Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Astmatische bronchitis (chronisch)

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Omdat ik wel een aantal soortgelijke topics heb gevonden, maar nog niet precies een antwoord heb kunnen vinden op mijn vraag hier een nieuwe.

Ik heb een paard met wat ze noemen astmatische bronchitis. Ik heb alles uit de kast gehaald om daarachter te komen, maar uit eindelijk na een bronchoscopie deze diagnose kunnen stellen. Er blijven wat kleine sliertjes slijm achter in de longen wat iets lichte irritatie veroorzaakt, maar was niet echt heel zorgwekkend zei de dierenarts. Vanalles aan spullen meegekregen, wel een zware prenisolkuur met ventipulmin en nog wat andere zakjes.

Het leek een stuk minder.
Elke keer rond dezelfde periode van het jaar komt het terug, het voorjaar en het najaar. Daartussen lijkt het bijna weg of sterk verminderd.

Nu de laatste tijd viel het ons op dat het erger werd. Hij staat dan verschillende bekken te trekken en is met zijn tong aan het stoeien met zijn hoofd laag om het op te hoesten. Voor de 100ste keer weer een dierenarts gebeld natuurlijk. Dit keer een andere want de mijne was er een poosje tussenuit. Hoorde een piepje ver in de longen. Weer een pomp ventipulmin en allerlei zakjes.
Ik merk dat het niet vermindert.

De verschillende dierenartsen zeggen dat het chronisch is. Dat kan, maar ik wel voorkomen dat hij dampig wordt. Zijn ademhaling tijdens inspanning is prima. Ik heb weleens aan hooikoorts gedacht, dat is niet het hele jaar door.. Trucjes als hooi natmaken enzo helpen niet (genoeg) of kuil voeren.

Het valt me op dat het vaak na het eten is, of in/net na vervoer in trailer.. Hij heeft het nooit onder het rijden gedaan, maar dat is van de laatste weken. Weer een dierenarts laten komen.. Ik kan ventipulmin blijven geven... Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gehad.. Bloedonderzoeken, bronchoscopie, onderzoeken.. Hij staat ondertussen dag en nacht buiten in de zomer.

De ene keer klinkt het als een droge hoest, de andere keer of hij iets ophoest en inderdaad dan komt er iets slijm mee.

Heeft er iemand ervaring mee? Na een verschillende second opinions ben ik een beetje ten einde raad. Het klinkt onprettig en het voelt niet fijn, ookal toont hij buiten het hoesten om totaal niet ziek, etc. Integendeel.

Heeft iemand misschien iets van een supplement gehoord een medicijn of wat dan ook.. Het mag de hoestprikkel eigenlijk niet doen verdwijnen of verminderen omdat het rottigheid wel naar buiten gehoest moet worden..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 00:27 



 
Profiel   

Onze 19jr en 24jr begonnen te hoesten. De 24 jarige gorgelde er echt bij. Er is onderzoek gedaan, gespoeld en een beetje slijm opgestuurd. We hebben eerste ventipulmin en sputolysin gekregen. Daarna ook prednison, omdat het niet over ging. Als laatste ook nog cubarmix.

Ze stonden afgelopen winter helaas 's nachts op stal, dus heb ze meteen 24/7 buiten gezet en zijn hooi echt goed gaan natmaken. Veel mensen hebben voorkeur voor verpakt, maar daar hebben die van ons andere nadelen van.

Ze moesten naar Utrecht, maar we zijn zelf gaan vernevelen met een masker en hebben ze verhuisd van omgeving.
Het ging snel wel beter en we hadden goede hoop. De laatste medicatie was op en we wilden vernevelen afbouwen, maar vorige week begonnen ze weer. De andere 2 hebben in al die tijd helemaal niet gehoest.

Merrie toch wat zwaar ademen en ruin hoest af en toe bij eten.

Zijn nu weer echt elke dag aan het vernevelen en ze zijn afgelopen dagen weer rustiger. Ik heb wel van phytonics de respi comp besteld en ga die nog geven ter ondersteuning een tijdje.

Toen de medicijnen gestopt waren, heb ik een tijd pre biotica gegeven. Weerstand begint toch bij de darmen en die krijgen toch een flinke opdonder van alle medicatie.
Ze krijgen verder alleen sainfoin hay en vitalbix of Force. En de laatste 2 weken nu koolstofklei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 00:37 



 
Profiel   

Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden.. Klinkt gek, maar de mijne staat even op niks aan extra's. Ik heb de afgelopen tijd zoveel troep in hem moeten stoppen dat ik hem even rust wil geven daarmee.

Wat zijn de ervaringen met de dingen die je als laatste noemt?? Helpt het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 01:07 



 
Profiel   

Die van mij heeft heel veel baat gehad met de hoestkruiden en druppels van Hopp. Deze zijn alleen te verkrijgen bij mr-ed.nl of in de winkel in maasland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 01:46 



 
Profiel   

Ik heb hier ook een paard dat hoest.
Je geeft zelf aan de hooi natmaken te weinig effect heeft. Probleem met hooi natmaken is dat je het stof wel weg haalt, maar de schimmels niet. Ik geef sinds een paar maanden gestoomd hooi. En m'n hoest paard is gestopt met hoesten. En ze hoeste echt d'r longen uit d'r lijf, arm paard.
Met geweekt hooi krijg je na 2 uur al schimmels in je hooi, iets wat je niet wilt voor je paard.
Gestoomd hooi blijft 12uur goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 06:59 



 
Profiel   

Je geeft aan dat het altijd in het voor- en najaar is dat het weer de kop op steekt. Dan zou er toch een trigger zijn.
* Valt het ongeveer net samen met weidegang op/afbouwen?
* Een wormenkuur die je rond die tijd geeft?
* Overgang 24/7 buiten met de nacht op stal?
* Kan ook door bepaalde bomen/struiken wezen bv

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 07:30 



 
Profiel   

Mijn paard heeft destijds ook de diagnose chronische astmatische bronchitis gekregen , de keren dat zij aan de prednison en ventipulmin geweest is zijn amper te tellen ( zij was toen nog niet van mij )
Zij was in de periodes amper te rijden , zo erg hoestte ze #)
Toen ik haar kocht heb ik haar direct van het stro afgehaald en op zaagsel gezet , dat scheelde al iets met het hoesten
Verder ben ik aan de gang gegaan met essentiele olieën en heb ik haar eerst een reinigings kuur gegeven met groene leem ..
Daarna begonnen met pulmitranq van sensipharm , geen connecties maar, geweldig spul .,
Eerst volle mep aan dosering geven , daarna een hele tijd op een onderhoudsdosering gehad .
Toen na maanden geen hoest meer gehoord te hebben en d'r ademhaling ook goed was , gestopt met de pulmitranq ..
Ze heeft nooit meer gehoest en heeft afgelopen winter weer op stro gestaan :):)
Heb de pillen wel altijd achter de hand staan , voor het geval dat ( wat ik niet hoop :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 09:32 



 
Profiel   

lipi schreef
Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden.. Klinkt gek, maar de mijne staat even op niks aan extra's. Ik heb de afgelopen tijd zoveel troep in hem moeten stoppen dat ik hem even rust wil geven daarmee.

Wat zijn de ervaringen met de dingen die je als laatste noemt?? Helpt het?


Er is ook een centraal hoest topic.

Die van ons hadden ook teveel medicijnen gehad, maar heb alles wel afgemaakt. Dus toen we met vernevelen begonnen kregen ze nog cubarmix en sputolysin. Er is zoveel doorheen gegaan, dat ik ook even zonder wilde.
A) het heeft ook nadelen om al die zooi te geven, zoals op de darmen.
B) Het hielp niet afdoende, dus dan houdt het ook een beetje op om het maar te blijven geven
C) het heeft ons echt handenvol geld gekost en nog....Is normaal niet erg, als je dan ziet dat iets helpt.

In het hoestende paarden topic raadde iemand ook spliterwten aan, dus ook die een tijdje gegeven, maar weet niet of het effect heeft gehad.

Het vernevelen lijkt tot nu toe als enige te helpen, maar moet je echt een tijd volhouden. We wilden afbouwen, maar ze hebben het nog nodig.

We hebben ze uit de omgeving verhuisd, maar dat helpt slechts deels.

Hooi maken we nat en ook al is stomen beter, is dat voor ons geen optie. Ze staan met zn 4en 24/7 buiten en zijn heel rustig en stabiel samen. Zeker voor de merrie van 24 betekent uit elkaar halen stress en zij is juist snel benauwd.
Ik heb even terug met een stomer gewerkt en dat is voor ons echt niet te doen. Wij geven onbeperkt hooi en mogen dan wel 3 stomers hebben om het hooi voor 24uur te kunnen stomen. Zo een apparaat doet er 50minuten over. Althans die ik heb gebruikt. 50minuten ben ik uiteraard wel bij de paarden, maar dat 3x elke dag is echt geen doen.

Na de medicijnen dus wel de darmen aangepakt, want dat is toch echt heel belangrijk.

Nu dus koolstofklei als kuur, maar weet nog niet of het iets voor ze doet.

Straks komt de phytonics respi comp binnen, omdat ik toch wat wil ondersteunen nu ze een dip hadden. En ik twijfel nog over de pulmitranq. Ze zijn redelijk rustig en vernevelen helpt, maar wil nu ook weer een stap vooruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 11:57 



 
Profiel   

de miijn heeft ok diagnose chronishe asmatische bronchitis gekregen. zij hoest in de zomer en is extreem benauwd. ze heeft corticospuiten gehad en ventupulmin. midden in de zomer helpte dit niet omdat het waar ze allergisch voor is dan nog steeds aanwezig is. als ze het in de herfst krijgt dan helpt het wel. maar zat de hele zomer met een benauwd paard. dat is geen optie. heeft het toch iets met het hooikoortsseizoen te maken. ze zit nu aan de puffer. aan de Flixotide ben 24 april begonnen en gebruik het de hele hooikoortsseizoen en heeft nu nergens last van. volgens mij is ze allergisch voor graspollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 15:04 



 
Profiel   

@kiki1976

Eigenlijk hoest hij net zoveel wanneer hij 24/7 op stal staat als wanneer hij overdag buiten staat en 's nachts binnen.
Met de wormenkuur zie ik ook geen verband. Misschien dat de overgang van op/afbouwen wei een goede zou kunnen zijn.. Maar ik moet zeggen dat de mate van hoesten in ieder geval constant blijft, of hij nu wel of niet in de wei staat.
Bomen en struiken daar heb ik ook wel eens aan gedacht, of een pollenallergie. Zo'n netje werkt in ieder geval niet. Het enige wat me de laatste tijd echt steeds meer opvalt is dat hij begint te hoesten na het eten. Zowel bij hooi, gras, appels en brokken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:58 



 
Profiel   

ik heb een pony gehad die dit ook had, ze was "dampig" verklaard door DA. OP de kliniek hebben ze van haar bloed een serum gemaakt, ze was alergisch voor berkenbomen en bepaalde grassoorten. Dit serum moesten we over een aantal maanden geven. Daarna was het over !

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 12:10 



 
Profiel   

Wij hebben ze naar een natuur weide gebracht waar ze dus 24/7 buiten lopen. Ze hebben de phytonics respi comp gehad en het werd duidelijk minder.
Toen we voor het eerst weer gingen wandelen, kwam er een enorme slijmklodder bij mn ruin en daarna was het toch echt minder.
Op dit moment hoesten ze niet en is de merrie van 24 ook helemaal rustig qua ademhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 12:56 



 
Profiel   

Mijn paard was ( toen nog manege paard ) ook gediagnostiseerd als zijnde chronische astmatische bronchitis patiënt , heeft daar ook ettelijke kuren prednison en ventipulmin achter de kiezen..
Ik heb haar gekocht van de manege en direct van het stro afgehaald en op zaagsel gezet .
Dat hielp al wat ..maar de doorslag heeft toch wel de pulmitranq van sensipharm gegeven..sinds ze dat kreeg is het hoesten gestopt ..
Superfijn !

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 13:46 



 
Profiel   

Ik heb hier een staan met stof allergie. Is ook chronisch aan de hoest en veel slijm in de luchtwegen. Is destijds ook via een bronchoscopie en longspoeling vast gesteld.
Ik heb een hooi stomer aan geschaft en verder probeer ik het paard zo stof vrij mogelijk te houden maar het blijft moeilijk.
Ik geef wel slijmoplossers en verder af en toe een kuur Ventipulmin als het hoesten erg word.
Ik zit te denken om een vernevel masker aan te schaffen om zo zout oplossing te kunnen vernevelen. Dit ook om het slijm makkelijker op te laten hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 17:35 



 
Profiel   

Hoe gaat het bij jullie? Hier inmiddels weer wat beter. Zonder medicijnen hoor ik hem een enkele keer, lang niet zoveel als het geweest is. Nu hebben we weer mok, maar dat is een ander ding..

Wat doen jullie nu met dekens? Ik overweeg ze dag en nacht buiten te laten in de winter, want daar is onze paddock met schuilstal nu op ingericht.
Nu twijfel ik ook of ik wel of geen dekens op zal gaan doen, wat doen jullie met de proestertjes onder ons? Scheren doe ik niet, nooit gedaan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 09:59 



 
Profiel   

Wat fijn dat het beter gaat.
Mijn hoester dame (22jr) staat 24/7 buiten met fijne schuilstal en onbeperkt gestoomd hooi. En doet het geweldig.
Heb het geluk dat ze aan huis staan en ik kan spelen met de dekens. Nu met al die regen heeft ze een dun regendekentje op, zag dat ze moeite had zich zelf warm te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 07:28 



 
Profiel   

Die van ons staan nu toch onder 0gr regendekens. Waar ze staan is te weinig ruwvoer en ze vielen in, dus het kost teveel energie. Ze verhuizen heel snel en dan hebben we alles weer in eigen hand gelukkig.

Ik vond het alleen overdag in de zon hier wel even erg warm, maar goed. Kan er niet bij gaan staan en dekens op en af gaan leggen de hele dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 23:44 



 
Profiel   

Had toch even af moeten kloppen.. Ik hoor hem weer behoorlijk.
Weet iemand misschien een fijn supplement? Ik wil niet dat het de prikkel wegneemt, want de zooi moet eruit, maar het zou fijn zijn als het hoesten wat "makkelijker" ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 09:16 



 
Profiel   

Hier ook een paard met een chronisch longprobleem dat we (voorlopig, liefst zou houden) onder controle hebben.

Toen ze hier een longspoeling deden was er wel duidelijk slijm, en in dat slijm zaten mastcellen en neutrofielen (daarmee kunnen ze dus zeggen dat het geen allergie is, maar overbelasting van de longen)

Eerst een gigantische reeks medicatie: vernevelen met atrovent, ventolin en Flixotide, daarna puffen met Ventolin en FLixotide. Daarbij slijmoplossers, cortisone, ventipulmin, ...

Daarbij hebben we veel veranderd aan de levenssituatie: Hooi altijd geweekt, geen stro maar vlas in de stal, zandpaddock wordt eerst gesproeid voor dat mijn paard erop komt en op de wei is ze verhuist naar de kant met het minste bomen en het minste stof van de straat.

Na 2 maanden volproppen met medicatie geleidelijk gaan afbouwen, en momenteel wordt ze alleen nog gepuft met ventolin voor het rijden, al de rest krijgt ze niet meer. Ik kan ze zonder ventolin perfect op de wei/paddock/stal houden, maar dan verveelt ze zich, dus hou ik ze in beweging met ventolin.

En voorlopig doet ze het daar goed op. Nu zien hoe ze de winter door komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 10:25 



 
Profiel   

lipi schreef
Had toch even af moeten kloppen.. Ik hoor hem weer behoorlijk.
Weet iemand misschien een fijn supplement? Ik wil niet dat het de prikkel wegneemt, want de zooi moet eruit, maar het zou fijn zijn als het hoesten wat "makkelijker" ging.


Ik heb toen de phytonics respi comp ( meen ik dat het heette ) gebruikt en die leek goed te werken. Maar ook erg veel goede dingen gehoord over de Pulmitranq die ik dan de moeite waard vind als we weer wat nodig hebben.

Mn ruin hoest nu ook wat met eten en rollen, maar heel kort en proest daarna. Ze zijn helaas verhuisd en komen van andere omstandigheden, dus wil dingen ook de kans geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 15:04 



 
Profiel   

superpony schreef
lipi schreef
Had toch even af moeten kloppen.. Ik hoor hem weer behoorlijk.
Weet iemand misschien een fijn supplement? Ik wil niet dat het de prikkel wegneemt, want de zooi moet eruit, maar het zou fijn zijn als het hoesten wat "makkelijker" ging.


Ik heb toen de phytonics respi comp ( meen ik dat het heette ) gebruikt en die leek goed te werken. Maar ook erg veel goede dingen gehoord over de Pulmitranq die ik dan de moeite waard vind als we weer wat nodig hebben.

Mn ruin hoest nu ook wat met eten en rollen, maar heel kort en proest daarna. Ze zijn helaas verhuisd en komen van andere omstandigheden, dus wil dingen ook de kans geven.



Ik twijfel nog een beetje. Dierenarts weer laten komen of zelf nu maar proberen. Hij hoest inderdaad steeds net na het eten of een kuchje nu met rijden. In de trailer een enkele keer. Ik wil het graag een beetje voor zijn dit keer, maar om er nu weer ventipulmin in te doen.. Ik weet niet of dat kwaad kan zoveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 08:55 



 
Profiel   

Bij ons heeft alle dure zooi van de da niet geholpen. Wij hebben gedampt en de phytonics gegeven en dat gaf vooruitgang. Toen naar de grote wei en was de merrie die zogenaamd dampig was al snel oke. Mn ruin hoestte tijdens wandeling en stapritje nog. Kwamen paar keer grote klodders uit en hem toen ook niet meer gehoord.

Helaas nu weer wat gehoord, maar staan weer op paddock en met hooi, dus even kijken. Hij proest daarna wel en hoest maar 1x heel af en toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 17:00 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook gauw last van zijn luchtwegen, geen astma o.i.d.. Ik zag laatst een oproep van ecostyle dat ze testers zochten voor hun nieuwe product longvitaal en ik ben echt verrast! geen gehoest meer en duidelijk meer adem. misschien iets voor jouw paard?
https://www.ecostyle.nl/paard/producten/longvitaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 10:20 



 
Profiel   

Wat toevallig, heb gisteravond naar de producten van Ecostyle zitten kijken, vanwege de overgang met verhuizen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 11:27 



 
Profiel   

_Penny schreef
Mijn paard heeft ook gauw last van zijn luchtwegen, geen astma o.i.d.. Ik zag laatst een oproep van ecostyle dat ze testers zochten voor hun nieuwe product longvitaal en ik ben echt verrast! geen gehoest meer en duidelijk meer adem. misschien iets voor jouw paard?
https://www.ecostyle.nl/paard/producten/longvitaal



Is de actie afgelopen? 8-) Of nog steeds?

Ik kan het inderdaad proberen. Ik zal eens kijken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen