Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verslagen droes wie heeft hier ervaring mee?

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Ik heb heel internet afgespeurd, maar kan verder eigenlijk niet echt super veel vinden over het proces wat mijn paardje mee maakt. Hier zijn verhaal:

8 weken geleden kwam ik op de wei en hoorde ik mijn mini hengst verschrikkelijk benauwd ademen. 39.9 koorts dus dierenarts gebeld. Die dacht aan luchtwegen infectie, maar sluitte droes niet uit. Ik ging ook van een infectie uit want hij is bij zijn vorige baasje meerdere keren aan droes blootgesteld(ze wist niet zeker of hij het ook echt gehad had). Dag erop naar de kliniek voor nog een keer te checken en hij klonk vele malen beter. Paar dagen metacam en dan zou het over moeten zijn. Vervolgens werd ik zaterdag ochtend gebeld dat het op het andere weiland met een veulen niet goed zou gaan. Daar aangekomen lag hij dus dood.. Veulen ingeladen en naar de kliniek voor te checken wat ik nu precies zou hebben en er werd een swab genomen. Diezelfde avond ben ik alle paarden gaan checken en ja hoor eentje met flinke bulten onder zijn keel.. Ik wist genoeg, ik had droes...
Harley ging met de dag slechter en bleef maar in die 40 graden koorts zitten en geen abcessen te vinden, die zaten in zijn keel.. 3 weken gingen er overheen waarvan ook meerdere dagen met 30+ buiten temperatuur.. Wat heb ik gejankt toen ik hem steeds meer dood dan levend zag.. Na die 3 weken ineens een hoop snot en pus.. Wat was ik blij!!! Temperatuur zakte en hij begon weer te eten. Vervolgens bleef hij in de 39 hangen en werd niet minder dus een scopie gemaakt op de kliniek waarbij uit kwam dat 1 luchtzak nog steeds rotzooi uit kwam, maar hij dit door slikte. Nou hij bleef zo eind 38/begin 39 hangen dus was nog niet echt reden tot paniek. Paar dagen later schoot hij ineens omhoog weer richting de 40.. Ik kon me niet voorstellen dat dit die luchtzakken nog waren.. Dus weer gebeld en toch nog niet te druk maken.. Vervolgens ging hij naar de 40.8 en was ik er klaar mee want dit kon niet goed zijn ondanks de metacam en uiteindelijk quadrisol(koortsverlager) die hij kreeg! Lingehoeve werd gebeld en ja ik kon een CT-scan laten maken voor €1200 en dan zou ik weten waar de abcessen in zijn lichaam zouden zitten, maar ze zouden toch niks kunnen doen voor hem. Advies op de penicilline en door gaan met de quadrisol geven 2x daags. Hij ging uiteindelijk zichtbaar naar beneden en bleef in begin 38 hangen tot hij vorige week maandag in de ochtend ineens 39.8 weer had.. De moed zonk me weer in de schoenen.. Gelukkig zakte hij weer en sinds vorige week donderdag is de quadrisol er vanaf en bleef hij mooi in de 38 zitten. 4 dagen geleden ging hij zelfs in de ochtend na de 37.9 en de avond was dan 38.2. Helaas ging hij gisteren ochtend weer naar de 38.1 en avond 38,5 en vandaag zijn we begonnen met 38.2...

Er is in de tussentijd ook nog bloed afgenomen wat duide op een enorme ontstekingswaarde natuurlijk, toch iets van wormen te zien ondanks zijn strikte ontwormingsschema dus die is behandeld en beginnende bloedarmoede waarvoor hij nu redcell krijgt.

Hij is verder fit en eet beter dan dat hij ooit heeft gedaan, zelfs dikker dan dat hij ooit is geweest en gewoon fit en alert.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft want ik zit voort met mijn handen in het haar na 3 weken lang penicilline spuiten wat hij heel goed lijd, maar leuk is anders en er komen steeds meer blauwe plekken. (word steeds afgewisseld)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 08:05 



 
Profiel   

Sorry het is niet zo'n fijn verhaal..

Ik ken 1 geval van verslagen droes. De abcessen werden toen gevormd in de liezen bij de darmen. Dit uitte zich in zware koliekaanvallen en hoge koorts. Uiteindelijk is de pony ingeslapen omdat het er naar uitzag dat de abcessen naar binnen gingen knappen in plaats van naar buiten en dat wilde de eigenaar de pony niet aandoen. Zou een pijnlijke langzame dood zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 08:15 



 
Profiel   

Ja helaas wel. Abces zat op het hart. Hebben het paard erdoor gekregen maar is 1.5 jaar later aan hartproblemen overleden als gevolg van de droes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 11:21 



 
Profiel   

De kans op overleven is helaas heel klein, maar zo te horen maakt jouw vechter een goede kans.
Hopelijk krijg je alle verstopte abcessen uit zijn lijf, heel veel sterkte voor de kleine man Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 11:51 



 
Profiel   

Hier ook ervaring, maar met veel geduld en lang wachten heeft de merrie het overleefd en weer volledig gezond. Wel 150 kg lichter, maar met een jaar weer fijn bijgekomen.

We dachten echt dat ze het niet zou overleven, en later kwam er pas uit dat het droes geweest is. Lymfeknopen in de kaak zijn nooit dik geweest, in de lies wel en dus achterbenen ook heel dik geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 11:58 



 
Profiel   

De jouwe is een taaie.
Ik heb er eens eentje gehad die overdag op leek te knappen, 's avonds slechter werd, dierenarts zou 's ochtends nog eens bloed komen trekken, maar toen lag ze al dood in het land. Pas na sectie bleek het droes geweest te zijn (dag van de uitslag had ik een ander met een bult onder z'n keel staan, dus was geen verrassing meer).

Ik heb dus helaas geen goede ervaringen voor je helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 12:26 



 
Profiel   

Ja de meeste zijn inderdaad slechte ervaringen. Harley heeft al droes uit zijn keel gehad dus was ik blij dat het eruit kwam. Helaas blijkt dus nu dat het toch ook in zijn lichaam zit. Gelukkig meette ik net weer 38.0 en dat is de eerste keer dat hij in de middag zakt. Voorlopig zegt de dierenarts door spuiten met penicilline..
150 kilo lichter moet hij niet worden want hij weegt maat 105 :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 16:16 



 
Profiel   

Ik heb jaren terug een Fjord gehad met verslagen droes. Hij bleef maar hoesten. Twee dierenartsen gaven aan dat de longen stuk zouden zijn en hij enkel nog als grasmaaier op de wei kon.
Ik ben toen nog naar een andere kliniek gegaan. Hij heeft een scopie gehad van de luchtpijp en daar bleek vrij diep een ontstekingshaard te zitten.
Hij heeft 2 weken prednison gehad en toen kregen we die ontsteking onder de knie. Al met al heeft het wel een half jaar geduurd voor hij over de verslagen droes heen was maar hij is er weer helemaal van hersteld en heeft zelfs nog een aantal lange afstandswedstrijden gelopen met goed succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 16:33 



 
Profiel   

Ik dacht al dat jij dat was, verhaal kwam me bekend voor.
Jeetje ik heb zo medelijden met je, je loopt de laatste maanden zo te kwakkelen. :(:)
Kan goed zijn dat 38 zijn normale temperatuur is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 16:35 



 
Profiel   

Hoelang het duurt maakt me echt niet uit.. als het maar goed komt want hem kwijt raken is eigenlijk geen optie.. Net toch maar weer de spuit gezet en ik blijf maar tegen hem zeggen sorry sorry.. Onbegrijpelijk is dat hij zo braaf blijft. Nog steeds spuit ik hem alleen zonder hulpmiddelen en laat hij het goed toe gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 16:42 



 
Profiel   

Een spuit doet echt niet enorm zeer, een horzel is vele malen pijnlijker.
Probeer dat in gedachte te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 17:02 



 
Profiel   

Een horzel legt alleen maar eitjes. Ik denk dat je een daas bedoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 17:15 



 
Profiel   

Ja, sorry

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 17:16 



 
Profiel   

Hier ook ervaring met droes door het hele lichaam. Pony heeft het ook niet overleefd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 17:18 



 
Profiel   

Ervaring met een kudde vol droes. Sommige hadden nergens last van, een is via de achterkant kaak geklapt. Lelijk litteken gebleven. Een ander is erna bezweken. Was al wel wat ouder. Kudde was +40 paarden destijds

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 17:21 



 
Profiel   

Hier helaas ook een slechte ervaring... Veulen van bijna 6 mnd, nooit bulten gehad, maar wel overal in het lichaam abcessen. Volgens de DA toentertijd op 7 plekken, oa bij verschillende gewrichten. Veulen is dat ook ingeslapen, was echt een zielig hoopje uiteindelijk :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 17:24 



 
Profiel   

Sizzle heb je die naalden wel eens gezien.. die zijn bijna mijn pink lengte en best dik...

Hij had nu 38.6.. hopelijk gaat hij morgen vroeg weer wat lager zijn. Maar morgen ook weer een warme dag helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 18:58 



 
Profiel   

Jawel, maar als ik zie hoe hysterisch mijn paard doet vanwege een insect en enkel wat verstoord kijkt bij naalden dan zal dat best wel meevallen.
Je heb niet veel keus dus probeer het te relativeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 19:00 



 
Profiel   

Je hebt waarschijnlijk naalden met een roze plastic stukje?
Die zijn ook echt verrekte naar dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 19:04 



 
Profiel   

Succes en sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 19:28 



 
Profiel   

Klopt moonfisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 19:49 



 
Profiel   

Hier een tijdje niet gereageerd was te druk en teveel aan mijn hoofd vanwege harley. Maar ik durf nu eindelijk te zeggen dat hij stabiel is qua temperatuur! Ochtend 37.9 en avond 38.2!
Vandaag hem dan ook naar de wei gebracht waar hij lekker kan bijkomen voor we van de winter aan de slag gaan voor de hengstenkeuring!
Ik heb het vermoeden dat hij altijd al iets onder de leden heeft gehad want sinds de penicilline eet hij beter dan ooit en ziet hij er ook beter dan ooit uit!


[ img ]

Hopelijk blijft het zo en heb ik wel een succes verhaal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 14:05 



 
Profiel   

Wat fijn om te horen dat hij opknapt! Als je die foto ziet zou je niet zeggen dat hij al zo'n poos zo ziek is, waar een bink! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 18:21 



 
Profiel   

Nog steeds is hij goed toch?

Ik ken 1 paard met verslagen droes en deze heeft het helaas niet overleefd, zoals ik al eens had gezegd.


Ik ben er inmiddels wel achter dat er veel vragen zijn rondom droes en hoe het komt dat het verslagen droes wordt. Veel artsen komen wel terug op het niet meer sluiten van AB, her os namelijk niet bewezen dat daardoor kans op verslagen droes groter is.

Mijn DA zegt nu ook dat als het verslagen droes is je minimaal 6 weken moet spuiten, en jouw DA dus 3 weken? Lastig allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 20:27 



 
Profiel   

Marit wij hebben net zolang gespoten tot hij zeker 1.5 week stabiel bleef. Dit duurde dus bijna 4 weken en nu is hij nog steeds stabiel. Met verslagen droes gaat het vaak fout en dan is penicilline proberen om toch iets te doen. Gelukkig heeft het bij mij goed uitgepakt en is hij al 2 weken stabiel zonder iets. Hij heeft hier van te voren nog wel bulten in zijn keel gehad die gesprongen zijn en heb eerst een scope gedaan om te kijken of er echt niks meer in zijn keel zat. En zijn luchtzakken na gekeken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 23:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen