Foto's herbeoordelen voor keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:28

Als sportpaard lijkt het me helemaal een risico. Als het nu al na één keer meer doen al niet goed loopt, hoe moet dat dan als jij het als sportpaard gaat gebruiken? Dan zou je heel langzaam moeten opbouwen en misschien kan je dan pas na een half jaar gaan starten. Heel eerlijk: ik zou verder kijken. Voor recreatie een paar keer in de week wat hobbelen zou het vast goed kunnen, maar als jij meer van dit paard gaat vragen is het de vraag of het dit aan kan.
Ze merken aan jou dat jij graag wil, ze kunnen het best zo voordoen dat ze zeggen dat ze voor jou dat paard voor hun vakantie laten herkeuren, maar je weet natuurlijk niet zeker of dat wel alleen voor jou is. Wat is hun voordeel om het paard die vakantie te laten staan bij hun?
Ik ben het met Bigone eens: Niemand is te vertrouwen in de paardenwereld. Alleen is je eigen gevoel daarin ook soms niet te vertrouwen... Emotie, gevoel, liefde voor een paard maakt het moeilijk om zuiver "klinisch" te blijven kijken.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:31

Ik vind jullie wel erg negatief hoor..

Het kan best zijn dat hij overbelast is van het springen als dat dier dat verder nooit doet en al een hele tijd niet meer regelmatig getraind is. Het kan ook heel goed zijn dat dat ook helemaal niet uit zijn benen maar uit zijn rug komt.

Als het gevoel goed is gewoon rustig wachten op de herkeuring en inderdaad ook even bloed laten trekken.
En net zoals met ieder paard dat lang niet getraind is zal je rustig moeten opbouwen en wedstrijden duren sowieso nog wel minimaal een half jaar. {voordat je echt een combinatie bent gaat ook tijd in zitten}

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:52

Nou precies dat dus. Als jij al een tijd niets tot weinig doet en ineens vol aan de bak moet, heb jij ook spierpijn en grote kans dat je overbelast bent...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:10

Altijd bloed af laten nemen.
Someren doet dat al standaard.
Als Ell dat niet doet wel laten doen.
En het verhaal kan best kloppen, maar ook best niet.

Jaren terug heb ik een soort gelijk verhaal gehad.
Ik liet die in Someren keuren.
Daar was hij kreupel, maar dat kwam door een val in de trailer onderweg. Vraag me niet hoe dat gebeurt zou zijn? Teveel verdoving?

Week later weer afgesproken, toen de Dierenarts bloed afnam werd de eigenaar toch wel bloed nerveus.
Maar zelfs op die manier totaal afgekeurd ook niet aan foto's toe gekomen.

De dag erop hoorde ik dat hij was verkocht, met keuring van eigen dierenarts, helemaal goed bevonden.
Dan weet je genoeg, of niet?

Dat was ook eigen fok en verkoop omdat de dochter geen tijd mee had. Dus ik geloofde dat ook.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:52

Als verkoper weet je toch dat er een keuring aanstaande is? Dan laat je toch niet de dag daarvoor er iemand op losspringen als je weet dat het paard al een tijd weinig gedaan heeft? Of zie ik dat verkeerd?
Laat mij maar argwanend zijn, dat wordt je ook door schade en schande...

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:12

Ik zou 'm ook lekker laten staan. Klinisch niet goed, is klinisch niet goed, en dat is op dit moment. Foto's zeggen heel misschien iets over wat in de toekomst zou kunnen gebeuren. Maar hij is nu niet goed.

En niet goed door springen zonder warming up/cooling down?
Ik zie die kudde zebra's al: "oh, leeuw, wacht even met jagen, we moeten eerst even netjes opwarmen, anders hebben we morgen spierpijn."
Als ik leeuw was zou ik denken: vandaag even in het zweet jagen, morgen kat in 't bakkie, dan lopen ze niet goed meer...

Oftewel: als dit 'normaal' is voor een prooidier zijn ze snel uitgestorven. Prooidieren zijn geëvolueerd om vanuit standje nul naar topsnelheid vluchten te gaan zonder daar last van te hebben. Als een paard dat niet aankan, is er iets niet goed met 'm. En dat is niet dat gebrek aan warming up of cooling down.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:31

En op de foto goed kan alsnog niet goed zijn.. die van mij was goed op de foto maar bleek artrose te hebben in het si.

Ts succes, hoop dat het verhaal gewoon klopt en het volgende keer helemaal goed is!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:24

Als je zo gek bent op dit dier, gewoon nogmaals laten keuren. Niet goed, laten staan. Wel goed, direct bloed afnemen!! Hoort simpelweg bij de keuring.

En "onze sportpaarden" vergelijken met wilde paarden is zo'n enorme dooddoener. Die vergelijking kan je gewoon niet maken, is absoluut niet vergelijkbaar. Wilde paarden leven dag en nacht buiten, lopen tientallen km over verschillende bodems, etc. Dat doen onze luxe knollen niet, die staan veel binnen in een hokje van 3x3, lopen paar uur op een vette weide, etc.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:30

Quir schreef:
Nou precies dat dus. Als jij al een tijd niets tot weinig doet en ineens vol aan de bak moet, heb jij ook spierpijn en grote kans dat je overbelast bent...

Quir, zeker, ik zeg ook niet dat ts hem moet laten staan alleen heel zakelijk benaderen. Maar wanneer ik naar een paard ga kijken en de eigenaren beginnen zelf al direct te vertellen dat hij misschien niet helemaal lekker loopt omdat hij flink achter de broek is gezeten de dag er voor, nu, dan weet ik niet of ik daar mee door zou gaan. Wie zegt dat het inderdaad zo is, kan ook indekken zijn door de eigenaren en op hoop van zegen dat hij door de keuring komt!! Een gezonde dosis wantrouwen kan je zeker behoeden voor een miskoop en soms laat je daarom een paard staan die wel goed was alleen net niet op dat moment.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 11:52

Misschien dat ik niet duidelijk genoeg ben hoor, dat kan, maar er worden nu foute conclusies getrokken over hoe de verkopers met ons hebben gesproken. Dat wil ik dus even ophelderen.

Toen wij kwamen kijken, en mijn vriend het paard aan het uitproberen was, was ik aan het kletsen met een van de verkopers. Zij vertelde dat de dag ervoor iemand anders was komen kijken en dat ze daar totaal geen goed gevoel bij hadden. Dat waren de mensen die het paard zo hebben laten springen. Ze hebben toen het paard ook niet aan hen verkocht. Maar ja, je kan moeilijk zeggen "stop maar met springen", je wil immers de koper een goed beeld laten krijgen van het paard.

De rede dat ze dat aan mij meldde is omdat ze het zo fijn vond dat wij, in tegenstelling tot de vorige kopers, zo betrokken waren. Heeft dus niks te maken gehad met indekken, we waren gewoon aan het kletsen. :) hebben zo ook nog andere situaties besproken.

Daarnaast hebben wij natuurlijk ook nog gereden, en hoewel dat veel rustiger was, kwam dat er wel nog bovenop.

Verder blijven wij heel zakelijk, hoe moeilijk we dat ook vinden. Ik wilde graag hier informatie inwinnen, en hou alles dan ook goed in de gaten. Daarnaast luister ik ook goed naar de dierenarts die oprecht en eerlijk aangaf dat het niet helemaal 100% was, maar dat het heel goed overbelasting zou kunnen zijn. Zij stelde ook voor om over 2 weken opnieuw te keuren. Dus dan doen we dat. Als dit paard namelijk goed is, dan willen wij hem echt héél graag hebben. Onze zoektocht zit binnen moeilijke criteria dus we laten deze niet zomaar gaan als het niet hoeft.

Overigens had een leek niet gezien dat hij niet 100% was, ik zag het al amper. Mijn vriend, een beginner, zag het dus ook niet. Het was ontzettend miniem, maar nogmaals, dierenarts was eerlijk en vertelde ons wel dat hij de ene hand op het harde minder fijn vond dan de andere hand. Het is niet alsof we daar met een stokkreupel paard liepen. De verwachting is dus ook dat het paard die maandag gewoon goed is.

Bloed trekken gaan we laten doen dan. Zal er specifiek nog even om vragen. Goede tips en informatie komt er langs, in ieder geval heel eerlijk. Bedankt daarvoor!

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:11

Ja,als je het paard voor de sport wil dan moet je zeker weten dat hij dat ook aankan.Zoals sommigen hier ook zeggen,als het voor gezelschap en recreatie is, dan hoef je niet zo streng te keuren.Maar dan hangt er meestal ook een veel kleiner prijskaartje aan.Ik vind dat het daar ook wel aan ligt,of je een risico wilt nemen.Soms lees ik wel eens berichten over sportpaarden die voor astronomische bedragen verkocht zijn en dan niet rad blijken...Met rechtszaken en een hoop gelazer als gevolg!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:23

Ik hoop voor je dat het diertje waar je zo gek op begint te worden binnenkort gewoon goed loopt, maar als jij als eigenaar een mogelijke koper op je paard zet en ziet dat het paard compleet over de kop gejaagd wordt terwijl er is aangegeven dat het paard al een tijdje niet fanatiek is gereden, dan kun je toch juist als verkoper zeggen tot hier en niet verder?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:25

Ik zou hem laten staan. Een paard kan best wat spierpijn hebben als hij ineens aan de bak moet (maar ze hebben heus geen 1.30 met hem gesprongen) maar van spierpijn wordt hij niet éénzijdig onregelmatig. En je koopt van een particulier dus je kunt hem nooit meer teruggeven.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 12:28

Tja, dat hebben zij toen niet gedaan. En daar voelden zij zich ook voor de keuring al heel schuldig over. Daar ga ik verder geen oordeel over geven verder. Wat overigens weer niet betekent dat ik het niet in m'n achterhoofd hou ;)

Zowel wij als verkopers hopen inderdaad dat hij de volgende keer gewoon goed is en met ons mee naar huis mag.

Ik hou aan wat de dierenartsen zeggen (ik heb er meerdere gebeld voor informatie) en die zeggen allen dat overbelasting goed zou kunnen. Ik laat hem dus niet staan als hij volgende week gewoon met vlag en wimpel slaagt.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:40

Laat inderdaad heel goed naar dat been kijken.
Ooit een pony verkocht voor recreatief gebruik, die had linksvoor een hele lichte bemerking. (Bekend bij kopers en die durfden het aan want voor recreatie)
Paar jaar erna begon dat voetje steeds meer en vaker op te spelen, na ruim 2 jaar rust en alles laten onderzoeken hebben ze hem moeten laten inslapen omdat hij teveel last ervan had.
Pony is bij hen zeker niet over de kop gereden en heeft alle tijd gehad om te herstellen.
Ten tijde van verkoop was hij 4, ingeslapen op 11-jarige leeftijd.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 12:46

Als hij iets heeft, ook al is het miniem, dan koop ik niet. Dat is voor ons heel duidelijk, want wij hebben geen zin in gezeik. Dat weten de verkopers ook.

Heeft hij niks, ook röntgen niet, dan willen wij hem gewoon kopen. Ik ga niet een paard laten staan wat volgens de keuring en foto's goed is. Er is immers een rede dat de dierenarts aangeeft dat we het gewoon opnieuw moeten proberen: het is en blijft een momentopname.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:59

Ja precies, hopelijk gaat alles gewoon goed en heb jij binnenkort een super gaaf paard op stal staan!

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:04

Mijn heel persoonlijke mening is dat een paard die een operatie aan het bewegingsapparaat heeft gehad,een ingebouwd risico heeft.Het is wel eerlijk dat ze het gezegd hebben,dat pleit voor de eerlijkheid van de verkopers. Maar ik zou voor zo'n paard niet meer de hoofdprijs betalen.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:49

Hier word bloed standaart afgenomen en half jaar bewaard

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:55

"Edit: paard oogt trouwens heel gezond. Mooie glanzende vacht, kijkt helder uit de ogen, was op locatie gewoon wakker en helemaal niet dood, maar ook weer geen zenuwpees. Eigenlijk gewoon goed."

Laat je hierdoor niet verleiden ...
Mijn paard ziet eruit als Hollands glorie , maar is helaas compleet stuk van binnen :(

Wens je alle wijsheid toe

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:02

Officieel zijn ze dat ook verplicht StalNollie, het hoort gewoon bij een standaard klinische keuring.

Vind dat je gewoon je gevoel moet volgen TS, je hebt hem immers ook nog niet gekocht. Maar als dit hét paard zou kunnen zijn en hij is heel minimaal afwijkend, goed dat je een tweede poging doet. Het is en blijft een moment opnamen. Echter als hij wel goed is, echt zeker bloed af laten nemen. Dan kun je tot na een half jaar het bloed laten onderzoeken op pijnstillers/verdovende middelen als blijkt dat hij toch niet helemaal 100% is of als jij twijfelt. Je kant het ook direct laten onderzoeken (dat kost je wel extra uiteraard).

Paardenwereldje is een smerig wereldje, helaas. Ken de handel ook maar al te goed. Hoe meer geld er een rol in speelt, hoe viezer ze (kunnen) zijn/worden. De lage prijsklasse paarden (tot zo'n 30.000) is dat weer wat minder, tot je weer bij de extreem goedkope paarden komt of bij de "te mooi om waar te zijn paarden" (als voorbeeld: een GP paard van 10 jaar koop je immers niet voor 50.000). Ook is er wel een groot verschil of je particulier koopt of bij een echte handelaar. Meeste particulieren kun je wel redelijk op je eigen gevoel af gaan (niet altijd) en altijd alles ook heel direct vragen. Liegen is (veel) moeilijker dan gewoon niets zeggen. Dus als je wilt weten of het paard een stalgebrek heeft, niet vragen "heeft het paard stalgebreken" of "zijn er bijzonderheden", maar vragen "zuigt het paard lucht of weeft het of ...". Ook is wat de een iets een (in dit voorbeeld) stalgebrek vind en de ander absoluut vind dat absoluut geen stalgebrek.

Ach, dwaal weer eens af. :+

Maar in ieder geval altijd achter je eigen gevoel blijven staan, meestal zit dat wel oke. En je hart mee laten tellen, maar niet laten kiezen, altijd je hersenen laten kiezen. :)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:51

Typefoutje, Quir? De lagere prijsklasse paarden (tot zo'n 30.000)....
Het lijkt me dat in NL nagenoeg 95% van alle verkochte paarden in die prijsklasse vallen :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:09

Dees schreef:
Typefoutje, Quir? De lagere prijsklasse paarden (tot zo'n 30.000)....
Het lijkt me dat in NL nagenoeg 95% van alle verkochte paarden in die prijsklasse vallen :D


Geen typefoutje. :))
Het zal je verbazen, deed het mij in het begin ook haha.

Heb t overigens wel over sportpaarden en geen recreatie paarden, haflingers, fjorden, oude paarden, paarden met gebreken, etc.
Zo tussen de 30k en 80k wordt er het meest verkocht. En jonge (3/4 jaar) talentvolle zo tussen de 15 en 40.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Foto's herbeoordelen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:15

O wacht eens even... jij zit in ZWEDEN.
Dat zal het verschil verklaren.

Maar mocht ik mijn 3jarige willen verkopen, breng ik hem wel langs hoor :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:40

Dees schreef:
O wacht eens even... jij zit in ZWEDEN.
Dat zal het verschil verklaren.

Maar mocht ik mijn 3jarige willen verkopen, breng ik hem wel langs hoor :D


Ik woon inderdaad in Zweden, maar "mijn handel" zit voornamelijk in Nederland. 95% van wat wij verkopen komt uit Nederland, als t niet meer is.

Hij/zij is van harte welkom hoor. :))