PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:50

In de chevivit zat ook de synthetische variant vit e ;)
Ik ben overgestapt op het geven van capsules. Natrium seleniet in poedervorm en natuurlijke vit e vloeibaar.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:19

NRJ schreef:
In de chevivit zat ook de synthetische variant vit e ;)
Ik ben overgestapt op het geven van capsules. Natrium seleniet in poedervorm en natuurlijke vit e vloeibaar.


Heb je voor mij een linkje van de selenium capsules? Want de keuze is natuurlijk weer reuze.

Merk je verschil bij je paard tussen synthetisch vloeibaar en natuurlijk vloeibaar?

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:28

Floortje_NL schreef:
NRJ schreef:
In de chevivit zat ook de synthetische variant vit e ;)
Ik ben overgestapt op het geven van capsules. Natrium seleniet in poedervorm en natuurlijke vit e vloeibaar.


Heb je voor mij een linkje van de selenium capsules? Want de keuze is natuurlijk weer reuze.

Merk je verschil bij je paard tussen synthetisch vloeibaar en natuurlijk vloeibaar?


Ik vind dit wel een hele interessante vraag. Ik tel de dosering van vit E voor de helft mee. Andere synthetische (bijv in brok) reken ik niet mee.
Als ik minder chevivit geef, merk ik dat ook vrij snel, maar dat is voor mijn gevoel vooral door de selenium. Dat is dus een aanname.

Ik heb zelf gelukkig nog Chevivit. Vanwege wetgeving mogen zijn dit hier niet meer leveren en het is maar de vraag wanneer weer wel. Er zijn nog wel andere varianten, maar die heb ik nog niet gevonden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:06


NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 05:06

Floortje_NL schreef:
NRJ schreef:
In de chevivit zat ook de synthetische variant vit e ;)
Ik ben overgestapt op het geven van capsules. Natrium seleniet in poedervorm en natuurlijke vit e vloeibaar.


Heb je voor mij een linkje van de selenium capsules? Want de keuze is natuurlijk weer reuze.

Merk je verschil bij je paard tussen synthetisch vloeibaar en natuurlijk vloeibaar?


Ik heb gekozen voor Holisan natriumseleniet 500 mcg.

Verschil merk ik in principe niet, maar ik heb wel de dosering aangepast omdat natuurlijke vit e beter wordt opgenomen. Dus in plaats van 1 op 1 omzetting, geef ik nu minder met hetzelfde effect.

Oskarrino
Berichten: 814
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:05

Hoi allen,

Mijn paard krijgt nu extra eiwitten dmv Bulk erwten isolaat (ofzo). Dit is poeder en gaat door z'n slobber, eet hij gemakkelijk weg. Echter kreeg ik te horen dat paarden niet goed tegen erwten zouden kunnen? Qua darmen. Nou, goed. Wat geven jullie als eiwitten? Ik zit te kijken naar myo proteïne flakes maar ben bang dat dit niet smakelijk genoeg voor hem is.... Iemand ervaring ermee?

Tips? :)

Edit; goed om erbij te vermelden, hij moet niet dikker worden, hij is nu echt top op gewicht...

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:22


Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:00

Oskarrino, je kunt bij bulk ook eiwit isolaat uit bruine rijst bestellen als je dat een fijner idee vindt.

(Hoop dat jullie een random meelezer niet erg vinden, ik vind het onderwerp gewoon interessant zelfs al heeft mijn paard het niet :o )

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:16

Oskarrino schreef:
Hoi allen,

Mijn paard krijgt nu extra eiwitten dmv Bulk erwten isolaat (ofzo). Dit is poeder en gaat door z'n slobber, eet hij gemakkelijk weg. Echter kreeg ik te horen dat paarden niet goed tegen erwten zouden kunnen? Qua darmen. Nou, goed. Wat geven jullie als eiwitten? Ik zit te kijken naar myo proteïne flakes maar ben bang dat dit niet smakelijk genoeg voor hem is.... Iemand ervaring ermee?

Tips? :)

Edit; goed om erbij te vermelden, hij moet niet dikker worden, hij is nu echt top op gewicht...


Ook bij bulk; de bruine rijst eiwit isolaat

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:47

Oskarrino schreef:
Hoi allen,

Mijn paard krijgt nu extra eiwitten dmv Bulk erwten isolaat (ofzo). Dit is poeder en gaat door z'n slobber, eet hij gemakkelijk weg. Echter kreeg ik te horen dat paarden niet goed tegen erwten zouden kunnen? Qua darmen. Nou, goed. Wat geven jullie als eiwitten? Ik zit te kijken naar myo proteïne flakes maar ben bang dat dit niet smakelijk genoeg voor hem is.... Iemand ervaring ermee?

Tips? :)

Edit; goed om erbij te vermelden, hij moet niet dikker worden, hij is nu echt top op gewicht...


Ik zou niet weten waarom, mijn paarden krijgen dit al een paar jaar, en een van beide zit op 270 gram per dag. Ze doen het er prima op. De erwteneiwitten zijn de best beschikbare eiwitbron die er is, dus ik zou geen betere weten. De myo proteine flakes geef ik ook, maar meer om alle poeder door te mengen.

Op de Duitse groepen zijn ook mensen die zeggen dat paarden daar opgeblazen van kunnen worden. Ik heb het bij de mijne nooit opgemerkt. Dus als jouw paard het daar goed op doet... lekker zo laten.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 16:38

Er zijn aardig wat paarden die niet tegen vlinderbloemigen kunnen. Daar valt luzerne en esparcette onder, maar ook erwten. Als alternatief kun je idd bruine rijst eiwit (poeder) nemen.

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:10

Ik ga toch ook eens ‘ons’ verhaal delen, want op het moment weet ik het zelf even niet meer. Sidenote: mijn vorige paard heb ik, ondertussen alweer 4 jaar geleden, moeten laten gaan door haar heftige pssm1.

Mijn 5 jarige Tinker ruin is positief op PSSM2 p8. Dit weten we al sinds dat hij nog jong is, met een positief paard gingen we immers niet dekken, dus gingen z’n ballen eraf. 1,5 jaar geleden leek hij zijn eerste aanval te hebben: het was koud, regende, waaide en hij had nét die dag geen mogelijkheid tot schuilen. Het gevolg was dat hij wel dronken leek, kon amper op z’n benen staan en vertoonde tekenen van spierbevangenheid. Dit hebben we weer op de rit gekregen, we verhuisde naar de andere kant van het land waar hij nu thuis 24/7 op de PP staat met inloopstal. Die winter hebben we hem vitamine E en magnesium bijgevoerd, maar het leek weinig te doen.

Grayson is nu sinds maart onder het zadel, maar iedere keer als ik erop ga zitten, twijfel ik. Hij is ónwijs rillerig op zijn rug (vaak al paniek met zadelen), ik voel zo nu en dan zijn achterhand verzwakken, na een km of 2/3 gaat hij aangeven dat hij niet meer wil lopen. Goede toevoeging: we rijden enkel buiten en op het moment zo’n 1x in de maand. Afgelopen donderdag ben ik redelijk met mijn handen in het haar weer afgestapt. Ik weet het gewoon écht niet meer. Is het de pssm, is het de onervarenheid van hem? Hij is te zwaar, komt het hierdoor?

Dat die kilo’s eraf moeten daar ben ik mezelf van bewust, maar wie ben ik om erop te gaan zitten als hij duidelijk aangeeft dat er iets niet helemaal lekker zit? De rechte stukken draven naast de fiets heeft hij onwijze lol in. In mijn persoonlijke kringetje ken ik geen mensen waarvan het P8 paard daadwerkelijk last heeft, dus gooi het toch eens hier in de groep.

Excuus voor dit lange verhaal.

Ik moet ruim een jaar aan berichten bij lezen, dit ga ik even op het gemak doen.

*Zowel Grays als het zadel zijn meerdere malen gecheckt, dit blijven we natuurlijk gewoon doen. Vandaar dat het mij sterk lijkt dat het rillerige hierdoor komt.

Afbeelding

Oskarrino
Berichten: 814
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:38

@Danuah, jeetje wat vervelend...

Geef je ook aminozuren bij en extra eiwitten? Alleen vitamine E en magnesium is niet voldoende ... Zo niet, dan zou ik dat nog bij gaan voeren.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:59

Danuah, heb je maagzweren al uitgesloten? Mijn pssm2 paard reageert direct op lichamelijke (spier)pijn met maagklachten. Dan wordt hij ook ongelofelijk rillerig onder het zadel en het zadelen zelf, terwijl hij dit niet heeft als hij goed gemanaged is.

Tri-amino heeft hier wonderen verricht. Ik zou dit zeker nog toevoegen aan je dieet.

En daarnaast, geef de moed niet op!! Het heeft mij 1,5-2 jaar gekost, maar heb nu een vrolijk rijpaard wat vrijwel alles weer kan (zolang ik hem maar laat staan bij regen).

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:39

MalaQ schreef:
Danuah, heb je maagzweren al uitgesloten? Mijn pssm2 paard reageert direct op lichamelijke (spier)pijn met maagklachten. Dan wordt hij ook ongelofelijk rillerig onder het zadel en het zadelen zelf, terwijl hij dit niet heeft als hij goed gemanaged is.

Tri-amino heeft hier wonderen verricht. Ik zou dit zeker nog toevoegen aan je dieet.

En daarnaast, geef de moed niet op!! Het heeft mij 1,5-2 jaar gekost, maar heb nu een vrolijk rijpaard wat vrijwel alles weer kan (zolang ik hem maar laat staan bij regen).


Nee, maagzweren hebben wij nog niet uitgesloten. Wel aan gedacht, goed dat je het zegt hoor. Hij heeft alleen echt 0 andere symptomen; enkel het rillerige met zadelen. Moet binnenkort naar de kliniek voor de tandarts, ik ga eens informeren hoe en wat.

Heb je tips voor de tri-amino? Verder staat hij op 24/7 hooi.

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:43

Mijn paard is al heel zijn leven rillerig met zadelen. Zadel is jaarlijks gecontroleerd. Hij is nu 7 jaar onder het zadelen en nog steeds iedere keer ´verkrampt´ hij als ik het zadel erop leg. Ik wijt het nu aan de pssm en ben voorzichtig tijdens het zadelen

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:15

Het blijft heel lastig uitzoeken wat werkt per specifiek paard.. Ik ben zelf begonnen met aminozuren van mediguard, hele goede ervaringen mee: https://www.vaesen.eu/nl/mediguard-amino-complex.html

Ik gebruik nu de tri-amino's van Inge, en dat lijkt ook erg goed te gaan! Scheelt behoorlijk in prijs.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:18

Maagzweeronderzoek is niet zo'n leuke ivm moeten vasten.

Je kan er eventueel ook voor kiezen om de maag te ondersteunen met groene leem of bicarbonaat. Of uitsluiten door een tijde esomeprazol (nexium is vrij verkrijgbaar) te geven.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:22

Misschien kun je aangeven wat je precies voert en in welke hoeveelheden. Ik mis in ieder geval eiwit en amino’s in je dieet. Mijn pssm paard heeft ook een maagzweer gehad. Hij trapte bij het aansingelen en wou onder het zadel niet lopen.

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:38

Dank voor de reacties.

maartje0987 schreef:
Misschien kun je aangeven wat je precies voert en in welke hoeveelheden. Ik mis in ieder geval eiwit en amino’s in je dieet.


Ik voer hem nu niks erbij, vandaar ook mijn vraag zodat we met een ‘schone lij’ kunnen beginnen. Hij kreeg Vit E van Horseflex, magnesium en eiwit.
Ik ben mezelf er nu goed in aan het verdiepen, om niet zomaar wat te gaan voeren.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:11

Danuah wat jammer dat Grays toch niet zo goed gaat. Hopelijk helpen de adviezen je hier wat!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een pssm1 paard in combinatie met astma?
En die aminozuren heeft dat ook help voor een ossm1 paard of is dat meer voor de pssm2 types?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 10:32

Danuah: dat is niet fijn wat je beschrijft en uiteraard is het goed om ook andere dingen te onderzoeken, maar helaas past dat wel in het PSSM2/MIM plaatje. Ik mis ook een beetje de aminozuren/eiwitten in je verhaal. Als hij die niet krijgt, zou ik daar beginnen.

Zerena: ja, helaas ervaring met met mijn eigen PSSM1 merrie en verschillende andere paarden met astma/COPD/luchtwegproblemen. In de meeste gevallen was uiteindelijk toch de conclusie dat het meer PSSM gerelateerd is dan de luchtwegen zelf. De ademhalingsspieren en het diafragma (middenrif) zijn namelijk ook vaak aangedaan door PSSM1, dit is ook uit autopsie gebleken. Hierdoor gaan paarden "knijpend" ademhalen, waardoor de longen en luchtpijp niet goed functioneren.

Het mechanisme dat PSSM type 1 veroorzaakt wordt niet beïnvloed door aminozuren/eiwitten dus dat is inderdaad meer een PSSM2/MIM aangelegenheid. Uiteraard kunnen aminzuren/eiwitten wel helpen als er meer aan de hand is dan "alleen" PSSM type 1.

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:51

Ik heb een mail gestuurd naar Vaesen en ga straks eiwitten bestellen. Hopelijk juist om een start mee te maken. Ben er echt nog een leek in, dus mezelf er goed voor inlezen.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:09

Mac schreef:
Zerena: ja, helaas ervaring met met mijn eigen PSSM1 merrie en verschillende andere paarden met astma/COPD/luchtwegproblemen. In de meeste gevallen was uiteindelijk toch de conclusie dat het meer PSSM gerelateerd is dan de luchtwegen zelf. De ademhalingsspieren en het diafragma (middenrif) zijn namelijk ook vaak aangedaan door PSSM1, dit is ook uit autopsie gebleken. Hierdoor gaan paarden "knijpend" ademhalen, waardoor de longen en luchtpijp niet goed functioneren.

Het mechanisme dat PSSM type 1 veroorzaakt wordt niet beïnvloed door aminozuren/eiwitten dus dat is inderdaad meer een PSSM2/MIM aangelegenheid. Uiteraard kunnen aminzuren/eiwitten wel helpen als er meer aan de hand is dan "alleen" PSSM type 1.


Oef dat vind ik wel lastig om te lezen.
Splash heeft dan wel ook een bal spoeling gehad waar astma uit kwam.
Maar zijn voornaamste klacht is wel knijpend ademhalen.
Dan uiteindelijk ook wel rochelen in de ademhaling en hoesten.

Enig idee wat ik nog ter ondersteuning kan doen?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 13:53

Zerena schreef:
Enig idee wat ik nog ter ondersteuning kan doen?

Even heel simpel verwoord: de PSSM onder controle houden/krijgen.

Ademhaling is een spierenkwestie. Als deze niet goed werken, krijgt het paard niet alleen minder lucht binnen, maar kan het bijvoorbeeld ook minder goed schadelijke stofjes uit de longen verwijderen, waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. Dit even vanuit PSSM perspectief.