Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:18

Afgezien van de bewijslast (die hoort niet per se bij diegenen te liggen die buiten het gebruikelijke vallen, wetenschappelijk gesproken ligt dat bij degene die poneert, dus ook bij FlyHigh) :
wat 'moet' ik mij voorstellen bij een 'placebo massage'...?
Dubbelblind lukt uiteraard niet.
... maar hoe stel je vast (op basis van gedegen kennis van massage) dat massage placebo is?
(Het ontspant, betere doorstroming van bijvoorbeeld lymfevocht, etc.)
(Het is pas een goede placebo als aangetoond kan worden dat dit soort zaken nul en generlei invloed hebben...)



Stevo Akkerman schreef vanmorgen iets treffend over 'de vrijdenker'. Dat hij als kind dat opgevoed werd in een kerk die hij wel totalitair heeft genoemd, de toon van sommige atheïsten erg vertrouwd vindt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:10

Misschien ben ik de enige, maar ik vind dat we nu nogal lang blijven hangen in de discussie alternatief/wetenschappelijk :o

Dit topic gaat over ervaringen. Wellicht kunnen we van elkaar respecteren dat ieder zijn eigen mening heeft over het waarom en dat deel nu laten rusten?

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:04

Oke, mijn ervaring:

Mijn paard was een mestplakker. Al jaren. Meerdere stallen, meerdere boxen, verschillende buren, enkel dat paard en ikzelf waren hetzelfde. Ze douwde haar reet tegen de muur, trok haar staart omhoog en prakte de mest steevast tegen de wanden aan.

Ze is een aantal keren door een osteo en later een chiropractor behandeld. Op een gegevens moment CS therapeut er bij gehaald. Die sprak de woorden (en draai maar vast met de ogen ;)..) dit paard weet niet dat achter haar oren ook nog een stuk paard zit. Voor dit paard stopt het lichaam achter haar oren.

Paard is door CS therapeut behandeld en verdomd (excusez-le-moi) als het niet waar was, maar na jaren hardnekkig muurschilderingen maken met mest, stopte ze daarmee na die behandeling. En heeft het ook niet meer gedaan.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:51

Dit is mijn ervaring met Cranio Sacraal
Inmiddels al 1 jaar zonder behandelingen en het gaat echt onwijs goed. Zie dat de foto’s niet laden met de quote maar die zijn het opzoeken waard.
Arethe schreef:
Ik heb ook ervaring met cranio sacraal.
Ik heb Nadja laten komen uit Hoorn.

Mijn paard had ontzettend last van mok, de zalfjes, kruiden en ondersteuning van binnenuit etc hielpen niet meer. Laatste optie was flinke zooi gaan inspuiten maar ik wilde het toch eerst op een andere manier proberen.

Ik was echt mega sceptisch, hoe kon dit nou helpen?
Maar zij was echt overtuigd dat het zou genezen door de behandelingen.
Ik mocht verder niets meer doen eraan, alleen de behandelingen,
Hebben samen een termijn opgesteld welke ik haar de tijd zou geven en anders toch via de dierenarts verder zou gaan. Onderstaande foto's geven een beeld hoe het verlopen is.

Sinds zij hem heeft behandeld is het alleen heel mild terug gekomen terwijl hij er elke herfst last van had.
Nu moet hij soms nog een behandeling in het begin van het " nattere seizoen" en dan is hij er weer helemaal vanaf.

[ [url=m/EeE068.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UZcFUJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/C3jECL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AByFVy.jpg]Afbeelding[/url] ]

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:50

Hier geen paard maar hond.
Oktober 2020 zijn eerste epileptische aanval.
De dag erna naar de DA.
Onderzoek en bloed nagekeken. Niets te vinden. Naar huis gestuurd met diazepam en wachten op de volgende aanval. Volgende aanval 6 weken later. Weer overleg. Ja ver genoeg uit elkaar en aanval is kort, dus geen medicijnen maar gewoon leer er mee leven. Hond had ook huidklachten maar dat had niets met de epileptische aanvallen te maken.
Toen alternatief gegaan, eerst naar Den Hoek.
Lever was niet echt top( uitslag reguliere dierenarts, lever was prima).
Medicatie gekregen en opgestart.
Na 6 weken weer op controle. Weinig verbetering lever. Maar er waren ook wat positieve uitslagen.
Vriendin is cranio sacraal therapeut. Deze gevraagd voor behandeling. We zitten nu op dag 67 na de laatste aanval. Leverwaarde zijn verbeterd en klachten van de huid zijn nog maar minimaal.
Afbeelding
Behandeling vind hij heerlijk.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:57

*\o/* prachtig!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:08

@Cranio_APS
Bedankt voor je uitvoerige en eerlijke reactie. Ik apprecieer het.

Cranio_APS schreef:
Ik wil zeker meedoen aan een onderzoek, heel graag zelfs. Maar je kan van mij niet verwachten dat ik het onderzoek ga bekostigen. Tenslotte ben jij diegene die verkondigd dat CS niet werkt en kwakzalverij is, niet ik. Dat ik wil meewerken is van mijn kant voldoende inzet, vind ik persoonlijk.

Wie een claim maakt, moet die ook bewijzen. Niet omgekeerd. Als firma X een vaccin tegen covid op de markt brengt, moet firma X bewijzen dat het vaccin ook écht werkt. Als CS claimt headshaking te kunnen genezen, moet CS dat ook bewijzen.

Nee, ik verwacht niet dat jij persoonlijk zo'n onderzoek gaat bekostigen. Dat kan ik zelf trouwens ook niet doen. Ik schat dat we gemakkelijk praten over een paar 100.000 euro. Kortom, dit is geen onderzoek dat één mens in zijn eentje kan financieren. Ik verwacht en hoop wel dat de CS gemeenschap zich hiervoor inzet. Iedereen die CS promoot, en met CS geld verdient. Er zal wel ergens een overkoepelende organisatie bestaan...

Cranio_APS schreef:
Er wordt inderdaad door sommige CS therapeuten gezegd,.dat ze schedelnaden manipuleren. Zo ook het beïnvloeden van het cerebrospinale ritme. Daar hoef je geen hooggeleerde voor te zijn om te snappen dat dit onmogelijk is. Het klinkt misschien interessant, maar het is inderdaad grote onzin.

Dit is moedig, en eerlijk. En belangrijk. Bedankt.

Cranio_APS schreef:
Je mag mij ook een keer uitnodigen om een paard te behandelen, dan kan je meekijken en zien wat er gebeurt tijdens de behandeling. Maar graag alleen als je echte oprechte interesse hebt. Uiteraard doe ik dit kosteloos!

Als ik me goed herinner heb jij dit voorstel al eens eerder gedaan. Ik apprecieer het, maar het interesseert mij niet. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Op die manier kom ik weer in een anecdotische situatie terecht, een onderzoeksgroep n=1, met externe parameters die niet te controleren zijn. Daar kom ik niet verder mee. Ik moet betrouwbare conclusies kunnen maken, en dat kan alleen met een goed opgezet wetenschappelijk onderzoek.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:24

Jammer dat je dit niet aanneemt.
Ookal is het misschien niet een wetenschappelijk bewijs, toch zou je op deze manier eens kunnen ervaren hoe het bevalt?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:27

cam schreef:
Vriendin is cranio sacraal therapeut. Deze gevraagd voor behandeling. We zitten nu op dag 67 na de laatste aanval. Leverwaarde zijn verbeterd en klachten van de huid zijn nog maar minimaal.

Wat moet ik er van zeggen ?
Er zijn drie mogelijkheden:

1. De CS therapie heeft de hond genezen.
2. Het herstellend vermogen van het lichaam heeft de hond genezen.
3. Morgen, of volgende week krijgt de hond opnieuw een aanval.

Ik hoop oprecht dat het (3) niet wordt, maar ik bedoel maar, zo'n individueel geval is moeilijk te beoordelen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:32

Muze schreef:
Jammer dat je dit niet aanneemt.
Ookal is het misschien niet een wetenschappelijk bewijs, toch zou je op deze manier eens kunnen ervaren hoe het bevalt?

Ik hoef helemaal niet te weten of het bevalt. Ik wil weten of het werkt. En als het eventueel zou werken, waarom het dan werkt. Dat kom ik met één individuele sessie niet te weten.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:56

Ja dat is waar.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:48

Citaat:
Ik hoef helemaal niet te weten of het bevalt. Ik wil weten of het werkt. En als het eventueel zou werken, waarom het dan werkt. Dat kom ik met één individuele sessie niet te weten.

1) Off topic.
2) Kolder.
(Wellicht heb je bezwaar tegen wat JIJ waarneemt ALS "N=1". Die N is inmiddels veel groter. En uiteraard : als je wil weten of het werkt zul je het van sessies moeten hebben.)
(Of wellicht heeft jouw rationalistische brein bezwaar, kan ook.)
(En nadat is vastgesteld 'dat' iets werkt komt pas het 'waarom'.)

Nu weer on topic : ervaringen.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:29

Want ervaringen zullen bepalen of het werkt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:52

Als deze therapie werkte dan zouden artsen en ziekenhuizen het allang toepassen....

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:59

Leute, even serieus. Het is nu wel duidelijk wat bepaalde bokkers vinden. Stop met keer op keer vervuilen van het topic en beperk het please tot ervaringen. Het wordt nu gewoon irritant.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:01

Lindor92 schreef:
Aangezien ik geen centraal topic kan vinden over cranio sacraal therapie, dacht ik laat ik er maar 1 openen.

Aankomende zaterdag komt er een therapeut bij mijn stalgenoot en ik dacht, misschien is dat ook wat voor mijn paard.

Waarom en wanneer heb jij je paard laten behandelen door een cranio sacraal therapeut? En door wie?

Graag hoor ik ervaringen :)


Dit is het doel van het topic. Als jullie met elkaar in discussie willen blijven, prima. Maak dan een eigen topic aan voor wie er naar wil luisteren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:38

Slmt9 schreef:
Leute, even serieus. Het is nu wel duidelijk wat bepaalde bokkers vinden. Stop met keer op keer vervuilen van het topic en beperk het please tot ervaringen. Het wordt nu gewoon irritant.
Je kunt vragen of de toon hier en daar anders kan, je kunt alleen niet een topic op een openbaar discussieforum reserveren voor gelijkgestemden cq mensen met positieve ervaringen inzake CS-therapie.
Ik stoor me persoonlijk evenzeer aan de soms nogal neerbuigende houding en uitingen van mensen die achter CS-therapie staan als aan de usual suspects die hier altijd opduiken om zich ertegen uit te spreken.

Hoe je het ook wendt of keert, hoe CS-therapie eventueel werkt is niet concreet te duiden of te bewijzen. Het idee waarop het gebaseerd is, is wetenschappelijk gezien dubieus want niet te onderbouwen.
Dat wil alleen nog niet zeggen dat het niet werkt. Mijn idee is dat er wel degelijk werking van uit kan gaan, alleen dat die werking anders is dan de achterliggende theorie (en het merendeel van de asnhangers) veronderstelt, en dat deze werking bovendien enorm afhangt van de kwaliteit van de individuele behandelaar. Er zijn nu eenmaal mensen met een zeer goed ontwikkeld, wetenschappelijk niet gemakkelijk te duiden gevoel/tastzin - ik ken er verschillende, die kunnen hij aanraking dingen gewaarworden die anderen compleet missen.
Wordt dat gevoel gekanaliseerd in de vorm van een bepaalde behandelwijzen, dan kan dat zeker positieve resultaten opleveren die niet per se berusten op toeval of placebo (by proxy).
Hoe dat dan exact werkt, dat is denk ik wetenschappelijk heel moeilijk na te gaan omdat dat soort individuele kwaliteiten niet objectief meetbaar zijn.

Zelf heb ik geen ervaringen met CS-therapie, wel met osteopatie/chiropraxie (bij paarden). Die ervaringen zijn wisselend en verschillen per behandelaar. Voor osteopathie geldt hetzelfde als voor CS-therapie: de achterliggende theorie is niet wetenschappelijk te onderbouwen. Maar dat wil niet zeggen dat het dus niet werkt, of dat het achterliggende idee in zijn geheel totaal onzin is. Een deel berust gewoon op anatomische kennis en inzicht, in weten hoe een paardenlichaam in elkaar zit en functioneert.

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:36

Ik heb 5 jaar geleden een CS behandelaar over de vloer gehad. Ze ging rijtechnisch beoordelen, daarna stapte ze op mijn Fries om te laten zien hoe ik hem moest rijden. De Fries heeft een beetje een kort voorbeen maar ik moest hem van haar maar lang en rond rijden, paard liep volledig op de voorhand en zelf viel ze volledig voorover in het zadel. Daarna ging de dus die CS behandeling doen, paard reageerde er eigenlijk niet op, zowel niet tijdens de behandeling als er na. Vond het erg zweverig wat deze mevrouw deed. Ze begon een paar maanden later een nagelsalon en heb haar nooit meer iets over paarden zien delen of doen.

Nu 5 jaar later een andere therapeut laten komen voor mijn nrps. Een veelzijdige therapeut (dierenarts/chiropractor/osteopaat/cranio-sacraal etc..), zei gelijk dat mijn paard hoofdpijn had en heeft een hele matige doorbloeding in zijn lever en nieren. Is gaan behandelen en mijn paard zie ik na elke behandeling opknappen. Nu doet zij veel meer dan alleen CS, maar ik zie duidelijk dat de gezichtsuitdrukkingen van mijn paard heel anders zijn. Ook zit hij normaal in de zomer helemaal onder de bulten en dat neemt ook ontzettend af. Terwijl hij een week voor de behandeling volledig onder de dikke bulten stond.

Ik kwam laatst een stuk tegen waarin cranio sacraal werd uitgelegd waardoor ik het niet meer zo zweverig vond. Julia is niet iemand die mijn paarden heeft behandeld. Als iemand dat wil weten, even PB sturen..

https://www.dressuur.nl/artikelen/inter ... -is/93170/

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:50

BigBen schreef:
Muze schreef:
Jammer dat je dit niet aanneemt.
Ookal is het misschien niet een wetenschappelijk bewijs, toch zou je op deze manier eens kunnen ervaren hoe het bevalt?

Ik hoef helemaal niet te weten of het bevalt. Ik wil weten of het werkt. En als het eventueel zou werken, waarom het dan werkt. Dat kom ik met één individuele sessie niet te weten.


Tip: regel een aantal sessies met verschillende therapeuten en paarden, begin je eigen onderzoek ipv hier als maar je stokpaardje te berijden.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:13

Askja schreef:
Je kunt vragen of de toon hier en daar anders kan, je kunt alleen niet een topic op een openbaar discussieforum reserveren voor gelijkgestemden cq mensen met positieve ervaringen inzake CS-therapie.
Ik stoor me persoonlijk evenzeer aan de soms nogal neerbuigende houding en uitingen van mensen die achter CS-therapie staan als aan de usual suspects die hier altijd opduiken om zich ertegen uit te spreken.


Ik zeg nergens dat ik op zoek ben naar gelijk gestemden. Mijn verzoek is aan iedereen die maar op een vervelende manier blijft doordrammen. Of je nou voor of tegen bent.
Het doel van het topic is ervaringen delen, zowel positief als negatief.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:23

Tja, dat kun je vinden, maar een topic mag best uitwaaieren naar zaken die zijdelings te maken hebben met het oorspronkelijke onderwerp. Dat gebeurt regelmatig. En dat maakt een topic vaak juist interessanter, ook voor meelezers.
Als je daar echter moeite mee blijft hebben, dan kun je uiteraard altijd een TEM proberen om te zien of het mod team jouw mening deelt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:48

Sababber schreef:
Ik heb 5 jaar geleden een CS behandelaar over de vloer gehad. Ze ging rijtechnisch beoordelen, daarna stapte ze op mijn Fries om te laten zien hoe ik hem moest rijden. De Fries heeft een beetje een kort voorbeen maar ik moest hem van haar maar lang en rond rijden, paard liep volledig op de voorhand en zelf viel ze volledig voorover in het zadel. Daarna ging de dus die CS behandeling doen, paard reageerde er eigenlijk niet op, zowel niet tijdens de behandeling als er na. Vond het erg zweverig wat deze mevrouw deed. Ze begon een paar maanden later een nagelsalon en heb haar nooit meer iets over paarden zien delen of doen.

Nu 5 jaar later een andere therapeut laten komen voor mijn nrps. Een veelzijdige therapeut (dierenarts/chiropractor/osteopaat/cranio-sacraal etc..), zei gelijk dat mijn paard hoofdpijn had en heeft een hele matige doorbloeding in zijn lever en nieren. Is gaan behandelen en mijn paard zie ik na elke behandeling opknappen. Nu doet zij veel meer dan alleen CS, maar ik zie duidelijk dat de gezichtsuitdrukkingen van mijn paard heel anders zijn. Ook zit hij normaal in de zomer helemaal onder de bulten en dat neemt ook ontzettend af. Terwijl hij een week voor de behandeling volledig onder de dikke bulten stond.

Ik kwam laatst een stuk tegen waarin cranio sacraal werd uitgelegd waardoor ik het niet meer zo zweverig vond. Julia is niet iemand die mijn paarden heeft behandeld. Als iemand dat wil weten, even PB sturen..

https://www.dressuur.nl/artikelen/inter ... -is/93170/

De woordkeuze is niet zweverig en de uitleg is helder, maar het onderliggende idee klopt gewoon niet. Ze legt een link tussen het 'craniosacrale systeem' en de fascia (bindweefsels): 'De beweging van het craniosacrale systeem is door het hele lichaam te voelen. Dit komt doordat alles met elkaar in verbinding staat dankzij fascia, ofwel bindweefsel'. Bindweefsel staat niet in verbinding met hersenvocht. Bindweefsel bevat hyaluronzuur. Wel is het zo dat de conditie van het bindweefsel negatief kan worden beïnvloed door bepaalde aandoeningen of fysieke dan wel mentale problemen. Het kan verkrampt zijn, of verkleefd. Er bestaan therapieën om dat te behandelen, zoals bindweefselmassage.
Het zou best kunnen dat een deel van wat als craniosacrale therapie wordt beschouwd, in feite daarop neer komt.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:52

@Askja: hoezo klopt het niet volgens jou?

Ik ben het met je eens dat het twee systemen zijn, maar ik lees nergens een argument 'het is vanwege X onmogelijk om via de fascia de bewegingen van de hersenvloeistof te voelen'.

Ik vind het superapart dat mensen het kunnen voelen op de huid/vacht,
maar als dat kan, dan is het leggen van een link met fascia zo stom nog niet. (Want onderhuids zal er dan ook een effct van de beweging van de liqour zijn.)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:03

Janneke2 schreef:
@Askja: hoezo klopt het niet volgens jou?

Ik ben het met je eens dat het twee systemen zijn, maar ik lees nergens een argument 'het is vanwege X onmogelijk om via de fascia de bewegingen van de hersenvloeistof te voelen'.

Ik vind het superapart dat mensen het kunnen voelen op de huid/vacht,
maar als dat kan, dan is het leggen van een link met fascia zo stom nog niet. (Want onderhuids zal er dan ook een effct van de beweging van de liqour zijn.)

'Zo stom nog niet' vind ik een weinig overtuigende bewijsvoering, dus als je iets concreter kunt zijn in je onderbouwing, dan lees ik het (oprecht) graag.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:23

Rocamor schreef:
Ik trek even je antwoord uit elkaar.

Fly_high schreef:
Niet voor niets richten de alternatieve behandelaars zich op paarden met vage klachten waarvan de lichaamelijke oorzaak niet goed in beeld is...

Ik ben eigenlijk van mening dat het andersom is. De meeste paardeneigenaren gaan juist verder in de alternatieve hoek, als blijkt dat regulier (ook?) niks meer voor ze kan betekenen. Maar ik vind het eigenlijk wel grappig dat veel "ik geloof niet in alternatief"-personen er op blijven hameren dat alternatief niet zou moeten kunnen werken, omdat de ene individu er wel baat bij heeft en de ander niet. Maar we accepteren allemaal dat het ene medicijn bij de ene persoon wel werkt en bij de andere niet. Waarom? Geen 2 individuen is toch helemaal gelijk? We zijn allemaal wandelende chemische fabriekjes.


Het probleem met cs (en alternatief over het algemeen) heeft niets te maken met je stelling dat het bij de ene zou werken en bij een ander niet, maar met het feit dat het niet aangetoond kan worden dat het überhaupt werkt, zelfs bij 1 individu. Dat is mooi te zien aan de hand van de laatste paar anekdotes in dit topic: alhoewel er duidelijk correlatie is tussen vermindering van klachten bij enkele dieren en cs-behandeling kan men niet bewijzen dat cs-behandelingen de reden waren waarom de klachten minder zijn geworden. Bijv. mok gaat bij gezonde paarden meestal vanzelf over (en de smeerseltjes dragen niet bepaald bij aan herstel) en is ook nog sterk afhankelijk van de omgevingsfactoren. Je weet pas dat paarden met mok baat kunnen hebben bij cs als je het vergelijkt met een controlegroep die op dezelfde manier wordt gehouden maar niet door een cs-therapeut wordt behandeld

Citaat:
Fly_high schreef:
Persoonlijke ervaringen bewijzen uiteraard niet per se dat zulk verband er niet is, ze bewijzen over het algemeen heel weinig omdat we als mensen gewoon heel erg gevoelig zijn voor cognitive bias.

Maar geldt dat dan ook niet voor een willekeurige chemotherapie? Of bloeddrukmedicijnen. Of gewoon cholestorol-arm eten? Of anti-depressiva


Van chemiotherapie en bloeddrukmedicijnen is bewezen dat zij werken, niet dmv anekdotes maar middels degelijk wetenschappelijk onderzoek. Cholesterol-arm eten is voor zover ik weet een twijfelgeval dat mogelijk wetenschappelijke onderbouwing mist. Hoe dan ook is de werking van bewezen medicijnen uiteraard ook gevoelig voor placebo en nocebo effect en cognitive bias in allerlei vormen, daarom worden deze uitgebreid getest en niet zomaar aangeboden obv iemand zijn persoonlijke ervaring.

Citaat:
Fly_high schreef:
En ik voel me in dit opzicht absoluut niet boven het simpele volk verheven, in tegendeel juist :) waardoor ik ook weleens gebruik maak van allerlei placebo's en mentale hulpjes bij mijn paard.

met andere woorden, het simple volk maakt gebruik van allerlei placebo's en mentale hulpjes en het verheven volk maakt enkel gebruik van regulier en wetenschappelijk onderbouwde (akkoord bevonden) behandelmethoden? Maar het verheven volk wil nog wel eens mengen met het simpele volk om "ook" naar placebo's en mentale hulpjes te grijpen?


Misschien heb ik het lomp verwoord, ik ben van de mening dat er helemaal geen "verheven volk" bestaat :) en mensen die enkel van wetenschappelijk bewezen behandelmethoden gebruik maken absoluut niet superieur zijn wat hun gevoeligheid voor cognitive bias betreft. Als er een intellectueel verheven volk bestond dan is het nergens voor nodig geweest om onderzoeken dubbelblind te houden, lekker makkelijk, maar wat in praktijk blijkt is dat wetenschappers net zoveel moeite hebben met correlatie en causaliteit van elkaar onderscheiden als de rest van mensen.

Citaat:
Fly_high schreef:
Als er zoveel verbetering wordt gezien na manuele therapie bij hs paarden is het wellicht inderdaad de moeite waard om een kwalitatief onderzoek, met sham behandeling/ gewone hoofdmassage als placebo, op te starten. Ook al bestaat het hele mechanisme van makkelijk beweeglijke schedelbotten enz. niet dan is er misschien een andere logische verklaring voor waarom sommige paarden wel van cs-behandelingen zouden opknappen. Het enige probleem is dat het alternatieve circuit er over het algemeen weinig interesse in vertoont, want volledig onbewezen cs-therapie, zoals de stand van zaken nu is, verkoopt net even goed :)

Zolang de reguliere wetenschap vast blijft houden aan "u is uitbehandeld / leer er maar mee leven", zullen mensen verder zoeken. En de een zal wel geholpen kunnen worden, dan wel regulier dan wel alternatief. De ander niet.


Maar wat zou dan de reguliere geneeskunde wel moeten doen? Van bepaalde klachten is nog niet vast te pinnen waar de oorzaak daarvan precies ligt. Zoals oa headshaking. Reguliere dierenartsen kunnen niets aanbieden tenzij ze met enige zekerheid weten dat het wel gaat werken, daar lopen ze dus vast. Maar het feit dat iemand in oppositie staat tot degenen, die geen antwoord weten, wil niet automatisch betekenen dat hij/zij wel gelijk heeft.

Cs-aanbieders maken heel veel fantastische claims, jammer genoeg ligt de bewijslast blijkbaar bij Bigben (?). Terwijl de onderbouwing van cs in dit topic op anekdotes en "zo stom is het niet" neerkomt. Het zou wellicht niet heel stom zijn als schedelbotten wat vrijer konden bewegen en fascia in de buurt van de cerebrospinale vloeistof kwam, maar helaas is het gewoon niet zo.

Ik kruip weer onder mijn steen gezien discussie voeren in dit topic ongetwijfeld als vervuiling wordt gezien :)