Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:49

Vanaf de zijlijn, over het wetenschappelijk onderzoek: een vriendin van mij heeft een bedrijf in klinisch onderzoek en zij probeert al jaren samen met de UU ook verterinaire studies bij paarden te initiëren. Want ook aan het gebruik van 'reguliere' middelen ligt vaak geen onderzoek ten grondslag, maar vooral veel try en error.

Het opzetten van nieuwe studies verloopt zeer moeizaam. Dierenartsen hebben er vaak helemaal geen zin in, financiering is moeilijk te vinden en fabrikanten zijn niet happig (stel je voor dat ...). Ook zijn er problemen met objectiviteit (vergelijkbare omstandigheden bijvoorbeeld) en het vinden van een controleerbare groep van een redelijke omvang. Dat geldt voor bijna alle onderzoeken.

Dus interessant dat voor alternatieve geneeswijzen vaak weinig bewijs is - maar dat geldt feitelijk voor de hele veterinaire geneeskunde.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:45

Slmt9 schreef:
Leute, even serieus. Het is nu wel duidelijk wat bepaalde bokkers vinden. Stop met keer op keer vervuilen van het topic en beperk het please tot ervaringen. Het wordt nu gewoon irritant.

Ik zou hier even op willen reageren. Dit topic staat onder medisch. Daar kun je je sowieso vragen bij stellen, want CS is tot nader order niets meer dan bijgeloof, en met medisch heeft het eigenlijk weinig te maken. Maar goed, het staat onder medisch. Dat maakt het een openbaar discussietopic. In een discussietopic kun je alles ter sprake brengen wat direct of indirect met de vraagstelling te maken heeft. Persoonlijk zou ik denken dat de vraag of CS een betrouwbare wetenschappelijke onderbouw wel degelijk met de vraagstelling te maken heeft. Geen twijfel over mogelijk. Gebruikers hebben dus wel degelijk het recht om de wetenschappelijke onderbouwing ter sprake te brengen.

Ik zou dat willen koppelen aan iets wat ik in een ander topic ook al heb opgemerkt. Ik voel een donkere onderstroom op Bokt, waarbij gebruikers met een afwijkende mening telkens opnieuw gezegd wordt dat ze maar hun mond moeten houden. Dat ze moeten ophoepelen. Dat ze het topic "vervuilen". Dikwijls worden daarbij bewoordingen gebruikt die ronduit agressief en zelfs beledigend zijn. Dat is niet gezond. Iedereen heeft recht op zijn mening, en dat recht moet bewaard blijven. Ik zou je dus vriendelijk maar dringend willen vragen om dit soort opmerkingen in de toekomst achterwege te laten.

Als je echt denkt dat dit topic tot ervaringen moet beperkt blijven, vraag dan de mods om het topic naar de Huiskamer te verplaatsen. Zolang het onder medisch staat mag iedereen precies zeggen wat hij denkt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:16

Ik wil niemand er van weerhouden zijn mening te geven. Het maakt me niet uit of je pro/anti wetenschappelijk onderbouwt bent. Wat ik storend vind is dat die discussie hier moet overheersen. Feit, cs is niet wetenschappelijk onderbouwd. Niemand zegt dat het niet zo is. Dan hoeven we daar in mijn beleving niet keer op keer weer op in te gaan, zeker niet vanuit een vervelende toon die soms uit beide ‘kampen’ wordt aangenomen.

Ik kom hier nog steeds voor ervaringen. En wie wel en wie niet. Dat sneuvelt nu nog al.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:49

Iedereen mag zeggen wat hij of zij denkt, maar een keer is wel genoeg ;-)

Ik erger me ook aan het herhaaldelijk opdringen van meningen, ook omdat sommige personen muurvast lijken te zitten in hun zienswijze. Prima, maar 1x is en blijft genoeg.

Interessant Kendra, en medicijnen daar wordt natuurlijk makkelijker onderzoek naar gedaan omdat daar meer geld aan te verdienen is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:01

Welles-nietes draagt inderdaad niets bij. De discussie hierboven gaat m.i. echter wel wat verder/dieper dan dat.
Dit is bij uitstek een topic waarin veel mensen meelezen zonder actief bij te dragen, en voor hen is de discussie m.i. wél interessant, omdat deze verschillende aspecten belicht en er verschillende visies en ervaringen te lezen zijn inzake CS therapie en de achterliggende gedachte.
Ik denk (zonder het inhoudelijk op alle punten met hem eens te zijn) dat BigBen wel een punt heeft met de stelling dat er Bokkers zijn die per definitie geen tegengas wensen in 'hun' topic. Maar zoek je dat, een bal van gelijkgestemden, dan moet je inderdaad niet op een openbaar discussieforum zijn, hooguit in de Huiskamer.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:31

Maar ik vraag me af of sommige bokkers die altijd actief zijn in deze soort topics zelf ook ervaring hebben?
Ik heb het idee dat het zeker niet uit eerste hand is, integendeel zelfs.
En die reageren niet alleen maar bij CS, maar echt bij alles wat ook maar enigszins onder alternatief kan vallen.
En als deze personen zo tegen dit soort therapieën zijn durf ik ook wel bijna zeker te weten dat ze niet bij al dit zelf ervaring hebben. Want ze gaan hun geld niet uitgeven aan die in hun ogen onzin.
Dus eigenlijk vind ik die bijdrages dan helemaal niet interessant, je weet bij voorbaat al wat er staat over placebo en bijgeloof. Op den duur word die oude grammofoonplaat saai :O

Ik vind het dus véél interessanter om de ervaringen te lezen van mensen die dit wél hebben gedaan bij hun paard of hunzelf.
Positief en negatief.
Dan kan ik gaan kijken, zou dit wat voor mij zijn :j

Misschien kan het mod-beleid daar eens wat aan doen, net als bij het bespreken van een stal dat het alleen mag bij ervaring uit eerste hand, niet van horen zeggen of onderbuikgevoelens oid.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:01

Ik vind ervaringen uit eerste hand positief of negatief, of inderdaad een mening een groot verschil.

Als meelezer vind ik de discussie enorm enorm vervelend, er is toch een discussie stuk op het forum? Daar kan dit gesprek gevoerd worden.

Dit gaat om ervaringen, en hier wordt inderdaad veel gezegd door mensen die dan het aanbod van een gratis behandeling zelfs afslaan. Dan kan je er veel over zeggen, maar dat draagt aan dit topic echt weinig bij.

Waarom maken de betrokkenen in de discussie geen discussie topic? Het is hier echt erg vervelend lezen nu.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:18

Wat is eigenlijk dan het verschil in ervaringen tussen cranio en osteopathie?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:42

Kendra schreef:
Dus interessant dat voor alternatieve geneeswijzen vaak weinig bewijs is - maar dat geldt feitelijk voor de hele veterinaire geneeskunde.

Sorry, dit is onzin. Veterinaire geneeskunde is evidence based. Je kunt geen veterinair geneesmiddel op de markt brengen zonder uitvoerig te bewijzen dat het (1) veilig is en (2) écht werkt.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 10-05-21 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:47

k_m schreef:
Ik vind ervaringen uit eerste hand positief of negatief, of inderdaad een mening een groot verschil.

Als meelezer vind ik de discussie enorm enorm vervelend, er is toch een discussie stuk op het forum? Daar kan dit gesprek gevoerd worden.

Dit gaat om ervaringen, en hier wordt inderdaad veel gezegd door mensen die dan het aanbod van een gratis behandeling zelfs afslaan. Dan kan je er veel over zeggen, maar dat draagt aan dit topic echt weinig bij.

Waarom maken de betrokkenen in de discussie geen discussie topic? Het is hier echt erg vervelend lezen nu.

Er is onder het kopje Medisch geen aparte rubriek Discussies, dus nee.

Daarbij, dat jij de discussie vervelend vindt, wil nog niet zeggen dat dit voor alle meelezers geldt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:00

Alleen al in de afgelopen pagina’s wordt door meerdere bokkers aangegeven of we weer on topic kunnen gaan. Gaan we nu echt daarover ook nog discussiëren?

Wat jammer dat dit topic zo’n nare nasmaak krijgt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:02

Muze schreef:
Wat is eigenlijk dan het verschil in ervaringen tussen cranio en osteopathie?

In principe kun je die vergelijken omdat CS therapie op exact dezelfde ideeën gebaseerd is als osteopathie.
Ik denk dat osteopathie bij een groter publiek bekend is dan cs. Dus dat daar meer ervaringen mee zijn.

Persoonlijk sla ik een osteopaat als therapeut een behoorlijk stuk hoger aan dan een cs-therapeut en dat heeft met de kwaliteit, het niveau en de diepgang van de betreffende opleiding te maken. Je mag toch iig veronderstellen dat zo iemand een gedegen kennis en inzicht heeft in anatomie en biomechanica van het paard, plus basale medische kennis (vooral om in te kunnen schatten wanneer je níet dient te behandelen en door dient te verwijzen naar een DA).
Als therapeut die hands on werkt, moet je bij wijze van 'door het paard heen' kunnen kijken (en voelen) om te weten welke weefsels je manipuleert, met welke zenuwsegmenten deze verbonden zijn en welke omliggende weefsels/organen er indirect door de manipulatie beïnvloed worden. Dat syaat los van het fingerspitzengefühl van de individuele behandelaar, wat uiteraard ook van grote betekenis is voor het effect van de behandeling.
Ik vraag me af of CS therapeuten vanuit hun opleiding (?) voldoende anatomische basiskennis en inzicht hebben. Wellicht dat de hier aanwezige CS therapeuten daar wat meer over kunnen vertellen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:03

Slmt9 schreef:
Alleen al in de afgelopen pagina’s wordt door meerdere bokkers aangegeven of we weer on topic kunnen gaan. Gaan we nu echt daarover ook nog discussiëren?

Wat jammer dat dit topic zo’n nare nasmaak krijgt.
Nare nasmaak?
Jouw mening. Ik zie (proef) het niet hoor.

Maar misschien gaan vanaf nu meer mensen hun ervaringen delen. Want dat kan uiteraard nog steeds.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:51

BigBen schreef:
Ik zou dat willen koppelen aan iets wat ik in een ander topic ook al heb opgemerkt. Ik voel een donkere onderstroom op Bokt, waarbij gebruikers met een afwijkende mening telkens opnieuw gezegd wordt dat ze maar hun mond moeten houden. Dat ze moeten ophoepelen. Dat ze het topic "vervuilen". Dikwijls worden daarbij bewoordingen gebruikt die ronduit agressief en zelfs beledigend zijn. Dat is niet gezond. Iedereen heeft recht op zijn mening, en dat recht moet bewaard blijven. Ik zou je dus vriendelijk maar dringend willen vragen om dit soort opmerkingen in de toekomst achterwege te laten.
Mooi en duidelijke statement: om exact bovenstaande reden staan veel (oud) en deskundige bokkers aan de zijlijn, of zijn soms helemaal afgehaakt waaronder ondergetekende.
Ze zijn er helemaal klaar mee om er nog tijd in te steken.
Tja bokkie is net een afspiegeling van de maatschappij he.

Citaat:
Als je echt denkt dat dit topic tot ervaringen moet beperkt blijven, vraag dan de mods om het topic naar de Huiskamer te verplaatsen. Zolang het onder medisch staat mag iedereen precies zeggen wat hij denkt.

Bigben: ik hoop toch echt dat juist in een normale huiskamer men stevig en respectvol kan bomen over elkaars meningen en visie ;) , hier bij me thuis is de huiskamer daar nog steeds heel geschikt voor :D _/-\o_

Enne wil je een selectie topic ergens over zonder tegenspraak ? open je toch lekker een f.book onderwerp hierover :')

Oeps: en on-topic: persoonlijk slechte ervaringen gehad met CS; geldklopperij.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:37

Ik was hier benieuwd naar omdat ik wel fijne ervaring met osteopathie heb ( icreo.)
Maar wist niet wat precies t verschil is.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:02

BigBen schreef:
Kendra schreef:
Dus interessant dat voor alternatieve geneeswijzen vaak weinig bewijs is - maar dat geldt feitelijk voor de hele veterinaire geneeskunde.

Sorry, dit is onzin. Veterinaire geneeskunde is evidence based. Je kunt geen veterinair geneesmiddel op de markt brengen zonder uitvoerig te bewijzen dat het (1) veilig is en (2) écht werkt.

Het zou mooi zijn als het zo werkte. Juist veterinair maakt men veel gebruik van de cascade-regeling (dus bv middelen gebruiken die toegelaten zijn voor een andere diersoort).
Ook zijn er veel vrije middelen waarvan de werking niet evidence based wordt onderzocht omdat daar niets aan te verdienen valt.

Dat geldt in versterkte mate voor therapeutische handelingen - want daarover gaat dit topic tenslotte. Daarvan is maar een beperkt deel echt bewezen en daar valt ook niets aan te verdienen - dus daar zal ook wel niet veel onderzoek naar worden gedaan.

Ik ben trouwens geen voor- of tegenstander van cranio sacraal, of van osteopathie of wat dan ook.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:48

Een goede osteopaat doet imo ook een stuk cranio sacraal therapie, ik heb voor mij zelf hele goede ervaringen met osteopatie. (waar ik met fysio's en allerlei andere peuten en paten niet verder kwam) Maar zoals met alles, je moet wel echt een goede behandelaar hebben. Voordat ik een echt goede osteopaat had heb ik ook twee mindere gehad.

Als ik vanuit mezelf kijk naar het verschil tussen osteopatie en cranio dan is het dan de eerste het lichaam manipuleert en de 2e meer energetisch werkt. Dus ja, minder tastbaar maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:34

Kendra schreef:
Het zou mooi zijn als het zo werkte. Juist veterinair maakt men veel gebruik van de cascade-regeling (dus bv middelen gebruiken die toegelaten zijn voor een andere diersoort).
Ook zijn er veel vrije middelen waarvan de werking niet evidence based wordt onderzocht omdat daar niets aan te verdienen valt.

Dat geldt in versterkte mate voor therapeutische handelingen - want daarover gaat dit topic tenslotte. Daarvan is maar een beperkt deel echt bewezen en daar valt ook niets aan te verdienen - dus daar zal ook wel niet veel onderzoek naar worden gedaan.

Cascade maakt het mogelijk om middelen die pakweg in Frankrijk geregistreerd zijn ook in Nederland te gebruiken. Of middelen die voor mensen goedgekeurd zijn ook bij paarden te gebruiken. Ik ben het met je eens dat dat geen ideale situatie is, maar uiteindelijk zijn al die middelen hoe dan ook wel een keer getest. En jawel, niet alle therapeutische handelingen zijn evidence based. Daar heb je opnieuw gelijk in, maar die therapeutische handelingen steunen wel op een logische onderbouw, de kennis van anatomie, fysiologie, biologie enz van het paard, die wél evidence based is. Er is zeker nog veel veel ruimte verbetering, maar je kunt het absoluut niet vergelijken met cranio of osteopathie, waarvan niets bewezen is, en die gewoon op bijgeloof steunen.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:37

Elisa2 schreef:
Een goede osteopaat doet imo ook een stuk cranio sacraal therapie, ik heb voor mij zelf hele goede ervaringen met osteopatie. (waar ik met fysio's en allerlei andere peuten en paten niet verder kwam) Maar zoals met alles, je moet wel echt een goede behandelaar hebben. Voordat ik een echt goede osteopaat had heb ik ook twee mindere gehad.

Als ik vanuit mezelf kijk naar het verschil tussen osteopatie en cranio dan is het dan de eerste het lichaam manipuleert en de 2e meer energetisch werkt. Dus ja, minder tastbaar maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt.


Ik ga hier in mee. Ook ik heb een hele fijne osteo, maar daar tegenover staan er ook 2 die me niet (blijvend) konden helpen. Terwijl die beide juist aangeraden zijn door mensen die juist wel veel baat hadden van de werkzaamheden van die twee.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:00

Ja het is zo persoonlijk, ik heb in ieder geval veel betere ervaringen bij alternatieve geneeswijzen dan regulier. Wat imo vaak niet diep genoeg gaat en niet holistisch genoeg kijkt. Dat is voor mij in ieder geval'bewijs' genoeg.

Vanmorgen zelf een cranio behandeling gehad en nu goed beurs en heel ontspannen. Als het niets zou doen zou ik niet zo beurs zijn nu.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:40

Elisa, waar bestond die behandeling dan precies uit? Daar ben ik benieuwd naar, naar waar je precies zo beurs door wordt.
Ook omdat je in je eerdere post zegt dat een CS-therapeut meer energetisch werkt en een osteo meer fysiek. Hoe voelt dat, zo'n energetische behandeling? Wat gebeurt er? (Aangezien je dat aan een paard nou eenmaal niet kunt vragen ;) )

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:46

Ik ben blij dat er meer bokkers zijn die uitleggen dat CS niet wetenschappelijk bewezen is. Waarom zouden wij ons weg laten jagen? Omdat we party poopers zijn?

CS is überhaupt anatomisch gezien onmogelijk. Kijk eens naar een schedel van een paard.

Osteopathie is net zo min bewezen en daar is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Feit blijft dat er elke vijf jaar wel een nieuw bijgeloof helemaal hip is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:42

Gaat toch niet om wegjagen,... discussie prima maar waarom opent niemand van jullie dan een discussie topic? Dan is het toch opgelost en kunnen jullie discussiëren,..

Ervaringen is toch niet hetzelfde als discussiëren

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:49

Askja schreef:
Elisa, waar bestond die behandeling dan precies uit? Daar ben ik benieuwd naar, naar waar je precies zo beurs door wordt.
Ook omdat je in je eerdere post zegt dat een CS-therapeut meer energetisch werkt en een osteo meer fysiek. Hoe voelt dat, zo'n energetische behandeling? Wat gebeurt er? (Aangezien je dat aan een paard nou eenmaal niet kunt vragen ;) )



Haha ik snap het, er lijkt heel weinig te gebeuren..bepaalde plekken/punten worden aangeraakt en de therapeut voelt de energie met haar handen. Wat ik voel is: pijn, warm worden, en emoties/ gevoelens die naar boven komen en waarbij het belangrijk is dat ik deze benoem. De therapeut voelt het cranio sacraal ritme en zorgt er voor dat deze weer doorstroomd. Wat ik dan voel is dat bijv. de pijn weg gaat. Het is allemaal heel subtiel. Maar bij het opstaan voelde mijn lijf al anders, warm, ontspannen..eenmaal thuis was het instorten (enorm moe en beurs). Kennelijk gebeurd er meer dan ik waarneem..nu nog ben ik enorm beurs maar bepaalde punten waar ik pijn had zijn wel weg.

Ik heb een keer eerder gehad dat er kennelijk een plek zat in mijn lichaam waar trauma zat, dit was een fysieke pijnplek. Tijdens de behandeling kwamen er allemaal heftige emoties naar boven, daarna is mijn lichaam weken bezig geweest met een soort herstel maar ik heb nooit meer pijn gehad op deze plek.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:08

Dank je, interessant om dit te lezen.
Het fascineert me omdat ik me zelf bij dat energetische niet zo veel voor kan stellen, terwijl ik absoluut denk dat de behandeling effect kan hebben. De vraag voor mij is waar dat effect op berust. Ik ga die vraag zelf niet verder uitdiepen, die is al genoeg aan de orde geweest.
Voor jou maakt het niet uit hoe het precies werkt (neem ik aan), het werkt en helpt, en daar gaat het om.
Zijn er hier overigens meer mensen die zelf ervaring hebben met humane CS-therapie?

Los hiervan zou ik ook graag eens horen van een CS-therapeut waar hun opleiding precies uit bestond en hoe ze die hebben ervaren. Zoals gezegd schat ik die opleiding voor wat ik ervan weet (o.a. geen medische of paramedische vooropleiding nodig) lager in dan die van een osteopaat, maar wellicht is dat onterecht?

Zelf verkies ik wat betreft behandeling paard een osteopaat om reden van de opleiding boven een CS therapeut, en ook omdat fysieke manipulatie voor mij concreter is dan energetische. Ik begrijp gewoon beter hoe dat evt werkt vanuit mijn eigen kennis van anatomie en biomechanica (opleidingsportmassage paard plus een hoop zelfstudie via wetenschappelijke artikelen). Los van het hele vraagstuk van wetenschappelijke onderbouwing.