PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:46

Dan is zoals eerder benoemd hier sojascroot super. Daar zitten ook al die aminozuren in :)

_TaraM
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:06

xDenies schreef:
_TaraM schreef:

Denies,
Ik heb mijn p1’er een tijd de Active+ gevoerd en ben er best tevreden over. Paarden aten het graag en zagen er goed uit. Vond het alleen behoorlijk aan de prijs en ben nu geswitcht naar energie uit vet.


Interessant je laatste zin. Wil je daar wat meer over vertellen?


Zeker! Ik ben geen voedingsexpert maar op aanraden en na wat Amerikaanse ervaringen te hebben gelezen ben ik recent geswitched naar Rice Bran.
Het zou een stuk langzamer vrijkomende energie moeten zijn en minder zo’n glucose/glycogeen piek veroorzaken. Tot nog toe merk ik qua energie nog geen verschil maar ik voer het ook nog niet lang genoeg om daar echt iets nuttigs over te kunnen zeggen. Paard eet het in ieder geval prima en zit goed in de vacht.

Voordeel vind ik ook dat je hier veel minder van hoeft te voeren (let wel; ik heb een quarter dus geen volbloed oid haha :D ).

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:19

@denise: ik heb ook eerder gepost dat sojaschroot mooi is voor eiwitten en aminozuren en olie (=vet) voor meer energie. Zijn dat geen producten die je wil geven? Omdat ik geen reactie lees, maar je vragen volgens mij hetzelfde blijven :o

De bodybuilder was voor mijn paard te veel suiker. Hij werd er schrikkerig van, stijf en kreeg jeuk. Leek licht spierbevangen. Mijn paard kan ook niet goed tegen suikers, dus dat hoeft voor een ander paard niet zo te zijn.
Ik ben olie gaan ophogen en dat geeft hem meer energie.

BrightBren
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:56

Hoi! Ik lees al enige tijd stilletjes mee in dit topic, omdat ik mijn vermoedens heb dat er bij mijn paard mogelijk sprake is van PSSM.

Graag wil ik hem daarom laten testen op pssm2. De pssm1 test heb ik al opgestuurd en daarvan wacht ik op de uitslag, maar gezien het een warmbloed (nrps) betreft denk ik aan pssm2…

Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over hoe dit in zijn werking gaat mbt tot deze test? Ik vind het een beetje vaagjes op de website zelf die in de OP staat.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:53

Ik kom hier ook even binnen vallen. Ik had een topic geopend over mijn erg gestresste paard en er werd een aantal keren Pssm2 px genoemd. Alle symptomen komen overeen en ik heb een test aangevraagd. Mijn paard is dus heel nerveus. Kan dit met het juiste voer en supplementen minder worden?

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:19

LV19952 schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen. Ik had een topic geopend over mijn erg gestresste paard en er werd een aantal keren Pssm2 px genoemd. Alle symptomen komen overeen en ik heb een test aangevraagd. Mijn paard is dus heel nerveus. Kan dit met het juiste voer en supplementen minder worden?


Afbeelding
Helpt dit overzicht je?

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:39

LV19952 schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen. Ik had een topic geopend over mijn erg gestresste paard en er werd een aantal keren Pssm2 px genoemd. Alle symptomen komen overeen en ik heb een test aangevraagd. Mijn paard is dus heel nerveus. Kan dit met het juiste voer en supplementen minder worden?


Mijn paard was ook heel gestresst en nerveus. Zij is homozygoot P2 en sinds het dieet een heel stuk rustiger en relaxter geworden.
Dus ja, dat kan :)

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:46

BrightBren schreef:
Hoi! Ik lees al enige tijd stilletjes mee in dit topic, omdat ik mijn vermoedens heb dat er bij mijn paard mogelijk sprake is van PSSM.

Graag wil ik hem daarom laten testen op pssm2. De pssm1 test heb ik al opgestuurd en daarvan wacht ik op de uitslag, maar gezien het een warmbloed (nrps) betreft denk ik aan pssm2…

Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over hoe dit in zijn werking gaat mbt tot deze test? Ik vind het een beetje vaagjes op de website zelf die in de OP staat.

Alvast bedankt!


Ik heb hier de test laten uitvoeren https://shop.generatio.de/de/detail/ind ... ber/GCH208
Dit werkt hetzelfde als de PSSM1 test, haren opsturen dus ;)

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:00

Slmt9 schreef:
@denise: ik heb ook eerder gepost dat sojaschroot mooi is voor eiwitten en aminozuren en olie (=vet) voor meer energie. Zijn dat geen producten die je wil geven? Omdat ik geen reactie lees, maar je vragen volgens mij hetzelfde blijven :o

De bodybuilder was voor mijn paard te veel suiker. Hij werd er schrikkerig van, stijf en kreeg jeuk. Leek licht spierbevangen. Mijn paard kan ook niet goed tegen suikers, dus dat hoeft voor een ander paard niet zo te zijn.
Ik ben olie gaan ophogen en dat geeft hem meer energie.


Had een berichtje getypt maar perongeluk alles weg geklikt |o
Natuurlijk heb ik je berichten gelezen, maar er werden nog wat vragen gesteld dus daar heb ik ook op geantwoord. Soms lees ik maar vergeet ik te antwoorden, maar absoluut dankjewel voor je reacties. Ik zit gewoon in de oriënterende fase en moet iets hebben van, 'oké dit durf ik aan'.
Ik kan mij heugen dat ik negatieve berichten over sojaschroot heb langs zien komen, maar ik weet niet meer hoe of wat en waar. Dus dat is lastig. Kan me best voorstellen dat het ook betaalbaarder is.


_TaraM schreef:
Zeker! Ik ben geen voedingsexpert maar op aanraden en na wat Amerikaanse ervaringen te hebben gelezen ben ik recent geswitched naar Rice Bran.
Het zou een stuk langzamer vrijkomende energie moeten zijn en minder zo’n glucose/glycogeen piek veroorzaken. Tot nog toe merk ik qua energie nog geen verschil maar ik voer het ook nog niet lang genoeg om daar echt iets nuttigs over te kunnen zeggen. Paard eet het in ieder geval prima en zit goed in de vacht.

Voordeel vind ik ook dat je hier veel minder van hoeft te voeren (let wel; ik heb een quarter dus geen volbloed oid haha :D ).


Ach, ik ben ook geen voedingsdeskundige dus iedereen kan me alles wijs maken. Daarom vind ik het ook zo spannend. Wat is wijs %)
Hier ook een Quarter, vandaar dat ik je bericht zeker waardeer! Quarters zijn toch een beetje anders merk ik al weer :o?

Edit: Als ik google op Rice Bran kom ik bij Pavo uit, dat lijkt me niet kloppen?



Edit algemeen: Vroeger voerde we gewoon Coolmix & Basis sportbrok van Havens en deden alle Quarters het op de ranch goed op. Uiteindelijk is dat verandert. Als ik simpel google dan zie ik dat B-caroteen niet alleen in wortels zit maar ook in Luzerne. Daar had Beeb ook te kort aan.

Op de basis sportbrok van stal (merk Vente) ging het dus helemaal niet goed, vandaar dat ik dus met wat advies verder ben gaan proberen. Dus ik puzzel lekker verder maar vind het wel interessant om te lezen wat andere doen. Uiteindelijk hebben we allemaal een puzzel gehad.
Dus dank daarvoor!
En excuses als de vragen en hersenspinsels vervelend zijn.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:09

Rice bran is van pavo :) dus dat klopt wel.

_TaraM
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:20

Spenk schreef:
Rice bran is van pavo :) dus dat klopt wel.


Inderdaad, volgens mij is dat momenteel de enige “pure” Rice bran die hier verkrijgbaar is.

BrightBren
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:27

NRJ schreef:
BrightBren schreef:
Hoi! Ik lees al enige tijd stilletjes mee in dit topic, omdat ik mijn vermoedens heb dat er bij mijn paard mogelijk sprake is van PSSM.

Graag wil ik hem daarom laten testen op pssm2. De pssm1 test heb ik al opgestuurd en daarvan wacht ik op de uitslag, maar gezien het een warmbloed (nrps) betreft denk ik aan pssm2…

Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over hoe dit in zijn werking gaat mbt tot deze test? Ik vind het een beetje vaagjes op de website zelf die in de OP staat.

Alvast bedankt!


Ik heb hier de test laten uitvoeren https://shop.generatio.de/de/detail/ind ... ber/GCH208
Dit werkt hetzelfde als de PSSM1 test, haren opsturen dus ;)


Ah ik wist niet dat dat ook kon met haren opsturen. Is er iets bekend over de betrouwbaarheid van de test?
Mag ik vragen wat er bij jou uit de test is gekomen?

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:30

Je kan wel even in topic teruglezen ook en verder op internet vind je ook wel info.
Maar de PSSM2 test is niet gevalideerd. Dat wil zeggen dat de resultaten op dit moment nog te onbetrouwbaar zijn om hem goed te keuren.

De test kan vals positief of vals negatief terugkomen. Er zijn wel heel wat mensen die zeggen dat ze het resultaat wel helpend vonden en dat is prima natuurlijk hij kan ook gewoon kloppen :)

Maar je kunt er niet dezelfde betrouwbaarheid aanhangen als aan de pssm 1 test hierdoor.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:02

@Denise; Eerlijk gezegd denk ik dat je wat te moeilijk denkt, soms moet je gewoon wat proberen. Ik begrijp absoluut dat je bang bent voor een terugval! Maar ieder paard is anders en je kunt niet van te voren zeggen hoe je paard erop reageert. Inmiddels heb ik geleerd dat het met PSSM een beetje 'trial and error' is en je soms maar gewoon wat moet proberen. Ik heb hier en op Facebook goede en logische adviezen gehad toen mijn paard niet goed ging, en na het opvolgen van de adviezen ging mijn paard juist slechter. Niet omdat de adviezen niet goed waren, maar omdat hij als individu niet goed reageerde op de geadviseerde dieten. 9 van de 10 paarden hadden wel goed gereageerd op de adviezen. Ik ben gestopt met alles analyseren, geef waarvan ik denk dat logisch is en goed voelt (en dat is een heel stuk minder dan vorig jaar) en mijn paard doet het echt prima. Als jij teveel twijfelt bij een advies dat je hebt gekregen van Vitalbix dan zou ik dat niet geven. Bij twijfel niet doen en een andere mogelijkheid zoeken die beter voelt.

Als je wat in het dieet zou willen veranderen zou ik zelf starten met Sojaschroot (of rice bran), Coolstance copra of gemicroniseerde lijnzaad. Ik denk dat je misschien wat negatieve verhalen hebt gehoord over sojaschroot omdat dit wat hormonen zou kunnen bevatten, dan is ricebran denk ik een wat veiligere keuze. Naar mijn idee zijn bovenstaande producten prima producten om wat meer energie toe te voegen, maar is het uittesten waar je paard het fijnste op reageert. Je kunt de rest van je dieet dat gewoon intact houden.
En misschien niet zo'n populaire mening: je zou ook tijdelijk wat minder intensief kunnen trainen als je liever niets aan het dieet wilt veranderen.
Vergeet niet dat er meer paarden zijn die nu wat sneller door hun energie zijn met trainen; het wisselende weer en het verharen kost ook gewoon energie.
Maar nogmaals; ieder paard reageert anders en je kunt niet van te voren zeggen hoe het effect zal zijn op jouw paard. Trial and error.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:36

Spenk schreef:
Je kan wel even in topic teruglezen ook en verder op internet vind je ook wel info.
Maar de PSSM2 test is niet gevalideerd. Dat wil zeggen dat de resultaten op dit moment nog te onbetrouwbaar zijn om hem goed te keuren.

De test kan vals positief of vals negatief terugkomen. Er zijn wel heel wat mensen die zeggen dat ze het resultaat wel helpend vonden en dat is prima natuurlijk hij kan ook gewoon kloppen :)

Maar je kunt er niet dezelfde betrouwbaarheid aanhangen als aan de pssm 1 test hierdoor.


Bovenstaande klopt niet helemaal. Het ligt wat genuanceerder. De pssm 2 test is niet wetenschappelijk gevalideerd, maar dat wil niet zeggen dat de test niet goed is. Bovendien dna is dna dat liegt niet. Het probleem ligt hem in de klinische symptomen. Er worden paarden gevonden met wel de dna afwijking voor een pssm2-variant, maar zonder klinische symptomen. En dat maakt de validatie lastig want hoe weet je dan dat je meet wat je bedoelt te meten (in dit geval dus pssm2). Het onderzoek beweert een paard te hebben gevonden met pssm2, maar het paard heeft geen klachten en functioneert prima. Hoe dat kan daar is men nog niet achter.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:35

BrightBren schreef:
Ah ik wist niet dat dat ook kon met haren opsturen. Is er iets bekend over de betrouwbaarheid van de test?
Mag ik vragen wat er bij jou uit de test is gekomen?


Mijn paard is homozygoot P2.

Over de betrouwbaarheid van de test, daar hebben anderen al uitgebreidt over geschreven.
Voor mij zelf, ik vond het fijn om de bevestiging te hebben en daardoor kon ik gerichter haar dieet aanpassen.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:31

Kayleigh__ schreef:
@Denise; Eerlijk gezegd denk ik dat je wat te moeilijk denkt, soms moet je gewoon wat proberen. Ik begrijp absoluut dat je bang bent voor een terugval! Maar ieder paard is anders en je kunt niet van te voren zeggen hoe je paard erop reageert. Inmiddels heb ik geleerd dat het met PSSM een beetje 'trial and error' is en je soms maar gewoon wat moet proberen. Ik heb hier en op Facebook goede en logische adviezen gehad toen mijn paard niet goed ging, en na het opvolgen van de adviezen ging mijn paard juist slechter. Niet omdat de adviezen niet goed waren, maar omdat hij als individu niet goed reageerde op de geadviseerde dieten. 9 van de 10 paarden hadden wel goed gereageerd op de adviezen. Ik ben gestopt met alles analyseren, geef waarvan ik denk dat logisch is en goed voelt (en dat is een heel stuk minder dan vorig jaar) en mijn paard doet het echt prima. Als jij teveel twijfelt bij een advies dat je hebt gekregen van Vitalbix dan zou ik dat niet geven. Bij twijfel niet doen en een andere mogelijkheid zoeken die beter voelt.

Als je wat in het dieet zou willen veranderen zou ik zelf starten met Sojaschroot (of rice bran), Coolstance copra of gemicroniseerde lijnzaad. Ik denk dat je misschien wat negatieve verhalen hebt gehoord over sojaschroot omdat dit wat hormonen zou kunnen bevatten, dan is ricebran denk ik een wat veiligere keuze. Naar mijn idee zijn bovenstaande producten prima producten om wat meer energie toe te voegen, maar is het uittesten waar je paard het fijnste op reageert. Je kunt de rest van je dieet dat gewoon intact houden.
En misschien niet zo'n populaire mening: je zou ook tijdelijk wat minder intensief kunnen trainen als je liever niets aan het dieet wilt veranderen.
Vergeet niet dat er meer paarden zijn die nu wat sneller door hun energie zijn met trainen; het wisselende weer en het verharen kost ook gewoon energie.
Maar nogmaals; ieder paard reageert anders en je kunt niet van te voren zeggen hoe het effect zal zijn op jouw paard. Trial and error.


Bedankt voor je bericht.
Het is niet zo zeer te moeilijk denken, ik zet gewoon mijn hersenspinsels hier neer en achter de schermen ben ik ook allerlei dingen aan het uitzoeken. Dat komt dan waarschijnlijk over als 'te moeilijk denken'. Ik zie het meer als niet klakkeloos alles overnemen ;)

We gaan wat dingen proberen en aankijken. Bedankt allemaal voor het advies, ik kruip weer onder mijn meeleessteen :D

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:04

Mac schreef:
Marloezz: omdat P1 en Px klassieke spierbevangenheid als symptoom geven en de andere varianten niet - die geven spierafbraak of -schade, wat een ander proces is.

Dankjewel voor de link joyce!


Mac had jij je nog ingeschreven voor die lezing? Zo ja heb jij al een link ontvangen toevallig?
Als ik om 10 uur niks heb ga ik toch even mailen, merk dat de communicatie met haar wat minder makkelijk gaat. :+ hopen dat de lezing wel goed gaat.

edit: ik was te ongeduldig, link is binnen :+

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 17:39

Ik had me niet meer aangemeld joyce.
Ben stiekem wel heel benieuwd - ook hoe diep ze op dingen ingaat. Ik hoop diep - dat mis ik vaak.

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:02

Nou ik weet niet of de lezing nou echt zo top was. Veel al gelezen, ze had het wel over calcium dat het niet zo nauw kwam om dit minder te geven terwijl dit wel overal staat? En dat vitamine B blijkbaar bij hun belangrijk is. Dit gaat dus om puur px paarden.
Ik weet niet in hoeverre het allemaal klopt wat ze zegt, gaf ook aan dat ze geblokkeerd is in aantal facebookgroepen.

Verder vragen die ter tafel kwamen van de deelnemers, we waren met 6 dus een klein groepje. Mac je hebt niks gemist.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 10:03

OK,nou, blij dat ik mijn tijd anders heb besteed dan.
Bedankt voor je verslagje.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:51

maartje0987 schreef:
Spenk schreef:
Je kan wel even in topic teruglezen ook en verder op internet vind je ook wel info.
Maar de PSSM2 test is niet gevalideerd. Dat wil zeggen dat de resultaten op dit moment nog te onbetrouwbaar zijn om hem goed te keuren.

De test kan vals positief of vals negatief terugkomen. Er zijn wel heel wat mensen die zeggen dat ze het resultaat wel helpend vonden en dat is prima natuurlijk hij kan ook gewoon kloppen :)

Maar je kunt er niet dezelfde betrouwbaarheid aanhangen als aan de pssm 1 test hierdoor.


Bovenstaande klopt niet helemaal. Het ligt wat genuanceerder. De pssm 2 test is niet wetenschappelijk gevalideerd, maar dat wil niet zeggen dat de test niet goed is. Bovendien dna is dna dat liegt niet. Het probleem ligt hem in de klinische symptomen. Er worden paarden gevonden met wel de dna afwijking voor een pssm2-variant, maar zonder klinische symptomen. En dat maakt de validatie lastig want hoe weet je dan dat je meet wat je bedoelt te meten (in dit geval dus pssm2). Het onderzoek beweert een paard te hebben gevonden met pssm2, maar het paard heeft geen klachten en functioneert prima. Hoe dat kan daar is men nog niet achter.

Niks genuanceerder. Equiseq belooft al 30 jaar wetenschappelijke validatie, en die validatie komt er niet, en zal er ook nooit komen. Vergeet het. De test is waardeloos.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:24

Ik wou net zeggen... ze hebben geen idee of dit dna gen ook de symptomen veroorzaakt en dat is nou juist zo belangrijk in hoe betrouwbaar die test is. Niet dus. Ze kunnen de klinische relevantie niet bewijzen dus er is ook een kans dat de paarden met dit gen niet door dat gen pssm symptomen hebben maar door een ander nog niet gevonden dna deffect. Dat weten ze niet daarom komt die validatie er niet.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:07

BigBen schreef:
[
Niks genuanceerder. Equiseq belooft al 30 jaar wetenschappelijke validatie, en die validatie komt er niet, en zal er ook nooit komen. Vergeet het. De test is waardeloos.

Hey daar ben je weer! Alles goed? Toch fijn dat je altijd dit topic alleen komt binnenstormen om je gal lomp over de test te spugen en verder weer te verdwijnen *\o/* _/-\o_


Tot de volgende p2 test comment dan maar? :Y)

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:14

Maar je kan niet ontkennen dat ze gelijk heeft :=

Je kan vanalles vinden maar dat die test gewoon niet gevalideerd is is een feit. En het zou hier maar ook elders wel eens wat minder standvastig gebracht mogen worden dat die test heilig is en alles zegt. Dat is niet zo. Ze hebben nog altijd geen verband kunnen aantonen tussen de klinische symptomen en de DNA gen/afwijking. Daar zit het al jaren op vast.

Kun je nog zo hard roepen dat het echt wat zegt maar dat is dus gewoon als je het vanuit een wetenschappelijk basis bekijkt niet zo. En wetenschap is geen mening.

Wanneer je een paard met symtomen heeft en die test positief zou je de conclusie kunnen trekken oke hij heeft het. Maar als je paard negatief test zegt het niet hij het niet heeft en een paard zonder klinische symptomen zegt het niet van dat die de klachten krijgt.

Dat is het wezenlijke verschil met pssm1 test. Die heeft wel die validatie en daarmee kunnen ze wel het verband aantonen.