peesblesure en high laser therapy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:31

Zo, ben er weer, sorry even niet op bokt geweest. Ik snap dat mijn conclusie wat snel is, dat ik echt niet met zekerheid kan zeggen dat het snelle herstel te danken is aan de lasertherapie. Waar ik blij mee ben, is dat er snel herstel is. Hoe dat zo gekomen is maakt me niet eens uit.
Het gedrag van Fantast is iets beter nu ik elke dag onder het zadel mag stappen, hij 'hoort er weer bij'. Hij heeft echt de aandacht nodig, en werkt graag. Was ook direct braaf onder het zadel. Als ik bij de wei kom staat hij al te hinniken...
Vandaag tandarts op bezoek gehad, en laatste stukje wolfskies verwijderd waardoor ik nu een weekje niet mag rijden... Schiet lekker op zo. Misschien ga ik het wel bitloos proberen (maar dan wel in de binnenbak, kan hij in ieder geval nergens heen).

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 23:46

_Denies schreef:
Hoihoi, kom weer even uit mijn meeleesmodus.
Dit zou onze laatste week van het opbouw schema zijn, helaas heeft ze een nieuwe peesblessure opgelopen :(
De vorige was vrij gunstig, dit maal is het linksachter, tussenpees aan de buitenkant.
Heeft iemand hier ervaring mee? Lees veel wisselende verhalen...

Lon83, ik heb voor die van mij een hooibal gekocht, ze is er helemaal gek mee! Staat te hinniken als ik hem pak en vul :)) Is ook erg leuk om naar te kijken, maar die krijgt ze alleen als ik er bij ben. Anders misschien een slowfeeder. Las ook ergens nog muisje, hebben voor Volvo ook gebruikt. Haar overtollige energie begon erg dwars te zitten, met muisje was net het scherpe randje eraf, was minder snel geirriteerd. Het was écht niet dat ik een duf konijntje had.

Verder lees ik vooral positiee berichten van iedereen, fijn zeg! :D


Mijn paard had hem rechtsachter tussenpeed bovenin bij de aanhechting. Mijn idee is wel dat de laser geholpen heeft!

Lon83 fijn dat hij weer het gevoel heeft er weer bij te horen! Bitloos kan je zeker proberen! Misschien bevalt het wel super!

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:20

Ik reageer ook weer even: de echo van mijn paard was ook super goed!
Zag er rustig uit en ook wij mogen alweer 20minuten stappen onder het zadel.
Dus ik weet ook niet hoe het zonder laser was geweest, maar ik heb er een goed gevoel over!
En ondanks 10weken boxrust was het opstappen en wegrijden, geen stap verkeerd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34763
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:35

Fijn is dat. Die van ons was ook zo braaf met stappen, had ik niet verwacht. Vandaag heeft mijn man voor het eerst weer gesprongen met hem. Ook dat ging heel goed, als vanouds.

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:37

Wat fijn dat jullie paarden allemaal zo goed gaan en vraag zijn!
Die van mij is wat minder braaf, veel teveel energie over dus springt alle kanten op.

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:40

Ha tijger,

Dat is minder! Heb je wel je krachtvoer voldoende geminderd? Dat helpt bij mij in elk geval

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:52

Tijger, wij hebben Volvo ook aardig terug geschroefd in het krachtvoer, daarnaast krijgt ze weer magnesium.
En heb muisje gehad voor als het echt te gek werd (onder het zadel in ieder geval, aan de hand is ze verder braaf).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34763
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:05

Die van ons was braaf zat na halvering van krachtvoer. En hij gaf zich toch een soort van over had ik het idee. Wel een paar keer goed geschrokken ergens van, maar verder dan omdraaien of wegspringen is het niet gekomen. Nu vanaf begin deze week weer in de paddock. Weideseizoen is toch bijna over, en door de gladheid in de wei nu ook nog niet verstandig ivm het risico. Nog maar even wat rustiger aan.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:12

Vaak helpt het al dat je wel mentaal iets met ze doet, even poetsen, stukje wandelen oid. Dat onderbreekt de sleur van alleen op stal of in de paddock staan, dan hebben ze ook het gevoel een beetje mee te doen

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:31

Dat laatste is voor mijn paard ook enorm van belang. Hij mag zich graag belangrijk voelen :) Dus elke dag uitgebreide beauty-sessie voor we 20 minuutjes wandelen! :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34763
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:00

Dat hoefde voor die van ons dan weer niet zo, die wilde zo snel mogelijk naar zijn beloning, grasjes eten :')

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:59

Wat een verschillen! Die van mij wil wel graag poetsen en knuffelen. Soms grasjes eten maar als die een zandkorrel ziet gaat die liggen om te rollen.. wat ik dan weer niet zie zitten (schuine kant en beton) waarop hij gepikeerd wordt en dan is het einde grasjes eten

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 23:00

Voer is gelijk volledig terug. Hij krijgt nog maar een handje muesli voor zijn suplementen (magnesium en glucosaminemengsel). Maarja wel al langere tijd stil staan dus maar in overleg met de dierenarts sneller opbouwen en eigenlijk gaat dat heel erg goed. We hadden verwacht dat hij in elk geval stijf zou zijn de dag erna maar totaal niets aan de hand, hij lijkt er dus echt klaar voor om weer meer te doen.

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:17

Wat fijn Tijger! Hopelijk blijft het zo gaan :)

Ik ben gister weer even bij Volvo geweest, ze had allemaal gekke bulten, waarschijnlijk een allergisch reactie. Waarop is nog even de vraag, vorige keer dat ze er stond heeft ze nergens last van gehad... Verder doet ze het allemaal weer erg braaf. Ze hadden gister nog maar 1 keer gestapt met haar dus even lekker kunnen stappen met haar, voel je toch nog een beetje nuttig als eigenaar zijnde. Merkte wel dat ze weer wat in de knoop zit met haarzelf, ze staat daar echt op boxrust (op 2 x 20 min stappen na) en dat na al 3 maanden net niks mogen...
Vanavond gaan weer we even langs. Zo fijn dat ik toch nog na sluitingstijd (redt het qua werk niet om ervoor te komen) even terecht kan, voel me zo kaal zonder paard op stal :=

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:54

Heftig he, paarden die zo weinig mogen doen? Ik ben heel blij dat Fantast wel in de wei mag blijven.
Fijn dat die van jou ook beter gaat Tijger!

Die van mij wil zo graag aan het werk, lach me dood... Stapte laatst op en hij moest nog even stilstaan zodat ik mn timer aan kon zetten, begint hij toch te maaien met zn voorbenen en druk te doen... Echt klaar om een cross in te gaan ofzo. En dan vervolgens keurig wegstappen. Stilstaan is niet zijn ding :')

Spenk
Berichten: 21835
Geregistreerd: 30-08-05

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:16

ik meld me hier ook. Mijn paard staat met een blessure aan de tussenpees sinds 1 september. Gaan 17 oktober weer heen voor een echo mocht het dan al goed genoeg zijn kunnen we weer rustig opbouwen. Anders waarschijnlijk ook lasertherapie.

Mijn paard is wel heel braaf met het wandelen! Maar hij vindt het echt oer en oersaai :+ , ik was dit weekend op wedstrijd met ander paard dat ik rij en de trailer stond er nog open toen ik even met hem ging wandelen . Hij liep zo de trailer in, wil ook mee :')

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 09:14

_Denies Heftig zeg. Snap dat je daarmee in je maag zit. Is er daar geen mogelijkheid dat ze op een klein stukje buiten komt te staan?

Lon83 Haha hij is in elk geval blij dat hij weer iets mag doen. Fijn dat het goed gaat.

Yvank_ he balen dat je je hier ook moet melden en dat je paardje dus met een blessure staat. Wel fijn dat hij zo braaf is. Oersaai snap ik wel.

Ik heb overlegt met mijn dierenarts en mijn paard mag gelukkig weer wat meer doen want alleen stappen is echt niet meer te doen. Hij is ook zo blij dat hij weer wat meer mag :-)

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:50

Tijger, als het goed is komt ze dit weekend weer naar huis en dan komt ze op een ieniemienie stukje buiten, dat ze iig bij haar vriendjes in de buurt is en niet alleen op stal staat. Maar had haar zo gegund weer eens even lekker uit haar plaat te gaan, even dat koppie leeg. Maarja dat moeten we nog maar even een paar maanden uitstellen...

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 13:26

Fijn dat ze naar huis komt en haar vriendjes dan in elk geval weer om haar heen heeft

Spenk
Berichten: 21835
Geregistreerd: 30-08-05

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:29

Wij mogen heel rustig weer opbouwen!
20 min onder het zadel stap en draf alleen rechte lijnen, over 2 maanden weer terug.

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:55

Dat is goed nieuws! :)

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:58

Wat fijn dat je weer mag opbouwen onder het zadel!

Volvo is paar daagjes later thuis gekomen, sinds gister is ze weer thuis. Merk wel dat ze weer even moet wennen aan 'ons' ritme, maar dat zal met een paar dagen beter gaan.
Wel een drama met trailer laden, ze vind het veels te gezellig op de kliniek geloof ik :=

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:08

Jasmijn1989 schreef:
Vur, daarom doen ze wetenschappelijk onderzoek altijd met 2 groepen.
1 groep waarop je het onderwerp toepast.
1 controlegroep waarop je dit niet doet.

Zo kun je dus aantonen of er een significant verschil is tussen beide groepen na de onderzoeksperiode.
Eerder werd gesproken over paarden waarbij een peesblessure werd aangebracht. Waardoor alle paarden een gelijkwaardige blessure hebben. Dan kun je bij herstel dus mogelijk verschillen gaan zien, die aantonen of laser therapie werkt. (of juist niet)


Technisch gezien is dit type laser het verplaatsen van infrarood licht naar het diepere weefsel.
In basics Niks meer of minder als warmtestraling dieper kunnen krijgen als met bestaande techniek.
In hoeverre dat schadelijk kan zijn voor bv organen is nergens bekent, men doet het gewoon.

De toepassing van het zelfde infrarood licht meer aan de oppervlak kennen we waarschijnlijk allemaal.
Daarop zijn goed onderbouwde studies gedaan met duidelijke visie.
Dat het korte verlichting geeft van bv reuma of spier pijn bv is aantoonbaar, maar meer ook niet.

Technisch is het produceren van dit soort lasers niet moeilijk; een laser op frequentie, wat stuur electronica , wat glasvezel om bundel ergens te krijgen met op het einde een lens die het licht wat verstrooit.
Verpakt in leuke behuizing schat ik de productie op 2 a 300 dollar.
Het is een mooi verdien model, dat is 100% zeker zonder enig uitgebreid onderzoek. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15935
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:30

Peetstap schreef:
Jasmijn1989 schreef:
Vur, daarom doen ze wetenschappelijk onderzoek altijd met 2 groepen.
1 groep waarop je het onderwerp toepast.
1 controlegroep waarop je dit niet doet.

Zo kun je dus aantonen of er een significant verschil is tussen beide groepen na de onderzoeksperiode.
Eerder werd gesproken over paarden waarbij een peesblessure werd aangebracht. Waardoor alle paarden een gelijkwaardige blessure hebben. Dan kun je bij herstel dus mogelijk verschillen gaan zien, die aantonen of laser therapie werkt. (of juist niet)


Technisch gezien is dit type laser het verplaatsen van infrarood licht naar het diepere weefsel.
In basics Niks meer of minder als warmtestraling dieper kunnen krijgen als met bestaande techniek.
In hoeverre dat schadelijk kan zijn voor bv organen is nergens bekent, men doet het gewoon.

De toepassing van het zelfde infrarood licht meer aan de oppervlak kennen we waarschijnlijk allemaal.
Daarop zijn goed onderbouwde studies gedaan met duidelijke visie.
Dat het korte verlichting geeft van bv reuma of spier pijn bv is aantoonbaar, maar meer ook niet.

Technisch is het produceren van dit soort lasers niet moeilijk; een laser op frequentie, wat stuur electronica , wat glasvezel om bundel ergens te krijgen met op het einde een lens die het licht wat verstrooit.
Verpakt in leuke behuizing schat ik de productie op 2 a 300 dollar.
Het is een mooi verdien model, dat is 100% zeker zonder enig uitgebreid onderzoek. :D

Dit is van alle tegenstanders wel het grootste zwamverhaal dat ik gehoord heb.

- Warmtestraling is iets heel anders. Deze lasers werken niet fotothermisch maar fotochemisch
- De laser op 810nm veroorzaakt Photobiomodulation en dat is evidence based.
- Misschien moet je weer eens op Pubmed gaan kijken want er zijn nu al behoorlijk wat onderzoeken waarbij High Power Laser echt bewezen is. Ik zal 1 linkje posten, de rest mag je zelf opzoeken. Dit is een onderzoek bij Whiplash: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3711700/

Ik weet de kosten van productie en buiten dat je er echt naast zit vergeet je de kosten van ontwikkeling. Iets met terugverdienmodel gebaseerd op aantallen die je verwacht te verkopen. Zeker nog nooit van gehoord :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:38

janderegelaa schreef:
Dit is van alle tegenstanders wel het grootste zwamverhaal dat ik gehoord heb.

Waaruit maak je op dat ik een "tegenstander" zou zijn van deze techniek.
Ben alleen kritisch en onderzoekend naar achtergrond, feiten en fabels.


Citaat:
- Warmtestraling is iets heel anders. Deze lasers werken niet fotothermisch maar fotochemisch

Zeg je hiermee dat jij een laser in handen hebt die alleen optische invloed heeft zonder enige thermische invloed ?

Citaat:
- De laser op 810nm veroorzaakt Photobiomodulation en dat is evidence based.

de 810nm valt in het infrarood spectrum.

Citaat:
- Misschien moet je weer eens op Pubmed gaan kijken want er zijn nu al behoorlijk wat onderzoeken waarbij High Power Laser echt bewezen is. Ik zal 1 linkje posten, de rest mag je zelf opzoeken. Dit is een onderzoek bij Whiplash: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3711700/

Staan opmerkelijke dingen in deze studie, en het maakt me zorgelijk dat deze techniek zomaar beschikbaar is voor ondeskundige mensen.


Citaat:
Ik weet de kosten van productie en buiten dat je er echt naast zit vergeet je de kosten van ontwikkeling. Iets met terugverdienmodel gebaseerd op aantallen die je verwacht te verkopen. Zeker nog nooit van gehoord :D
Zit zelf in de handel, dus ben zeker wel op de hoogte van een verdienmodel.