Zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 13:44

Rocamor schreef:
uapostara schreef:
hoi ik lees hier voornamelijk dat het gedaan word ivm hko maar ik heb van de week een gesprek gehad met de da dat het ook gebeurt bij paarden die te steil op hun hoeven staan . juist ivm het voorkomen van problemen . ik heb nl een 2 jarige hengst die steil op zijn hoeven staat. als ik niks doe komt er van zelf een probleem , of ik moet hem als grasmaaier houden maar dat was niet de bedoeling toen ik hem fokte.


En welke problemen zou dat moeten voorkomen dan?



Óók benieuwd naar!

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:00

Op de stal waar mijn paard staat, is er een paard die een zenuwsnede gehad heeft aan beide voorbenen. Paard loopt ondertussen weer 1.45m.
In theorie mag er niet meer gestart worden na een zenuwsnede, maar je zou eens moeten weten hoeveel toppaarden ontzenuwd zijn en terug in de sport lopen... Best wel veel hoor.
Aangepast management en regelmatige controles zijn wel nodig achteraf.
Ik ken meerdere paarden die het gehad hebben. bij de 1 al met meer succes dan bij de ander...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 19:06

Hier lijkt t tot nu toe goed te gaan..wat vooral opvalt is dat het paard niet meer struikelt wat t voor de snede regelmatig deed!
Nu terug wat opbouwen!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:16

uapostara schreef:
hoi ik lees hier voornamelijk dat het gedaan word ivm hko maar ik heb van de week een gesprek gehad met de da dat het ook gebeurt bij paarden die te steil op hun hoeven staan . juist ivm het voorkomen van problemen . ik heb nl een 2 jarige hengst die steil op zijn hoeven staat. als ik niks doe komt er van zelf een probleem , of ik moet hem als grasmaaier houden maar dat was niet de bedoeling toen ik hem fokte.

Voorkomen van problemen of verdoezelen van symptomen?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 19:17

Mijn merrie is vandaag gecheckt, groen licht om weer voorzichtig wat te gaan doen!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:53

Dat is goed nieuws,succes!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 10:47

taverno schreef:
Dat is goed nieuws,succes!


Heel blij.. zenuwslopend proces..letterlijk!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:09

Goed nieuws en dat struikelen is eigenlijk wel logisch en ook wat je wilt, ze struikelen om dat ze zere voeten hebben, dat zou nu weg moeten zijn.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 19:15

Verademing om je paard zo weer te zien!
En tuurlijk je wil ook niet meer dat ze struikelen maar altijd afwachten hoe t uitpakt!..
Ik vind t zo fijn dat haar pijn weg is!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:32

pol1 schreef:
Heel blij.. zenuwslopend proces..letterlijk!

Ja daar kan ik over meepraten.Bij de mijne moest het na 6 weken nog een keer omdat hij veel reactie had op de lidtekens op de uiteinden van de zenuwstompjes.
(Schokjes)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 06:35

taverno schreef:
pol1 schreef:
Heel blij.. zenuwslopend proces..letterlijk!

Ja daar kan ik over meepraten.Bij de mijne moest het na 6 weken nog een keer omdat hij veel reactie had op de lidtekens op de uiteinden van de zenuwstompjes.
(Schokjes)


Pfff meen je niet! Dat is ook wat! Moest je dat ook weer betalen?
Ik moest mijn paard wekenlang bandageren ( dit zou erbij helpen om reactie te voorkomen)..

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:36

Ik hadvoor de eerste ooeratie al een regeling getroffen,dit is netjes afgehandeld.
Hij had een behoorlijke heftige reactie,kwam niet zo vaak voor zo heftig..De 2de keer is met echobegeleiding gedaan en hoog op de kogel.

Het ergste was toen we bij de laatste controle waren hij een dik achterbeen had en daar een tussenpees blessure zat.

Dat was ook wel even een dingetje.Besloten om hem in de groep te laten en rustig te blijven stappen met een lichte draf tussendoor.Wij hebben een drafbaan dus dat was wel een uitkomst.

Maar het gaad heel goed,al bijna 1,5 jaar geen kliniek meer gezien.Hij is 18 jaar nu en fit als nooit er voor.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 18:44

Da's fijn om te horen!
Ik hoop nu ook echt voorlopig geen kliniek meer te hoeven zien!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:26

Ik schop dit topic even omhoog.
3 maanden geleden hebben ze een zenuw snede bij mijn paard gedaan omdat hij een letsel aan zijn tussenpees heeft.

Wat is jullie ervaring met revalidatie?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:08

Sjolvir schreef:
Goed nieuws en dat struikelen is eigenlijk wel logisch en ook wat je wilt, ze struikelen om dat ze zere voeten hebben, dat zou nu weg moeten zijn.

Mij is verteld dat ze na een zenuwsnede juist meer zouden struikelen omdat ze geen gevoel meer in de voeten hebben.Tegenwoordig schijnt men gedeeltelijke zenuwsnedes te doen.Mij is ooit een pony te koop aangeboden die al jarenlang goed liep met zenuwsnede.Die moest wel aangepast orthopedisch beslag hebben.Omdat ik toendertijd geen goede hoefsmid kende die dat zou kunnen,heb ik de pony niet gekocht.Ik ken wel andere paarden met zenuwsnede,waarbij dat echt de enige optie nog was.En die daarna weer gereden werden.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:54

Mijn paard heeft nooit gestruikeld na de zenuwsnede!

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:16

taverno schreef:
Mijn paard heeft nooit gestruikeld na de zenuwsnede!

Dat dat wel zou kunnen gebeuren,is mij verteld door mijn DA. Fijn dat dat bij jouw paard dan niet gebeurde! Misschien had die een gedeeltelijke zenuwsnede? Dat wordt tegenwoordig eerder gedaan,maar vroeger was het ,naar ik begrepen heb,meestal een volledige waardoor de hele voet dus gevoelloos wordt.Ook moet je ,weer volgens mijn toenmalige DA,dan ook heel goed de hoeven steeds controleren op steentjes enzo omdat ze zelf niet meer voelen als er iets mee is.Ik heb dus zelf nooit een paard met zenuwsnede gehad maar wel ooit een aankoop overwogen.Vandaar dat ik me toen heb laten informeren.

Diertjec

Berichten: 4621
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:22

7 jaar geleden heeft die van mij een zenuwsnede gehad, volgens mij idd een gedeeltelijke. Nooit verschil gemerkt tussen beide voeten, had ook niet het idee dat ze minder gevoel had in de geopereerde voet. Ook nooit struikelen en dergelijke :)

Naomimaas1
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:15

Heehee wel een oude topic hoop dat mensen mij kunnen helpen, nu ruim een halfjaar geleden een zenuwsnede gedaan bij beide voorbenen ivm een bot schilletjes dat irriteers maar niet erger kon worden aan de zeikanten van de hoef omdat het kraakbeen daar verbeent is geraakt.
Natuurlijk ervoor hele lange mallemolen ingegaan en dit was nog de enige oplossing. Nu na de operatie zit ik weer in deze cirkel het is elke keer iets met de benen, van kogelgewrichtsontsteking, continu wonden overal wat tot bloedvergiftiging leed.
Ik zie door het bomen het bos niet meer en ben nog meer aan het dokteren dan eerst..
Iemand hier ervaring mee?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:30

Naomimaas1 schreef:
Heehee wel een oude topic hoop dat mensen mij kunnen helpen, nu ruim een halfjaar geleden een zenuwsnede gedaan bij beide voorbenen ivm een bot schilletjes dat irriteers maar niet erger kon worden aan de zeikanten van de hoef omdat het kraakbeen daar verbeent is geraakt.
Natuurlijk ervoor hele lange mallemolen ingegaan en dit was nog de enige oplossing. Nu na de operatie zit ik weer in deze cirkel het is elke keer iets met de benen, van kogelgewrichtsontsteking, continu wonden overal wat tot bloedvergiftiging leed.
Ik zie door het bomen het bos niet meer en ben nog meer aan het dokteren dan eerst..
Iemand hier ervaring mee?

Je moet de benen\voeten goed in de gaten houden en voorzichtig zijn omdat het paard zelf verwondingen niet kan voelen, die dan ongemerkt erger kunnen worden.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:20

Snede geeft altijd littekenweefsel en dus groot risico op verklevingen. Hoe dat verder uitpakt verschilt echt per geval