PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:11

Mizora schreef:
oliebol zeg. Voer je nog steeds Care4Life? Wat je nog kan proberen is om alle luzerne uit het rantsoen te schrappen. Het is een heel extreme reactie, maar de "allergische" reacties op luzerne (officieel een voedselintolerantie i.v.m. opbouwend zijn en meer geeft meer klachten) zijn sowieso heel wisselend.

@Nelleke: dat wordt wel heel lastig dan inderdaad. Mocht je professioneel voedingsadvies zoeken als het zo is, wil ik best meekijken. Ik weet niet wat voor blessures hij heeft, maar zelfs gewoon stappen aan de hand kan met pssm1 al helpen om de suikeropslag te verlagen.


Dat houdt ik zeker in gedachte!

Hij staat in een paddock (paradise) dus in principe stapt hij al 24/7 rond, alleen nu hij veel last heeft stapt hij bijna niet uit zichzelf. Hij heeft PPID, artrose en nu voor de 4e keer een peesblessure. Stappen aan de hand doen we wel als hij niet al te slecht is. Verder heeft hij ook nog imuungemedieerde keratitis en chronische kokerontsteking. Hij is net pas 16 geworden dus ik vermoed dat er meer aan de hand is vandaar nu PSSM test. Als dat het niet is dan laat ik hem in de kliniek door de mangel halen, want vind hem voor een 16 jarige haf net een bejaarde.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:56

@Elin
Het zou mij erg verbazen als het weer er iets toe deed. Maar hoe lang is het geleden dat Esio nog echt beweging kreeg? Drie, vier maand? En zijn gewicht? Serieus wat kilo's bij gekomen? Ik denk dat je hem dringend aan het werk moet zetten. Zadel op, en gaan stappen. Dringend. Als dat tenminste kan, na die peesblessure.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:58

IndianSu schreef:
Dankjewel! Weet jij iets over de huidige wachttijden? Ik lees namelijk spookverhalen over 6-8 weken.

Zes weken zou best kunnen, maar ik weet het ook niet precies.

tamary

Berichten: 29224
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:53

BigBen schreef:
@Elin
Het zou mij erg verbazen als het weer er iets toe deed. Maar hoe lang is het geleden dat Esio nog echt beweging kreeg? Drie, vier maand? En zijn gewicht? Serieus wat kilo's bij gekomen? Ik denk dat je hem dringend aan het werk moet zetten. Zadel op, en gaan stappen. Dringend. Als dat tenminste kan, na die peesblessure.

Er zijn genoeg mensen met spier en of gewrichtsklachten die meer last hebben bij hoge luchtvochtigheid, ongeacht hoeveel kamergeleerden beweren dat dat niks uit maakt. Dat een paard met zulke problemen onder dezelfde omstandigheden ook meer klachten heeft klinkt voor mij dus niet vreemd of onmogelijk.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:28

BigBen schreef:
@Elin
Het zou mij erg verbazen als het weer er iets toe deed. Maar hoe lang is het geleden dat Esio nog echt beweging kreeg? Drie, vier maand? En zijn gewicht? Serieus wat kilo's bij gekomen? Ik denk dat je hem dringend aan het werk moet zetten. Zadel op, en gaan stappen. Dringend. Als dat tenminste kan, na die peesblessure.

Vanwaar de conclusie qua het dringend stappen? Es is niet echt goed bevestigd onder het zadel. Dat wilde ik rustig gaan doen vorig jaar maar hij bleef maar terugvallen. Hoe kan ik op een paard stappen dat gewoon niet goed loopt? Als in .. moeilijk, stijf, krampachtig?
Beweging geven is met UPS en downs vanaf mei vorig jaar al. Dan wel dan niet. Door idd de peesblessure werd het nog langer. Nu stap ik elke dag (ernaast), maar zoals het nu weer lijkt is het gewoon niet fijn om met een stijf stram paard door te stappen. Hij begint stijf, wordt daarna wat beter maar als ik langer doorga dan wordt ie weer minder. Struikelt overigens nu rechtsvoor ook heel erg.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:58

@BigBen: hoeveel ervaring heb je met pssm-paarden? Aangezien je dringende adviezen gaat geven.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 20:19

Adviseren een paard dat duidelijk pijn in zijn lijf heeft geforceerd te laten bewegen vind ik echt te ver gaan! Een paard vrij laten bewegen is altijd een optie, maar dwingen kan leiden tot meer en mogelijk onomkeerbare (spier-/weefsel)schade.
Laatst bijgewerkt door Mac op 29-04-21 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:20

Mizora, stop eens met banketstaaf. Het advies om een PSSM-paard zoveel mogelijk in beweging te houden wordt door ongeveer iedereen gegeven, vanaf Valberg tot en met Equiseq. En het is ook volkomen logisch.

@Elin
Sorry, ik dacht dat hij al safe was onder het zadel. Zelfs al is hij stijf, toch denk ik dat je moet proberen hem zoveel mogelijk in beweging te houden. En waarom dringend, omdat je zelf denkt dat er een aanval zit aan te komen.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 20:24

Een PSSM type 1 paard hou je zoveel mogelijk in beweging, maar nooit over zijn grenzen heen. Elin geeft aan dat haar paard bovendien geblesseerd is (geweest) en het struikelt nu ook. Het paard gaat dus achteruit met meer bewegen. Kennelijk doet beweging hem dus geen goed. Het lijkt mij dat er dan meer speelt dan alleen PSSM type 1 of er moet nog wat aangepast worden in het management voordat haar paard weer meer kan bewegen.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:26

BigBen schreef:
Mizora, stop eens met banketstaaf. Het advies om een PSSM-paard zoveel mogelijk in beweging te houden wordt door ongeveer iedereen gegeven, vanaf Valberg tot en met Equiseq. En het is ook volkomen logisch.

@Elin
Sorry, ik dacht dat hij al safe was onder het zadel. Zelfs al is hij stijf, toch denk ik dat je moet proberen hem zoveel mogelijk in beweging te houden. En waarom dringend, omdat je zelf denkt dat er een aanval zit aan te komen.


Je hebt dus geen ervaring met pssm-paarden.

Ja, in beweging houden is goed. Hem door de pijn onder de man er doorheen proberen te dwingen zeker niet. Er is geen enkele reden dat stappen per se onder het zadel moet. En of stappen nu uberhaupt de beste oplossing is, valt ook maar te bezien.

En nee, niet omdat ik tegen stappen aan de hand ben. Ik heb het letterlijk nog op de vorige pagina als suggestie gedaan aan Nelleke. Maar niet als dringend advies, niet tussen neus en lippen door suggererend dat hij wel flink te zwaar zou zijn geworden de afgelopen maanden omdat hij geblesseerd is (/geweest), maar puur als optie en de opmerking dat het pssm1 paarden vaak helpt met hun suikeropslag.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:19

Oei wat een advies BigBen... Bij een PSSM-1’er die overduidelijk klachten heeft is dwingen te bewegen zeker niet goed, daar wordt het alleen maar erger van. En dan komt die aanval er sowieso. Ze moeten inderdaad regelmatig bewegen, maar ik vind dat je bij een PSSM’er de beslissing moet laten aan het paard. Ik heb zelf de fout gemaakt bij een aanval te gaan stappen omdat ik dacht dat het koliek was en ik voel me er nog steeds schuldig over.

Elin, als hij zo stijf is zeker niet erop want zo te lezen heeft hij het al moeilijk genoeg met enkel zijn eigen gewicht. Zet hem op de paddock met hooi zodat hij zelf kan bepalen wanneer hij beweegt en houd zijn spieren warm, de nachten zijn de laatste dagen nog erg koud dus misschien dat dat het triggert?

Lastig hoor, hopelijk ontdek je snel het juiste management.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:29

Elin_ schreef:
Is er iemand met wie ik mag appen of Facebooken? Dat verstuurt video's makkelijker. Ik krijg Esio zijn management niet goed. Geen aanvallen, maar wel net niet oke. Korte passen voor en hij blaast zichtbaar wat op / gespannen buik.

Krijgt nu care4life (vitalbix had ie toen een harde manenkam van), magnesium, vitamine e en msm zwavel.


qua pssm1 heb ik (gelukkig) nog niet erg veel ervaring. Ik probeer wel met je mee te denken.
Doe er wat mee als je er iets aan hebt
In december is mijn 20 jarige haflingermerrie spierbevangen geraakt en zij blijkt n/pssm1 te zijn.
Ik heb dus in korte tijd veel moeten leren.
Gelukkig deed ik al suikerarm voerden vanwege SME.

Qua voer ben ik geen fan van pavo, nooit geweest ook. Ik las dat iemand anders pure feed aanrade.
Dit voer ik zelf al jaren. Laag suiker/zetmeel gehalte, pre/probiotica, lucernevrij en paarden eten het graag.
Astrid van Pure paardenvoeding denkt ook graag met je mee.

Mijn dierenarts gaf aan dat je bij vitamine E het beste de natuurlijke vorm kan voeren.
Deze vorm wordt vaak gewoon in een fabriek geproduceert maar is voor het lichaam veel beter op te nemen dan andere vormen.
Vitamine E breekt trouwens wel makkelijk af wanneer het in contact komt met zuurstof.
Als je een poedervorm/vloeibare versie van Vitamine E voert kan het dus zijn dat een verpakking die al een poos aangebroken veel minder vitamine E bevat.
Dit is de rede dat ik vitamine E capsules voer.
Over magnesium heb ik ook een heleboel gelezen.
Paarden krijgen meestal magnesiumcitraat. Dit is een natuurlijke verbinding die makkelijker opneembaar is dan magneciumoxide.
Magnesium oxide bevat alleen heel veel meer magnesium per gram product dan magnesium citraat.
Het schijnt dat de meeste paarden het prima doen op magnesium oxide. https://bokt.digidip.net/visit?url=http ... %3D2015967

Ik heb geen idee hoe het gewicht van je paard is
maar je zou nog kunnen proberen om vet (bijvoorbeeld lijnzaad olie) te voeren om je paard meer energie uit vetten in plaats van suikers te laten gebruiken.
In Amerikaanse facebook groepen zijn ze trouwens erg enthosiast over ALCAR.
Dat is een aminozuur dat er voor schijnt te zorgen dat spieren beter worden in het gebruiken van Vet als energiebron,
zou binnen enkele weken merkbaar resultaat moeten geven.
(ik gebruik het zelf niet omdat mijn pony het zo al erg goed doet maar je kan het natuurlijk testen)
Laatst bijgewerkt door Naskapower op 29-04-21 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:58

Bedankt allemaal. Ik kan geen video hierop uploaden. Probeer het morgen via YouTube wel. Hij loopt erg slecht namelijk, dus op dit moment een extra deken op gedaan. Wederom glucobalance vanaf morgen toevoegen en wat hij wil en kan stappen onbelast.


Naskapower schreef:
Elin_ schreef:
Is er iemand met wie ik mag appen of Facebooken? Dat verstuurt video's makkelijker. Ik krijg Esio zijn management niet goed. Geen aanvallen, maar wel net niet oke. Korte passen voor en hij blaast zichtbaar wat op / gespannen buik.

Krijgt nu care4life (vitalbix had ie toen een harde manenkam van), magnesium, vitamine e en msm zwavel.


qua pssm1 heb ik (gelukkig) nog niet erg veel ervaring. Ik probeer wel met je mee te denken.
Doe er wat mee als je er iets aan hebt
In december is mijn 20 jarige haflingermerrie spierbevangen geraakt en zij blijkt n/pssm1 te zijn.
Ik heb dus in korte tijd veel moeten leren.
Gelukkig deed ik al suikerarm voerden vanwege SME.

Qua voer ben ik geen fan van pavo, nooit geweest ook. Ik las dat iemand anders pure feed aanrade.
Dit voer ik zelf al jaren. Laag suiker/zetmeel gehalte, pre/probiotica, lucernevrij en paarden eten het graag.
Astrid van Pure paardenvoeding denkt ook graag met je mee.

Mijn dierenarts gaf aan dat je bij vitamine E het beste de natuurlijke vorm kan voeren.
Deze vorm wordt vaak gewoon in een fabriek geproduceert maar is voor het lichaam veel beter op te nemen dan andere vormen.
Vitamine E breekt trouwens wel makkelijk af wanneer het in contact komt met zuurstof.
Als je een poedervorm/vloeibare versie van Vitamine E voert kan het dus zijn dat een verpakking die al een poos aangebroken veel minder vitamine E bevat.
Dit is de rede dat ik vitamine E capsules voer. Je kan deze speciaal voor paarden krijgen (maar ik heb gewoon potjes van de kruidvat :o )

Over magnesium heb ik ook een heleboel gelezen.
Paarden krijgen meestal magnesiumcitraat. Dit is een natuurlijke verbinding die makkelijker opneembaar is dan magneciumoxide.
Magnesium oxide bevat alleen heel veel meer magnesium per gram product dan magnesium citraat.
Het schijnt dat de meeste paarden het prima doen op magnesium oxide. https://bokt.digidip.net/visit?url=http ... %3D2015967

Ik heb geen idee hoe het gewicht van je paard is
maar je zou nog kunnen proberen om vet (bijvoorbeeld lijnzaad olie) te voeren om je paard meer energie uit vetten in plaats van suikers te laten gebruiken.
In Amerikaanse facebook groepen zijn ze trouwens erg enthosiast over ALCAR.
Dat is een aminozuur dat er voor schijnt te zorgen dat spieren beter worden in het gebruiken van Vet als energiebron,
zou binnen enkele weken merkbaar resultaat moeten geven.
(ik gebruik het zelf niet omdat mijn pony het zo al erg goed doet maar je kan het natuurlijk testen)

Thanks voor je uitgebreide reactie! Issue is alleen dat ik die info allemaal al had en al ruim een aantal maanden doe, maar dit dus niet goed helpt / genoeg is, dus daarom loop ik nu zo vast. Ik doe alles op balancer na via het boekje en het gaat nog niet oke.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 01:29

Elin, is je hooi ook getest? En hoe is de silicium waarde in het bloed?
Beide kunnen veel invloed hebben, helaas. Hopelijk snel een positiever bericht!

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:21

Caily schreef:
Elin, is je hooi ook getest? En hoe is de silicium waarde in het bloed?
Beide kunnen veel invloed hebben, helaas. Hopelijk snel een positiever bericht!

Silicium? Welke waarde is dat?

Ik moet het hooi idd laten testen. Ik ben toen uitgegaan van stalhouders / leverancier oordeel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:22

Uitslag binnen

P8. n/P8
K1. n/n

Bevestigd mijn eigen observaties en ervaringen
En stiekem toch opgelucht dat K1 niet aan de orde is

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:05

Sonja_vR schreef:
Uitslag binnen

P8. n/P8
K1. n/n

Bevestigd mijn eigen observaties en ervaringen
En stiekem toch opgelucht dat K1 niet aan de orde is

Wel blij dus?
Wat zijn de grootste verschillen dan? Ik weet het verschil niet zo goed.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 15:30

P8 is meestal nog redelijk "makkelijk" te ondervangen met veel vitamine E. Maar alsnog niet fijn.

Elin: hier staat iets meer over de verschillende varianten http://pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2.html?start=1
Of als je er wat dieper op in wil gaan (in het Engels) op de site van EquiSeq: http://equiseq.com/blog/

Elin: wat paarden met P1 ook nog wel eens goed wil helpen is GlucoBalance. Heb je dat al geprobeerd?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:47

Mac schreef:
Een PSSM type 1 paard hou je zoveel mogelijk in beweging, maar nooit over zijn grenzen heen.

Dacht je dat hij type 2 was? Dat kan. Hij is Equisec getest voor PSSM2 en dubbel negatief, maar zowel jij als ik weten dat die test niet betrouwbaar id.

Mac schreef:
Kennelijk doet beweging hem dus geen goed.

Dat weet je pas als je het probeert. Jij wil hem onder een dekentje zetten en wachten tot er een aanval komt. Dan kun je de DA roepen, en de schade opmeten. Ik wil een aanval proberen te vermijden. Tenminste, dat zou ik willen proberen, maar het is natuurlijk helemaal Elin's keuze.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 16:57

BigBen schreef:
Jij wil hem onder een dekentje zetten en wachten tot er een aanval komt.

Ik heb geschreven wat ik zou doen en heb daarbij geen dekentje vernoemd.
Mij aub geen woorden in de mond leggen.

EquiSeq schrijf je trouwens zo omdat ze met Sequencing werken. Het is een Engelse woordspeling Equi-Sequencing en het klinkt als Equi-Seek (voor: "zoeken"). Even ter info.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:59

Mizora schreef:
Je hebt dus geen ervaring met pssm-paarden.

Dat heeft op zich geen enkel belang, en verder het zijn jouw zaken niet.

Mizora schreef:
Ja, in beweging houden is goed. Hem door de pijn onder de man er doorheen proberen te dwingen zeker niet. Er is geen enkele reden dat stappen per se onder het zadel moet.

Dat heb ik ook nooit gezegd. Het paard heeft een peesblessure gehad eind mei, maar die is boven verwachting goed hersteld. Voor zover ik hier lees beweegt hij stijf en ongemakkelijk, maar kreupel heb ik niet gehoord. Elin ziet signalen die wijzen op een aankomende PSSM aanval. Dan zou ik presoonlijk liever proberen om hem in beweging te houden, dan te wachten tot het zover is.

Mizora schreef:
En nee, niet omdat ik tegen stappen aan de hand ben. Ik heb het letterlijk nog op de vorige pagina als suggestie gedaan aan Nelleke. Maar niet als dringend advies, niet tussen neus en lippen door suggererend dat hij wel flink te zwaar zou zijn geworden de afgelopen maanden omdat hij geblesseerd is (/geweest), maar puur als optie en de opmerking dat het pssm1 paarden vaak helpt met hun suikeropslag.

Ik heb niks gesuggereerd. Ik weet dat hij overgewicht heeft, en als jij andermans berichten écht zou lezen wist jij het ook. Mijn vraag was hoeveel overgewicht hij heeft. Ik zal je ook uitleggen waarom ik dat belangrijk vind. Een harde manenkam kan met PSSM te maken hebben, maar het is een typisch symptoom van IR. IR is aan overgewicht gerelateerd, en kan bevangenheid uitlokken. Het is al problematisch genoeg om een paard met PSSM te hebben, zonder dat daar ook nog IR bijkomt.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:01

BigBen schreef:
Mac schreef:
Een PSSM type 1 paard hou je zoveel mogelijk in beweging, maar nooit over zijn grenzen heen.

Dacht je dat hij type 2 was? Dat kan. Hij is Equisec getest voor PSSM2 en dubbel negatief, maar zowel jij als ik weten dat die test niet betrouwbaar id.

Mac schreef:
Kennelijk doet beweging hem dus geen goed.

Dat weet je pas als je het probeert. Jij wil hem onder een dekentje zetten en wachten tot er een aanval komt. Dan kun je de DA roepen, en de schade opmeten. Ik wil een aanval proberen te vermijden. Tenminste, dat zou ik willen proberen, maar het is natuurlijk helemaal Elin's keuze.



Hoe je hem nu ziet lopen zou je er nog met geen haar op je hoofd aan denken om op te stappen :n
Ik stap wel met hem naar wat hij aangeeft, maar hier ga ik niet op stappen...

Overgewicht weet ik trouwens niet. Zijn buik is opgeblazen, maar tussen de aanvallen door wel normaal zegmaar.

En idd hij is op dit moment niet kreupel. Z'n pees is wel zwakker dan normale pezen maar gelukkig nu niet kreupel :)

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 17:05

Als hij wel overgewicht zou hebben, is GlucoBalance een nog grotere aanrader om te proberen Elin.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:06

Elin schreef:
Hij is trouwens ook echt veel te dik namelijk. Doet al vanaf vorig jaar juli noemenswaardig weinig en wel eten.

Begin maart.

BigBen schreef:
Zadel op, en gaan stappen. Dringend. Als dat tenminste kan, na die peesblessure.

Nog een keer, ik heb nooit gezegd dat het persé onder het zadel moet.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 30-04-21 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:10

Mac schreef:
Als hij wel overgewicht zou hebben, is GlucoBalance een nog grotere aanrader om te proberen Elin.

Dat hebben we idd al. Toevallig net een stop ingelast want dat moet staat op de verpakking