PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:43

Mizora schreef:
In de praktijk blijkt dat in de meeste gevallen het voeren van een pssm2-paard verder kan worden verbetert door de resultaten van de equiseq test in acht te nemen. De wijzigingen die bij het ene type geen effect hebben of zelfs een licht negatief effect, helpen bij een andere variant wel. Daarnaast is een dna-test niet-invasief. Wat betekent dat je in het ergste geval geld weggooit, maar niet zoals bij een biopt in het ergste geval een onbruikbaar paard overhoudt (door het permanent beschadigen van de spier en het triggeren van ernstig symptomatische aanvallen).


In de praktijk blijkt niet dat er iets verbeterd door de resultaten van de genetische test in acht te nemen? Want dat is dus nooit onderzocht, je kan dus niks zeggen over hoe iets in de praktijk werkt. Met anekdotisch bewijs en al die ervaringen van jezelf en anderen heb je namelijk ook last van het placebo effect en toeval.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:16

Nelleke, verstandig om p1 te testen. Check ook eens het haflinger pssm topic. Ambach heeft nl een p1/p1 nakomeling.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:37

Bedankt voor je uitleg BigBen. Mijn pony is niet echt symptomatisch maar hij heeft wel een hele reeks aan andere onverklaarbare klachten. Gezien hij van Ambach is wil ik hem toch laten testen.

Maessie, wat houdt dat in? Dat Ambach sowieso drager is?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:45

Dat betekent inderdaad dat Ambach sowieso heterozygoot en mogelijk zelfs homozygoot is (indien hij een volledig vrije nakomeling heeft, dus N/N, is hij sowieso heterozygoot).

Als heterozygoot P1/N geeft hij bij een:
- N/N-merrie 50% kans op P1/N en 50% kans op N/N.
- P1/N-merrie 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op een N/N
- P1/P1-merrie 50% kans op P1/P1 en 50% kans op P1/N

Als hij homozygoot P1/P1 is:
- N/N-merrie: 100% kans op P1/N.
- P1/N-merrie: 50% kans op P1/P1 en 50% kans op een P1/N
- P1/P1-merrie: 100% kans op P1/P1
Er is dan 0% kans op N/N.

Zou hij homozygoot vrij, dus N/N, zijn:
- N/N-merrie: 100% kans op N/N.
- P1/N-merrie: 50% kans op P1/N en 50% kans op een N/N
- P1/P1-merrie: 100% kans op P1/N
Er is dan 0% kans op P1/P1.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:58

Dus de kans dat mijn haf het heeft is sowieso 50% omdat Ambach een andere nakomeling heeft gegeven die p1/p1 is.

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:30

Ja dat klopt hij is sowieso drager ervan.

IndianSu

Berichten: 227
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:12

Ik heb even jullie wijsheid nodig :o

Afgelopen weekend ben ik bij een paardje wezen kijken, een kruising appie. Morgen ga ik weer en ik vind haar zo leuk dat ik het heel serieus overweeg. Vorige week is haar pssm1 test ingestuurd. Heeft iemand enig idee hoe lang ik daar in deze tijd op moet wachten? De DA heeft bloed opgestuurd, ik weet niet waar naartoe (is uitgevoerd door de verkoper).

En zouden jullie op de uitslag van de test wachten, of kopen met ontbindende voorwaarde oid? Haar hele afstamming is overigens bekend.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:28

Mizora schreef:
Dat betekent inderdaad dat Ambach sowieso heterozygoot en mogelijk zelfs homozygoot is (indien hij een volledig vrije nakomeling heeft, dus N/N, is hij sowieso heterozygoot).

Als heterozygoot P1/N geeft hij bij een:
- N/N-merrie 50% kans op P1/N en 50% kans op N/N.
- P1/N-merrie 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op een N/N
- P1/P1-merrie 50% kans op P1/P1 en 50% kans op P1/N

Als hij homozygoot P1/P1 is:
- N/N-merrie: 100% kans op P1/N.
- P1/N-merrie: 50% kans op P1/P1 en 50% kans op een P1/N
- P1/P1-merrie: 100% kans op P1/P1
Er is dan 0% kans op N/N.

Zou hij homozygoot vrij, dus N/N, zijn:
- N/N-merrie: 100% kans op N/N.
- P1/N-merrie: 50% kans op P1/N en 50% kans op een N/N
- P1/P1-merrie: 100% kans op P1/N
Er is dan 0% kans op P1/P1.


Ik heb een nakomeling van Ambach laten testen. Ze was N/N dus Ambach kan niet homozygoot P1/P1 zijn.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:20

Nuttige info. En goed nieuws voor Nelleke.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:41

In dat geval is hij heterozygoot P1/N:
- N/N-merrie 50% kans op P1/N en 50% kans op N/N.
- P1/N-merrie 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op een N/N
- P1/P1-merrie 50% kans op P1/P1 en 50% kans op P1/N

Indien de merrie onbekend is, heb je 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op N/N = vrij. Ik zou je nakomeling dus zeker laten testen, maar je hebt gelukkig een kans dat hij dat hij vrij is.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:41

Ik heb geen informatieve toevoeging. Gewoon een baal moment. Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen. Gelukkig helpt Sonja me uit dit topic al met wat tips, maar wat een klote aandoening is het toch ook. Esio heb ik nu net iets meer dan een jaar en het is gewoon alleen maar gezeik en pech :n

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:49

PSSM zou in mijn paard z'n geval wel heel slecht nieuws zijn. Ik heb het management al zo goed als optimaal maar door andere blessures kan hij helaas niet regelmatig bewegen. Juist in de periode's dat hij een blessure heeft wordt hij heel slecht. Met PSSM zou dat eigenlijk betekenen dat zijn toekomst onhoudbaar is omdat ik hem niet aan het bewegen kan houden. Dus laten we hopen dat hij net die 25% kans heeft dat hij het niet heeft. Dan kan ik verder zoeken.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:59

Elin_ schreef:
Ik heb geen informatieve toevoeging. Gewoon een baal moment. Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen. Gelukkig helpt Sonja me uit dit topic al met wat tips, maar wat een klote aandoening is het toch ook. Esio heb ik nu net iets meer dan een jaar en het is gewoon alleen maar gezeik en pech :n


oliebol zeg. Voer je nog steeds Care4Life? Wat je nog kan proberen is om alle luzerne uit het rantsoen te schrappen. Het is een heel extreme reactie, maar de "allergische" reacties op luzerne (officieel een voedselintolerantie i.v.m. opbouwend zijn en meer geeft meer klachten) zijn sowieso heel wisselend.

@Nelleke: dat wordt wel heel lastig dan inderdaad. Mocht je professioneel voedingsadvies zoeken als het zo is, wil ik best meekijken. Ik weet niet wat voor blessures hij heeft, maar zelfs gewoon stappen aan de hand kan met pssm1 al helpen om de suikeropslag te verlagen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:13

Mizora schreef:
Indien de merrie onbekend is, heb je 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op N/N = vrij. Ik zou je nakomeling dus zeker laten testen, maar je hebt gelukkig een kans dat hij dat hij vrij is.

Als de status van de merrie onbekend is kan het net zo goed n/n zijn, en is er nog altijd 50% kans dat Nelleke's haflinger vrij is van PSSM.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:21

BigBen schreef:
Mizora schreef:
Indien de merrie onbekend is, heb je 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op N/N = vrij. Ik zou je nakomeling dus zeker laten testen, maar je hebt gelukkig een kans dat hij dat hij vrij is.

Als de status van de merrie onbekend is kan het net zo goed n/n zijn, en is er nog altijd 50% kans dat Nelleke's haflinger vrij is van PSSM.


Uiteraard, in dat geval is er 50% kans dat de haflinger vrij is. Maar er is ook kans dat de merrie P1/P1 is, en dan is er 0% kans dat de ruin vrij is. Bij onbekend en wel risico ga je uit van heterozygous.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:35

Mizora schreef:
Elin_ schreef:
Ik heb geen informatieve toevoeging. Gewoon een baal moment. Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen. Gelukkig helpt Sonja me uit dit topic al met wat tips, maar wat een klote aandoening is het toch ook. Esio heb ik nu net iets meer dan een jaar en het is gewoon alleen maar gezeik en pech :n


oliebol zeg. Voer je nog steeds Care4Life? Wat je nog kan proberen is om alle luzerne uit het rantsoen te schrappen. Het is een heel extreme reactie, maar de "allergische" reacties op luzerne (officieel een voedselintolerantie i.v.m. opbouwend zijn en meer geeft meer klachten) zijn sowieso heel wisselend.

@Nelleke: dat wordt wel heel lastig dan inderdaad. Mocht je professioneel voedingsadvies zoeken als het zo is, wil ik best meekijken. Ik weet niet wat voor blessures hij heeft, maar zelfs gewoon stappen aan de hand kan met pssm1 al helpen om de suikeropslag te verlagen.


Ja ik geef idd c4l. Wat zou ik dan als brok moeten geven? Pavo vital zat ook Luzerne in namelijk..

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:39

Pure feed is lucernevrij.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:24

Elin_ schreef:
Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen.

Kun je eens beschrijven wat zo'n aanval dan is? Wat zijn de symptomen? Wat zie je aan je paard? En hoe weet je dat er een aanval "zit aan te komen" ?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:32

IndianSu schreef:
En zouden jullie op de uitslag van de test wachten, of kopen met ontbindende voorwaarde oid? Haar hele afstamming is overigens bekend.

Ik zou rustig de test afwachten. Eventueel kun je een optie nemen.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:53

BigBen schreef:
Elin_ schreef:
Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen.

Kun je eens beschrijven wat zo'n aanval dan is? Wat zijn de symptomen? Wat zie je aan je paard? En hoe weet je dat er een aanval "zit aan te komen" ?


Op het moment dat Es goed is loopt ie gewoon "normaal". Regelmatig en gebruikt redelijk zijn lijf. Hij is nog best ongetraind (elke keer als we beetje bezig gaan komt er wat tussen, maar er zit iig souplesse in zijn beweging dan). Zijn manenkam is normaal en ook de rest van zijn lijf is normaal als in.. niet opgeblazen, niet gevoelig of onrustig. Spieren zijn ontspannen en normaal om te voelen.

Op of voor een aanval begint zijn manenkam hard te worden. Niet een beetje stijver maar echt hard. Als je je hand erom wil doen heb je een hele hand dik vast aan manenkam. Daar reageert hij ook op door te bijten. Verder wordt hij slomer tijdens het werken. En loopt ie compleet uit elkaar. Elk been beweegt apart zo stijf mogelijk.

Dit bovenstaande is vooral een proces. Dus dag bij dag wordt die kam harder en de reacties heftiger.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:09

En als je bloedonderzoek doet tijdens of in de aanloop naar een aanval, wat krijg je dan qua CK en AST waardes ?
Was hij n/p1, of heb ik dat verkeerd onthouden?

IndianSu

Berichten: 227
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:28

BigBen schreef:
IndianSu schreef:
En zouden jullie op de uitslag van de test wachten, of kopen met ontbindende voorwaarde oid? Haar hele afstamming is overigens bekend.

Ik zou rustig de test afwachten. Eventueel kun je een optie nemen.


Dankjewel! Weet jij iets over de huidige wachttijden? Ik lees namelijk spookverhalen over 6-8 weken.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:46

BigBen schreef:
En als je bloedonderzoek doet tijdens of in de aanloop naar een aanval, wat krijg je dan qua CK en AST waardes ?
Was hij n/p1, of heb ik dat verkeerd onthouden?

Nee n/P1 klopt inderdaad.
Ik heb nog niet geprikt tenminste voorheen wel maar dat was in de periode december - februari.

Ast was toen wel verhoogd. CK zie ik niet staan op het onderzoek van toen.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:04

Heb je ook enig id wat de aanval triggerd?

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:06

Zerena schreef:
Heb je ook enig id wat de aanval triggerd?

Nee echt geen idee.
De vorige keer dacht ik de voerwissel, maar nu gebeurd exact hetzelfde als toen en er is geen voerwissel geweest. Alleen het veranderlijke weer kan wat invloed hebben ?

Ik houd nu een dagboek bij om een patroon te ontdekken