PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:20

Tinkermuts, ik heb het destijds al snel beeindigd, ik kon dat niet verdragen. Gelukkig had ik een meewerkende dierenarts want op het oog was ze voor een vreemde een zeer levendig paard. Ik snap het dus volledig.

Ik heb diverse paarden gekend waarvan ik nu denk dat er wellicht een pssm variant in de achtergrond aanwezig was (toen nog onbekend).
Echter waren die paarden met slechts relatief kleine aanpassingen (zorgvuldig dekenbeleid, specifiek voer) gewoon gezond en in de sport inzetbaar. Bij een ervan was het ook duidelijk iets wat ook bij haar veulens doorgegeven is die dus datzelfde beleid kregen.
Die paarden leven inmiddels niet meer of zijn verkocht maar anders had ik nu uit nieuwsgierigheid wat haren ingestuurt.

Ik neem aan dat die varianten in de eerste plek zich in de fokkerij vermeerderd hebben omdat het mogenlijk ook aan foktechnisch interessante eigenschappen gekoppeld is. Misschien komt het alleen tot sterke uiting bij specifieke spier of bindweefsel varianten of of zo. Zo zijn sarcoiden bijv. gecorreleerd aan specifieke HLA typen die in feite verkeerd reageren op het virus.
Vanuit mijn eigen biologie achtergrond ben ik heel benieuwd of dat complete plaatje ooit ontrafelt gaat worden.

Bij Duitse hengsten zie ik al vaak staan dat ze getest zijn op pssm varianten en geröntgend zijn voor ecvm. Ben benieuwd wat dat voor impact gaat hebben op de fokkerij. Het is ook nogal tricky omdat de vererving helemaal niet duidelijk is.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:20

Tinkermuts schreef:
Fotos van alle vier de benen, echo voorbenen waar uit kwam dat er botwoekering zit en foto, s van hals en schouders.

De dierenarts wil dus als eerste de biopt omdat het als pssm klinkt maar ze de haren test niet betrouwbaar vinden.

Maar nu eerst week pijnstillers.

Op een gegeven moment is het niet meer eerlijk om je paard nog langer pijn te laten lijden, en dat punt is nu wel beetje aangebroken bij mij.

Nog meer onderzoeken, nog langer pijn.
Is het zo onmenselijk om bij deze ziekte op een gegeven moment te gaan stoppen?


ik heb ook zonder te testen mijn paard uiteindelijk in laten slapen. Ik heb ook veel verschilllende diëten, supplementen geprobeerd, meer/minder beweging etc. Maar uiteindelijk was ik niet in staat om haar comfortabel te houden.

Ik had vast nog wel meer kunnen proberen maar ergens is er een grens wat je voor je paard kunt en wilt doen. Ik wilde niet wachten tot ze een keer neer zou gaan van de pijn. Ze werd gevaarlijk in haar gedrag, ongetwijfeld door de pijn. Daarnaast zag ik het persoonlijk ook niet zitten om met heel veel moeite en geld een paard in leven te houden en dan van crisis naar crisis te gaan. Ik zag haar achteruitgaan, continu pijn hebben. Ik heb een maand fikse pijnstilling geprobeerd en ze ging alleen maar achteruit. Toen vond de dierenarts het ook humaner om haar in te laten slapen.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:30

Dankjulliewel voor het begrip.

Het lijkt inmiddels vechten tegen iets wat ons toch inhaalt.
Het is zon fantastisch paard, ik gun hem zoveel meer, goudeerlijk en bikkelhard.

Slmt9

Berichten: 4821
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:38

@tinkermuts: ik vind het moeilijk te boordelen van achter een beeldscherm. Ik ben sterk van mening: het kan niet te vroeg, wel te laat. Het komt op me over dat je al een tijd aan het uitzoeken bent en je paard niet meer is wie hij was. Ik kan ook absoluut niet tegen het lijden van dieren. Ik hoor ook vaker dat DA’s nog door verder onderzoeken, wat ik niet meer dierwaardig vindt. Ik denk dat je zelf het beste je dier kent, kan bepalen of de onderzoeken voor jou genoeg zijn (en genoeg hebben opgeleverd) en of je dier nog een fijne kwaliteit van leven heeft. En ik denk dat je eigen gevoel daarin ook niet buiten gesloten mag worden.

Heel veel sterkte met besluiten hoe verder te gaan.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:43

Dankjewel, superlief

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:16

Veel sterkte Tinkermuts

Dat achteraf denken van paarden dat ze het hadden heb ik ook heel erg. Kan daar erg moeilijk mee om gaan.

Van eentje weet ik inmiddels dat haar moeder zeker op minimaal 1 variant positief testte, en haar dochter is op 2 andere varianten positief. Aangezien er ook nog pssm1 bij zat, kan dus zomaar dat ze de bingo kaart bijna compleet had. Dat verklaart wel een heleboel. Paard leeft gelukkig inmiddels niet meer, maar was daarvoor al even niet meer van mij. Toen alles duidelijk werd heb ik gelijk degene bij wie ze was gebeld. Testen niet nodig, ging toch niet in de fokkerij of sport. Oh wat een spijt dat ik het diertje met beste bedoelingen had weg gegeven. Aan mensen die haar al lang kenden, en ik ook, dacht ik…

Bij een andere ben ik vrij drastisch en opeens mijn beleid aan gaan passen na een aanval. Ik dacht dat ze het erg koud had en daar vanuit klachten bij kwamen. Ik heb het zelfs op film en als ik dat terug kijken kan het haast niet anders. Dat koud hebben heeft altijd tegen m’n gevoel gezeten. Zure is dat de aanpassing averechts werkte voor de vermoedelijke pssm. Maar vooral, dat een van de andere paarden door de aanpassingen zo slecht ging dat ik die heb moeten laten inslapen tgv koliek.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:11

Ik heb er verder geen slecht gevoel over, die paarden deden het uitstekend. Ze moesten gewoon vroeg in seizoen onder dekens, maar dat lijkt me geen drama.

Mijn eigen merrie verdroeg bijv. geen PAVO voer en nog wat andere specifieke merken, dan werd spierbevangen. Ook moest ze bijna jaarrond onder een deken, sliep lang, had veel krachtvoer behoefte en moest lang losstappen. Met die voorwaarden was het een fit en gezond paard. Daar voel ik me niet slecht onder.
Een ander paard dat ik gereden heb moest ook altijd al vroeg aan het eind van de zomer onder dek en werd niet vervoerd anders kreeg ze koliek aanvallen, wat achteraf waarschijnlijk meer een spierdingetje was. Maar met die voorwaarden is dat paard fit en glanzend oud geworden.

Ik ken ook best wat koudbloeden die gevoelig waren voor „kou koliek“. Maar als dat het enige is dan is dat natuurlijk allemaal geen drama.

Het wordt wat anders als het niet te managen is. Dan is het een lijdensweg voor paard en baasje :(

Ergens zou het me ook niet verbazen dat het in de oude tijden van veel binnen staan in de winter, veel eiwitrijk krachtvoer, automatisch alle paarden vanaf september onder dek gewoon niet speciaal opviel bij de milde gevallen (in geval van alle mutanten die geen P1 waren).

Anders wordt het natuurlijk als je hebt zitten tobben, dan kun je daar achteraf schuldig over voelen ondanks dat je er niets aan kon doen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:24

Die van mij is toen ook een paar keer helemaal door de molen gegaan en behandeld aan zijn SI en kogel.
Bijna 2 jaar geleden kreeg hij een peesblessure, daar zijn we een jaar voor aan het strijden geweest, maar door het gedwongen beperkter bewegen voor de peesblessure werd zijn hele lijf steeds slechter…
Hij werd steeds stijver en ging achter steeds meer krampen.
De peesblessure wilde ook niet herstellen en voor de winter hebben we het besluit genomen om hem zo niet nog een nare winter in te laten gaan..
Kou en weinig bewegen was al drama voor hem en dan die pees nog, hij werd er zo ongelukkig van…
Het is vreselijk naar maar ook goed dat je dan kunt besluiten dat hem verder lijden bespaard mag blijven.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:03

Heftig, mooi dat we voor onze dieren kunnen besluiten wanneer het genoeg geweest is..... maar wat is dat moeilijk....

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:26

Hoi! Mag ik mij melden in dit topic?

Mijn paard is negatief getest op Pssm1 dus waarschijnlijk is het pssm2. Dit wil ik dus gaan onderzoeken door middel van het dieet aan te passen. Ik heb al veel gelezen, gevraagd en gedaan maar ik vroeg mij af welk merk jullie je supplementen hebben? Zit daar nog verschil in?

Ik wil het liefst supplementen zonder toegevoegde suikers etc. Die van Pharmahorse (vitamine E) lijkt mij oké, of is natuurlijke vitamine E beter? Dan vind ik alleen die van flexhorse? Magnesium lijkt mij opzich gewoon prima van elk merk. Geven jullie je paard ook nog extra zouten? Dmv Keltisch zout? (Kreeg ik als tip?)

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:16

Hallo iedereen, ik ben hier al wel eerder in het topic verschenen omdat ik zelf een Tinker heb met pssm1.

Nu plaatste ik onderstaande bericht in het maagzweer topic over mijn moeder haar merrie en daar wees iemand me op pssm.
Herkennen jullie de symptomen?

Citaat:
Wij hebben een merrie die op zijn zachts gezegd gewoon niet lief is.
We hebben haar begin maart opgehaald (3 uur durende rit) en ze is begin juni bevallen van haar veulen.
We hebben nog 3 andere paarden en 1 daarvan was direct haar maatje, maar met 1 van de anderen had ze nog wel onenigheid.
We mochten haar buik vooral niet aanraken, maar weten dat toen aan de dracht.
Op het allerlaats van de dracht werd ze wel iets vriendelijker.
Inmiddels is haar veulen dus bijna 2 maand en ze is echt niet lief. Bijterig, als ze maar denkt dat je aan haar lijf wil komen dan is ze boos (hals is meestal prima).
En ze is echt onverzadigbaar, valt het eten aan (en ons dan ook zo ong).
Ze krijgt 3 keer per dag merriebrok met fibrebeet.
En dan nog een oliebol aan hooi en kan onbeperkt op het gras komen.

Ik weet dat ze bij haar vorige (tijdelijke) eigenaar witlofpoten kreeg, en als ik dat opzoek dan zitten daar wel veel suikers in.

Sommige dagen (zoals vandaag) dan is ze extra kribbig en denk ik, zou ze ergens last van hebben?
Misschien een maagzweer?
Of toch echt last van haar hormonen?

Aan de ene kant hoop is dat ze ergens last van heeft, want dan zou ze vriendelijker kunnen worden als dat opgelost is.

Excuus voor het onsamenhangende verhaal :=

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 15:15

Dit gedrag kán door PSSM/MIM komen maar ook door andere dingen zoals bv idd maagzweren, ECVM, Kissing Spine, etc. mijn n/P2 merrie was ook zo maar die had bijvoorbeeld ook Lyme wat qua symptomen erg op elkaar kan lijken.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:32

Afgelopen maandag is de osteopaat voor mn pssmer geweest, wat stond dat doet ongelooflijk te genieten en hij werd er zo relaxt van

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:39

Ik heb de zoekfunctie in de groep al gebruikt maar kan niets vinden.

Is er ergens een lijstje of sticky van geschikte vitaminebrokken voor pssmers?

Ik heb jaren metazoa gevoerd totdat ze een bizarre prijsverhoging doorvoerden :n . Wij voeren ook metazoa voor de alpaca's en die zakken zijn met dezelfde 25kg maar 4,- duurder geworden.

Overgestapt naar de pure victorius secret. Pssm1er doet het er goed op maar ik heb 2 mini's lopen die het steeds slechter gaan eten ondanks het mengen en/of weken met de grasbrok en bietenpulp. Heb al zoveel aan voer staan dat ik geen zin heb om ook nog eens 2 verschillende balancers te voeren.

Dus zijn er nog andere goede opties?

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:50

Mijn Tinker met pssm1 krijgt vitalbix en doet het daar goed op.

Stal_Fiore

Berichten: 9365
Geregistreerd: 29-08-03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:47

Op het forum op fb staat wel een lijstje volgens mij. Ik zal morgen voor je zoeken.

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:06

Wat is goed geschikt hooi voor pssm2 paarden, kan iemand daar iets over vertellen?
We hebben nu redelijk arm hooi voor komende winter

Westerntrail

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:27

Komt even binnenvallen.

Even een vraag misschien staat het hier al in het topic,

Maar in welke rassen komt pssm nu voor?
Ik weet zelf de tinker en quarter.

Maar welke rassen zijn er nu echt gevoelig voor, en welke niet.

Vriendelijke groet,

Klaaske

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:24

Tinkermuts schreef:
Wat is goed geschikt hooi voor pssm2 paarden, kan iemand daar iets over vertellen?
We hebben nu redelijk arm hooi voor komende winter


Suikerarm en eiwitrijk maar dat is bijna niet te vinden…

Tinkermuts

Berichten: 9389
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:26

Ah, het suikerarm lukt, eiwitrijk niet masr kan ik prima aanvullen, dankjewel

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:01

Westerntrail schreef:
Komt even binnenvallen.

Even een vraag misschien staat het hier al in het topic,

Maar in welke rassen komt pssm nu voor?
Ik weet zelf de tinker en quarter.

Maar welke rassen zijn er nu echt gevoelig voor, en welke niet.

Vriendelijke groet,

Klaaske


Volgens mij komt het intussen bij ieder ras voor.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:17

Westerntrail schreef:
Komt even binnenvallen.

Even een vraag misschien staat het hier al in het topic,

Maar in welke rassen komt pssm nu voor?
Ik weet zelf de tinker en quarter.

Maar welke rassen zijn er nu echt gevoelig voor, en welke niet.

Vriendelijke groet,

Klaaske


https://diergeneeskunde.nl/2019/02/pssm ... en-op-een/

Pssm2 is het meest breed, Pssm1 zie je vaak onder specifiekere rassen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 16:09

PSSM1 bij koudbloedrassen en alle rassen waar ooit koudbloed in is gefokt.
PSSM2/MIM bij volbloeden (Arabisch en Engels) en rassen waar dat ooit in is gefokt
PSSM2/IMM alleen bij Quarter Horses en afgeleide rassen
(zie www.pssm.eu)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 00:42

Floortje_NL schreef:
Ik heb de zoekfunctie in de groep al gebruikt maar kan niets vinden.

Is er ergens een lijstje of sticky van geschikte vitaminebrokken voor pssmers?

Ik heb jaren metazoa gevoerd totdat ze een bizarre prijsverhoging doorvoerden :n . Wij voeren ook metazoa voor de alpaca's en die zakken zijn met dezelfde 25kg maar 4,- duurder geworden.

Overgestapt naar de pure victorius secret. Pssm1er doet het er goed op maar ik heb 2 mini's lopen die het steeds slechter gaan eten ondanks het mengen en/of weken met de grasbrok en bietenpulp. Heb al zoveel aan voer staan dat ik geen zin heb om ook nog eens 2 verschillende balancers te voeren.

Dus zijn er nog andere goede opties?


Ik heb al veel balancers vergeleken in voervergelijk.nl maar kom toch altijd weer terug op de simpele Pavo Vital. Ben normaal niet zo'n fan van Pavo (de rest van mijn voer is Agrobs en Marstall) maar de Vital is een uitzondering. Voer het al 5 jaar.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:31

nikysa90 schreef:
Floortje_NL schreef:
Ik heb de zoekfunctie in de groep al gebruikt maar kan niets vinden.

Is er ergens een lijstje of sticky van geschikte vitaminebrokken voor pssmers?

Ik heb jaren metazoa gevoerd totdat ze een bizarre prijsverhoging doorvoerden :n . Wij voeren ook metazoa voor de alpaca's en die zakken zijn met dezelfde 25kg maar 4,- duurder geworden.

Overgestapt naar de pure victorius secret. Pssm1er doet het er goed op maar ik heb 2 mini's lopen die het steeds slechter gaan eten ondanks het mengen en/of weken met de grasbrok en bietenpulp. Heb al zoveel aan voer staan dat ik geen zin heb om ook nog eens 2 verschillende balancers te voeren.

Dus zijn er nog andere goede opties?


Ik heb al veel balancers vergeleken in voervergelijk.nl maar kom toch altijd weer terug op de simpele Pavo Vital. Ben normaal niet zo'n fan van Pavo (de rest van mijn voer is Agrobs en Marstall) maar de Vital is een uitzondering. Voer het al 5 jaar.

Bedankt voor je reactie. Ik ga die eens bekijken. Van de week voor de mini's de koeken van pavo gehaald zodat ze in ieder geval weer iets binnen krijgen terwijl ik de vs opvoer aan mijn pssmer.