Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Droes en verslagen droes

 
Profiel   

welkom allemaal,

mijn eerste topic en waarom?
zoveel onduidelijkheid over de ziekte droes en verslagen droes. wil ik graag mijn verhaal met jullie delen in de hoop dat het voor vele ook wat duidelijker wordt over de symptomen en het ziektebeeld zelf en hoe het ziektebeeld bij mijn pony verlopen is.

mijn pony had droes, ik kwam er pas achter toen ik de bult voelde onder zijn kaak. gelijk de dierenarts gebeld om te vragen of zij wou bevestigen of het daadwerkelijk droes was.. (41 gr koorts en een bult onder zijn kaak 99% kans op droes). dierenarts langs geweest en inderdaad 99% droes maar om het 100% te maken moest ik na 2 dagen een neusswab af laten nemen. pony gelijk apart gezet dat arme schat in een hoekje in zijn eentje. het is natuurlijk besmettelijk dus het moest. de volgende dag had hij al neusuitvloeiingen, de dag daarna brak de eerste bult uit en was de 2e zich aan het ontwikkelen op zijn luchtwegen waardoor hij onwijs knorde en ruim 3 dagen niet wou eten. van alles geprobeerd, slobber, brokken in water gelukkig na 3 daagjes begon hij weer te eten en zichzelf te worden maar er waren nog 2 bulten onder zijn kaak die uit moesten komen. daar kwam uiteindelijk minimale pus uit maar gelukkig want meneertje had al zoveel pijn gehad. uit de neusswab was inderdaad de bacterie droes gekomen, hierna was hij ruim 2 weken koortsvrij en toen begon de ellende weer... intimitterende koorts, niet zichzelf, raar uit zijn ogen kijken, toen heb ik de dierenarts meteen gebeld en zijn er helaas lympfeknopen gevonden dus... verslagen droes. we hoopten optijd er bij te zijn om ontstekingsremmers te geven zodat de lympfeknopen misschien zouden verdwijnen, maar helaas hij werd alleen maar zieker, 70 kilo in 3 dagen afgevallen, eten als een gek want zijn reserves die 70 kilo waren er natuurlijk af.. ergens gelukkig dat meneer te dik was voor zijn ras dat hij niet zijn eigen gewicht verloor maar alleen de reserves, valse koliek aanvallen, veel liggen, nog intimitterende koorts. totaal zichzelf niet en de pijnstillers sloegen ook niet meer aan. toch maar opnieuw de dierenarts gebeld toen is er bevestigd dat er daadwerkelijk een abces in zijn buikholte zat. wij hebben er voor gekozen om geen penicilline te spuiten want bij het ziektebeeld verslagen droes is het minimaal overlevingskans en in zijn geval zal dit op uitstel van de dood zijn geweest omdat zijn abces onwijs snel is gegroeid binnen enkele dagen. ik heb 2 weken geleden de moeilijkste en zwaarste beslissing in mijn leven moeten maken om mijn 5 jarig vriendje in te moeten laten slapen omdat alle behandelingen er om heen misschien 10% kans gaven en hij al zo op was dat hij met de sedatie zijn kopje al neer legde en het al op gegeven had, hij zou bij de normale sedatie met onderzoeken er ook niet boven op gekomen zijn zo onwijs zwak is hij binnen een korte tijd geworden. het is zo onwijs oneerlijk tegen over hem, heeft gevochten voor zijn leven en daar ben ik onwijs trots op, nu heeft hij rust en is hij bij zijn vriendje boven.
geniet dus elke dag en elk moment van je diertje want voor je het weet is er onverwacht een afscheid na maanden lang knokken voor het ziektebeeld droes en daarna verslagen droes.
gelukkig had ik ook nog super lieve stalgenoten die mijn hebben gesteund in deze moeilijke tijd.

Symptomen droes:
koorts.
loom.
kan bult onder de kaak komen maar dus ook op zijn luchtwegen in zijn mond.
niet meer willen eten.

symptomen verslagen droes:
na ong 2 weken koortsvrij te zijn van de normale vorm van droes ineens weer koorts te hebben.
intimitterende koorts dus het ene uur 39,4 en het andere uur 38,6.
bij een abces in de buikholte veel liggen en valse koliek aanvallen.
mijn pony was ook aan het zweten op plekken waar hij normaal niet aan het zweten was.
veel afvallen in een korte tijd.

groetjes.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 15:29 



 
Profiel   

Jeetje wat een heftig verhaal. Ik heb wel ervaring met droes maar (gelukkig) niet met verslagen droes. Wel fijn dat je je ervaringen hier deelt. Heel veel sterkte met het verliezen van je jonge paardje. Moeilijk hoor om dat een plekje te geven. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 06:57 



 
Profiel   

Gecondoleerd met het verlies van je paardje. Wat een naar verhaal zeg. Heel veel sterkte, en fijn dat je je ervaringen deelt met ons! :(:)

Hier jaren geleden een veulen met verslagen droes gehad, maar die had hele andere symptomen. Het is natuurlijk ook maar net waar de abcessen zich gaan vormen. Bij hem zat ook geen 'goede' periode tussen de droes en de verslagen droes, hij knapte gewoon niet op en bleef een zielig hoopje. Is naar de kliniek gegaan en daar een week later ingeslapen, aangezien er bij hem toen ook gewrichten aangetast werden en hij, zelfs al zou hij dit overleven, nooit een paardwaardig leven zou kunnen leiden. En dat met nog geen half jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 07:09 



 
Profiel   

He bah zeg.... sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 07:14 



 
Profiel   

Jeetje wat verschrikkelijk... Hier ook ervaring met droes maar niet zoals dit.. die van mij fietste er zo doorheen jaren geleden. 1 bult en natuurlijk pijn en ziek en ellende maar toen de bult open barstte was de koorts ook alweer stabiel en 2 weken later liep meneer eigenlijk alweer vrolijk genezen aan de longe.
Goed dat je dit hier neerzet. Het is dus aan te raden ookal gaat het een stuk beter in de weken erna ook nog goed op te letten.
Heel veel sterkte met het verlies van je paard :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 08:06 



 
Profiel   

Wat ontzettend heftig! Heel erg veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 08:27 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig gecondoleerd nog
Mijn paard heeft nu ook verslagen droes hij loopt der al 10 weken mee heeft zelfs hierdoor verstoppingskoliek gehad en 3/4 koliek aanvallen gehad maar hij leeft gelukkig nog en wij spuiten hem wel de antibiotica we zijn nu al een week verder en kijkt gelukkig nergens van op hij eet en drinkt en beweegt alsof die gewoon de oude is verslagen droes is echt verschrikkelijk veel sterkte nog
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 16:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen