PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:12

Wat bigben zegt klopt natuurlijk wel, ookal is het niet leuk. Zonder beweging kan die suiker nergens heen. Precies dat is een van de gronden geweest waarom ik voor inslapen gegaan ben. Zelf heen en weer over de weg lopen was al pijnlijk en hoe meer ik de pijn probeerde te vermijden hoe harder de aftakeling en hoe meer vervetting van de spieren. Die moest dus inderdaad letterlijk door de pijn heen om weer even pijnvrij te kunnen zijn of chronisch op buut.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:14

Mac schreef:
Als hij wel overgewicht zou hebben, is GlucoBalance een nog grotere aanrader om te proberen Elin.

GlucoBalance is pure kwakzalverij. Net zoals de complete apotheek die hier en en op FB gepromoot wordt.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:17

Mijn paard werd door de dierenarts ook EMS/IR verdacht vorig jaar toen ook voor onderzoek op de kliniek was omdat hij gevoelig liep en veel te dik was.
Gelukkig nog niet bevangen maar dieet en dagelijks bewegen was wel dringend advies.
Tegelijkertijd kreeg ik de uitslag van de PSSM test binnen, PSSM2 positief...

Ik heb hem toen wel echt op dieet gezet maar ben ook het adviesdieet voor PSSM paarden gaan volgen.
Suikerarm maar wel eiwitten en bewegen is wel te combineren.
Glucobalance geef ik hem nu alleen in de weideperiode, vorig jaar heb ik het wel de winter door gegeven vanwege het afvallen. (En hij staat met een graasmasker in de wei)
Maar je hebt inderdaad wel een paard nodig dat kan bewegen...
Ik zorg dat die van mij echt 6 dagen in de week iets van werk doet en op zijn vrije dag probeer ik een stukje te wandelen.
Maar nogmaals, als je paard niet kan bewegen wordt dat lastig en krijg je toch een soort cirkeltje...

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:27


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:41

BigBen schreef:
Mac schreef:
Als hij wel overgewicht zou hebben, is GlucoBalance een nog grotere aanrader om te proberen Elin.

GlucoBalance is pure kwakzalverij. Net zoals de complete apotheek die hier en en op FB gepromoot wordt.

Jep
Alles is onzin en bullshit en kwakzalverij
Vandaar dat ik mijn paard via de gevalideerde en peerreviewde onderzoeken en behandelingen steeds verder in zag storten
En ik met een dieet passend bij wat ze heeft (althans, volgens jou denken dat ze heeft want ja, je kunt het nooit weten met bullshit testen en natte vinger werk )
Mijn paard weer functioneel heb gekregen
:evaw:


Heb jij trouwens een universitaire studie richting research , veterinair oid gedaan?
Mijn dierenartsen wel (6 stuks waarmee ik te maken heb gehad met mijn paard , twee klinieken en een zelfstandige
Geloof dat ik nog steeds meer waarde hecht aan hun mening dan de jouwe die je als feit door de strot probeert te duwen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:44

@Elin
Tis nog steeds ruk, maar gelukkig geen K1
Want die is een stuk lastiger te managen
Als ie dat lange termijn unerhaupt is

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:32

Elin_ schreef:
https://youtu.be/ge_tEUYy6H4

Voor jullie beeldvorming :) toch gelukt


Super dat het gelukt is.

@BigBen: Glucobalance is een kruidenmengsel dat als volledig mengsel niet wetenschappelijk getest is, dat is iets anders dan kwakzalverij. Nog los van de positieve effecten die bij een verder stabiele situatie zijn gezien bij een hoop paarden, blijkt bij het (scholar.)googlen ook dat van de verschillende kruiden wel degelijk wetenschappelijk bewezen is dat ze in ieder geval bij muizen/ratten (want veel goedkoper om te onderzoeken) een positief effect hebben (en soms zelfs potentie hebben om als plantaardige anti-diabetes-medicatie ingezet te gaan worden bij mensen). Hierbij de links naar de eerste 4 ingrediënten:

Agnus Castus: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5385728/
Berberis Vulgaris (hoge dosis vit. A wordt afgeraden bij IR, dan enkel BV. Zie tabel 2): https://www.researchgate.net/profile/Do ... amin-A.pdf
Brassica oleracea: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/d ... 1&type=pdf
Brassica oleracea italica: https://www.online.lincoln.edu.my/uploa ... pe%202.pdf

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:36

Elin, fijn dat het is gelukt met je filmpje!
Misschien heb ik dat ergens in het verhaal gemist, maar heb je wel eens een volledig kreupelheidsonderzoek bij een goede kliniek laten doen incl rug en achterhand, SI?

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:44

Sonja_vR schreef:
@Elin
Tis nog steeds ruk, maar gelukkig geen K1
Want die is een stuk lastiger te managen
Als ie dat lange termijn unerhaupt is

Ah oke! Ik ken de varianten wel van de pssm site en het forum maar vindt het veel te omvatten.


Nouvel schreef:
Elin, fijn dat het is gelukt met je filmpje!
Misschien heb ik dat ergens in het verhaal gemist, maar heb je wel eens een volledig kreupelheidsonderzoek bij een goede kliniek laten doen incl rug en achterhand, SI?


Ja ik heb foto's en daarnaast is er door twee klinieken waaronder Wolvega kreupelheidsonderzoek gedaan..
Laatste keer in februari vond Wolvega hem al een stuk beter dan in december. Dus het zijn echt periodes . En dat gevoel heb ik ook. Nu gedraagd hij zich gewoon zo anders dan anders

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:27

Elin_ schreef:
Overgewicht weet ik trouwens niet. Zijn buik is opgeblazen, maar tussen de aanvallen door wel normaal zegmaar.

Vetreserves zitten ten eerste langs de bovenlijn, opgeblazen buik kan van alles zijn, maar niet waar je overgewicht aan ziet, eerder volle darmen bv van slap en al dan niet natgeregend gras, geen buikspieren en mogelijk wat gasvorming. Paard met daadwerkelijk vet op de buik (dus onder de ribben) is morbide obees en dat is echt niet te missen dik.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:45

Sonja_vR schreef:
@Elin
Tis nog steeds ruk, maar gelukkig geen K1
Want die is een stuk lastiger te managen
Als ie dat lange termijn unerhaupt is

K1 is inderdaad heel lastig en ik weet het nog steeds niet helemaal te plaatsen qua voeding

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:50

Elin_ schreef:
https://youtu.be/ge_tEUYy6H4

Voor jullie beeldvorming :) toch gelukt

Inderdaad heel stijf Elin. Het lijkt wel wat op stijfheid in het si gewricht. Maar dat heb je al laten onderzoeken dus...

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:02

Marloezz schreef:
Elin_ schreef:
https://youtu.be/ge_tEUYy6H4

Voor jullie beeldvorming :) toch gelukt

Inderdaad heel stijf Elin. Het lijkt wel wat op stijfheid in het si gewricht. Maar dat heb je al laten onderzoeken dus...


Die stijfheid in het SI was ook exact het eerste symptoom wat mijn paard had van P1.
Was volgens mijn DA ook typisch vanwege de aangetaste spieren in dat gebied bij warmbloed types (geen Quarter of koudbloed).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:55

Even een vraag aan de pssm1 ervarener mensen
Zoals bij Esio van Elin , is dat opgeblazen beeld van de buik iets wat je vaker ziet ?

(Ik vraag het me gewoon af. Kan me op zich een relatie tussen pijn/stress en buik issues prima indenken , maar heb er zelf he en ervaring mee , buiten dan dat Gull wel reactie kan geven , maar niet opblaast zeg maar )

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:06

Dat had ik niet, maar dat kan uiteraard wel ontstaan als een paard weinig beweegt aangezien er dan gas stapeling ontstaat.

Mijn huidige (gezonde) paard heeft altijd snel gas door snel eten en dan helpt stappen absoluut niet genoeg, pas na een galop is ze dan weer „ontgast“ :')
Dus ik kan me prima voorstellen dat een peesblessure dit in de hand werkt.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:15

Sonja_vR schreef:
Even een vraag aan de pssm1 ervarener mensen
Zoals bij Esio van Elin , is dat opgeblazen beeld van de buik iets wat je vaker ziet ?

(Ik vraag het me gewoon af. Kan me op zich een relatie tussen pijn/stress en buik issues prima indenken , maar heb er zelf he en ervaring mee , buiten dan dat Gull wel reactie kan geven , maar niet opblaast zeg maar )


Mijn N/P1 / N/P2 merrie heeft/had ook veel last van een opgeblazen buik. Bol, rond en hard, ik noem(de) het nooit dik. Voor dat ik van de PSSM wist dacht ik altijd dat ze dan weer wat koliekerig werd.. nu weet ik beter!
Sinds ik haar management redelijk op orde aan het krijhen ben, heeft ze er nog weinig last van, alleen op de momenten van een aanval speelt die bolle buik weer heel erg op.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:34

Maar wat zou de relatie zijn tussen PSSM en een bolle buik?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:38

Marloezz schreef:
Elin_ schreef:
https://youtu.be/ge_tEUYy6H4

Voor jullie beeldvorming :) toch gelukt

Inderdaad heel stijf Elin. Het lijkt wel wat op stijfheid in het si gewricht. Maar dat heb je al laten onderzoeken dus...


Daar moest ik inderdaad ook aan denken, maar als je dat al goed na hebt laten kijken wordt het een lastige inderdaad...
Die van mij is enorm opgeknapt na het inspuiten van het SI gewricht.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:41

Bij mensen is het wel bekend op zich:
„ Digestive symptoms may be the first sign of dystrophic disease and may precede the musculo-skeletal features.“

Maar het kan ook gewoon door weinig bewegen natuurlijk.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 13:12

Elin, ook ik zou denken richting SI met hoe jouw paard beweegt. Dat kan uiteraard verschillende oorzaken hebben maar is zoals hierboven ook wordt gezegd wel vaak één van de symptomen bij paarden met PSSM1. Mijn n/P1 merrie had dat ook, terwijl ze in haar jongere jaren (t/m een jaar of 7 a 8) een heel ruim dravend paard was. Zij had later heel duidelijk zichtbaar chronische spiertrillingen in haar rug, waarvan hier een (helaas niet zo heel duidelijk wat ouder) filmpje:

Dit heeft uiteraard invloed op het gebruik van de hele rug, sacrum en achterhand.
Dit filmpje is van tijdens een wandelingetje, waardoor deze trillingen erger werden. Ook ik belandde in de spiraal van op een gegeven momente geen opties meer hebben omdat ze van meer beweging symptomatischer werd. En schrikachtig trouwens, waar ze vroeger absoluut bomproof was. Wandelen was toen dus geen optie meer en van daaruit ging het bergafwaarts. Vergelijkbaar met Sizzle haar verhaal dus.

Bolle buik is iets wat je inderdaad ook vaker ziet bij P1 paarden. Het zou goed kunnen dat het een mechanisme is zoals bij mensen, zoals Sizzle zegt. Ik weet het niet. Mijn n/P1 merrie had er ook last van.

Bij bolle en/of gevoelige buik kun je uiteraard ook nog eens kijken naar zaken als wormbesmetting of maag- en/of darmzweren.

P1 paarden doen vaak opgeblazen aan (vaak zelfs over het hele lijf) als ze symptomatisch zijn, waardoor ze dikker lijken dan ze zijn. De theorie is dat dat vocht is dat deze paarden vasthouden, mogelijk afkomstig uit en door beschadigde cellen waar het lichaam op reageert.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:12

Is een paard die drager is van dit gen eigenlijk ook altijd ziek?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 13:13

_Nelleke_ schreef:
Is een paard die drager is van dit gen eigenlijk ook altijd ziek?

Je bedoelt of een n/P1 paard PSSM1 heeft?
Het antwoord daarop is: ja. Het mechanisme van suikeropslag en -vrijgave is verstoord.
Hoe symptomatisch of ziek ze zijn verschilt enorm per paard.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:14

Elin, heb je SI en rug/achterhand ook op de foto/scan gehad of alleen de benen?
Anders zou ik toch nog een onderzoek richting SI laten doen, echt goed laten kijken dmv scan/echo.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:22

Nouvel schreef:
Elin, heb je SI en rug/achterhand ook op de foto/scan gehad of alleen de benen?
Anders zou ik toch nog een onderzoek richting SI laten doen, echt goed laten kijken dmv scan/echo.


Heel eerlijk zou ik echt dat geld in mijn zak houden bij een P1 paard :o . Bij het bekken moet je ook al snel aan scintigrafie gaan denken.
Stel dat er naast P1 ook nog atrose zit, wat dan? Wat is daar het kip en het ei? Als je hele rug en achterhand vast zit van de stapelschade dan zul je uiteindelijk ook wel een uitwerking hebben op het skelet.

Voor mij was het wellicht ook makkelijker omdat ik altijd een ruim bewegend paard had gehad en dat was gewoon 1+1= pssm.

Uiteraard staat iedereen daar anders in maar voor mij persoonlijk moet diagnostiek wel zinvol zijn anders begin ik er niet aan.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:07

Sommige skelet problemen als atrose of kissing spines kan je (deels) opvangen met gericht spieren trainen, maar als die spieren geen werk aankunnen houdt het op. Skelet is fundering waar de spieren kracht op zetten, als daar iets mis is, dan is er geen stabiel fundament om van te starten.

Hoe verdrietig ook, ik geef Sizzle gelijk, managen van de problemen zeker, maar door onderzoeken heeft qua verdere (genezende) behandeling geen zin. Hoe lang de rij dominostenen is die omvalt bij dit paard is niet relevant als er daardoor geen blijvende verbetering/genezing door mogelijk is. Kijk kritisch naar hoe goed je paard er bij staat en stel een lijst op met eisen die paard moet kunnen om kwaliteit van leven acceptabel te vinden en toets die regelmatig. Vraag ook eens je stalgenoten of DA te kijken en die lijst te scoren om indruk te krijgen met iets meer afstand.