PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:30

Ik heb wel gehoord dat een paard positief was op p2 en bij een volgende test was het paard positief op 2 andere varianten.
Dit wat sevke verteld heb ik nog niet gehoord..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:02

Positief op pssm2 en PX.
Zelfde paard. Tweede biopt genomen tijdens een’aanval’. Zelfde labo weet ik niet. Paard heeft wel pssm-achtige verschijnselen, dus men gaat ervan uit dat de eerste test vals negatief resultaat gaf.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:34

Biopt is niet hetzelfde als een gen test.
Of heb je beide gedaan?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:32

Mac schreef:
De tests van EquiSeq (dus voor de varianten P2,P3, P4 en Px) zijn technisch gezien wel gevalideerd maar (nog) niet gepubliceerd voor peer review en daardoor voor academische instellingen (nog) niet erkend.

De tests van EquiSeq zijn niet gevalideerd.
Niet 'technisch', niet peer reviewed, gewoon niet.
Soms vraag ik me echt af hoeveel jij van EquiSeq betaald krijgt.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:15

Weet niet of dit al genoemd was.. maar kwam dit tegen. Ongeacht dat de aanmelding avond al voorbij is misschien kan je alsnog terecht en anders doen ze een 2e avond organiseren :

Heeft je paard vage onverklaarbare (bewegings)klachten? Of misschien wel de diagnose PSSM gekregen en weet je niet wat te doen. Of wil je er gewoon meer over weten? Dan is er op 20 maart de mogelijkheid. Enkele sprekers zullen deze avond ingaan op de aandoening, de beschikbare testen en testuitslagen en de behandeling en management van een paard met PSSM, waarbij ook de Vitafloor aan de orde komt.

Datum: woensdag 20 maart 2019
Tijd: 19-21.30h

Programma:
19.00 Welkom
19.15 Introductie
19.30 PSSM wat is het? En nu? (Behandeling en Management)
20.00 Diagnosticeren PSSM en betekenis testuitslagen
20.30 Ervaring(en) van eigenaren met hun PPSM paard(en)
21.00 Vragen en afsluiting

Toegang is gratis voor klanten van de Hofstede. Voor andere geïnteresseerden wordt een bijdrage van € 10,- per aanmelding gevraagd. Vanwege een beperkt aantal plaatsen geschiedt inschrijving op volgorde van aanmelden (klanten van de Hofstede hebben hierbij voorrang). Bij veel aanmeldingen zal evt. een extra datum georganiseerd worden.

Deze avond wordt georganiseerd door FPC De Hofstede. Aanmelden kan t/m 14 maart via info@fpcdehofstede.nl met s.v.p. vermelding in onderwerp: Inschrijving PSSM avond.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:32

sevke schreef:
Positief op pssm2 en PX.
Zelfde paard. Tweede biopt genomen tijdens een’aanval’. Zelfde labo weet ik niet. Paard heeft wel pssm-achtige verschijnselen, dus men gaat ervan uit dat de eerste test vals negatief resultaat gaf.


Maar die biopten zijn toch alleen zinvol om te nemen tijdens een aanval? Is het eerste biopt dan in een rustige fase genomen?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 12:31

Biopten geven idd alleen informatie over het weefsel waar het uit wordt genomen en de staat waarin het op dat moment verkeert.

Als je naar mijn ruin kijkt, kun je duidelijk zien dat het weefsel op zijn achterhand ernstig is aangetast. Op andere delen van zijn lichaam is geen schade te zien. Het zou wel interessant zijn om te weten hoe een biopt van die slechte plek in zijn achterhand er uit ziet vergeleken met een biopt van een niet aangetaste plek. Maar ja: ik ga daarvoor niet in mijn paard laten snijden en ik ga er ook niet voor betalen. Ik ben al genoeg gekke Henkie voor wat ik allemaal vrijwillig doe en daardoor over me heen moet laten komen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:58

Sizzle schreef:
Biopt is niet hetzelfde als een gen test.
Of heb je beide gedaan?


Ik heb niks gedaan. Is een vriendin van mij. Ik wacht tot de test sluitend is. :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:04

Wie kan mij meer vertellen over PX en RER?
Heeft een RER paard altijd PX?
Is er bij PX en/of RER een afwijking te zien in het eiwitgehalte in het bloed.
Wat zijn de overeenkomsten van de symptomen?
Zijn het aanvallen of kunnen de symptomen ook constant zijn?
Ik heb het een en ander gelzen op internet maar helaas is heel veel in het engels en laat ik daar nou niet heel goed in zijn :o

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:17

Op het PSSM -NL Facebook forum staat daarover een goede omschrijving. Het is onzin om daar zelf een verhaal van te gaan maken als dat al zo'n mooie samenvatting is, dus (met toestemming van de beheerder daar):

PSSM NL Facebook pagina schreef:
PSSM2 variant PX is 1 van de genen die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor RER( calcium gerelateerde verzuring na arbeid, veel gezien in Draf en Rensport) Het calcium wordt ineens vrijgegeven uit de spiercellen na de arbeid/inspanning ipv geleidelijk tijden de arbeid.
PX is niet hetzelfde als RER. PX kan paarden met P1/P2/P3 en P4 meer symptomatisch maken. Sommige PX paarden zijn niet symptomatisch, sommige N/PX paarden zijn symptomatisch zonder andere variant.
Doel management: Optimale opname en aanvoer van eiwitten en aminozuren, voorkomen van stress( fysiek en mentaal),beperken van calcium opslag en kalium inname.
Voeding:
*(getest) hooi, suiker 10% of lager eiwitten 12% of hoger
*Een balancer, of vitamine/mineralenbrok suiker en zetmeel samen onder 10%
(deze paarden zijn niet suiker en zetmeel overgevoelig, maar suiker en zetmeel belasten het systeem van ieder paard, en daarmee verlaag je dus de weerstand).
*Natuurlijke vit. E: van 2000iu tot 6.000iu per dag, wanner je net start is het aanbevolen minimaal 4000iu te geven, en na 2 maanden te kijken of het omlaag kan. Omdat PSSM2 paarden wel kunnen grazen kan de vit. E behoefte lager liggen. PX paarden kunnen bij een teveel aan of Calcium en/of Kalium explosief en gespannen gedrag vertonen dat zich ook kan uiten in aanhoudende tremors, harde en stijve spieren.


Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het wel, dan ga ik die proberen zo goed mogelijk te beantwoorden :-)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:29

Mac, dat had ik inderdaad al gevonden. Alleen is mijn vraag hier niet duidelijk mee beantwoord :o

Een paard wat RER heeft, heeft dat ook altijd PX?
Dus al een paard px heeft, kan het ook RER hebben? Maar als het RER heeft is er altijd sprake van PX?

En dan dit deel:"beperken van calcium opslag en kalium inname."
Hoe beperk je calcium opslag en kalium inname? Kalium zal je minder moeten geven neem ik aan mar de calcium opslag dan?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 10:23

No_No schreef:
Een paard wat RER heeft, heeft dat ook altijd PX?
Dus al een paard px heeft, kan het ook RER hebben? Maar als het RER heeft is er altijd sprake van PX?

Px is één van de genen die bij kunnen dragen aan het ziektebeeld van RER, zo moet je het zien.
Een paard dat RER heeft, heeft niet per definitie altijd Px. RER is, net als PSSM2, eigenlijk een symptoomomschrijving of een ziektebeeld maar kan verschillende oorzaken hebben.
Een paard dat Px heeft, zal RER ontwikkelen als de andere genen daarvoor ook aanwezig zijn. Er zullen ook nog andere factoren aanwezig zijn die een aanval van RER kunnen triggeren; dit wrodt nog onderzocht. Ze zijn er al wel vrij zeker van dat RER (ook) niet veroorzaakt wordt door 1 specifiek gen, maar waarschijnlijk een x aantal genen.

Citaat:
En dan dit deel:"beperken van calcium opslag en kalium inname."
Hoe beperk je calcium opslag en kalium inname? Kalium zal je minder moeten geven neem ik aan mar de calcium opslag dan?

Bij een paard met Px is er sprake van een verstoring in de calciumkanalen in de spieren. Men heeft in de praktijk ondervonden dat paarden met Px beter reageren op een dieet dat laag is in calcium. Veel paarden met het Px gen hebben een (te) hoog kaliumgehalte in het bloed, dus inname hiervan beperk je ook het liefst. Het precieze mechanisme hierachter is nog niet bekend en kan ook samenhangen met andere genen in combinatie met Px. Dieper dan dit kan ik er niet op in gaan omdat er nog niet veel meer over bekend is en mijn kennis rijkt ook niet ver genoeg om hier dieper op in te gaan. Wil je er zelf meer over lezen, google dan eens op CACNA2D3. Px is een semidominante genitische variant van dit gen. Om op het voer terug te komen: ruwvoer uit Nederland is over het algemeen niet hoog in calcium, dus meestal zit je daarmee wel goed. Kalium is een ander verhaal, want daar is Nederlands ruwvoer meestal juist heel erg rijk aan. Dit kun je uiteraard alleen weten door je hooi te testen. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk dus is het zaak er in ieder geval voor te zorgen dat je geen supplementen geeft die rijk zijn in calcium en/of kalium. Alfalfa is rijk aan beide en daardoor ook niet aan te raden voor een paard met Px.

Wat typisch is aan veel paarden met het Px gen is dat ze binnen een fractie van een seconde van kalm naar helemaal doorgedraaid kunnen gaan. Ze zijn sowieso erg gevoelig voor stress, wat een aanval kan triggeren. Paarden met Px hebben niet de spierschade zoals je die vaak ziet bij P3 en P4, maar kunnen ineens kreupel zijn en een paar dagen later weer ok. Ook kunnen ze spiertrillingen hebben, zoals ook bij PSSM wordt gezien. De meest duidelijke uiting van RER is klassieke spierbevangenheid die gepaard gaat met koffiekleurige urine. De aanwezigheid van Px versterkt de mate van symptomatisch zijn op de aanwezigheid van P2, P3 en P4.

Verder doen paarden met Px het het beste op een dieet dat lijkt op dat voor een paard met PSSM type 1. Dus: beperkte suikerinname en beperkte graastijd. De meeste paarden met Px doen het goed op een vetbron, maar niet in dezelfde hoeveelheid als een paard met PSSM type 1. Voer niet meer vet dan nodig is voor de arbeid die het paard verricht. Een paard met Px heeft een verhoogde behoefte aan VitE, vooral als het regelmatig spierbevangen raakt. Nog even wellicht ten overvloede: met spierbevangenheid wordt niet alleen het klassieke beeld bedoeld van niet meer kunnen bewegen, druipen van het zweet en donker plassen, maar kan zich al heel subtiel voordoen als een mindere prestatie, een lichte kreupelheid of stijfheid. Een heftige aanval van RER is in het bloed terug te vinden als extreem verhoogd CK (>10000 maar vaak >20000) en AST.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:11

Top dank je!!
Bietenpulp is dus ook niet geschikt voor px paarden?

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:42


Danaea
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:42

Ik heb een Irish cob op proef en deze intussen adhv haren op PSSM1 laten testen.

Helaas kwam het volgende antwoord: ze heeft een allel met de kenmerken en een allel zonder de kenmerken. Theoretisch gezien kan ze dus symptomen gaan vertonen, echter dit is niet zeker. Het onderzoek hiervan is nog in volle gang.

Weet iemand wat dit wil zeggen? En mag je dan bv ook niet fokken?

Ik ben hier zelf niet in thuis!

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:17

Danaea schreef:
Ik heb een Irish cob op proef en deze intussen adhv haren op PSSM1 laten testen.

Helaas kwam het volgende antwoord: ze heeft een allel met de kenmerken en een allel zonder de kenmerken. Theoretisch gezien kan ze dus symptomen gaan vertonen, echter dit is niet zeker. Het onderzoek hiervan is nog in volle gang.

Weet iemand wat dit wil zeggen? En mag je dan bv ook niet fokken?

Ik ben hier zelf niet in thuis!

Onder dit profiel is ze gewoon ziek, ze is wellicht nog niet symptomatisch. Tinkers willen ook nog weleens aanvallen krijgen die meer lijken op koliek, dus soms wordt het niet eens herkent als ze een aanval hebben.
Maar dus inderdaad niet fokken, zelfs met een vrije vader heb je 50% kans op een ziek veulen

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:25

Niet kopen.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:06

Danaea: een paard met 1 copie van het PSSM1 gen heeft de aandoening. De ervaring leert dat vrijwel alle paarden vroeger of later wel symptomen gaan vertonen. Het is idd de vraag of iederen die als zodanig herkent want het hoeft niet te betekenen dat je paard compleet spierbevangen staat (al kan dat ook wel gebeuren).

Ikzelf begin nooit meer aan een paard dat positief test op 1 van de bekende genen die PSSM veroorzaken of kunnen veroorzaken. Niks dan ellende, zowel emotioneel als financieel. Een paard met PSSM bereikt vrijwel nooit zijn volledige potentie als sportpaard/rijpaard/menpaard en dat is echt wel iets om in je achterhoofd te houden. Vooral als ze eenmaal symptomatisch zijn geweest zijn het geen paarden waar je onbezorgd vrolijk een zadel opgooit en gaat rijden. Het kan zomaar eens zijn dat het die dag net ff niet gaat. Als je dan leuk met iemand hebt afgesproken voor een buitenrit of naar een wedstrijd had gewild is dat niet heel handig. Hou er rekening mee dat alles wat je er in investeert qua training wellicht niet brengt wat je hoopt en dat je met een paard kunt komen te zitten dat niet meer berijdbaar is maar wel veel kost in onderhoud. Een doemscenario, maar wel realistisch helaas.

Over bietenpulp: dat is qua kalium een prima product; qua calcium dan weer aan de hoge kant maar iig een betere keus dan luzerne. Zelf gebruik ik Wiesencobs om de supplementen van de paarden doorheen te mengen. Zo krijg ik een soort slobber die ik ze kan voeren.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:13

Nog even een aanvulling op het calcium-verhaal bij px-paarden( en RER-paarden), het dagelijks voeren van een gezonde vetbron helpt om de calcium-vrijgave geleidelijker te laten gebeuren, ipv ineens, wat dus het ontplof-gedrag veroorzaakt.

Poedel17
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:53

Even een vraagje over het Calcium verhaal. Er wordt gezegd dat bij px paarden je beter geen luzerne voert. Wat geef je dan als eiwitbron ( behalve de wheypoeder) aan een PSSM2 paard met ook het px gen?

Danaea
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-19

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:55

Ik heb naar aanleiding van jullie reacties besloten van de koop af te zien. Bedankt voor jullie antwoorden.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:54

Niet leuk maar wel verstandig denk ik danaea

Poedel: erwteneiwit- of rijst isolaat

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:54

Afbeelding
Afbeelding

Bloeduitslagen van mijn ongeteste pony

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:56

freeride schreef:
Nog even een aanvulling op het calcium-verhaal bij px-paarden( en RER-paarden), het dagelijks voeren van een gezonde vetbron helpt om de calcium-vrijgave geleidelijker te laten gebeuren, ipv ineens, wat dus het ontplof-gedrag veroorzaakt.


Dag wist kk niet!!
Rijstzemelen of coolstandscopra een goede vetbron?

Poedel17
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:06

Mac schreef:
Poedel: erwteneiwit- of rijst isolaat


Dank je wel :) . Zou ik dan ook meer wheypoeder kunnen geven? Of is het beter verschillende eiwitbronnen te geven?