Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zachte bult onder spronggewricht

 
Profiel   

Gister mijn paard aan 't poetsen en toen ontdekte ik een zachte bult aan de bovenkant van zijn pijpbeen (voorkant) niet warm en niet gevoelig, ook niet kreupel. Heb met Ekyflogyl gesmeerd. Iemand ervaring hiermee?

Ik zag trouwens wel dat hij zich gerold had gisteren in de wei (doet ie echt zelden)
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 12:44 



 
Profiel   

Het lijkt alsof de hele sprong overvuld is, een soort bolspat. Ik zou het na laten kijken als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 12:59 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Het lijkt alsof de hele sprong overvuld is, een soort bolspat. Ik zou het na laten kijken als ik jou was.

Het zit niet op de sprong. Dat zie je ook op de foto

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 13:07 



 
Profiel   

Ik zie de bult. Maar ik zeg dat ook de hele sprong overvuld lijkt. Als jij zegt dat dit niet zo is prima toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 13:08 



 
Profiel   

[ img ]
Denk dat dat maar zo lijkt, want dat is echt niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 13:10 



 
Profiel   

Een net opgelopen, verse schieffel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 14:43 



 
Profiel   

Sim schreef
Een net opgelopen, verse schieffel?

Is dat niet normaal hard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 14:53 



 
Profiel   

Ik weet niet of het mogelijk is maar miss heeft ze daar een gal/gallen zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 14:58 



 
Profiel   

ikheetesmee schreef
Ik weet niet of het mogelijk is maar miss heeft ze daar een gal/gallen zitten?

Dacht ik ook aan, maar weet niet of ze zo hoog zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 15:00 



 
Profiel   

Schieffel kan ook zo hoog zitten is in principe trauma van het botvlies. Is de bult hard? Een schieffel op die plek geeft geen problemen, zitten geen pezen. Op het harde stappen vermijden en rust dan slinkt de schieffel meestal.

ik zou de foto ff naar je dierenarts mailen, die kan dan een schieffel bevestigen en evt. crème voorschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 15:50 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan een galbult. Onze (oudere) ruin heeft verschillende galbulten op zijn pezen. Verder heeft ie hier geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 15:52 



 
Profiel   

SayaJones schreef
Ik dacht ook aan een galbult. Onze (oudere) ruin heeft verschillende galbulten op zijn pezen. Verder heeft ie hier geen last van.


Ja dat is wel n puntje... hij is pas 4 :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 15:58 



 
Profiel   

Oh jeetje, dat is toch wel even schrikken als je dat ziet bij je paard!

Ik zou het even 2 weken aankijken. Veranderd er niks? Op naar de kliniek voor foto's.

2 jaar geleden heb ik een vergelijkbare bult ontdekt bij een toen 4-jarige. Die deed altijd heel debiel in de paddock dus ik dacht dat hij zich verstapt had ofzo, maar helaas bleef de bult, ook met rust. Hij was overigens niet kreupel. Na 2 weken naar de kliniek bleek er toch een los stukje bot te zitten. De dierenarts zei dat het waarschijnlijk door het gek doen in de paddock was gaan verplaatsen wat irritatie gaf en dus de bult. De bult bij mijn paard was overigens zacht en niet warm of pijnlijk. Het leek erg onschuldig, net als een gal, maar was het dus niet :( Omdat hij snel geopereerd is heeft hij er gelukkig verder geen schade aan overgehouden en loopt hij nu gewoon top in de sport.

Hoop voor jou dat het meevalt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 16:16 



 
Profiel   

Weidebloem schreef
Schieffel kan ook zo hoog zitten is in principe trauma van het botvlies. Is de bult hard? Een schieffel op die plek geeft geen problemen, zitten geen pezen. Op het harde stappen vermijden en rust dan slinkt de schieffel meestal.

ik zou de foto ff naar je dierenarts mailen, die kan dan een schieffel bevestigen en evt. crème voorschrijven.



Ach, zie nu dat het om een zachte bult gaat! Dat kan geen schieffel zijn. Wel een typische plek. Zit er nergens een klein wondje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 16:21 



 
Profiel   

Wat vervelend! Zit er nergens een wondje, of andere tekenen van een geïrriteerde huid? Ik zou het even aankijken, en niet al te gekke dingen doen met longeren/rijden. Koelen achteraf. Zit het er na een week nog, toch even langs de DA. Loopt hij helemaal rad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 16:25 



 
Profiel   

Gimme_Spurs schreef
Wat vervelend! Zit er nergens een wondje, of andere tekenen van een geïrriteerde huid? Ik zou het even aankijken, en niet al te gekke dingen doen met longeren/rijden. Koelen achteraf. Zit het er na een week nog, toch even langs de DA. Loopt hij helemaal rad?


Ja hij loopt super! Nee, geen wondje oid...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 16:56 



 
Profiel   

Gezien de locatie denk ik ook spat.

Heb het ook even voor je opgezocht: http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... emen/spat/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 17:05 



 
Profiel   

OCD?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 17:07 



 
Profiel   

Punz schreef
OCD?


Paard is 9 mnd geleden gekeurd met enkel 1tjes. Lijkt me sterk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 17:19 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Gezien de locatie denk ik ook spat.

Heb het ook even voor je opgezocht: http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... emen/spat/


Ik zie toch duidelijk dat de bult van mijn paard NIET op het spronggewricht zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 17:21 



 
Profiel   

Geen verhoging? Eten/drinken ok? Slinkt het na werk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 19:04 



 
Profiel   

Zou toch even kijken of er niet toch, door een actie in de wei, misschien een los fragmentje zit wat voor irritatie of een onstekingsreactie zorgt ( de bult)

En verder heb je in de openingspost niet gemeld dat het dier 9 maanden geleden gekeurd is.. dus tja.. Dat kon ik niet weten natuurlijk :)

( en 1tjes als het over OCD gaat?? 1tjes gaat toch over de straalbeentjes?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 19:08 



 

Spat kan altijd acuut ontstaan door beschadiging. Bijv Verstappen op een tik erop krijgen. En ja zoals gezegd wordt, kan dat ook onder het gewricht gaat irriteren. Dus ik zou het even aankijken en anders da laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 20:18 



 
Profiel   

gewoon even een weekje aankijken desnoods koelen miss trekt het weg zo niet maak een foto dan weet je het meteen.
mijn paard kreeg ook opeens een bult op het bot redelijk hard ,niet warm en ook niet kreupel die bult was wel een stuk kleiner dan die op de foto.
trok niet weg na 2 weken toch maar foto laten maken .
bot was puntgaaf bleek onderhuids littekenweefsel te zijn zou met een paar weken/maanden weg moeten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 21:10 



 
Profiel   

noorbeek1234 schreef
janderegelaa schreef
Gezien de locatie denk ik ook spat.

Heb het ook even voor je opgezocht: http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... emen/spat/


Ik zie toch duidelijk dat de bult van mijn paard NIET op het spronggewricht zit.

Als je de foto's kijkt zie je dat het ook onder het spronggewricht kan zitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 21:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen