PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:22

Ik geef Zerena tenminste een opzetje, dan kan ze zelf verder puzzelen of mijn eerdere berichten teruglezen :)

Dit werkt voor ons en dat is het belangrijkste lijkt me. Niet wat iemand daar van vind of denkt :D

Kon het er nu even bijpakken, vandaar ook de "ofzo".

In Heltie horse zit dit:
Citaat:
1010 IE vitamine E per 10ml

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:28

Zerena schreef:
Ja opzich wel logisch natuurlijk.
Maar er zal toch een soort van basis gemiddelde zijn waar je dan mee kan gaan proberen?

Koudbloedtypes met pssm1 kunnen reactief reageren op vitE. Die van mij wordt er heel ril van, zeker in het begin of toen ik over ging van poeder naar olie.

Dus ik zou beginnen met de gewone aanbevolen dagdosering en dan 2 weken afwachten wat het doet.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:01

xDenies schreef:
Ik geef Zerena tenminste een opzetje, dan kan ze zelf verder puzzelen of mijn eerdere berichten teruglezen :)

Dit werkt voor ons en dat is het belangrijkste lijkt me. Niet wat iemand daar van vind of denkt :D

Kon het er nu even bijpakken, vandaar ook de "ofzo".

In Heltie horse zit dit:
Citaat:
1010 IE vitamine E per 10ml


Euh ja maar het is is niet zonder risico. Als zij volle bak zoveel geeft aan haar paard als jij zegt dan kan het zomaar helemaal fout lopen. Juist bij pssm-ers is het zo dat er geen standaard antwoord is en dat je met alles wat je doet super voorzichtig moet zijn. Er is geen standaard raamwerk wat je over de pssm-paarden kunt leggen. En een verkeerde inschatting kan hele grote gevolgen hebben.

We weten niks van het paard van zerana. Niet wat hij te eten krijgt, hoe hij is gehuisvest, in welke conditie hij is ect… juist doordat er zo weinig info is ga ik niet zeggen je moet hem … gram van dit of dat geven want zo simpel werkt het dus gewoon niet..

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:14

Niets is zonder risico, dat snapt ze zelf ook nog wel. Het is een "ik heb dit gedaan bij PSSM2, wellicht heb je er iets aan". Niet een "je moet dit nu bij jouw PSSM1 doen".

Het is in ieder geval iets voor iemand die door de bomen het bos niet meer ziet.

Ajuus. Ik ga terug onder mijn meeleessteen :)

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:48

Om wat meer info te geven.
Het is een een grote tinkerruin van 13.
Hij zit zo rond de 600 kilo.
Hij krijgt zo ongeveer onbeperkt hooi en daarnaast de balance+ muesli van Vitalbix.
Hij komt niet op het gras.
Hij staat overdag buiten (met 3 andere paarden) op een paddock paradise.
En ‘‘s nachts op stal, waar hij gebruik kan maken van een stuk van zeker 10 bij 6 mtr.
Hij krijgt nu vitamine E van pharmahorse (aanbevolen dosering)
Magnesiumcitraat van vitalstyle en zout.

Hij doet het eigenlijk best goed nu.
Maar de reden dat ik aan het kijken ben is omdat hij ook astma heeft.
En hij is nu al 2 jaar in het najaar slecht qua astma.
En hij vind de muesli niet zo lekker meer.

Ik wil dus kijken of ik hem beter kan ondersteunen zodat hij in het najaar niet of iig minder slecht word.
Ik zou hem daarbij graag meer omega 3 willen geven.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:22

Een pssm-1 paard mag 2.000 tot 10.000 IU vitamine E hebben zover ik weet. Of het nodig is voor dit specifieke paard dat kunnen wij vanaf de pc niet zeggen. Te veel kunnen ze niet goed op reageren maar te weinig worden ze symptomatisch van. Het is toch veel trial en error. Hoeveel zout geef je en welk zout? Heb je vitamine E zonder selenium? In hoeverre is hij symptomatisch van de pssm/ in hoeverre komen de klachten door de astma?

SilvanoN
Berichten: 205
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:46

Boehoee, net de testresultaten terug van het lab.
P2/P2 en n/Px

Eigenlijk ging hij na een dipje best wel weer okee en hoopte ik dat ik me vergist had.

Wat nu gedaan?

Glossy2009
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:54

Ik meld mij hier ook, ze word nog getest maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat mijn 14 jarige quarter merrie pssm heeft. Gelukkig geen heftige aanvallen, alleen wat vage klachten maar alles bij elkaar kan het haast niet anders.
Terwijl ik wacht op test uitslagen ben ik al druk bezig met kijken wat ik haar kan gaan voeren.
Ze krijgt sowieso onbeperkt hooi met analyse.
Daarnaast krijgt ze op het moment
2 scheppen pavo care4life
50gr sojaschroot
1 schep agrobs weisencobs
50ml lijnzaadolie
Monnikspeper (hevige hengstigheid)
Ginkgo biloba (winterbevangen)
Biotine (zeer gevoelige hoeven)
Sport support van de paardendrogist

Ik zit eraan te denken om over te gaan op de graan vrije lijn van equifyt en dan het volgende te gaan voeren
1 schep green power
1/2 schep pre active
Erwten eiwit idolaat of coolstance copra
50ml lijnzaadolie
Monnikspeper
Ginkgo biloba
Joint power van horse flex
Vitamine e met selenium van horseflex
Magnesium van horseflex

Die laatste 2 omdat ik heb begrepen dat pssm paarden hier een verhoogde behoefte aan hebben.

Ik hoop haar hiermee stabiel te kunnen houden en hevige aanvallen te voorkomen. Ze staat sinds een paar maanden stevig in het werk en ik merk dat ze echt wel wat extra's nodig heeft.

Heeft iemand hier gedachtes over?

Ik ben uiteraard nog bezig met het topic doorlezen (het zijn best veel pagina's tenslotte)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:39

Mag ik vragen waarom je dat denkt?
Heb je DNA test gedaan?

Ik twijfel nog. Mijn pony heeft januari een heftige spieraanval gehad en is twee weken later hoefbevangen geraakt.
Gelukkig gaat het ondertussen beter.
Hij wordt 15 jaar en is altijd wel uitdaging geweest om spieren op peil te houden. Snel stijf. Maar geen aanvallen gehad zoals nu.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:48

SilvanoN schreef:
Boehoee, net de testresultaten terug van het lab.
P2/P2 en n/Px

Eigenlijk ging hij na een dipje best wel weer okee en hoopte ik dat ik me vergist had.

Wat nu gedaan?

Als het goed gaat met je paard dan zou ik niet veel veranderen eerlijk gezegd.
Als het beter kan, kijk dan eens naar wat paarden met P2 en Px specifiek nodig hebben (op www.pssm.eu staat dat in grote lijnen omschreven) en maak dan aanpassingen. Doe dat wel 1 voor 1 zodat je weet waar je paard goed op reageert en waarop niet.

Glossy2009: denk je aan PSSM1 of MIM? Ook vwb testen?
Zelfde vraag voor Dyonne.
De aanpak kan namelijk dan wel heel anders zijn.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Je moet eerst een idee hebben of het gaat om pssm 1 of 2. Het management is namelijk totaal anders. Pssm-1 voor je super laag in suiker. Vaak zijn het koudbloeden of rassen die snel te dik zijn. Pssm-1 moeten vaak ook volledig van het gras af gehaald worden.

Pssm-2 voer je idealiter graan- en luzerne vrij. Die van mij doet het juist wel heel goed op vers gras. Met pssm-2 voer je voor de energie vet en eiwit extra bij om ze op gewicht en goed in de spieren te houden. Met alleen vitamine e en magnesium voeten kom je er niet in ieder geval. Pas op met vitamine e met selenium. Meestal moeten ze dusdanige hoeveelheden vitamine e extra hebben dat je een selenium vergiftiging voert als je niet oppast. Als het zo simpel was dat een poedertje alles oploste was heerlijk geweest. Maar helaas te mooi om waar te zijn :)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

PSSM 2 denk ik dan aan.
Heb mij verdiept in uitslagen en zie bij Welsh Cobs eigenlijk alleen 2 eruit komen.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Nouja gewoon spierbevangenheid bestaat ook nog en is gewoon toeval of pech. Dat maakt het ook zo vaag. Het kan ook gewoon domme pech zijn. Dus het is even aan jou om je onderbuikgevoel te volgen en in te schatten of er meer aan de hand is of dat het gewoon eenmalige domme Pech is. Bij de mijne had ik te veel kleine dingetjes die vreemd waren. Altijd het gevoel gehad dat er iets is wat niet klopt. En wat dat iets dan is? WHO knows… na jaren zoeken was dat dus pssm-2 maar 10 jaar geleden bestond dat nog niet echt zo en vond iedereen het een raar en overgevoelig paard dat zich maar niet zo aan moest stellen en wat harder moest worden |o