PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21795
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:42

Sinds vorige week. Paard zit volledig in de dunne zomervacht is al helemaal verhaard. Hij vind het heerlijk en heeft het niet koud. Staat snachts wel op stal en daar is het sowieso nooit koud.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:49

Ah! Ja, als die van mij ‘s nachts op stal stond had ik hem ook afgedaan. Helaas. Het is overigens niet omdat hij echt koud-koud krijgt, maar puur om de bovenlijn wat comfortabeler te houden.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:50

Hier in principe sinds een week zonder deken, maar zoals vannacht dat het weer -1 wordt toch voor de nacht 100 gram. Maar paard staat dichtbij dus kan vrij makkelijk wisselen en heb daar ook hulp bij van m'n weidemaatje. Morgenochtend gaat hij weer lekker af en zolang het 5+ blijft, blijft hij af :)

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:57


Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:36

Slmt9 schreef:
Dit lijkt mij dus ook ideaal, maar dit gaat het niet overleven in onze ruinen kudde helaas.
Jammer dat dat niet in balistic nylon is.


Oh, daar zeg je wat....in onze ruinenkudde :o oliebol, ik sta nu op een andere stal :D ik hoop dat ie deze zomer gaat overleven :')

Naja, mijn ervaring tot nu toe is.... dat Rambo dekens de enige dekens zijn die mijn draak overleven. En de rest van deze nieuwe kudde..... zullen we deze zomer gaan zien -O-

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:29

Ook in mijn Rambo’s vind ik helaas gaten :(

Mijn paard blijft vandaag bloot. Hij heeft het anders echt te heet onder zn deken overdag.
Ben benieuwd of hij morgen erg stijf is.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:35

Ik heb de mijne al tig keer geplakt, heb een nieuwe liggen maar dat vind ik nog zonde…

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:45

Zijn er al ervaringen met de nieuwe muesli van Marstall speciaal voor pssm paarden? De Myocare? Ik vind het er erg goed uitzien, maar ben niet zo goed in het inschatten of de macro’s kloppen. Iemand?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 18:36

Ik moet de vitamines/mineralen.eiwiettengehaltes nog even goed bekijken en vergelijken met bv een balancer + supplementatie maar het ziet er mij uit als een prima muesli. Goede ingrediënten, prima suiker-/zetmeelgehalte, eiwitten uit prima bron, geen soja, geen luzerne, wat voor veel paarden al mogelijke triggers wegneemt. Lijkt erop dat Marstall het begrepen heeft +:)+

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:41

Ik heb mijn PRE merrie van 9 jaar deze week in laten slapen.

Sinds het afgelopen najaar kreeg ze steeds meer symptomen van PSSM2. Een bloedonderzoek liet zien dat er aanzienlijke spierschade was maar verder waren er geen tekorten of vreemde dingen in het bloed te zien. Veranderingen in haar dieet, suikerarm, extra supplementen zoals eiwitten, aminozuren, natuurlijke Vitamine E en magnesium lieten geen verbetering zien.

De laatste weken ging ze heel hard achteruit en ik vond het niet paardwaardig meer. Ze had veel pijn en kon af en toe nauwelijks meer normaal lopen. Haar hele lijf was aangetast, haar achterhand, rug en nek. Zelfs haar kaakspieren verkrampen tijdens het eten. Haar gedrag veranderde ook zodanig dat het gevaarlijk begon te worden, ze kon ineens exploderen en wist dan niet goed meer wat ze deed. In overleg met de veearts hebben we besloten om haar in te laten slapen.

Zo zag haar nek er uit in de week voor het inslapen.

Afbeelding

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:15

Dartel wat een afschuwelijk besluit heb je moeten nemen. Veel te jong. Mijn merrie was 12 toen ik hetzelfde besluit moest nemen. Rotziekte is het toch ;( Sterkte.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 15:06

Ach Dartel, wat vreselijk. Heel veel sterkte.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:35

Dartel, wat ontzettend naar zeg…
Welke vorm had jouw paard?
Heel veel sterkte nog met dit verlies…

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:05

Dartel, wat vreselijk verdrietig. Nu is ze pijn vrij, daar op de groene eeuwige weides. Sterkte

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:03

Bah wat naar, sterkte Y;(

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:57

Het blijft een k*tziekte. En met 9 jaar Y;( Zoooo veel te vroeg. Jammer dat de supplementen geen verbetering lieten zien. We kunnen er de ziekte ook niet mee wegnemen, maar het is toch wel fijn als je 'iets' kunt doen.

Ik ben door mijn baby van nu 9 op deze ziekte gestuit. En ik heb hem nu stabiel. Of dat de supplementen zijn of dat het sowieso nu weer goed zou gaan.... weet je nooit. Ik heb hem nu wel scherper in de gaten en het management aangepast. Warmer in de dekens, strakker in de training enz.

Mijn oude paard moet ook wel PSSM2 gehad hebben en ik vraag me echt af wat de supplementen voor hem gedaan zouden hebben. Ik heb namelijk toevallig daar een aantal dingen goed gedaan, maar wat zouden de supplementen daar voor hem gedaan kunnen hebben? Ik wist altijd dat dit paard 'iets' had.

Het aparte aan hem was ook dat zelfs in zijn beste periodes, zijn achterhand anders was als zijn voorhand. Een mooi getraind paard heeft toch van die aders lopen over de bespiering? Zijn achterhand had dat nooit, zijn voorhand wel. Achter kon hij in 2 dagen gewoon alle bespiering weer verliezen. Je zag ze dan wegsmelten en ik heb nooit gesnapt hoe dat kon. Hij kon van 100% fijn lopend paard omslaan in een paard dat niet meer wilde lopen. Gewoon niet meer kon lopen. Zo verschrikkelijk sneu. Hij is uiteindelijk nog wel 22 geworden, maar ik heb hem met 18 in pensioen gezet. Ik was het vechten tegen 'iets' beu. Dat paard heeft altijd zo zijn best willen doen, en samen hebben we het best goed gedaan, maar had ik dit maar geweten. Dan had ik hem beter kunnen helpen misschien?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:41

Marigo schreef:
Zijn er al ervaringen met de nieuwe muesli van Marstall speciaal voor pssm paarden? De Myocare? Ik vind het er erg goed uitzien, maar ben niet zo goed in het inschatten of de macro’s kloppen. Iemand?


Ik voer het sinds een dikke maand
Theoretisch hoef ik alleen vit E toe te voegen (ik voer 8000IE p/d totaal)
Maar ook minder door de hoeveelheid E in het voer

Tot nu toe doet ze het er super op en eet ze het ook erg goed (wat ook altijd even afwachten is bij mevrouw)

Ik voer er 1kg tot 1,2 kg van (ijslander)

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 15:15

Ik heb het ook in huis gehaald en twee van de vier paarden willen het niet eten.
De andere twee wel en die doen het er (na een maand voeren) wel erg goed op moet ik zeggen.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:17

Hi! Ik zou graag een PSSM test doen voor mijn pony, ze zit duidelijk niet lekker in haar vel. Ze is erg loom, stijf, staat behoorlijk te pompen in stilstand, nu helaas ook te dik maar wat me deze week opviel was dat ze ook niet wilde lopen, voor de wagen wel maar aan de hand gaat ze telkens stil staan. Ook zie ik wel eens een spier op haar achterhand trillen, ongeveer t.h.v. de gele lijn.


Afbeelding


Ik heb weleens aan een dierenarts gevraagd of ze op insulineresistentie getest kon worden, maar vervolgens kreeg ik te horen dat dat geen toegevoegde waarde zou hebben, want het zou volgens haar niks veranderen als ze het zou hebben? Beetje aparte reactie vind ik, maargoed. Ik zag dat je de PSSM1 test zelf dus kan laten doen. Dit wil ik dan ook graag doen.

In het formulier staat in het vak van informatie over paard Registration#, wat moet hier ingevuld worden? En ik las ergens op de website dat er nog een aanvullend formulier toegevoegd moet worden omdat het naar de USA verstuurd word vanuit het buitenland, klopt dat? Plak je die op de doos of in het pakket?

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:16

Sinds 2 jaar is er wel medicatie om ir paardjes te helpen, dus het heeft zeker wel nut om daarop te testen!

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:04

Deemiii schreef:
Hi! Ik zou graag een PSSM test doen voor mijn pony, ze zit duidelijk niet lekker in haar vel. Ze is erg loom, stijf, staat behoorlijk te pompen in stilstand, nu helaas ook te dik maar wat me deze week opviel was dat ze ook niet wilde lopen, voor de wagen wel maar aan de hand gaat ze telkens stil staan. Ook zie ik wel eens een spier op haar achterhand trillen, ongeveer t.h.v. de gele lijn.


[ [url=m/4gO7Jz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb weleens aan een dierenarts gevraagd of ze op insulineresistentie getest kon worden, maar vervolgens kreeg ik te horen dat dat geen toegevoegde waarde zou hebben, want het zou volgens haar niks veranderen als ze het zou hebben? Beetje aparte reactie vind ik, maargoed. Ik zag dat je de PSSM1 test zelf dus kan laten doen. Dit wil ik dan ook graag doen.

In het formulier staat in het vak van informatie over paard Registration#, wat moet hier ingevuld worden? En ik las ergens op de website dat er nog een aanvullend formulier toegevoegd moet worden omdat het naar de USA verstuurd word vanuit het buitenland, klopt dat? Plak je die op de doos of in het pakket?


PSSM1 kan volgens mij bij iedere DA met een bloedtest. PSSM2 kan in Duitsland met haarwortels (DNA
test) bij het CAG. Dus USA is niet nodig.

Ik zou gewoon een andere DA bellen en vragen.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:59

Afgelopen week heb ik de uitslag van de test gekregen: PSSM2 N/PX.
Ik ben nu zijn dieet aan het omgooien naar een PSSM dieet en merk dat ik wat twijfel hierover omdat ik zoveel gelezen heb. Zouden jullie eens mee willen kijken?

Het gaat om een Paint van net 4 jaar met dus N/px. Qua training doen we aan de hand wat balanswerk (en hersenwerk) en we hopen het zadelmak maken straks weer op te kunnen pakken. Hij is 2 maanden geleden verhuisd en staat in een grote PP met 2 uur weidegang per dag. Hij is wel wat aan de te dikke kant, voornamelijk zijn buik is nu echt flink aan het worden. Dat maakt het voor mij ook wat spannend om de voeding om te gooien, ik wil ook geen hoefbevangen paard..
Het dieet wat ik straks wil gaan voeren.
- Pavo Vital 100gram (krijgt hij nu al)
- Glucobalance (krijgt hij nu al, alleen bij weideseizoen)
- Vitamine E 4000IE (hij kreeg 2000, vanaf komende week 4000)
- Magnesium 10 gram (Biomagnesium, kreeg altijd 2,7 gram en vanaf volgende week 10. Als deze op is over naar citraat 10gram)
- Zout 40 gram (nu niets, volgende week 20g)
- Erwteneiwitisolaat 60 gram (vanaf volgende week starten met 30g)
- Amino van Vaesen 17 gram(besteld)
- Lijnzaad gemicroniseerd 50-100 gram (besteld)
- Agrobs slobber om dit allemaal te mengen

Het klinkt echt als enorm veel, vooral met het toevoegen van eiwit én vet. Toch lees ik dat dit wel belangrijk is bij PX.
Lastig ook om te vergelijken merk ik, ik lees vooral ervaringen van paarden die PX hebben icm een andere variant.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:20

@kayleigh: ik heb zelf sojaschroot en victorieus secret voor eiwitten en aminozuren. Daarna zouden pavo vital, eiwitisolaat, amigo en lijnzaad al van je lijstje kunnen. Die ondervangen dat al.

Ik ben even aan het uitzoeken met welke natuurlijke vitamine E ik het goedkoopste uit ben.

Ik kwam onderstaande tegen in dit topic. Begrijp ik het goed dat er 900.000IE per 1000ml in zit? Want dan hoef je er heel weinig van te geven en scheelt dat enorm tegenover de Vitamine E olie van Horseflex a 88.875 per 1000ml. Of is dit niet de natuurlijke vitamine E (all-rac-alpha-tocopherylacetaat):
https://www.pardoes-aurora.nl/contents/ ... _Olie.html

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:53

Dit is geen natuurlijke vitamine E (acetaat), dus het is het net niet. Echte natuurlijke vitamine E is gewoon niet goedkoop, helaas. Daarnaast zou ik dit nooit geven omdat er BHT als antioxidant in zit.

@kayleigh, ik zou de PAVO vital schrappen en vervangen voor een goede balancer. Daarnaast zou ik de glucobalance stoppen. Glucobalance is niet goed voor PSSM2 paarden.
Voor de rest ziet het er goed uit. De E zou hoger kunnen

Spenk
Berichten: 21795
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:54

Vindt jij Pavo vital geen balancer? Die komt meestal als betere uit de bus.