ervaringen vernevelaars

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:01


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 12:19

Oke, ook een mooi ding. Ze krijgen geen medicijnen meer, dus is geen optie denk ik. Met de vernevelaar doen we alleen zoutoplossing.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:50

Zou dat niet ook zo kunnen?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 14:45

IK zal eens overleggen of we nog een keer een van de medicijnen op deze manier zouden kunnen proberen. Die van de sportpaardenarts is 159 en moet zo te zien een inhaler op aangesloten worden, dus geen reservoir voor zoutoplossing denk ik.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:50

Ik heb voor mijn c pony een aerochamber voor kinderen tot 4 jaar.
De babyversie is te klein, die heb ik ook gezien bij de apotheek.
Mijn inhaler was met 1 flixotide pufje 80 euro, waarvan de puf zeker 40 euro was.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:01

superpony schreef:
IK zal eens overleggen of we nog een keer een van de medicijnen op deze manier zouden kunnen proberen. Die van de sportpaardenarts is 159 en moet zo te zien een inhaler op aangesloten worden, dus geen reservoir voor zoutoplossing denk ik.


Voor dat geld vind je ook vernevelaars gebruikt. Ebay.de komen ze echt wel eens voorbij. Daar heb ik de mijne ook gekocht.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:35

Rina, ik heb nebulizer getypt en dan komt er wel wat naar voren, maar is er ook een Duits woord voor?

Welke had jij, die je 2jr terug hebt verkocht?

Moonfish, voor die heb je een inhaler nodig.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:50


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 00:02

Heeft iemand een update over die spliterwten?! ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 01:51

Ik heb het een tijdje gegeven en niet veel gemerkt. Maar we deden ook teveel om te weten wat iets deed. Dat is altijd een probleem, maar ze hoestten toen teveel om te elimineren.

Op dit moment is de merrie weer iets benauwd en hoesten ze soms bij rollen of inspanning, dus stukje rennen en eten.

We vernevelen nu weer elke dag.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 02:11

Na alles geprobeerd te hebben via de dierenartsen ben ik via schermer in hauwert op een kruiden korrel gekomen. Hoe het heet weet ik niet maar voor €8 deed ik tijden met die zak. Zodra het begon voerde ik het een aantal dagen en dan was het goed terwijl daarvoor de ventipulmin en de prednison steeds weer besteld kon worden en veels te weinig deed.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 13:28

Kun je dat niet opzoeken? Is misschien fijn voor mensen om te weten wat het was, anders kun je het ook niet bekijken.
Hauwert is niet bepaald in de buurt.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:07

Ja zal van de week even heen gaan om te vragen hoe het heet. Laat het je weten!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:00

Ik wil zelf graag een vernevelaar in elkaar zetten, op verschillende fora in de US zijn mensen die dergelijke dingen zelf maken.... een humane vernevelaar met een paardenmasker...
Maar ik zal vast niet de eerste zijn die zoiets doet.
Superpony heeft al geklust, maar er zijn misschien meer mensen?

Ik zit met name met het vermogen. Moet het voor paarden niet meer 'bar' (druk) zijn dan voor mensen? En meer capaciteit?
Iemand slimme plannen?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:46

De humane die ik heb heeft ongeveer evenveel verneveling als het paarden ding die ik heb overgenomen. Die is ook weer vrij gelijk aan humane apparaten op stroom.

Alleen de Flexineb heeft meer vermogen dan die ik heb. Toch heb ik echt veel resultaat. Bij de zelf gemaakt op batt zit ik nog te twijfelen om een rubberen rand te maken, zodat het afsluit rond het hoofd. Uitgangen voor uitademen genoeg.

Als je op vernevelaars zoekt, vinden ze gewone spuiters bijv ook al vernevelaars of van die pomp dingen die mensen gebruiken in bijv de tuin?? Maar dan is de verneveling niet echt dun. Uit mn vernevelaars komt als het ware rook en is niet echt nattig zeg maar.

Zo een ding voor aquaria leek me ook wel wat, maar misschien zou ik daar wat tussen zetten, een filtertje ofzo.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:37

http://shop.sportpaardenarts.nl/nl/equine-haler.html
Deze heb ik ook :) Die gebruik ik voor mijn Tinker, die allergisch is voor graspollen. icm met
Flixotide. Ben 24 April begonnen met puffen. En ga tot het einde hooikoorstseizoen door.
Als ik hem niet gebruik, dan is ze heel benauwd en hoesten.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:34

ik kan je aanraden om toch eens flixotide te gebruiken en dan langer om te kijken hoe het dan gaat. echt ik zweer erbij.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:44

Hallo,

Onze tinker (ik zeg wel onze, maar is officieel niet van ons. Wij hebben qua medische dingen wel invloed op wat er gebeurd, maar kunnen niet de doorslag geven) heeft sinds 2 jaar stof en schimmel allergie. Dit gaat gepaard met benauwdheid en af en toe hoesten. Hij is 21 jaar en staat sinds maart/april met pensioen. Zijn longen werken niet meer zo goed mee..

Zodra het weer warmer wordt en de zon volop aan het schijnen is heeft hij echt wel last van benauwdheid. Hij heeft al verschillende kuren gehad met prednison, ventipulmin, hij heeft een longspoeling gehad etc.. Sinds 3 a 4 maanden stomen we het hooi, hij staat op vlas, heeft een buiten stal en staat verder van half 8 tot 10 s' avonds buiten. Echter heeft hij nog steeds last van zijn benauwdheid, heeft nog steeds slijm in zijn longen en wil de dierenarts hem naar Utrecht hebben voor minimaal een week voor de dampkuur..

Nou is dit nogal prijzig (ik weet niet precies hoeveel, was er niet bij toen de da er was) en ik denk dat het heel vermoeiend is voor hem. Wat zijn de ervaringen op lange termijn bij deze behandeling?

Daarnaast is er nog gesproken over een vernevelaar. Minder prijzig en ook nog wel tweedehands te vinden. Wat zijn de ervaringen hier mee? En hoe maak je van een humane vernevelaar eentje voor paarden? Wellicht dat dit nog wel mogelijkheid zou kunnen zijn :-)

Ik hoor graag van jullie!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:20

Bij ons op stal zijn we mensen zeer tevreden met de aire one, de flexineb schijnt niet zo diep in de longen te gaan.

Bij ons al 3 paarden opgegeven en met de air one weer functioneerbaar :-)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 00:04

Wij hebben een simpele overgenomen met snoer en die heeft zijn werk goed gedaan. Ook hebben wij er eentje gemaakt met humane op batterij.

Wij hebben alleen vernevelt met zoutoplossing en dat heeft meer gedaan dan alle zware medicijnen.

Nu hadden ze laatst een dip en heb ik toch iets ter ondersteuning gezocht en ben uitgekomen op phytonics respi comp.

Bewegen na vernevelen is echt belangrijk.

Die van ons staan 24/7 buiten en we hebben maanden lang hooi natgemaakt, omdat we veel teveel geven om te stomen.

We hebben na alle zware medijcijnen de darmflora aangepakt, omdat dit toch zwaarder meetelt dan mensen denken en de gewone veearts aandacht geeft.

We zijn verhuisd en afgelopen zaterdag hebben ween staprondje gedaan. De merrie van 24 lijkt rustig en hield het aan de hand goed vol.
Ik heb mn 19jr ruin gestapt en die hoestte 3x en daarna proesten. Na een tijdje hoestte hij en kwam er echt een mega klodder slijm uit. Daarna was hij er goed vanaf.

Ik zal niet snel meer naar de zware medicijnen grijpen. Als de omstandigheden goed zijn, dan de darmen als begin van gezonde weerstand en toch bewegen. We hebben dus alleen gestapt en zetten ze niet zwaar in het werk ofzo.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:24

Loes'sCorner schreef:
Bij ons op stal zijn we mensen zeer tevreden met de aire one, de flexineb schijnt niet zo diep in de longen te gaan.

Bij ons al 3 paarden opgegeven en met de air one weer functioneerbaar :-)

Bij de Air One word alleen geadviseerd geen etherische oliën kunt vernevelen.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:16

Zijn de kapjes voor op de neus eigenlijk los te bestellen?

Wat goed om te lezen dat er paarden (ook op langere termijn) baat bij hebben!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:49

Ik heb mijn paard 3 weken op de kliniek gehad waarvan 2 weken dagelijks een uur ofzo in de dampbox (nacl ). Verder in combi met medicijnen. Ze was toen een heel stuk schoner maar terug thuis snel weer vol slijm. Ik heb toen de flexineb gekocht. Mooi ding, werkt makkelijk en fijn. Nacl bij de apotheek te halen voor een paar euro en vernevelde ook balsamic air. Maar ik heb een miep merrie die best gevoelig is op en geluid en geuren/prikkels. Warme slobber, een kop thee in haar buurt, frisdrank met prik voor haar neus, op langs iets lopen waar gemaaid wordt resulteert in rare moeilijke hoofden trekken en veel Veel hard briesen. Vernevelen vond ze dan ook geen goed idee, werd er helaas wat kopschuw van, blijft te oppervlakkig en hoog ademen waardoor het zijn doel mist. Ik wil er wel weer mee beginnen en dat doe ik dan met de opstelling aan 2 touwen vast, soundless oornetje op, radio er naast en volume op standje heel hard. Dan blijft ze aardig rustig.

Ik zou nog wel eens anderen, die misschien meer constanter en harder geluid maken willen proberen. Maar zijn dure tests als ze die ook niet leuk gaat vinden....

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:52

Wat doen die spliterwten dan? Welke stofjes zitten daar in? Benauwdheid ook weg of alleen de hoest (prikkels)? Ik heb een lastig geval die niet hoest of nog benauwd is. Ik hoor aan haar ademhaling en zie aan uithoudingsvermogen dat het niet ok zit . Ze zit enorm vol slijm maar valt zo slecht te controleren of iets heeft gewerkt, alleen met elke keer invasieve endoscopies

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:33

Die van ons op stroom, maakt flink geluid, maar die van ons vinden het geen probleem. Als je paard erg beweeglijk is, kan het wel steeds losraken, dus dat is een nadeel ten opzichte van de flexineb. De humane die we zelf gebouwd hebben, hoor je helemaal niet.

Het is echt belangrijk om ze erna te bewegen.

Wij hebben alleen met zoutoplossing vernevelt, want ze hadden genoeg medicijnen gehad en dat heeft ook nadelen.

Verder de omstandigheden 2x moeten aanpassen, maar gaat momenteel goed. Toen ze hier stonden hebben we eerste rondje gestapt en hoestte mijn ruin met daarna proesten. De2e keer dat hij hoestte kwam er echt een flinke klodder slijm uit en leek dat echt op te luchten.

Omdat ze enkele weken geleden na positieve vooruitgang een dip hadden, geven we nu al 3 weken phytonics respi comp bij, maar stop als het flesje op is.

Vernevelen nu na verhuizen al een week niet gedaan.