PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 16:43

Poedel17 schreef:
Dank je wel :) . Zou ik dan ook meer wheypoeder kunnen geven? Of is het beter verschillende eiwitbronnen te geven?

Dat kan, meer wheypoeder geven :-)
Qua eiwitprofiel zijn wheypoeder, rijsteiwitisolaat en erwteneiwitisolaat vergelijkbaar. Het is soms zoeken waar het paard het het beste op doet.

No_No: gemicroniseerd lijnzaad is een hele goede vetbron waar veel mensen met paarden met PSSM of paarden die om een andere reden heel schraal of futloos zijn goede ervaringen mee hebben. Rijstzemelen zijn op zich ook goed, maar daar worden sommige paarden heel heet van. Plus dat een paard positief kan testen op doping als ze rijstzemelen krijgen. Cool Stance Copra hoor ik ook goede verhalen over. Zelf ben ik niet zo weg van cocosproducten vanwege de vervuiling die er vaak in wordt aangetroffen. Ik weet niet hoe daar bij Cool Stance op wordt gecontroleerd.
Even vooropgesteld dat ik geen dierenarts ben, maar aan de hand van de bloeduitslagen (als ik het goed zie; het is niet heel duidelijk te lezen) zou ik eerder richting parasitaire infectie denken. Leverbot of Lyme bijvoorbeeld. Wat zijn de symptomen van je paard ook alweer?

Poedel17
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:34

Mac schreef:
Poedel17 schreef:
Dank je wel :) . Zou ik dan ook meer wheypoeder kunnen geven? Of is het beter verschillende eiwitbronnen te geven?

Dat kan, meer wheypoeder geven :-)
Qua eiwitprofiel zijn wheypoeder, rijsteiwitisolaat en erwteneiwitisolaat vergelijkbaar. Het is soms zoeken waar het paard het het beste op doet.


Dank je wel :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:06

Mac,

Ze heeft een lichte bloedwormbesmetting.

Wat haar klachten zijn:
Zeer snel last van haar rug/lendenspieren bij regen en kou, lijkt dan ligt bevangen.
Wisselend van been onregelmatig aan de achterbenen.
Zeer hoge spierspanning.
Stijf.
Van rustig naar enorm stress in kort moment ook trillen.
Bokken/staken met rijden.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 15:46

Ah ja , idd een parasitaire besmetting. Hoe is dit vastgesteld? Waar ontworm je mee?
Het vervelende aan bloedworm is dat je in dit seizoen alleen de levende bloedworm kunt bestrijden (als in: doodmaken) met ivermectine maar de ingekapselde larven leveren eigenlijk een groter probleem op in de darmen. Deze kun je echter alleen bestrijden met moxidectine, maar dat kun je vanwege de larvencyclus alleen in november/december doen. Doe je dat nu en er is sprake van een grote infectie (wat je in de eitelling of aan wat er uitkomt met het ontwormen niet altijd kunt zien!) dan levert dat een heel groot risico op voor je paard. Beter nu dus regelmatig ontwormen met ivermectine om de bloedwormen in het darmstelsel te bestrijden en dan in november/december met moxidectine om de ingekapselde er uit te krijgen. Maar ik neem aan dat je van je dierenarts al wel een ontwormschema hebt gekregen?

Vwb de PSSM kant van dit verhaal: dat kan wel aan de hand van jouw omschrijving. Is je paard al getest (sorry, ik onthoud dat heel slecht)? Andere dingen waar je aan kunt denken zijn vitamine/mineralen tekorten (denk in dit geval aan magnesium of selenium) of toch de Lyme waar ik het al eerder over had. Deze dingen zijn alleen niet zo heel makkelijk te testen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:13

Geen ontwormingsschema. Ik heb ook nooit van deze manier gehoord eigenlijk. Ik weet niet beter dan dat de equest voor de ingekapselde worm is. In januari en februari was ze schoon op de eitelling. Ze krijgt vanavond equest. Jouw idee is dus ivermectine? Die heb ik ook liggen dus dat kan ik ook geven.
Ze had een ligte besmetting volgens de eitelling overigens.

Ze is nog niet getest. Ik heb van de week haren getrokken en zal morgen even gaan zitten om het in orde te krijgen. Ik ben vandaag vergeten te printen, dat kan vrijdag pas weer op mn werk.
Ze krijgt wel al het dieet.

Magnesium was goed volgens de bloedtest.
Volgens de dierenarts is ze overtraind geweest (draver) en daardoor gevoelig voor spierbevangenheid (rer denk ik dan?)
Haar klachten passen ook bij px. Het is een stressgevoelige jonge dame.
Bij de bloeduitslagen staat bij de witte bloedlichaampjes dat het bloed mogelijk beschadigd was en dus mogelijk niet correct beoordeeld is.



Is dit beter te lezen?
Afbeelding
Afbeelding

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 18:05

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... men-paard/
https://www.horses.nl/algemeen/experts- ... bloedworm/
even als snelle referentie
De gewone Equest is ok om nu te geven, de Pramox dus alleen in November/December

Vraag het vooral je dierenarts :D maar verlaagde neutrofielen en verhoogde lymfocyten kan duiden op een virale (en eventueel een bacteriële) infectie of een reactie van het immuunsysteem.
Ik mis de referentiewaardes in het eerste plaatje, maar verhoging in CK en LDH duidt op spierproblemen. ALT is een leverwaarde en deze is wel vaker verhoogd bij paarden met spierproblemen. Verhoogd kalium idem dito (vooral bij paarden met RER).

mooney

Berichten: 7792
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:06

De gewone equest en de pramox hebben precies dezelfde werkzame stof tegen de ingekapselde bloedworm (moxidectine), dus de ene aanraden en de ander niet is een beetje apart. De pramox heeft daarnaast een andere stof, maar die is tegen o.a. lintworm.

De waarschuwing in jouw bronnen geldt alleen als je niet in de winterperiode hebt ontwormt en er een fikse besmetting is. Met een lichte besmetting en een paard dat recent nog goed was zou ik dat gewoon aandurven.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 19:18

Mooney, je hebt gelijk, het is de praziquantel die Pramox Pramox maakt, excuus.

Geen idee of no_no afgelopen winter nog moxidectine heeft gegeven. Ik zou zelf het risico sowieso niet nemen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:23

Afbeelding

Dierenarts heeft niets over een infectie gezegd maar ik hou het in de gaten.

Ze krijgt gewoon de equest +:)+p ze heeft begin van de winter ivermectine met praziquantel gehad

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 19:35

Licht verhoogde waardes idd.
Wat zei je arts van laag glucose?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:46

Niets

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:42

Ze lijkt weer bevangen -O-
Vandaag maar weer bloed af nemen..

Maandag even gereden (15 min), daarna trailerladen geoefend en een kort trailerritje (waarbij ze zeer vreem deed, we hadden een camera opgehangen). Is te veel geweest blijkbaar.
Verzorgmeisje wilde gisteren rijden maar ze wilde niet lopen.
Na mijn werk ben ik gaan kijken. Zeer strakke en pijnlijke bovenlijn.. ze ging ook plassen, urine was wat donkerder dan normaal.
Direct extra vitamine e, c en b gegeven. Dusssssss....

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:15

@nono :(:)

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:09

Ah gats No-No ...

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:56

:(
Sterkte No_No.
Hopelijk gaat het snel beter.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:57

Gisteren was ze al een heel stuk beter. Vond de dierenars wel jammer want nu heeft hij het niet kunnen zien. Bloed afgenomen en een pijnstiller gegeven. Uitslagen heb ik nog niet

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:40

Spierwaarden waren ligt verhoogd. Volgende keer eerder prikken.
Ze hersteld veel sneller dan anders dus dat is gunstig.
Het heeft haar wel energie gekost, ik zag het al met deken op. Ingevallen flanken en er zijn wat kilo's van af. Nou had ze wel wat over dus geen grote ramp.
Wat mij op viel was dat ze ribbels op de ribbenkast heeft gekregen. Lijken vet ribbels? Ik heb het geprobeerd om op de foto te krijgen.
Herkent iemand dat?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De manenkam is nog erg hard.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:43

Ze krijgt overigens geen erwteneiwit omdat ze dat niet wil eten. Is het toch aan te raden om de eiwitten extra aan te vullen? 3 amino krijgt z wel.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:44

Die van mij heeft die ribbels in z'n hals.. Geen idee wat het is.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 09:46

Dat zijn spieren die verkrampt of beschadigd zijn; dat geeft een bobbelig of ribbelig effect.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:52

Mac schreef:
Dat zijn spieren die verkrampt of beschadigd zijn; dat geeft een bobbelig of ribbelig effect.


Oke, ik hou het in de gaten. Bedankt!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:58

Oh ja, haar bloedwaaren..
Gezien de spierwaarden niet heel erg verhoogd waren, kan dat zo snel dalen door de supplementen? Lijkt mij sterk toch?

Sizzle

Berichten: 35729
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:03

Mijn paard had ook niet enorm hoge waarden maar wel heel veel pijn.
Schijnt dat het nogal ras gebonden is hoeveel last ze er van hebben.
De arts zei mij dat bij quarters de waarden vaak toren hoog moeten zijn voordat ze überhaupt tekenen gaan vertonen terwijl volbloeden met relatief lage waarden al vaak met koliekverschijnselen te maken hebben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:29

Bedankt sizzle

Eleeke

Berichten: 2055
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:38

Alle moed bijelkaar geraapt om toch maar eens hier te posten in plaats van alleen mee te lezen.

Maandag weer overleg met dierenarts , maar ben benieuwd of dit herkenbare symptomen zijn.

Haflinger , merrie ,15 jaar
Afgelopen 11 jaar :

- Slecht in conditie te krijgen, vooral de galop
- opvallend hoge hartslag in beweging vergeleken met een gemiddeld warmbloed (rusthartslag normaal)
- korte periodes van niet zo graag willen bewegen afgewisseld met lange periodes van graag willen werken

Laatste 2 jaar
- begin 2018 , echt niet graag willen bewegen, lijkt heel moe -> hoge spierwaarden,behandeld als spierbevangen met infacam, neutradex en vit E/selenium
- Vandaag zelfde , alleen omdat ik tegenwoordig met hartslagmeter rijd, ontdekte ik het eerder door verhoogde hartslag in stap, gelijk inflamacam gekregen en maandag gaan we verder onderzoeken.

ik weet al jaren niet beter , dat ze lastig sportconditie krijgt. Vandaar opleidingen gedaan om op basis van hartslag te trainen, veel "actieve" rustdagen, beperkt zwaar trainen. kort en rustig losrijden op wedstrijd etc .

Geregeld laten testen ( bloed) kwam nooit iets uit.

Ik overweeg om in overleg een spierbiopt te laten nemen