bij Shane (n/P2)!!
Een precieze omschrijving naar wat het bij een paard doet gaan we helaas pas weten na publicatie van hun wetenschappelijk onderzoek.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:51

Wow, mooi duidelijk zo.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 16:53

Dat is specifiek voor P2. Voor P3 en P4 heb ik nog niet zulke duidelijke vergelijkingen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:14

Ik kom even binnen stuiven..

Hoe snel zou je resultaat moeten zien als je extra vit e bij voert aan een paard met pssm?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 14:20

Dat ligt een beetje aan de ernst van de symptomen en of de rest van het dieet geschikt is voor het betreffende paard.

Overigens nog wel belangrijk nieuws over het testen op PSSM type 2 / MFM: Dit kan nu ook in Duitsland!!
Zie www.centerforanimalgenetics.com

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:46

Er zit ook verschil in effect of je een paard met pssm type 1 hebt of 1 van de andere varianten. Dus dat is lastig te oordelen.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 15:49

Klopt Ipsilonka, dat ook!

Ik heb voor een online project filmpjes geupload van mijn ruin Shane, die n/P2 is.
Ik zet ze hier ook even neer, voor de beeldvorming van hoe PSSM type 2 (MFM,LGMD) er uit kan zien.

Gaten in zijn borst:

Gat in zijn achterhand:

Liggende aanval:
Dit is geen lui paard dat niet op wil staan! Zie de verstijfde achterbenen, de uitdrukking op zijn hoofd en hoe hij loopt als hij overeind is. Ik ben gaan kijken omdat ik één van onze andere paarden over zijn hoofd heen zag stappen en hij niet bewoog. Dit is sowieso geen plek waar onze paarden normaal gesproken liggen te slapen.

Kreupelheid:
Let op het niet kunnen onderbrengen van de achterbenen, vooral in de wendingen. Het niet kunnen optillen van de achterbenen/slepen alsof zijn knieën op slot zitten (dat zitten ze niet) en de gevoeligheid op de voorhand. De volgende dag liep hij weer normaal, dus hoefbevangenheid is hier niet het probleem. De dierenarts heeft niks kunnen vinden.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:09

Wow, dat limb-girdle filmpje is exact hoe mijn paard zijn achterbenen en rug bewoog toe ik hem kocht. :wow: Precies zo met achterbenen die buitenom naar voren werden getrokken en dan midden onder het lichaam werden gezet.

Ik besloot twee maanden geleden de equisec bloedtest te laten doen door het Amerikaanse lab, maar helaas is dat fout gegaan met het verzenden,dus geen test. Nu kriebelt het dus om de Duitse haartest te doen, maar het is een hoop geld en eigenlijk wil ik dat de test voor dat geld eerst wetenschappelijk gevalideerd is. Ik heb de uitslag van de test eigenlijk ook niet nodig; sinds ik mijn paard (eigenlijk bij toeval door eindeloos veel trial and error) begon te voeren als Pssm2 paard (veel eiwit, veel natuurlijke vitamine e) doet hij het geweldig en kunnen we zelfs denken aan rijden. Maar dat filmpje is wel een blast from the past... :x

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:42

Wel interessant wat je deelt Mac. Mijn paard (p2/p2 n/p4) loopt al weken moeilijk, da zegt hb. Maar eigenlijk geloof ik dat niet zo. Zij vond dat ze gevoelig was op de zool, maar ik had haar vast toen ze bezig was met de visiteertang en zag niks geen reactie. De smid was er 5 dagen later en kon haar gewoon beslaan zonder dat ze pijnlijk reageerde etc. Alleen voelen haar spieren momenteel wel goed, dus weet nu ff niet hoe verder.

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:57

Ach Mac, je hart breekt als je Shane zo ziet liggen. En dat lieve knorretje als je vlakbij bent. <3

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 17:22

We hebben Shane ook wel eens helemaal plat gevonden met zijn ogen helemaal glazig ... je schrikt je iedere keer weer ongans ;(

Is het sample helemaal niet aangekomen xyzutu2? Heb je wel je geld teruggehad dan? Dan zou je alsnog met dat geld in Duitsland kunnen laten testen. Dat is heel snel; met een dikke week de uitslag.

Ipsilonka: Shane heeft in het verleden ook hoefbevangen gestaan. Dachten we. Vreemd genoeg was er aan zijn hoeven niks raars te zien, ook niet bij het uitgroeien. Ook heeft de dierenarts meerdere keren gezocht naar hoefzweren als hij zo kreupel was, maar die vond hij ook nooit. Na een paar dagen in een verband ging het dan al weer beter met Shane. Ik denk eerlijk gezegd zelf dat dat nooit hoefproblemen zijn geweest, maar spierproblemen. Shane kon ook op langere buitenritten goed beginnen en dan aan het eind van de rit voelen/bewegen alsof hij last had van zijn voeten. Het lijkt erg op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:36

De hoeven van mijn pssm2-achtige paard zijn een stuk minder gevoelig sinds hij een maand silicahorse krijgt. Hij kan nu met een normale paslengte over kiezels lopen terwijl hij het afgelopen jaren zelfs op egaal asfalt soms korter liep omdat het te hard was. Hij zet zijn hoeven nog wel wat aftastender neer op de kiezels, maar tempo en paslengte zijn normaal en hij verslikt zich ook geen enkele keer meer over de steentjes in het bos. Ik heb hem ook een half jaar silica in vaste vorm gevoerd, maar dat deed niets. Hij heeft trouwens perfecte hoeven om te zien en heeft nog nooit een kik gegeven bij onderzoek met tangen en hamers, maar blijkbaar is de inwendige structuur erg slap waardoor gewicht dragen de hoef wel snel gevoelig maakt. Ik moet nog even zien hoe het in de winter gaat want dat is ons moeilijkste hoeven seizoen, maar ik ben hier al erg blij mee.

Over de test; Gelukkig is het sample niet kwijtgeraakt maar de testkit zelf, dat scheelt weer kosten. Ik krijg het geld ook terug, maar in de 6 weken dat ik op de uiteindelijk verdwenen testkit moest wachten begon ik me af te vragen voor wie ik de test eigenlijk deed. Sinds ik hem het pssm2-dieet voer is hij niet meer spierbevangen geworden, is de spieratrofie van rug en achterhabd bijna volledig hersteld en is hij zo soepel dat hij weer kan galopperen en weer zijn achterhoeven langdurig kan geven tijdens het bekappen, dus in dat opzicht gaat een officiële diagnose niets aan zijn toestand verbeteren. Het zou vooral interessant zijn voor zijn nog levende directe familieleden die allemaal soortgelijke klachten hebben/gehad hebben (de helft is inmiddels ingeslapen),maar voor hem zelf levert het niets extra's op. Hij zal ook nooit verkocht worden, dus voor eventuele verkoop heeft het ook geen waarde. En zelfs als hij het niet heeft, dan is het pssm2 leven het enige leven waarmee zijn aandoeningen mee onder controle te houden zijn.
Maar goed, soms kriebelt het toch wel weer, een echte diagnose..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:31

Welke pssm mijn pony heeft weet ik niet. Ik weet uberhoubt niet of ze het heeft. Ze is wel verdacht.

Die filmpjes zijn wel heftig zeg.. bedankt voor het plaatsen!

Mijn merrie heeft ook kuiltjes in haar schouders en de symptomen die ze heeft passen er ook bij. De pssm1 test wordt gedaan ondanks dat ze geen koudbloed of quarter oid is. De andere test overweeg ik.

Slechte foto maar hier is het putje wel op te zien. Ze heeft het aan beide kanten.


Afbeelding

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:08

Is PSSM1 en PSSM2 ook nog terug te herleiden op (een) bepaalde hengst(en) zoals bij HERDA en HYPP, of dat het bij de paint/quarters met name voorkomt in bepaalde bloedlijnen of valt daar niks zinnigs over te zeggen?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 22:14

Ik zie hem volgens mij No No ... op de punt van de schouder, toch? Hoger op de hals ook volgens mij?

Coloured: PSSM1 is zo goed als terug te leiden op 1 hengst binnen de QPA's maar is al een heel oud gen dat zijn oorsprong heeft in de koudbloeden. PSSM type 2 / MFM gaat terug op verschillende volbloedlijnen. Het is overigens ook al een oud gen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:12

Ja klopt. Naar wat ik begreep is dat typisch een teken van pssm. Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen over dit soort puntjes en toen dacht ik nog.. "oei, ik heb dat wel eens bij paarden gezien! Even mijn pony bekijken!" Maar ik ben dat artikel uit het oog verloren :n ik weet dus ook niet meer waar het precies over ging.
Op internet kan ik ook weinig foto's en filmpjes vinden over pssm.

Mijn merrie is een draver, ik zag jouw filmpjes volgens mij ook op de pssm Facebook?
Sinds gisteren krijgt ze extra vit E. Krijgt vanaf nu altijd maar een deken op als het gaat regenen of koud wordt omdat haar rug zo enorm gevoelig wordt na regen. Bij interesse kan ik via Facebook of app wel filmpjes sturen. Donkere urine gehad, gevoelig gelopen, bokken, stijgeren onder zadel zelfs echt uitslaan van de achterbenen. Toen ze kwam kon ze haar linker achterbeen niet geven, rommelig draven, rug goed/rug extreem gevoelig.. allemaal dingetjes die passen binnen het beeld van pssm en nu vergeet ik vast een aantal dingen of zijn er dingen die ik nog niet weet.

Hoe betrouwbaar is de pssm 2 test? Gezien die nog niet helemaal goed gekeurd is? Als er duidelijk uit komt dat er iets mis is dan maakt het mij niet uit.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 09:43

Ja dat klopt, ik had jouw paard daar ook al voorbij zien komen :D . Ik run ook samen met Jessica hier op bokt www.pssm.eu . Als je een filmpje kan plaatsen op FB (en hier?) is dat denk ik wel fijn zodat andere mensen er ook wat van kunnen leren. Dat is tenminste altijd mijn insteek.

Het kan goed zijn dat jouw paard symptomen vertoont die niet worden genoemd in de "standaard" lijstjes. Alle symptomen zijn een uiting van pijn of ongemak en dat kan bij elk paard anders zijn.

Die test is 100% betrouwbaar. Het moet alleen nog wetenschappelijk gepubliceerd worden wat het precies inhoudt. Dat weten de mensen van EquiSeq al wel, maar dat kunnen ze vanwege patentaanvraag niet vrijgeven tot publicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:41

Ik kom ook even binnen vallen.

Ik heb woensdag de haren naar het nsvt gestuurd. Donderdag is het volgens mij op de post gegaan. Ben echt stik zenuwachtig voor de uitslag..

Paard heeft zeker symptomen voor pssm1:
- Ze is vaker stijf in haar lijf maar niet in hele erge mate
- Zeer zwakke achterhand

Vorige week is de DA geweest omdar ze gewoon niet meer wilde lopen eigenlijk. Of nouja met veel moeite. Enorm stijf in het lichaam en met dr achterbenen zette ze hele korte pasjes.

Echter reageerde ze echt extreem gevoelig op de rugspieren. Week metacam gekregen en het ging een stuk beter! Dinsdag laatste keer metacam en gister gekeken hoe ze liep. Stukken beter! Maandag komt de masseur.

Toch voor mijn eigen gemoedsrust gekozen om een pssm1 test uit te voeren. Ze is een originele Ierse en sinds 2015 in NL. Adhv de stijfheid en zwakke achterhand die ze regelmatig heeft was de keuze snel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:39

Is het bij de paarden met een zwakke achterhand hier ook zo dat de bespiering rond de knie (zeg maar de onderste helft van de kont) erg slecht matig is? Door alle extra vitamine E zijn de kontspieren rond de knie hier gelukkig eindelijk helemaal los en veerkrachtig, maar het is bijna onmogelijk om ze een normale dikte te geven.
Een plaatje ter vergelijking:
Afbeelding
Bij dit paard heb je bovenaan het bekken een bolling waar de zwarte cirkel omheen loopt, daaronder loopt het even hol, en daaronder bollen de spieren van de knie weer naar buiten. Dat laatste hebben wij nog nooit kunnen bereiken. Nu komt dit bij mijn paard ook door een aangeboren en erfelijke malformatie van de ruggengraat, maar ik was benieuwd of dit ook nog vanuit PSSM2 zou kunnen komen of daardoor versterkt zou kunnen worden?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:33

Ik kan helaas geen filmpjes plaatsen, om een of andere reden die ik niet weet..

Vandaag viel mij op dat mijn pony ineens meer kuiltjes op haar rechter schouder. Ook op haar billen lijkt het alsof daar ook iet mis is. Maar ja.. ik weet niet of het echt zo is. Als je lang genoeg kijkt Zie je altijd wel wat natuurlijk.

Kuiltje voorjaar
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Ook vind ik dat haar borstspieren aan de onderkant "opgetrokken" zijn.
Afbeelding

Ik ga proberen uit te zoeken wanneer de donkere urine precies was en wanneer ze gevoelig liep in het vroege voorjaar. Zelfs met schoenen aan was ze gevoelig.